Gå til innhold

Dyrt å ha matallergier


Gjest Carleigh-Ann

Anbefalte innlegg

Gjest Carleigh-Ann

Jeg fant nylig ut at jeg er allergisk mot diverse matingredienser. Må derfor legge om kostholdet og merker hvor dyrt det er med glutenfrie/laktosefrie produkter. Bare denne uken har jeg vel brukt rundt kr 800 på mat. Noen tips til hvordan jeg kan handle billigere mat? Vet jeg må bli flinkere til å lage mat fra bunn, nå har jeg handlet inn masse kjøtt på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg handler en del fra allergimat.no - de er rimeligere enn i butikk. Det er nok enda billigere hos de utenlandske nettsidene, men jeg har ingen erfaring med å handle hos dem. :)

Endret av Alyah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du fått påvist glutenallergi, så får du stønad fra nav, den er på rundt 1800 kr i måneden.

Og tenk mye alternativt. Selv så spiser jeg sjelden brød, knekkebrød og pasta. Spiser mye deilige salater, woker sammen litt mat, middagsrester osv. Og det fordyrer ikke kostholdet så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann

Smart, takk for tips! Går mye i kjøtt/fisk/kylling og grønnsaker her. Det som er dyrt er de allergivennlige produktene som selges i butikken, en liten pakke pasta koster f.eks over 30 kr. Men skal sjekke nettsiden og ta meg en handletur til Sverige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt annerledes i matveien. Poteter tåler du? De kan spises på mange måter. I stedet for å bruke glutenfri pasta, tenk over va som er naturlig glutenfritt. Maismel er glutenfritt. Lag polenta! I stedet for vanlig pizza, kan du bruke et tynt lag polenta som bunn. På innvandrerbutikker finner du maismel (PAN) som er beregnet til å lage tortilla og arepas med. Perfekt når du ar lyst på meksikansk mat. Bokhvete er også glutenfritt. Sjekk butikker hvor de ar østeuropeiske matvarer. Der finner du mange produkter med bokhvete. Amaranth og quinoa er ikke de billigste kornsortene, men det er heller ikke så dyrt. Bruk quinoa og bokhvete i salater eller som tilbehør. Hirse er godt og glutenfritt. Havre også. Bruk havre f.eks der du ellers ville ha brukt byggryn, i betasupper f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant nylig ut at jeg er allergisk mot diverse matingredienser. Må derfor legge om kostholdet og merker hvor dyrt det er med glutenfrie/laktosefrie produkter. Bare denne uken har jeg vel brukt rundt kr 800 på mat. Noen tips til hvordan jeg kan handle billigere mat? Vet jeg må bli flinkere til å lage mat fra bunn, nå har jeg handlet inn masse kjøtt på tilbud.

I Norge er det få og dårlige matkjeder med dårlige utvalg.

Det er heller ikke ordnede hyller og oversiktlig hovr egne allergihyller er, slik at en allergiker finner alt på ett og samme sted, nei da.

I tillegg er det svindyrt.

Mitt råd er at du av og til tar deg en handletur til Sverige:

- Sverige har ryddig, oversiktlig og rikt utvalg for allergikere i vanlige butikker

- Sverige er mer vennlig og har lavere priser.

Eller bruk også nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart, takk for tips! Går mye i kjøtt/fisk/kylling og grønnsaker her. Det som er dyrt er de allergivennlige produktene som selges i butikken, en liten pakke pasta koster f.eks over 30 kr. Men skal sjekke nettsiden og ta meg en handletur til Sverige :)

I Sverige, og i andre land, er ikke en pakke glutenfri pasta så dyr, og prisen er omtrent lik som for annen ikke-glutenfri pasta.

Hvorfor finner nordmenn seg i så dyre priser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iherb.com er en kjempeside! Der har de veldig mye forskjellig, og det er kjempebillig.

Bare husk 200kr grensa for toll og moms. Og blir det under 1.8kg i vekt på pakka koster det kun 4 dollar i porto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det få og dårlige matkjeder med dårlige utvalg.

Det er heller ikke ordnede hyller og oversiktlig hovr egne allergihyller er, slik at en allergiker finner alt på ett og samme sted, nei da.

I tillegg er det svindyrt.

Mitt råd er at du av og til tar deg en handletur til Sverige:

- Sverige har ryddig, oversiktlig og rikt utvalg for allergikere i vanlige butikker

- Sverige er mer vennlig og har lavere priser.

Eller bruk også nettet.

Det er feil du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tenker alternativt i stedet for å erstatte vanlige produkter med allergiprodukter blir det ikke veldig mye dyrere.

