Gå til innhold

sykmeldt snart ett år, hva skal jeg gjøre?


jente_27

Anbefalte innlegg

Hei.

Har snart vært sykmeldt i ett år pga prolaps i ryggen. Har hele perioden jobbet 30 %. Jobber i matbutikk, så det er ikke den beste jobben når en har problemer med ryggen.

Nå når det snart har gått et år, var jeg idag i møte med NAV. Min saksbehandler hadde hatt møte med deres rådgivende lege, som hadde ment at jeg ikke hadde grunn til å gå sykmeldt. Ble helt satt ut der jeg satt, for jeg sliter hver gang jeg er på jobb, og i min jobb er det ikke bare løft, men mye opp å ned med bøying. Fastlegen min har sagt at jeg må skifte jobb, og var derfor jeg var på Nav for å høre om de kunne hjelpe meg med noe.

Mange har sagt til meg at jeg burde spørre om omskolering, og det har jeg tenkt mye på. Er utdannet interiørkonsulent, men er lite jobber innen dette , og har veldig lyst å ta teknisk tegning. Men etter møtet mitt med nav fikk jeg vel egentli beskjed om at når sykepengene går ut må jeg enten ha funnet meg ny jobb eller begynne å jobbe 100 %.

Jeg er helt fortvila nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Selvfølgeli skal jeg lete etter ny jobb, men det jeg tenker er at hvis de mener jeg må gå rundt med denne ryggen resten av livet, og ikke få noe hjelp, vil jeg nesten ikke ha noe liv. Legen sendte i begynnelsen av mai inn hendvendelse til nevrolog for å se om jeg må opereres, mern har enda ikke hørt noe. Og hun på nav sier bare, nei det blir du ikke, for det sier vår rådgivende lege.?! ( jeg har aldri truffet denne legen)

Så bare lurer egentli på om noen har noe råd til meg? kanskje noen i lik situasjon el.?

Beklager veldig rotete innlegg, er bare så frustrert akkurat nå. Og for meg ser det ut som jeg må begynne å jobbe 100 % i den jobben jeg har nå, for jeg tviler på det blir så enkelt å finne ny jobb. Og pengene trenger jeg for jeg har huslån å betale. Off nei håper noen kan komme med noen gode råd til meg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har hatt ett år på deg til å skaffe en annen jobb. Ett år på å finne en jobb som er tilpasset ryggen, ett år på å finne en jobb innen det du driver med. Likevel har du bare latt det skure å gå og levd på sykepenger uten å tenke tanken på at de tar slutt en dag? Alle vet jo at ett år der det man får sykepenger før det skjer noe annet, og at man må finne en løsning før tiden renner ut. Du får ingen sympati fra meg når du ikke en gang har giddet å gjøre ett forsøk på å skaffe deg en annen stilling, men bare satser på at nav skal fikse alt.

Nå prøver du enten å få en annen jobb, eller så tar du opp studielån som resten av verden når de ønsker å videreutdanne seg og begynner å studere noe som gir deg jobb. Husk at å gå over på dagpenger e.l. kun er 66 % av den lønnen du har nå, så det lønner seg å sette opp tempoet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Du har hatt ett år på deg til å skaffe en annen jobb. Ett år på å finne en jobb som er tilpasset ryggen, ett år på å finne en jobb innen det du driver med. Likevel har du bare latt det skure å gå og levd på sykepenger uten å tenke tanken på at de tar slutt en dag? Alle vet jo at ett år der det man får sykepenger før det skjer noe annet, og at man må finne en løsning før tiden renner ut. Du får ingen sympati fra meg når du ikke en gang har giddet å gjøre ett forsøk på å skaffe deg en annen stilling, men bare satser på at nav skal fikse alt.

Nå prøver du enten å få en annen jobb, eller så tar du opp studielån som resten av verden når de ønsker å videreutdanne seg og begynner å studere noe som gir deg jobb. Husk at å gå over på dagpenger e.l. kun er 66 % av den lønnen du har nå, så det lønner seg å sette opp tempoet.

Jeg er litt enig med deg. Men jeg synes det ser ut som du glemmer at hun har vært sykemeldt og ikke ute i lønnet permisjon. Det er en vesentlig forskjell på det. Sykemeldt det blir man som oftest om det er noe ved en som blir i veien for muligheten til å være yrkesaktiv. Derfor kan det være at hun ikke har skaffet seg en ny jobb i sykemeldingsperioden. Noe av ansvaret kan hvile på henne, og andre deler av ansvaret kan hvile på NAV og hennes bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med deg. Men jeg synes det ser ut som du glemmer at hun har vært sykemeldt og ikke ute i lønnet permisjon. Det er en vesentlig forskjell på det. Sykemeldt det blir man som oftest om det er noe ved en som blir i veien for muligheten til å være yrkesaktiv. Derfor kan det være at hun ikke har skaffet seg en ny jobb i sykemeldingsperioden. Noe av ansvaret kan hvile på henne, og andre deler av ansvaret kan hvile på NAV og hennes bedrift.

