Gjest Hikken Skrevet 31. august 2011 #81 Skrevet 31. august 2011 Jeg har ingenting imot pels så lenge dyret blir avlivet på en human måte og bestander ikke trues. Det er enkelte deler av selve industrien som er bedritent, ikke pelsbruk i seg selv. Dere som er imot pelsbruk uansett - jeg går utifra at dere alle er vegetarianere? Det spiller vel ingen rolle for dyret om det blir drept for å spises eller brukes som et varmt klesplagg? Og ja, jeg er veldig glad i dyr. Samtidig anser jeg jeg dem for å være under oss i næringskjeden, og at mennesker har gjort seg nytte av det meste ved dyrene siden tidenes morgen. Jeg er imot pels når det kommer til små burdyr som sitter trangt hele livet. Hadde dyrene fått løpt fritt rundt omkring på et stort tereng i deres naturlige revir, og ble drept på en human måte, ja da kunne jeg godtatt det, selv om jeg aldri ville gått med pels selv.
Gjest Consensio Skrevet 31. august 2011 #82 Skrevet 31. august 2011 Hva er deres mening om bruk av pels som hatter, kåper, jakker osv? Selv kunne jeg aldri gått med det så lenge dyr blir holdt i små bur hvor de forskremt utvikler adferdsforstyrrelser. Men hva om dyrene hadde fått lov å leve i det fri helt frem til det ble drept ( på en human måte )? Ville noen av dere som egentlig er imot valgt å gått med det da, eller ville dere fremdeles holdt dere unna? Jeg dømmer ingen som går med pels som jeg dessverre ser mange gjør. Jeg kjenner folk som går med pels fordi det har arvet den etter sin bestemor, eller som faktisk har laget den selv etter å ha skutt et dyr, partert og bruker kjøttet til mat, pelsen til klesplagg osv osv. Dette syns jeg er helt greit. Syns det er greit nok, men ikke optimalt dersom pelsplagget kommer fra en farm hvor dyrene har det veldig bra. Støtter derimot IKKE pels som kommer fra farmer hvor dyrene lider. 1
Gjest Cosette Skrevet 31. august 2011 #83 Skrevet 31. august 2011 Jeg er imot pels når det kommer til små burdyr som sitter trangt hele livet. Hadde dyrene fått løpt fritt rundt omkring på et stort tereng i deres naturlige revir, og ble drept på en human måte, ja da kunne jeg godtatt det, selv om jeg aldri ville gått med pels selv. Jeg vet ikke om du mente å sitere meg her, men jeg er jo som sagt helt enig i at humane forhold og avlivning er en forutsetning.
Gjest CrazyCatlady Skrevet 1. september 2011 #84 Skrevet 1. september 2011 Uansett om man er for pelsdyrnæringen i Norge så kan man jo umulig vite at den pelsen man kjøper i Norge er fra Norske pelsdyr. Norge eksporterer jo ut det meste av pelsen og da har man ingen garanti for at pelsen er norsk.Avlivningsmetoder og boforhold for pelsdyr kan jo være human nok her i Norge,men det har man ingen garanti for at pelsdyr fra for eksempel Kina har som er en stor produsent av pels. Poenget mitt er da:Hvordan kan man vite at pelsen man kjøper er fra norske pelsfarmer? Syns det er merkelig at det virker som folk faktisk tror at pelsen som selges her automatisk er norsk.
Gjest Dorey Skrevet 1. september 2011 #85 Skrevet 1. september 2011 Jeg ville ikke kjøpt en ny pels, men jeg elsker mine to arvepelser. Har en revepels og en minkpels. Jeg bruker dem om vinteren og det er ingenting som kan slå dem når det kommer til å holde meg varm.
