Gå til innhold

blir behandlet veldig urettferdig/ikke bra..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leier plass på et stort ridesenter, og har leid der i mange år.

Der har jeg hatt et fast skap i mange år, som en kan henge fra seg hodelag, grimer, børster osv. I tillegg har alle en egen knagg for å kunne henge fra seg sal. Vi har også flere inngjerda områder rett ved siden av ridehuset, som de kan stå ute på. Jeg har vært kunde her i mange år. Jeg pleier å sette hesten på sommerbeite, uten å si opp plassen, men da rydder jeg knaggen min og skapet, så det er pent og rent til jeg kommer tilbake etter dette.

For en stund siden kom det en ny eier på ridesenteret.

Når jeg skulle begynne igjen nå sist, var knaggen min borte! Det var ommøblert, og nesten alle hadde fått ny knagg. Men min var borte (denne kjøpte jeg selv for mange mange år siden, lenge før den nye eieren i det hele tatt kom dit).

I tillegg var skapet mitt gitt vekk til en annen en!(av den nye eieren) også sto det en annen hest i mitt faste inngjerda området, noe som også skjedde før beite (da ble jeg lovet at det bare var for en periode, og at dette skulle rettes opp før neste periode startet, men denne hesten måtte stå litt i min havn, og vi måtte dele litt på det en periode, for det var ikke rom til annet).

Jeg følte meg virkelig ikke velkommen tilbake for å si det slik. Jeg har vært kunde der i mange år, og nå måtte jeg bare gjøre det jeg skulle gjøre med hesten min, og dra igjen. Jeg hadde ingen sted å gjøre av tingene mine, kunne ikke henge fra meg sal og slikt på knaggen min, og hesten måtte jeg sette inn, for der sto det en annen hest. (han sto ute dagen etterpå merket jeg, for grima han var kliss våt av regn)

I tillegg har jeg pleid å ha kurs der med gjevne mellomrom i natural horsemanship, men nå hadde den nye eieren "gitt vekk" alle mine kunder til en venninne, og bestemt at hun skulle ha kurs i det jeg har pleid å ha kurs i!

Jeg har prøvd å snakke med en av de eierne som har vært der lengst, men får ikke noe svar, og ingen forandringer skjer.

Jeg er litt skuffa akkurat nå, og føler meg ikke velkommen. I tillegg betaler jeg i dyre dommer for å være der, og vi må gjøre mye jobb selv. Jeg kan muligens bytte til et nytt senter, som er nærmere meg, billigere, og har de samme fasilitetene. Eneste som er kjipt, er at jeg ikke kjenner noen der (kjenner en på en stall noen minutter unna denne, og jeg var hjertelig velkommen til å komme opp til de å ri med de der, men det var ikke plass til å stå der fast akkurat nå). Også har jeg jo stått på den andre stallen i mange år, så det er jo trist. Dog har mange av de andre jeg kjente der flytter derfra, pga det var mye surr der. Det som er litt dumt med den andre stallen, er at de foringene de har der, kan komme i konflikt med jobben min (jeg kan komme når det er satt opp, men da får jeg knapp tid etter jobb). Derimot er det 70 % mindre jobb der da..

jeg har flytta fra denne stallen et par ganger før, pga jeg tidligere har flytta pga skolegang, men det har ent opp med at jeg har flyttet tilbake dit igjen, de gangene jeg flytta tilbake (du vet, "tryggheten" med at en vet hva en går til osv). Jeg er litt redd for at om jeg flytter, og ikke skulle trives på den andre stallen, så kanskje jeg ikke kunne flytte tilbake. Men samtidig, kan det bli værre enn dette? jeg ønsker jo ikke å ha det sånn. Er så usikker på hva jeg skal gjøre..

Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, men måtte bare få luftet det..

Noen som har noen gode råd, meninger rundt dette, vært i samme situasjon, eller bare noen trøstende ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har jo i alle år hatt en og annen ledig plass, da det ikke er et enormt populært ridesenter. Og de gangene jeg flytta tilbake, kunne jeg alltid komme omtrendt dagen etterpå. Så er vel ikke nødvendigvis kjempestor fare for at jeg ikke får plass igjen om jeg vil det.. Men jeg tenker jo på om hva viss.. uff.. :(

Skrevet

Slik jeg forstår det, betaler du for en tjeneste du ikke lenger får? Du må stå på krava, jente!:)

Har du kontrakt på kursene?

Skrevet

dette høres jo nesten ut som mobbing og utskvising.