Hun har vært sykemeldt fra en dagligvarebutikk, men har utdanning som interiørkonsulent eller hva det nå var. Så hun kunne prøvd å skaffe seg jobb innen det hun var utdannet til også. Det at hun ikke har gjort noe, faller på henne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sendte i begynnelsen av mai inn hendvendelse til nevrolog for å se om jeg må opereres, mern har enda ikke hørt noe. Og hun på nav sier bare, nei det blir du ikke, for det sier vår rådgivende lege.?! ( jeg har aldri truffet denne legen)

Ta en tur til legen DIN og hør med han/hun mener.

Er det legen din som har nenvist til nevrolog for om du må oppereres så må du nesten høre med legen din hvordan det går med det.

Også om du bør vente til etter denne undersøkelsen om du kan jobbe 100%.

Å sykemelde er din fastlegens jobb etter de vurderinger den tar ut fra ditt sykdomsbilde, om det er 100%, aktiv eller gradert sykemelding.

Har du fått andre undersøkelser for å finne ut av årsak til smertene i ryggen din?

Har du fått tilbud om behandling ala fysioterapi, trening eller andre ting?

Er det ellers gjort noe for å bedre din situasjon, tilrettelegging av noe slag, for at du kan fungere bedre i jobb og hjemme ?

Har du snakket med legen din om omskolering ?

Har det vært oppfølgings samtaler, dialogmøter med jobb, lege og/eller NAV gjennom sykemeldingsperioden din ?

Desverre er det slik at en må følge opp selv og stå på veldig mye skal en komme noe vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legen din som skal vurdere om du er frisk nok til å arbeide, ikke rådgivende lege hos NAV. NAV skulle tatt tak i det her for lenge siden og vurdert omskolering/tilrettelagt arbeid,ikke rett før sykemeldingsperioden din går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Jeg har ikke suttet å bare mottatt sykepenger. Har søkt jobber innen det jeg er utdannet innen hele perioden, men det som er tingen er at jeg må opplyse at jeg er sykmeldt eller har problemer med ryggen, og havner da ned i bunken av søkere. Så det er ikke det at jeg ikke har prøvd.

Har også prøvd både kiropraktor, fysioterapaut og trening med fysioterapaut pluss trening som svømming, yoga og gå i ulent terreng som jeg har blitt anbefalt av dem.

Jeg er ikke en person som vil "snylte" på staten. Er veldig glad i å jobbe, og jobbet før jeg fikk skikkelige plager nesten 150%. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg elsker å jobbe.

Jeg regnet ikke med å få omskolering, men ville høre ettersom jeg kjenner folk som har fått det på grunnlag av lignende plager. Jeg har allerede studielån, og har egentlig ikke råd til å ta merstudielån pga huslån. Derfor spurte jeg NAV. Og siden den utdanningen jeg tenker er en fordypning i det jeg allerede er utdannet, og ville ha hjulpet meg å få bredere og mer jobbmuligheter. Så det er ingenting jeg vil mer enn å komme skikkelig ut i arbedidslivet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til legen DIN og hør med han/hun mener.

Er det legen din som har nenvist til nevrolog for om du må oppereres så må du nesten høre med legen din hvordan det går med det.

Også om du bør vente til etter denne undersøkelsen om du kan jobbe 100%.

Å sykemelde er din fastlegens jobb etter de vurderinger den tar ut fra ditt sykdomsbilde, om det er 100%, aktiv eller gradert sykemelding.

Har du fått andre undersøkelser for å finne ut av årsak til smertene i ryggen din?

Har du fått tilbud om behandling ala fysioterapi, trening eller andre ting?

Er det ellers gjort noe for å bedre din situasjon, tilrettelegging av noe slag, for at du kan fungere bedre i jobb og hjemme ?

Har du snakket med legen din om omskolering ?

Har det vært oppfølgings samtaler, dialogmøter med jobb, lege og/eller NAV gjennom sykemeldingsperioden din ?

Desverre er det slik at en må følge opp selv og stå på veldig mye skal en komme noe vei.

Jeg har hørt med legen min angående henvisningen, men hun sa jeg bare måtte vente, er visst veldig lang ventetid. Jeg har hatt litt problemer med legen siden hun delvis har vært i permisjon, og jeg har vært frem og tilbake hos vikarer. Så føler ikke jeg er blitt skikkelig oppfølgt. Legen hadde også vært veldig sen med å sende papirene etter møte med nav som var i begynnelsen av mars. Dette visste ikke jeg før idag.