Gjest HunterLady Skrevet 1. september 2011 #86 Skrevet 1. september 2011 (endret) Jeg har høyere utdanning, har jobbet en god del med konvensjonelle produksjonsdyr av forskjellig slag, har hatt- og har kjæledyr av både liten- og stor størrelse opp gjennom årenen, har reist rundt i landet og sett på forskjellige gårdsbruk og hvordan dyrene der har det. Med bakgrunn i det jeg har sett og lært over flere år, har jeg kommet fram til at jeg ikke har noe i mot pelsdyrnæringen i Norge. Har ikke større pelsplagg selv, men mindre plagg og detaljer i ekte pels på større plagg. Jeg håper ikke de som kommenterer hvor ille pelsdyrnæringen er, støtter seg på bare de bildene som har kommet fram i media. Det som er vist der er de styggeste tilfellene fra de dårligst drevne gårdene. Man kan gjøre det samme innenfor alle varianter av produksjonsdyr i Norge, og resultatet vil være at det finnes ganske stygge sauefjøser, kufjøser, grisehus, hønsehus, staller, osv. En her inne hadde en kommentar om at griser også har det forferdelig, og vil bare si at det også finnes grisebønder som lar grisene gå ute og rote i jorda. Det trenger ikke være økologisk drift, det er stor forskjell fra bonde til bonde. Når det kommer til pelsdyr avhenger det mye på bondens arbeid hvor tam og trygg dyrene er. Har selv hilst på rev som er mer domestisert enn naboens katt. Det sier seg selv at bonden, innenfor alle former for gårdsdrift, vil avle på de dyrene som har et gemytt som gjør de lettest å håndtere. Noen mener at skinn og lær av storfe er greit fordi vi spiser kjøttet, husk da også at kanin, marsvin og chinchilla har lang historie som mat. Jeg har møtt bønder/dyreeiere som er genuint opptatt av dyrene sine og bruker store mengder av tiden sin på å sørge for at dyrene har det bra, da de ser at de produksjonsmessig tjener på dette. Bønder/dyreeiere som er skuffet over å bli satt i bås og hengt ut fordi det finnes noen få som ikke gjør jobben sin skikkelig. Jeg godtar at ikke alle har samme meninger som meg, vi er alle mennesker forskjellig, og tenker- og mener forskjellig. Vil derfor ha meg frabedt å bli beskyldt for å støtte dyremishandling m.m. Jeg støtter norsk primærnæring, og nyter gleden over å kunne kjøpe produkter fra den, da jeg vet at Norge har særdeles friske produksjonsdyr som gir lite medikamentbruk og rene produkter. What she said!!!! Endret 1. september 2011 av HunterLady 1
Hoppetaujenta Skrevet 1. september 2011 #87 Skrevet 1. september 2011 Jeg kan ikke tenke meg å gå i pelsplagg så lenge det finnes gode alternativer som holder meg varm. Å drepe dyr for forfengelighet og motes skyld er bare trist.
Gjest Linda sofie Skrevet 1. september 2011 #88 Skrevet 1. september 2011 (endret) Jeg kan ikke tenke meg å gå i pelsplagg så lenge det finnes gode alternativer som holder meg varm. Å drepe dyr for forfengelighet og motes skyld er bare trist. Enig! Å drepe uskyldige dyr for at vi skal holde oss varme, er motbydelig. Det finnes masse andre klær som ikke er av ekte pels som er like så varme. Som er blitt sagt her så hører dyrene som er på pelsfarmene som rev osv ute i naturen. At de må leve i trange bur og vente på å bli drept på en forferdelig måte, er bare galt. Pels hører hjemme på dyrene og ikke på oss! Endret 1. september 2011 av Linda sofie 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #89 Skrevet 1. september 2011 Jeg blir faktisk både redd og skremt når jeg ser hvor mange som støtter denne industrien. Jeg trodde ikke det sto så ikke til med oss. Jeg synes kyllingindustrien og annen kjøttindustri er like ille, men det er vanskeligere å endre folks matvaner enn deres ønske om å være "moteriktig". Derfor er å boikotte pelsindustrien et riktig sted å starte. Nei, jeg spiser ikke kjøtt, og har ikke gjort det på elleve år. Men jeg synes ikke kjøttetere som er mot pelsindustrien er dobbeltmoralister. Man må begynne et sted, og det er bedre enn å gi faen i alt av dyrevelferd. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2011 #90 Skrevet 1. september 2011 Jeg bare ELSKER minkkåpen jeg arvet etter moren min! Ingenting slår den når det er -25 ute... Og nei - jeg er ingen dyremishandler - har pr. dags dato en hund som har det som plommen i egget, har hatt både hunder og katter tidligere som har fått tilsvarende behandling! Hvorfor i all verden skal jeg ikke få lov til å holde meg varm om vinteren - nydelig å se på er den også... 1
^KinderMaxi^ Skrevet 1. september 2011 #91 Skrevet 1. september 2011 Ikke for pels! Fikk et pels skjerf eller noe til jul i fjord - gav det bort med EN gang.
