Gå til innhold

Hva er deres mening om pels?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pelsdyrernæringen er ubetydelig i Norge, også i økonomisk sammenheng. Norske oppdrettere er for det meste bønder som har pelsdyrproduksjon som tilleggsnæring. Jeg har ingen respekt for denne næringen!

Hva mener dere om pels fra den ville rødreven? Rødreven er absolutt ikke utrydningstruet men egentlig helt motsatt. Den truer også andre dyrebestander som lever opp i høyden -evt fjellreven.

En jeg kjenner har mye pels fra rødrev som har levd ute i naturen og ikke i bur. Hva mener dere om det?

Selv skjønner jeg ikke hvordan hun kan ha en drept rev hengende. Som pynt. Det er nå min personlige mening.

Gjest CrazyCatlady
Skrevet (endret)

Har skrevet tidligere i denne tråden at jeg aldri hadde kjøpt pels selv. Støtter heller ikke pelsdyroppdrett men så lenge det er lov å selge pels i Norge er det bedre at denne industrien holder til her enn at man kjøper pels fra f.eks Kina der man ikke har noen kontroll over hvordan dyrene har det.

Skal sies at denne pelsen jeg har brukt to ganger kun er brukt i forbindelse med familieselskaper, går jo ikke rundt med den i byen heller liksom. Og hvordan kan man vite at pelsen er ekte? Kunne jo vært fake også. Det vet man heller ikke før man har spurt. Men skjønner at det er vanskelig å sette seg inn i andres situasjon og meninger(til tross for at de ikke er så forskjellige). Ikke alltid lett å se saken fra to sider.

Hvor mange her så forresten debatten ang pelsdyroppdrett på NRK? En stund siden, den ble vist da denne debatten gikk for fullt. De som ikke klarte å holde seg saklig og komme med gode argumenter var de som var imot pelsdyroppdrett. Var nesten flaut å høre hva slags argumenter og svar de kom med.

Her er linken, se den!!

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/685058/

Joda,men nå er det jo sånn at Norge importerer mye pels fra Kina så pelsen man kjøper i Norge kan like gjerne være derfra.Det er ikke mye pelsen som man kjøper i Norge som er norsk siden Norge eksporterer det meste av den til Asia.

Nei,man kan ikke vite om den er ekte eller ei og dermed blir det helt feil om jeg som er imot pelsdyroppdrett skulle gått med pels uansett om den er fake eller ei.

Bare fordi folk på den debatten ikke greide å komme med gode argumenter så betyr det ikke fins gode motargumenter.

At dette er ville dyr som naturlig er vant til å ferdes på store områder og som blir holdt på en veldig liten plass der de får både mentale og fysiske plager av det er egentlig ett veldig godt argument syns nå jeg.

Så er det jo de som ikke bryr seg særlig om velferden til dyr,men da kan man jo spørre seg hvorfor man trenger pels når det er mange gode alternativer for å holde seg varm.Ikke er det spesielt praktisk heller og vanskelig å vaske osv.

Endret av CrazyCatlady
  • Liker 1
Skrevet

Jeg får frysninger av pels og må konsentrere meg for å ikke glane stygt på de som går med det.

Jeg ville ikke brukt det om de var frie heller, så lenge det er dyr som kastes etterpå. Jeg bruker skinnjakker, sko og vesker av lær, fordi kuer spiser vi kjøttet til også. Når hele dyret blir brukt syns jeg det er greit. Dessuten har de fleste kuer det bedre enn pelsdyra, tross alt. Nå til dags fins det klær som varmer like bra som pels. Da ser jeg ikke vitsen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er i mot pels, for meg er det en helt unødvendig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg bruker pels hvis det er kaldt, og ser ikke det helt store problemet med det ettersom jeg har hatt samme pels i 10 år (presang) og ikke trenger å kjøpe noe annet fordi pelsen er varm.