Årsaken til plagene mine er arvelige. Både mor, mormor, onkel og søskenbarn har/har hatt noe av det samme. 3 av dem ble operert for det. Ble litt paff idag da saksbehandleren min på nav sa at den rådgivende legen deres sa at jeg ikke ville bli operert, og hørtes ut som han visste alt om meg uten en gang å ha møtt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært sykemeldt fra en dagligvarebutikk, men har utdanning som interiørkonsulent eller hva det nå var. Så hun kunne prøvd å skaffe seg jobb innen det hun var utdannet til også. Det at hun ikke har gjort noe, faller på henne selv.

Jeg har prøvd å få meg jobb. Står i innlegg oppfor. Glemte å få det med meg i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt ett år på deg til å skaffe en annen jobb. Ett år på å finne en jobb som er tilpasset ryggen, ett år på å finne en jobb innen det du driver med. Likevel har du bare latt det skure å gå og levd på sykepenger uten å tenke tanken på at de tar slutt en dag? Alle vet jo at ett år der det man får sykepenger før det skjer noe annet, og at man må finne en løsning før tiden renner ut. Du får ingen sympati fra meg når du ikke en gang har giddet å gjøre ett forsøk på å skaffe deg en annen stilling, men bare satser på at nav skal fikse alt.

Nå prøver du enten å få en annen jobb, eller så tar du opp studielån som resten av verden når de ønsker å videreutdanne seg og begynner å studere noe som gir deg jobb. Husk at å gå over på dagpenger e.l. kun er 66 % av den lønnen du har nå, så det lønner seg å sette opp tempoet.

Igen, jeg har prøvd, forstår det du sier, men jeg har faktisk prøvd, skrevet innlegg oppfor om hva jeg har gjort. Var bare frustrert da jeg skrev det første så fikk det ikke med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt med legen min angående henvisningen, men hun sa jeg bare måtte vente, er visst veldig lang ventetid. Jeg har hatt litt problemer med legen siden hun delvis har vært i permisjon, og jeg har vært frem og tilbake hos vikarer. Så føler ikke jeg er blitt skikkelig oppfølgt. Legen hadde også vært veldig sen med å sende papirene etter møte med nav som var i begynnelsen av mars. Dette visste ikke jeg før idag.

Årsaken til plagene mine er arvelige. Både mor, mormor, onkel og søskenbarn har/har hatt noe av det samme. 3 av dem ble operert for det. Ble litt paff idag da saksbehandleren min på nav sa at den rådgivende legen deres sa at jeg ikke ville bli operert, og hørtes ut som han visste alt om meg uten en gang å ha møtt meg.

Høres ikke ut som legen din har fulgt deg godt nok opp. Hadde jeg vert deg hadde jeg byttet til en annen lege.

Mens en ennå er i sykemelding er det en ordning som heter "raskere tilbake" som kan benyttes av legen for å få raskere undersøkelser og/ eller behandling. Om det kan gjøre at du kan komme raskere til jobb igjen.

Det er også noe som heter fritt sykehusvalg, der en kan velge det sykehus eller den spesialist som kan gi raskere undersøkelser. Dette kan både du og legen søke om.

Det du kan gjøre er å få vite hvor legen har sendt henvisningen til den undersøkelsen du skal til, om du ikke alt vet det. Da kan du selv ringe dit henvisningen skal ha blidt sendt.

Både for å følge opp og høre om de har fått henvisningen. Det kan og være mulighet for deg å påvirke til at du får raskere time. Kanskje de trenger utvide informasjon, mangler papirer ol for at du skulle kunne bli raskere prioritert. Enkelte steder kan en også skrive seg opp på liste hvor de ringer deg om det er avbestilling. Da må en ha mulighet til å reise til undersøkelse i løpet av kort tid, enten samme dag, dagen etter eller kort tid etter.

Du kan også da ha mulighet til å søke opp og undersøke om det finnes andre spesialister som gjør samme undersøkelse og kan ta deg inn raskere. Da er det også lurt å skjekke opp om disse er bra eller dårlige da ikke alle er like flinke.

Høres ikke ut som det er jobben det er noe i veien med, men at ryggen din ikke tåler jobben.

Da er det viktigste for deg å finne ut av dine ryggproblemer og om det er noe som kan gjøres for å bedre din situasjon ang ryggplager, smerter og andre begrensninger rundt det. FØR en tenker på jobb.

Det kommer i annen rekke. Når du har løst, som best det lar seg gjøre, dine ryggproblemer kan du se hva du gjør med jobb, omskolering osv.

Helsen og kroppen din skal du ha nå og resten av livet.

Jobber kan tilpasses og byttes, men det kan ikke kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...