Gjest Hikken Skrevet 2. september 2011 #92 Skrevet 2. september 2011 Jeg bare ELSKER minkkåpen jeg arvet etter moren min! Ingenting slår den når det er -25 ute... Og nei - jeg er ingen dyremishandler - har pr. dags dato en hund som har det som plommen i egget, har hatt både hunder og katter tidligere som har fått tilsvarende behandling! Hvorfor i all verden skal jeg ikke få lov til å holde meg varm om vinteren - nydelig å se på er den også... Jeg bruker ikke pels men klarer alikevel å holde meg mer en varm nok om vinteren. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #93 Skrevet 2. september 2011 Jeg bruker ikke pels men klarer alikevel å holde meg mer en varm nok om vinteren. Jeg også. Å jeg bruker heller ikke pels, så ser ikke helt problemet.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #94 Skrevet 2. september 2011 I dont care. Jeg spiser nok kjøtt fra dyr som er mishandla på slakteriene.. jeg bruker bomullsklær som er plukka av kvinner som sliter hele dagen og får 2 kr timen for det..... så jeg ORKER ikke bry meg. For alt i alt så støtter jeg UANSETT masse fæle ting.
katinkatinka Skrevet 2. september 2011 #95 Skrevet 2. september 2011 Kan ikke noe for det, har alltid tatt meg selv i å flire av mennesker i pels. Ikke bare utstråler de et minumum av sympati, men jeg har fremdeles til gode å se noen som ikke ser ut som en mildt tilbakestående eskimo når de drar på seg en pelskåpe/jakke. Stakkarslige fruer som tror de er eksklusive. Jeg klarer ikke finne NOE positivt med pels så lenge den ikke sitter fast på dyret selv.
Gjest CrazyCatlady Skrevet 2. september 2011 #96 Skrevet 2. september 2011 I dont care. Jeg spiser nok kjøtt fra dyr som er mishandla på slakteriene.. jeg bruker bomullsklær som er plukka av kvinner som sliter hele dagen og får 2 kr timen for det..... så jeg ORKER ikke bry meg. For alt i alt så støtter jeg UANSETT masse fæle ting. Det gjør vel alle uansett hvor bevisst man prøver å være,men man kan prøve å gjøre noe.Hadde alle bare latt være å bry seg så hadde det jo ikke skjedd noe.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2011 #97 Skrevet 2. september 2011 I dont care. Jeg spiser nok kjøtt fra dyr som er mishandla på slakteriene.. jeg bruker bomullsklær som er plukka av kvinner som sliter hele dagen og får 2 kr timen for det..... så jeg ORKER ikke bry meg. For alt i alt så støtter jeg UANSETT masse fæle ting. Skriver du dette kun for å provosere? Hvis ikke synes jeg det er sjokkerende at du ikke gidder bry deg og kun tenker på deg selv. Jeg blir ganske sint over folk som har en sånn "i dont care" holdning.
Saral Skrevet 2. september 2011 #98 Skrevet 2. september 2011 Skriver du dette kun for å provosere? Hvis ikke synes jeg det er sjokkerende at du ikke gidder bry deg og kun tenker på deg selv. Jeg blir ganske sint over folk som har en sånn "i dont care" holdning. tror kanskje (og håper) at det hun mener er at det er litt rart at så sinnsykt mange er i mot pelsindustrien men likevel støtter kjøttindustrien, spiser ikke økologiske egg, bruker produkter testet på dyr osv.. Da blir det jo litt dobbeltmoralskt kan man si, og noen mener vel det er bedre at man er 100% i mot alt og står for det hvis ikke kan man bare droppe det og kan likså godt bruke pels om man skal bruke dior sminke og jif og solidox tannkrem og spise kjøtt. Jeg mener det er bra at folk bryr seg UANSETT, og at alle monner drar. Syns det er bra at man er i mot pels uansett om man er for noe annet, da kan man i hvertfall støtte det man selv syns er verst. Og jo flere som støtter en sak jo bedre er det, er mer sannsynlig at pelsindustrien blir avskaffet en kjøtt f.eks. Dermed er det jo bare bra at "kjøttetere" er i mot pels. Jo flere dyr som blir spart desto bedre er det!