En av grunnene til at noen har pels er nok at den holder- hvor mange er det som går med for eksempel 10 år gamle klær idag? Neppe så veldig mange.

En annen ting er at pels er miljøvennlig. Nedbrytbar. Kan ikke si det om mange av de klærne idag som er laget av olje. Sånn sett er det tragisk at man gir faen i miljøet og skal ha oljebaserte klær fordi at akk o ve, en utgammel stygg pels fra forrige århundre- å gid a meg liksom!

Det er helt greit å være i mot pels men det er faen meg sååå umodent og barnslig og teit å si noe til pelskledde folk eller å se stygt på dem.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Har ingen problemer med pels overhodet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker pels hvis det er kaldt, og ser ikke det helt store problemet med det ettersom jeg har hatt samme pels i 10 år (presang) og ikke trenger å kjøpe noe annet fordi pelsen er varm.

En av grunnene til at noen har pels er nok at den holder- hvor mange er det som går med for eksempel 10 år gamle klær idag? Neppe så veldig mange.

En annen ting er at pels er miljøvennlig. Nedbrytbar. Kan ikke si det om mange av de klærne idag som er laget av olje. Sånn sett er det tragisk at man gir faen i miljøet og skal ha oljebaserte klær fordi at akk o ve, en utgammel stygg pels fra forrige århundre- å gid a meg liksom!

Det er helt greit å være i mot pels men det er faen meg sååå umodent og barnslig og teit å si noe til pelskledde folk eller å se stygt på dem.

Argmentene dine er ikke holdbare.

10år er ikke lenge.. jeg har hørt om folk som har hatt pels i 30år. Si meg- hvor kommer pelsen din i fra? Spiser du kjøtt eller kjører du bil? Kildesorterer du? Hva stemmer du ved neste stortingsvalg??

Skrevet

Si meg- hvor kommer pelsen din i fra? Spiser du kjøtt eller kjører du bil? Kildesorterer du? Hva stemmer du ved neste stortingsvalg??

1. Europa

2. Spiser kjøtt, grønnsaker, fisk og fugl. Kjører bil (ut av byen), sykler, går, bruker trikk, buss, bane (i byen).

3. Kildesorterer både plast, glass, mat, papir, brennbart materiale etc.

4. På Valgomaten havnet jeg på partiet Kristent Samlingsparti (HVA i all verden er det???), men vanligvis stemmer jeg Høyre.

• Liker 2
Skrevet

Alltid morsomt at noen pelsmotstandere sier at argumenter man kommer med ikke er holdbare. Bare én sannhet skjønner jeg?

Pelsmotstandere i Norge er akkurat like ille som prestestyret i Iran- man skal kneble de som våger å si noe imot dem.

Selv om jeg nok må si at endel pelsmotstandere i Norge er på lik linje med nazistene, ergo nytt ord- pelsnazister. "Helst skal folk som går med pels bli utryddet". "De skal helst føle selv på kroppen hvordan det er å bli skåret av huden". Vel, vet dere hva? Nazistene gjorde sånt mot jødene under VV2! Vet dere hvor syke i hodet dere er, dere som sier sånt?!

• Liker 2
Skrevet

Alltid morsomt at noen pelsmotstandere sier at argumenter man kommer med ikke er holdbare. Bare én sannhet skjønner jeg?

Pelsmotstandere i Norge er akkurat like ille som prestestyret i Iran- man skal kneble de som våger å si noe imot dem.