Har du vært i konflikt med noen der? Kjenner du den nye eieren og dere ikke har så god tone i utgangspunktet?

Reagerer de andre brukerene?

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar! :)

Jeg har prøvd å stå på krava, men problemet er at jeg ikke får noen svar, og at ingen forandring skjer. Tro meg, jeg har fotfulgt de på andre punkt, og ingenting skjer før en omtrendt truer de.. og det er uaktuelt. Skjønner bare ikke at de lar dette skje mot en så lojal kunde.. Nei, ingen kontrakt ang kursingene, da dette egentlig noe jeg har gjort på etterspørsel for å være grei, da vi ikke har hatt noen som har vært gode på NHS der før. Men allikevel er det utrolig sårende når jeg har gjort dette i mange år (det vet ny eier), og at jeg koser meg veldig med dette, også gjør de noe sånt..

Ja, jeg har vært i konflikt med ny eier før denne personen kjøpte seg inn. Bla pga at denne personen slo hesten min, og det er for meg totalt uakseptabelt. Ble ganske sint, og sa klart og tydelig i fra at dette er ikke greit, og er du redd for hesten min, henter du heller meg, enn å slå hun. Dette såret nok stoltheten til denne personen, og har følt siden da at denne personen ikke akkurat tar hensyn til meg i sine avgjørelser.

De andre jeg har snakket med, har reagert på det ja. Himlet med øynene og sagt at det var dårlig gjort. Men noe mer er det jo ikke de kan gjøre, de vil jo ikke blande seg, å risikere det samme (det kan jeg jo forsåvidt se).

Skrevet

Men noe mer eenn det kan de jo ikke gjøre skulle det stå.

Skrevet

jeg skal ned å se på den andre stallen så fort det lar seg gjøre, blir nok i løpet av denne uka. Om alt ser bra ut, er jeg jo veldig frista til å komme meg vekk. Men så var det det med å gjøre en sånn forandring da, når man har vært på samme ridesenter i mange, mange år. En annen positiv ting var at de muligens var interessert i at jeg hadde kurser i NHS på nabostallen venninnen min er på da. :)

Men jeg er liksom så usikker på om jeg tør det, siden det blir en ganske stor forandring. Har jo et par venninner igjen på den andre stallen, men de fleste har flyttet for lengst.

Hva tror dere? uff, at jeg ikke bare kunne fått rydda litt i hodet, å tatt t valg.. :-/

Skrevet

Hadde det vært meg hadde jeg flyttet. Jeg hadde hesten min på en liten stall(4 hester) og jeg gikk ikke overens med eieren i det hele tatt. Han truet med å ringe til dyrevernet eller kjøre hesten min hjeme til meg og etterlate den på gårdsplassen fordi jeg ikke gjorde det han mente var rett. Dette var samme mann som satte åringen min på et lite frimerke av en paddoc som hesten nektet å gå ut i fordi den var full av gjørme. Fikk etter hvert en stallplass et annet sted og det var sååååå deilig. Hesten forandret seg totalt og jeg ble kjent med mange nye mennesker jeg fortsatt har kontakt med selv om jeg bare hadde hesten der i 6 mnd(dette er 4 år siden).

Det jeg lærte var at jeg ikke klarte å ha hesten min på et sted der jeg ikke gikk overens med eieren, det gjorde meg stressa og ødela all tid jeg hadde med hesten min. Var jeg deg hadde jeg flytta på dagen. Sånne mennesker kommer aldri til å forandre seg eller se ting fra en annen side.

Skrevet

Takk for flott svar!

Ja, det er helt grusomt å ikke trives, spesielt når jeg da faktisk har hatt det veldig så kjekt der tidligere.

Men nå den siste tiden, har det blitt så deprimerende at jeg ikke en gang orker å være der til en hver tid (om jeg vet at denne personen skal være der hele dagen), drar jeg ned på kvelden dagen før, rengjør ordentlig, også drar jeg tilbake på morgenen dagen etter personen var der. Vet det er fryktelig galt, men jeg orker ikke) Heldigvis har jeg en ryddig hoppe, så jeg må bare ta ut et halvt trillebår selv om jeg ikke var der dagen før. Dette er forøvrig ikke noe problem der jeg har hu i dag, da det er andre der oppe som ikke møkker/trener hver dag også, og til og med kan vente to dager (eller bare skyver møkka til siden)! Men sånn skal det jo ikke være. Og jeg er fryktelig redd for at dette har ødelagt såpass, at jeg ikke orker å være i stallen hele tiden om jeg flytter til en ny plass.. Tenk om det blir sånn?

jeg skal vurdere sterkt å flytte, for jeg kan jo ikke ha det sånn. Men jeg har så mange tanker og følelser rundt å gjøre en så drastisk endring, litt redd for hva jeg går til.. :(

Skrevet

men kan jeg spørre hvorfor du bare hadde hesten din der i 6 måneder?

