Gå til innhold

Bunad eller annen festdrakt?


Is@bell@

Anbefalte innlegg

Nå er bunaden gått over og den henger pent på venting til den store dagen for de fleste.

var i bryllup og der var det så mye pent å se på bunad, både for menn og kvinner.

Jeg er svak for telemarksbunad. Jeg syns alle blir så vakre i bunad.

Jeg lurer på hva slags bunsder/drakter dere kg brukere har. Noen har kansje festdrakter eller andre ting.

Skal vi se hvem bunad som vinner.

Er den bare brukt 17 mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har akkurat kjøpt meg en Hardanger bunad! Den henger så fint utenfor skapet, med nystrøket skjorte og forkle! Jeg må si meg at jeg gleder meg veldig til å bruke den 17. mai!!!! Skal også bruke den i et bryllup om to uker. Trur den kommer til å bli flittig brukt fremover, både i bryllup, konfirmasjoner og barnedåper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har østerdalsbunad. Ved siden av 17. mai bruker jeg den i dåp, konfirmasjoner og bryllup. Fikk den til konfirmasjonen av mine foreldre, så jeg har faktisk hatt den i 10 år.... Den er sydd ut noen ganger da...

Nå håper vi at vi snart får råd til å få sydd bunad til samboeren min også!

_________________

Engelrosaengel.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Engel den 2002-05-15 10:18 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sunnmørsbundad, som mora mi broderte til meg til konfirmasjonen min. Den betyr masse for meg, og eg gler meg veldig til å ha den på meg 17. mai. Kjærasten min ønskar seg også bunad, det blir i så fall nordlandsbunad. Menn i bunad er så flott!1212[ Dette Innlegg er endret av: Hedda-78 den 2002-05-15 11:59 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Hardangerbunad, som skal på til 17. mai, sambis og våre tre barn skal også ha Hardangerbunad på!! Vi blir kjempefine, iallefall om jeg får fingen ut og stryke skjørter og forklær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg har også bunad nemlig Nordlandsbunaden da min far kommer ifra " d iscolde nord".

DEsverre har jeg ikke fått den på meg siden ett bryllup i 2000. Skulle nesten tro at bunader ble laget for å minne folk på hvor slanke de en gang i tiden var....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sunnmørsbunad som mormora mi broderte til meg til min konfirmasjon. Den passer enda, 12 år etter, men det sier mest om hvordan jeg så ut som konfirmant... (den var alt for stor)Gleder meg til å ta den på igjen... icon_smile.gif Alltid gøy å få brukt dette plagget som er så flott!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har Aust-Agderbunad som ser slik ut:

http://www.husfliden.no/felles/visbunad.asp?ID=1

Mamma sydde til seg selv og meg da jeg var 6, har brukt bunad siden. Nå bruker jeg mammas, og eldstejenta på 7 bruker min gamle. Vi er veldig stolte, begge to...

De to minste bruker barnebunad, og mannen driver jeg og bearbeider til å ønske seg bunad til 40-årsdagen om noen år.

Jeg bruker den til 17.mai, dåp, konfirmasjon og bryllup. Aller mest stas var det da jeg bodde på vestlandet, og ingen hadde maken, den var ganske annerledes enn draktene fra Nordfjord og Sunnmøre, så vi fikk mye oppmerksomhet da, bunaden min og jeg!

Hjemmemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har Skjervøydrakt fra Nord-Troms her inne da???? Det har jeg - den fineste drakten jeg vet om icon_smile.gif Drakten er blå med fargerike broderier fra nordnorsk flora på stakken, forkleet og skjorta. Istedetfor sølv brukes tinn til denne drakten og dermed er den faktisk ikke så kostbar som en del andre drakter/bunader er.

Brukes på 17. mai, konfirmasjoner og ved andre høytidelige anledninger.

_________________

Snuppa brunette.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Snuppa den 2002-05-15 14:04 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bunad er fint ja! Selv har jeg blå trønderbunad, og den brukes så ofte jeg kan.

Men det er to ting jeg har tenkt litt på.

Det ene er at det virker som om det er mange som velger bunad ut ifra utseende og ikke fra hvor de eller nær slekt kommer fra. Var i Oslo 17. mai for noen år siden og der var det påfallende mange Hardanger- og Vossa-bunader. For meg er bunaden en del av identiteten min, og det er alltid hyggelig å ha den på seg spesielt når jeg er i andre deler av landet enn trøndelag. Da er det stadig vekk fremmede menneske som tar kontakt fordi de og er trøndere. Hva tenker dere andre om det?

Det andre er at det er så få som bruker tilbehør, og da særlig hodeplagg til bunaden sin. Men det er mange av den som er så fine, og de sier jo også mye om norsk tradisjon, (og om sivil status dersom de brukes rett). Litt synd at det ikke brukes mer.

Gleder meg til 17. jeg icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på en ting ja, foresten. Vet noen om et sted på nettet hvor det er bilde av mannsdrakta fra Tøndelag? Husfliden har nemlig ikke det, og jeg jobber med å overtale typen for tida... icon_wink.gif

_________________

Lise kyss.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Lise den 2002-05-15 13:59 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mymlen

Jeg har sunnmørsbunad, den fikk jeg av min bestemor til min komfirmasjon.Har hatt den i 13 år nå. Passer perfekt ennå (heldige meg).

Den blir brukt i bryllup, konfirmasjoner, barnedåper og 17. mai.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå romeriksbunad. Har arvet den etter mamma... hun giftet seg faktisk i den. Synes den er kjempefin!!! Gleder meg til å bruke den 17mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har folkedrakt/bunad fra Øst-Telemark. Har sydd/brodert selv.

Bruker den på 17. mai, i jula + + +

Klem,

Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker også bunaden min (vasshus) på 17.mai, det er jo tradisjon!

Bruker den også i barnedåper, konfirmasjon, bryllup og slikt icon_biggrin.gif

_________________

Nikita kys_2.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Nikita den 2002-05-15 19:04 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snuppa.

Tusen takk for at du bruker drakten til min mor! Har den jeg også,å det er en av Norges fineste drakter. (Synes iallfald jeg.)

Klem Kaspara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har en blå Romeriksbunad... syns den er kjempefin! Med sølvbelte og greier...

Men desverre er den litt for stor til meg nå, så jeg og mamma bytter på 17.mai.

Snuppa: Kommer du fra Skjervøy, eller har du familie derfra? Har selv slekt på Arnøya... Hørt om den?

Bunad er kjempefin!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bunad er jo kjempe stilig! icon_smile.gif

Har selv rogaland bunad (løland), og synes den er lekker!

Den blir brukt til alle slags arrangementer;

bryllup, dåp, julen, konfirmasjon, selskaper og ikke minst 17.mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...