Selv om jeg nok må si at endel pelsmotstandere i Norge er på lik linje med nazistene, ergo nytt ord- pelsnazister. "Helst skal folk som går med pels bli utryddet". "De skal helst føle selv på kroppen hvordan det er å bli skåret av huden". Vel, vet dere hva? Nazistene gjorde sånt mot jødene under VV2! Vet dere hvor syke i hodet dere er, dere som sier sånt?!

det er også sykt å støtte en ernæring som først gir dyr store mentale problemer med å ta fra dem deres naturlige revir for så å skyte strøm opp i tarmen på dem! I enkelte land ( forhåpentligvis ikke norge ) blir også pelsen skåret/revet av dyret mens det ennå lever

Skrevet

Mange ting som er syke. Veldig mange av dem som bruker pels og som har arvet pels VET at pelsernëÓingen ikke akkurat er stueren. At mange pelsdyr har et liv som er helt JŽÆVLIG, og JA den BURDE VŽÆRT AVVIKLET!

At mange av dyrene blir FŽØDT i fangenskap- vi kan avvikle dyreparker ogs? Der blir mange dyr f?t i fangenskap og de har ikke all verdens sted boltre seg p?

Men som vi alle vet, produkter som blir etterspurt fortsetter bli solgt.

Og som vi alle vet n? dyr i verden blir utryddet. Og det er menneskenes skyld. Hva har DU gjort for hindre at isbj?nene minsker i antall? Hmmm? Vil heller bruke litt mer penger p klëÓ som sys i Kina, bare la fly og trailere SPY ut dritt slik at jeg kan kj?e noe nytt? Man er s jë×la egoister- snakker om at det er sêç synd p disse stakkars dyrene, gj?ke en jë×la dritt for dem, skal bare snakke nedlatende eller beg kriminelle handlinger mot folk som bruker pels. Faen s patetiske mange av dere er.

Skrevet (endret)

Mange ting som er syke. Veldig mange av dem som bruker pels og som har arvet pels VET at pelsernëÓingen ikke akkurat er stueren. At mange pelsdyr har et liv som er helt JŽÆVLIG, og JA den BURDE VŽÆRT AVVIKLET!

At mange av dyrene blir FŽØDT i fangenskap- vi kan avvikle dyreparker ogs? Der blir mange dyr f?t i fangenskap og de har ikke all verdens sted boltre seg p?

Men som vi alle vet, produkter som blir etterspurt fortsetter bli solgt.

Og som vi alle vet n? dyr i verden blir utryddet. Og det er menneskenes skyld. Hva har DU gjort for hindre at isbj?nene minsker i antall? Hmmm? Vil heller bruke litt mer penger p klëÓ som sys i Kina, bare la fly og trailere SPY ut dritt slik at jeg kan kj?e noe nytt? Man er s jë×la egoister- snakker om at det er sêç synd p disse stakkars dyrene, gj?ke en jë×la dritt for dem, skal bare snakke nedlatende eller beg kriminelle handlinger mot folk som bruker pels. Faen s patetiske mange av dere er.

1 ) Jeg har aldri begått noe kriminelt i pelsdyrenes navn, ei heller sett stygt på dem som bruker det

2 ) lær deg å skrive for faen, så folk faktisk skjønner hva du sier

Endret av Hikken
Skrevet

1 ) Jeg har aldri begått noe kriminelt i pelsdyrenes navn, ei heller sett stygt på dem som bruker det

2 ) lær deg å skrive for faen, så folk faktisk skjønner hva du sier

1. Det finnes folk som gjør det.

2. Det finnes folk som har et annet tastatur på pc'n sin som gjør at enkelte bokstaver ikke kommer med, eller blir sære.

Nå vet du det.

Skrevet

Selv leste jeg innlegget uten problemer. Man kan forstå hva som står hvis man ser hele bildet, ikke bare leser setningene hver for seg.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Jeg synes vi skal foresette og la dyr gå med pels

• Liker 3
Annonse
Gjest Bjørn82
Skrevet

Hva er deres mening om bruk av pels som hatter, kåper, jakker osv? Selv kunne jeg aldri gått med det så lenge dyr blir holdt i små bur hvor de forskremt utvikler adferdsforstyrrelser.

Men hva om dyrene hadde fått lov å leve i det fri helt frem til det ble drept ( på en human måte )? Ville noen av dere som egentlig er imot valgt å gått med det da, eller ville dere fremdeles holdt dere unna?