Veldig kjekt å se en historie hvor du fikk det bedre når du flyttet da. :)

Skrevet

noen andre som har synspunket, meninger eller erfaringer med dette? Eller bare noen gode tips om hva jeg bør gjøre? Alt tas i mot med et hjertelig, stort takk!

Skrevet

men kan jeg spørre hvorfor du bare hadde hesten din der i 6 måneder?

Veldig kjekt å se en historie hvor du fikk det bedre når du flyttet da. :)

Han døde av botulisme. Bare 3,5 år gammel stakkar :frown: Uff, savner lille gullet mitt ennå... Ser nå at det var litt dumt å ikke skrive hvorfor han var der så kort. Hadde han levd hadde han nok stått der ennå :)

Gjest Leonidene
Skrevet

Om det eineste som egentlig holder deg tilbake er at du ikkje kjenner noen i den andre stallen (og at du er redd for å angre?), så bør du likevel flytte. Du blir sikkert kjent med noen... Eg tipper det vil være triveligere for deg og hesten din å komme dere vekk fra den nye eigeren, vær optimistisk, det går nok bra. Evt kan du jo bare være i den andre stallen fram til den tredje stallen har ledig plass.

Skrevet

åja, da forklarte det litt mer av hvorfor han ikke står der lengre. :( uffameg, så trist. :( Kan skjønne at du savner han ja. :-/ Hatt min hest i mange år, og kan ikke se for meg et liv uten henne omtrendt.

Skrevet

Om det eineste som egentlig holder deg tilbake er at du ikkje kjenner noen i den andre stallen (og at du er redd for å angre?), så bør du likevel flytte. Du blir sikkert kjent med noen... Eg tipper det vil være triveligere for deg og hesten din å komme dere vekk fra den nye eigeren, vær optimistisk, det går nok bra. Evt kan du jo bare være i den andre stallen fram til den tredje stallen har ledig plass.

Takker for svar. Ja, var det som var i tankene mine, men er ganske usannsynelig at det ble ledig på den andre stallen med det første. Men da har jeg jo det bedre i mellomtiden sannsyneligvis.

Ja, er det at jeg er redd for å evt angre, å måtte krype tilbake til den andre stallen. Jeg har kommet i konflikt tidligere med andre hestemennesker på noe så enkelt som at hesten min får fri to dager i uken, og at jeg ikke møkker to ganger om dagen, og er det jeg er litt lei av. Det er jo fordelen der jeg er i dag, man gjør som man vil. Ingen bryr seg så fremst du ikke driver dyreplageri, eller gjør noe som kan koste ekstra penger for de.

Er jo ikke slik at det er tortur for meg å være der jeg er i dag, blir ikke mobbet, og har jo et par bedre bekjente der - Men jeg stortrives heller ikke, og i alle fall ikke når jeg ble behandlet på den måten som nå. Når det er min første opplevelse med ny eier, ser jeg ikke for meg at det blir bedre..

Men skal som sagt ned å se på den andre stallen snart, så er nok en sjangs for at jeg velger å flytte ja..

Skrevet

Oj! Det var da voldsomt til utskvising. Hun kan da ikke bare fjerne knaggen din, gi noen andre skapet ditt og gi innhegningen du bruker til noen andre! Når du fortsatt betaler samme pris. Særlig om dette bare er fordi hun er langsint etter at du sa ifra når hun slo hesten din. Syns det er rart at noen som slår når de er redde får overta en stor stall også, jeg.

Hadde nok flytta, ja. Hesten din merker jo også at du blir stressa og irritabel, og du vet jo ikke hva som skjer når du ikke er der heller.

Merker jeg er veldig glad jeg har hesten min på egen stall og ikke må forholde meg til masse folk som sjefer rundt og bestemmer alt mulig. Det er din hest og dine penger, og det blir som med alt annet, du ønsker ikke en situasjon der du betaler for en vare du ikke får.

Virker som du definitivt blir behandla sånn pga konflikten din med henne, særlig når hun brått nekter deg å ha horsemanship-kurs der også, sånn nærmest over natta. Hun evner tydeligvis ikke å forholde seg profesjonelt til deg, og det vil nok vise seg på andre områder også etter hvert. Når hun er eier/sjef må hun kunne klare å behandle alle likt, selv om hun kanskje er uenig med dem. Det klarer hun helt klart ikke.

