Gå til innhold

Allergien er min redning

Gjest Jente *22*

Anbefalte innlegg

Gjest Jente *22*

Jeg har de siste årene hatt my problemer med hard mage, men de siste månedene har det blitt enda verre. Kan gå opp til flere uker før jeg må på do, eller enda lengre enn det - men da må jeg som regel ta saken i mine egne hender. Når det har gått over en uke og jeg ikke har hatt avføring, ser jeg ikke noen annen utvei enn å drikke litt melk (noe jeg er allergisk mot) og da løser magen seg. Har prøvd å endre matvanene mine og vil si at jeg spiser sunn mat med mye fiber og drikker mye vann i løpet av dagen, men det ser ikke ut til å hjelpe. Uten giften min (melk) må jeg omså stimulere slik at noe kommer ut :S:S

Er det noen der ut som sliter med det samme og har noen råd til meg? Vil ikke ha det slik i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Masse vann, fiber, linfrø og bevegelse

Linfrø???? Det er jo det verste man kan få i seg hvis man har treg mage. De henger seg fast i tarmtottene. For et par måneder siden var det ei som sto fram på Dagsrevyen, hun hadde fulgt en eller annen idiotdiett for å gå ned i vekt. Hun hadde fått råd om å spise mye linfrø, og de satte seg som en propp i tykktarmen. Resultatet var sprukken tarm og avføring ut i hele bukhulen, og dernes utlagt tarm.

Fiber derimot er tingen. Det får man fra grove kornprodukter og frukt. Folk som går på lavkarbokosthold eller spiser mat mer eller mindre fri for karbohydrater kan ofte oppleve forstoppelse fordi de får i seg for lite fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har irritabel tarm og hadde tidligere for løs avføring, nå er det omvendt. Med det syndromet kan det variere; jeg har det akkurat slik som du har det nå for tiden. Jeg kan spise noe jeg ikke normalt tåler og det kommer av seg selv - men noen ganger tåler jeg mer og da sliter jeg litt med å finne noe som fungerer. Kaffe har vært min redning.

Blant rådene jeg har fått er faktisk å IKKE få i meg for mye fiber fordi det kan føre til problemer. Heller ikke for mye frukt eller rå grønnsaker. De siste to årene har jeg radikalt endret min diett for å gå ned i vekt og dermed kuttet ut det meste av pasta, brød og halvfabrikata og jeg har merket stor forskjell på fordøyelsen. Har du vært hos lege for å finne ut hva som kan være årsaken?

Endret av -milla j-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...