Jeg har bare fått med meg negativ omtale når det kommer til pelsdyrnæringen og derfor har jeg ikke under noen omstendigheter villet brukt pels selv eller kjøpt pels til noen andre.

Derimot så er jeg en jeger, jeg går på jakt og ser ikke på det at jeg er jeger som synonymt med dyreplager. Derimot er jeg veldig opptatt av hvordan dyr har det og at de får leve så godt som mulig. (Frem til jeg skyter dem når jeg er på jakt)

Pelsen som kommer fra dyr som er jaktbare ville jeg derimot ikke hatt like store innvendinger imot som pelsen fra dyr som blir avlet med det som formål.

Jeg kan se dobbeltmoralen i det jeg selv skriver til en viss grad, men prøver å tilføye at det er snakk om dyr som lever i sitt rette element og med den friheten og utfordringene de som ville dyr møter i naturen. Da jeg sier det er snakk om jaktbare dyr mener jeg da dyr hvor det er tillat å jakte på, som hare, rådyr, hjort, elg og mm.

• Liker 3
Skrevet

Pels er greit mellom beina og på eskimoer. Andre steder er det forkastelig.

Skrevet

Jeg har bare fått med meg negativ omtale når det kommer til pelsdyrnæringen og derfor har jeg ikke under noen omstendigheter villet brukt pels selv eller kjøpt pels til noen andre.

Derimot så er jeg en jeger, jeg går på jakt og ser ikke på det at jeg er jeger som synonymt med dyreplager. Derimot er jeg veldig opptatt av hvordan dyr har det og at de får leve så godt som mulig. (Frem til jeg skyter dem når jeg er på jakt)

Pelsen som kommer fra dyr som er jaktbare ville jeg derimot ikke hatt like store innvendinger imot som pelsen fra dyr som blir avlet med det som formål.

Jeg kan se dobbeltmoralen i det jeg selv skriver til en viss grad, men prøver å tilføye at det er snakk om dyr som lever i sitt rette element og med den friheten og utfordringene de som ville dyr møter i naturen. Da jeg sier det er snakk om jaktbare dyr mener jeg da dyr hvor det er tillat å jakte på, som hare, rådyr, hjort, elg og mm.

Jeg er på en måte enig med deg her. Hovedgrunnen til at jeg er pelsmotstander er fordi dyrene har det jævlig i de små burene sine. Det blir annerledes når man jakter, for da har dyret så langt levd ett langt og lykkelig liv ute i det fri og da blir det ikke like ille mener jeg.

Skrevet

Næsj, det er ikke dobbeltmoral i det hele tatt, faktisk tvert i mot! Du er opptatt av hvordan maten din har hatt det før det ble mat. Du vil ikke drepe dyr for pels og status, men for mat.

Jeg syns rådyrsteik er det beste kjøttet! Og rådyr har hatt det kjempebra før de døde. Griser, for eksempel, blir bundet fast, holdt innesperra, drept når de er noen måneder. De har ikke hatt noe liv før de døde. De er bare med i kjøttindustrien. Det er grusomt å tenke på, så derfor gjør vi ikke det når vi kjøper koteletter. Du vet hvordan maten din har hatt det og støtter ikke dyremishandlinga i kjøttindustrien (i hvert fall ikke de gangene du spiser dyr du har skutt).

Dyr som du kaller jaktbare er dyr vi bruker mer enn bare pelsen til. Da syns jeg det ikke er ille. Å bruke elgskinnet etter å ha spist elgen er jo bare bra, for da blir hele dyret brukt. Å alve en mink til et liv i tortur, for å drepe den inhumant, flå den og kaste resten er noe helt annet. Dét er det jeg er i mot.

Skrevet

Pels er flotte saker.

Så godt og varmt på vinteren da, og ikke minst flott å se på. Ja takk til mere pels!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...