Håper du flytter og finner nye venner på ny stall. Er de to stallene veldig langt unna hverandre, eller er det mulig å ri på tur sammen med vennene fra der du står nå?

Skrevet

doh: Det skal jeg gjøre. :)

Rainbow81: Takker for fint svar.

Hadde jeg hatt muligheten, skulle jeg virkelig hatt han hjemme, det hadde vært deilig, skjønner godt at det er en fordel!

Har man penger, har man mulighet vettu.. Derfor denne personen har fått kjøpt seg inn. Nei, er jo ikke noe moro å stå å lure på om hesten min i det hele tatt har vært ute i dag liksom. Jeg kan jo ikke bo i stallen for å finne det ut heller.

Dette med å gi vekk kurset mitt, gjorde denne personen mens jeg var avgårde, slik at innen jeg kom tilbake, hadde folk meldt seg på, å nå var det på en måte hennes kurs. Tror det var ganske bevisst, slik at jeg ikke skulle finne ut av det..

Nei, føler meg overhodet ikke profesjonelt behandlet. Jeg er da ikke direkte glad i denne personen heller, men jeg hilser og jatter småhøflig med, det er jo det som er normal oppførsel.

De to stallene er ca tre-fem minutter unna hverandre, og i følge venninna mi var det fullt mulig å ri til hverandre. Stalleieren på denne stallen hadde også sagt at hun var lei seg for at hun ikke hadde plass til meg nå, men at jeg var hjertelig velkommen til å komme opp å ri med de, og være en del av deres miljø.

Skrevet

oppdatering:

Jeg har faktisk fått tilbake havnen jeg hadde med siden av ridehuset nå. Den var delt opp, men nå kan de i det minste stå ute alle sammen.

Dette er det den eldste stalleieren som har ordnet, da jeg tror denne personen så at dette ble fryktelig galt ovenfor meg. (enda h*n har surra det det for meg maaange ganger før).

Jeg møtte også på nye stalleier, og fikk tatt en ordentlig prat.

Salknaggen min var kastet, siden de hadde pusset opp. Jeg skulle få en ny, men fikk jo beskjed om at "de er jo ikke sååå dyre da"..

Skapet mitt var en litt annen sak. Ifl eldste stalleier, skulle jeg få det, i ifl ny eier fikk jeg det ikke!

Dette skapet hadde jegg ryddet ut av, og da måtte jeg tåle at det kunne bli tatt. Prøvde å forklare at jeg har hatt det skapet lengre enn de fleste har hatt sin egen bil, og vel så det, men det hjalp ikke. "var jo ikke sånn det fungerte"!

Jeg skulle få et annen skap, fordi hun ene som hadde skap der, skulle ikke få ha det lengre (hun har hatt skap der i mange mange år), fordi hun eide ikke hest, betalte dermed ikke stalleie, og fikk derfor ikke ha skap. Det syntes jeg jo er dårlig gjort siden hun har hester på for, så hun er der jo minst like mye som oss andre som eier hester. Hun snakket i en hyggelig tone, men allikevel så var det liksom et eller annet over det hele..

Fikk snakket med hun som hadde fått skapet mitt også. Hun var jo veldig lei seg, og sa at eldste eier skulle rydde ut av sitt skap, så hu fikk det, og jeg fikk mitt. Syntes fremdeles det blir galt jeg da men.

I tiillegg hadde ny stalleier klikket for en stund tilbake, fordi hun ene jenten hadde satt hesten sin som står på utegang (fast uteplass) inn. Hun skulle få boks inne ved månedskifte, og det var bare noen dager siden.

Eldste stalleier hadde sagt at det var greit at hesten kom inn noen dager før, siden det regnet sånn. Boksen var allikevel tom, og hun skulle ha den. ny stalleier derimot klikket, fordi hun måtte jo betale for flisen hun skulle bruke i de par-tre dagene! Jenten prøvde å forklare hva andre stalleier sa, og hvorfor hun gjorde som hhun gjorde. Allikevel fikk hun en kraftig skyllebøtte.. Så det er tydeligvis ikke bare meg..

Skrevet

fremdeles veldig usikker på hva jeg skal gjøre ift flytting. Det virket så koselig å enkelt nå sist (bortsett fra et par unødvendige kommentarer og det med skapet), men allikevel så syntes jeg at jeg har sett lignende tidligere, og at jeg er usikker på når nestegang evt kommer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...