For øvrig er grunnen til at glutenfri matvarer ikke er veldig dyre i Sverige, men dyre i Norge, at man i Sverige subsidierer disse produktene heftig, mens man i Norge har valgt å i heller gi direkte støtte til de som har cøliaki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så forferdelig mye å bruke 800 kroner på mat på en uke, da? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så forferdelig mye å bruke 800 kroner på mat på en uke, da? :klo:

Er jo litt mye da. Vi er en familie på 3 og vi bruker 1200 i mnd. Og da kjøper vi ALT vi vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri basert kostholdet mitt på glutenfrie erstatningsprodukter fra helsekosten. Primært fordi det blir et kjedelig liv, men også fordi det er mye dyrere. Da jeg (og mannen min) måtte legge om kostholdet, så jeg det som en anledning til å spise sunnere, noe jeg mener man gjør hvis man bytter ut alle eller nesten alle brødmåltider med salater, middagsrester osv. Men må rett og slett prioritere å lage mat fra bunnen, noe som ikke er uoverkommerlig bare man får seg et visst repertoar. Det er for meg også mindre tidkrevende enn å lage massevis av brød, fordi det koster lite ekstra å f.eks. lage litt mer til middag som jeg varmer i mikroen til lunsj dagen etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt mye da. Vi er en familie på 3 og vi bruker 1200 i mnd. Og da kjøper vi ALT vi vil ha.

Da kan dere umulig ha lyst på noe særlig!

1200 per mnd betyr 40 kroner per dag i matpenger; altså litt over 13 kroner per person. Det har jeg vanskelig for å tro!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Carleigh-Ann

Du kan søke om grunnstønad fra NAV Trygd dersom du har ekstra utgifter til mat p.g.a matallergi.

Kan man? Trodde det bare gjaldt hvis man hadde cøliaki eller glutenallergi. Jeg er allergisk mot hvetemel blant annet, legen sa jeg ikke får noe nav-støtte..

Fant ut noe lurt i dag, det lønner seg å handle grønnsaker/frukt/ris på innvandrerbutikker. Kjøpte inn en del i dag, så da ble det ikke så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man? Trodde det bare gjaldt hvis man hadde cøliaki eller glutenallergi. Jeg er allergisk mot hvetemel blant annet, legen sa jeg ikke får noe nav-støtte..

Jeg tror det er sånn at hvis dietten skyldes noe annet enn visse diagnoser hvor diett er påvist å ha betydelig effekt og hvor det er direkte skadelig å ikke gå på dietten, som ved cøliaki, så vil det kreve en del å få noe refundert. Det står noe på nav sine sider at behovet og dietten må være veldokumentert i skolemedisinen. Jeg er usikker på om intoleranse mot hvetemel eller melk f.eks. holder dersom man "kun" får ubehag ved å spise dette og ikke gjør fysisk skade. I tillegg er intoleranser utenom cøliaki vanskelige å påvise, i motsetning til allergier f.eks, så det blir mye subjektive beskrivelser. Men om man kan få noe igjen, vil jeg tro man må ha erklæring fra lege, evt. også spesialist, som konkluderer med at dietten er strengt påkrevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man? Trodde det bare gjaldt hvis man hadde cøliaki eller glutenallergi. Jeg er allergisk mot hvetemel blant annet, legen sa jeg ikke får noe nav-støtte..

Fant ut noe lurt i dag, det lønner seg å handle grønnsaker/frukt/ris på innvandrerbutikker. Kjøpte inn en del i dag, så da ble det ikke så dyrt.

Hveteallergi kan gi grunnstønad, men du må ha spesialisterklæring til NAV.

(Allergispesialist eller gastrospesialist)

Hveteallergi

[Endret 11/04]

Personer med hveteallergi reagerer også på de andre ”nordiske” kornsortene som rug, bygg og havre (hvis den er forurenset av hvete), slik at hveteallergi kan være en misvisende diagnose. Hveteallergi diagnostiseres ved hjelp av blodprøver eller prikktest og provokasjonsforsøk. Se ovenfor når det gjelder krav til diagnostisering. Lidelsen behandles med samme diett som ved cøliaki og tilsvarende sats som ved cøliaki tilstås uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. Hveteallergi er ikkenødvendigvis en livsvarig lidelse, slik at disse sakene må revideres relativt ofte.

http://www.nav.no/rettskildene/rundskriv/147981.cms

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 i mat er ikke mye.. Du er nede på ca 30 kr pr måltid. Å ha matutgifter på 3200 i mnd syns jeg høres ganske normalt ut, og når du i tillegg kan få 1800 i støtte, så er du nede på 1400, noe som er utrolig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...