Gå til innhold

Kvinnegruppen Ottar.

*Kaisa*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sexysadie
Jeg har våknet med en lommelyktstråle på brystet mitt pekt av en politimann i uniform som sto i mitt soveværelse.. teller det? Har jeg også legitim grunn til å syte og klikke når det passer meg nå?

Hva i helvete hadde han der og gjøre?

Hadde d vært meg hadde jeg hevet D på dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslebråka, hvorfor ba du ham ikke skru på lyset som andre folk?

Forresten har ingen siktet på meg med laserpistol, det er han bekjente jeg snakker om....han med forskyvningnene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontekst kan gjøre store forskjeller :wink:

Jeg kastet ham ikke på dør fordi han kom for å kaste meg på dør - dvs. evakuere. Det brant to hus bortafor, og husene var i en lang tarm uten mellomrom. Han så vel ikke noe poeng i å lete etter lysbryter når han hadde lommelykt i hånda, waco.

Men nå kan jeg syte og klikke, og ha noe å skylde på. Livet er herlig dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten blitt vekket på samme måte, men det var fordi de skulle se legitimasjon og ransake soverommet, imens blei jeg satt på varetekt og ilagt håndjern. Jeg hadde ikke gjort noe galt, man får ikke erstatning for slikt fordi det var på en søndag....(arbeidsfri dag)

Bør jeg si ifra eller skal jeg lykkelige akseptere alt?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiets arbeid er i stor grad basert på mistanke waco.. de VET ikke at du har gjort noe galt, men de har skjellig grunn til mistanke, det er derfor de må undersøke.. Når de VET ganske sikkert tar de ut tiltale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veslebråka du må ikke være så naiv og ikke forstå at politibetjentene selv vet at de er avhenging av beslag for politiske budsjetter...hallo jeg har vært i en heis hvor to politibetjenter og meg er de eneste, og han ene politidusten sier til han andre, skal vi kjøre ham til sørkedalen og slippe ham ut...?

Uansett om det er humor eller ikke, - er det trakassering. Politiets eksistens er jo det å være til nytte... vi vet jo f eks at politiets beviligninger stiger akkurat i takt med andelen kriminelle, man kunne jo arrestere alle mennesker i verden teoretisk, årsaken er at alle mennesker fortjener egentlig fengsel, og alle fortjener å være frie...

Jeg blir ikke sur dersom dere ikke forstår hva jeg snakker om.... =)

Man blir litt motivert dersom man vet at man kommer i avisa dersom man gjør et heldig beslag.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet litt om det. Budsjetter baseres på politiets statistikker. De vil gjerne ha "noen" å fengsle. Jeg vet gjennom bekjente at i USA er aktor veldig opptatt av sin fellingsstatistikk. Sjefen ser mye på det. I sjokkerende stor grad driter aktor i om du er skyldig eller ikke, de bryr seg om de kan få fellende dom. Det bestemmer om de går til sak eller ikke. Dvs. hvis de tror de kan klistre noe på en person så gjør de det, mest for statistikkens skyld. Temmelig brutalt å finne ut slikt.. Jeg hadde trodd de brydde seg bittelitt om personen faktisk var skyldig også. Jeg vet ikke om det er slik i Norge også, likedan eller i mindre målestokk. Poirot er sikkert omtenksom nok til å opplyse oss om hennes erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som jobber som politiadvokat/aktor/politijurist og har ikke slikt inntrykk. De lar saker gå til retten hvis de mener har nok bevis til å få felt den skyldige. Mye av småsakene henlegges, rett og slett fordi retten har så lange køer at de ikke ønsker å misbruke tiden.

Rettssystemet i USA og Norge er ulikt, bla får siktede i Norge bedre forsvarsadvokater og det er et annet bevissystem.

Påtalevesenet sin rolle er ikke å være mot den siktede. De skal se til at saken opplyses skikkelig (også dommeren sin oppgave). Jeg har selv vært i rettssaker der aktor har hjulpet forsvarer, for at saken skal bli bedre belyst.

I vanlige rettssaker foregår det som regel et godt samarbeid mellom påtale og forsvar, det er ikke krig slik man ofte ser på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre, Poirot. Jeg må legge til at jeg har myye større tiltro til norsk politi og rettsvesen enn det i USA. Lett å ryke inn fordi aktor driter i hvem som blir fengslet, sålenge de får noen i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...