Gå til innhold

Konsentrasjonsproblemer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok denne testen bare for moro skyld. Tenkte at jeg kom til å svært lav score. Men så fikk jeg 57! 70 og oppover er visst tegn på ADD/ADHD.

Førs, la meg bare understreke at jeg vet veldig godt at en slik test er uhøytidelig og langt fra et diagnoseverktøy. Jeg tar ikke resultatet der for god fisk, men det fikk meg til å tenke litt.

Som barn og ungdom var jeg alltid veldig skoleflink, lærte fort nye ting og hadde aldri konsentrasjonsproblemer. Etter at jeg ble voksen (20+) har jeg opplevd økende grad av konsentrasjonssvikt. Jeg slet en del faglig på universitet og høgskole, men klarte å komme meg gjennom det med helt greie karakterer. Jeg antar jeg klarte meg pga god ballast fra grunnskole og videregående.

Jeg er nå 35 og de siste årene føler jeg at konsentrasjonen svikter stadig mer, jeg sliter med å lære nye ting og jeg synes det er vanskelig å følge med når folk prater. Jeg liksom faller av lasset ganske fort og tankene vandrer. Plutselig tar jeg meg selv i å være et helt annet sted mentalt.

Jeg sliter med å få meg jobb. Vikariater og midlertidige stillinger er ikke noe problem, men jeg blir aldri lenge samme sted. Litt fordi jeg fort kjeder meg og vil prøve noe annet, og litt fordi jeg ikke får tilbud om noe mer fast.

Jeg har nevnt disse tingene for legen min, men han mener at det har naturlige forklaringer som at jeg har vært sliten en periode, at jeg har vært langtidssykemeldt (pga ting som ikke har med konsentrasjon/mentale ting å gjøre), at jeg har vært arbeidsledig og da blir man litt hengende etter osv.

Jeg har opplevd at jeg i perioder kan være superflink igjen som da jeg var barn og tenåring. Men jeg klarer ikke å holde oppe trykket i mer enn 2-3 måneder om gangen og så sliter jeg igjen.

Noen som kjenner seg igjen eller aner hva jeg snakker om?

Jeg er rimelig fortvila over å være 35 år, ha relativt høy utdanning og likevel nesten ingen skikkelig arbeidserfaring.

Feiler det meg noe? Bør jeg gå litt hardere på legen og be om utredning for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj,dette var nesten skummel lesning!! Jeg har det AKKURAT likt..

Så jeg har desverre ingen svar å komme med, men skal helt klart følge denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg fikk 95.. :/

Har ikke fått diagnosen ADHD, men har det veldig som deg, TS.

Har ME og en psykisk diagnose som antageligvis bidrar til den dårlige konsentrasjonen min og det slitne hodet mitt, men selv om jeg hadde et litt "flakkende" hode, så hadde jeg ikke direkte konsentrasjonsproblemer når jeg var liten, tror jeg, selv om jeg hadde lett for å kjede meg.

Foreslår at du maser litt på legen din, jeg.

Veldig greit å finne ut av det, kanskje det finnes hjelp å få også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere. :)

Jeg lurer litt på å mase mer på legen, men føler at jeg bare stanger hodet i veggen der så jeg vet ikke om jeg orker. Akkurat nå er jeg på vei inn i ny jobb igjen og håper at jeg denne gangen får det til. Hvis jeg nok en gang tryner i forsøket så må jeg til legen ja. Men jeg krysser fingre for at jeg nå har klart å finne en jobb som passer meg.

Ikke misforstå, men det er godt å høre at jeg ikke er alene om å ha det sånn som dette. Takk for at dere delte deres tanker med meg.

Med min fortid så føler jeg et press fra omgivelsene om at jeg burde fikse hverdagen, jeg skulle hatt en god jobb nå og jeg burde være mer aktiv på så mange områder. Istedet føler jeg meg ofte motløs og lei fordi hodet ikke fungerer som det skal. I tillegg opplever jeg i perioder at kroppen heller ikke fungerer som den skal, at jeg brått blir uventet sliten og segneferdig av ingenting. Men det er heller ikke noe legene tar på alvor, for jeg har noen kg for mye og de mener det er det som er årsaken, selv om andre ting tilsier at vekta ikke har skylda. Så jeg prøver i tillegg å gå ned i vekt sånn at de ikke kan skyve den foran seg lenger.

Huff, dette ble negativt... Livet mitt er i store trekk godt. Jeg har en fantastisk samboer og gode venner. Men arbeidslivet og det å kunne delta 100% i det sosiale samspillet med andre mennesker er jo viktige deler av livet også. Jeg må finne en løsning.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...