AnonymBruker Skrevet 3. september 2011 #99 Skrevet 3. september 2011 tror kanskje (og håper) at det hun mener er at det er litt rart at så sinnsykt mange er i mot pelsindustrien men likevel støtter kjøttindustrien, spiser ikke økologiske egg, bruker produkter testet på dyr osv.. Da blir det jo litt dobbeltmoralskt kan man si, og noen mener vel det er bedre at man er 100% i mot alt og står for det hvis ikke kan man bare droppe det og kan likså godt bruke pels om man skal bruke dior sminke og jif og solidox tannkrem og spise kjøtt. Jeg mener det er bra at folk bryr seg UANSETT, og at alle monner drar. Syns det er bra at man er i mot pels uansett om man er for noe annet, da kan man i hvertfall støtte det man selv syns er verst. Og jo flere som støtter en sak jo bedre er det, er mer sannsynlig at pelsindustrien blir avskaffet en kjøtt f.eks. Dermed er det jo bare bra at "kjøttetere" er i mot pels. Jo flere dyr som blir spart desto bedre er det! Meg som ikke bryr meg her Det er uansett så enkelt å være imot pels, kun fordi de fleste ikke har behov for det. Men det er vanskelig for folk flest å være imot kjøttprodukter fra Gilde, fordi man ikke har noen andre produkter å velge mellom egentlig! Skulle jeg en dag bare bestemt meg 'nei NÅ skal jeg være imot pels!!!' så kunne jeg bare fortsatt å IKKE bruke pels.. som vanlig. Det er bare meningene mine som ahr forandret seg. Å være imot pels betyr ikke at man er pokka nødt til å GJØRE noe spesielt vel? Men skulle jeg en dag bestemt meg for 'nei nå skal jeg være imot produkter fra dyr som ikke har hatt et bra liv i frisk luft' så hadde jeg måttet brukt mer penger på det, jeg hadde sikkert måtte reist langt for å få tak i riktig kjøtt.... DER hadde jeg vært nødt til å GJØRE noe, og ofret noe av min hverdag og penger! Men hvem gidder det når man kan være imot pels? Så jeg gidder ikke. Uansett om jeg SIER at jeg er imot pels, så skjer det det samme enn om jeg hadde vært for det. Jeg har uansett ikke råd til pels, og ikke trenger jeg det heller. Verden er et forferdelig sted. Og føler jeg at jeg skal være imot en ting, så bør jeg være imot noe lignende og. Men folk er forkjellige. Folk får bare være imot pels og spise kjøtt. Jeg vet det ikke er mulig å bry seg om ALT!!! Men når faktisk EN JÆVLIG GOD DEL av Norges befolkning spiser industrikjøtt, og en bittebitteliten del av Norge bruker pels..... så sier det vel kanskje seg selv hvilken industri man BØR prioritere å forandre. Men folk gidder ikke, fordi å være imot pels forandrer ikke hverdagen deres.... 1
Gjest HunterLady Skrevet 3. september 2011 #100 Skrevet 3. september 2011 Jeg lurer litt på dere pelsmotstandere. Hadde det vært like ille om dyrene ikke hadde vært søte og fine å se på? Er dere imot fiske også? Det må jo mildt sagt være tortur å få en krok gjennom leppa og bli dengt mot en stein flere ganger slik at man er sikker på at den er død. Eller bare slenge den i en fiskebalje slik at den kan sprelle helt til den dehydrerer og kveles. Hva med kjøttindustrien? Det er slett ikke all slakting som foregår humant. Er dere villige til å endre denne næringa også? Jeg er ikke for at dyr skal tortureres eller pines, men en del pelsoppdrett foregår humant og verdig, og pels og skinn er en del av norsk og utenlandsk næring. Jeg ser ikke problemet med dette i det hele tatt. Og nok en gang, har det ikke den minste lille ting med saken å gjøre at dyrene er søte og nusselige? Jeg synes flere pelsmotstandere er hyklerske. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå