Gå til innhold

Ny i Oslo

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grønland er studentsted, er veldig mye unge folk her, så er vel marked for det :) blitz er i nabolaget også så ja.. hehe

Blitz er da ikke i nabolaget til Grønland!

• Liker 1
Skrevet

Blitz er da ikke i nabolaget til Grønland!

les post #18 så ser du...

Skrevet

Syns ikke du skal bekymre deg. Nå har jeg aldri bodd på Grønland, men jeg regner med at du kommer til å bruke mye tid på skolen (som jeg antar enten er UIO eller HIO), og i de områdene er jeg godt kjent. Det er veldig fint der, og og på kveldstid er det mange ute, pluss døgnåpne butikker/kiosker.

Jeg savner Oslo kjempemye, og vil virkelig tilbake dit. Det er et veldig fint sted å bo og studere!

Gjest madeleinee
Skrevet

Syns ikke du skal bekymre deg. Nå har jeg aldri bodd på Grønland, men jeg regner med at du kommer til å bruke mye tid på skolen (som jeg antar enten er UIO eller HIO), og i de områdene er jeg godt kjent. Det er veldig fint der, og og på kveldstid er det mange ute, pluss døgnåpne butikker/kiosker.

Jeg savner Oslo kjempemye, og vil virkelig tilbake dit. Det er et veldig fint sted å bo og studere!

Jeg har funnet ut at Oslo er en veldig fin by å bo i:) Nå har jeg bodd her i snart en uke, men merker allerede at jeg kan bli vant til dette. Nei, jeg går hverken på UIO eller HIO, går på en privatskole. Men det går uansett veldig bra:) Har vært mye ute og sett på livet i Oslo de siste dagene og det er ganske koselig selv om jeg er for ung og fattig til å dra ut;p hehe. Men ellers tror jeg Oslo kommer til å være en fin by å bo i!

Skrevet

Ja, ingen tvil om at det er en fin by :) Var pga av byen og alle dens spennende tilbud, kulturliv osv at jeg valgte å flytte hit :)

Er ikke det litt ekkelt å høre på musikk? Føler at man mister litt oversikten over hva som skjer rundt en ;p Men joda, jeg gikk rundt med musikk på øret da jeg bodde hjemme, så hvorfor skal det være verre her?

Så bra :) Tusen takk!

Jo det er kanskje ekkelt å stenge lyder ute med musikk, men for min del syns jeg det er fryktelig masete å høre på fylleprat fra folk, folk som krangler osv. Nå snakker jeg om det typiske Lørdag natt kl 3 bråket. Er liksom mye mer behagelig å stenge sånt ute.

Men såklart, sikkert greit å ha øyne som følger med. Tror det går på vaner :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg tok ingen forholdsregler da jeg bodde i byen, kuket rundt mitt på natten i parker og bakgater og var egentlig totalt uansvarlig og ba vel indirekte om at noe skulle skje. Jeg opplevde aldri aldri noe skummelt på de 7 årene jeg bodde der.

Bare vær obs på omgivelsene dine og ikke driv på sånn som jeg gjorde så går det nok helt fint, du har masse spennende å se frem til:)

Var forresten i samme situasjon som du er nå, bare året yngre. Kollektiv på grønland for å gå på privatskole :fnise:

Endret av uAnonymBruker
Skrevet

Jeg flytter forhåpentligvis til Oslo neste år :) *gleder seg masse* Så fint å høre at du trives! Det gjorde meg litt mindre nervøs :)

Skrevet

Ingen fare! :)

Oslo er som alle andre byer -små og store. Jo flere folk, jo større sjanse for at kjipe ting skjer.

Men -Oslo er ikke en spesielt skummel by, ikke er den spesielt stor heller -man må bare bli vant til byen, bli kjent, og sånn er det jo alle steder.

I alle byer (iallefall av litt størrelse, Oslo er jo liten i europa -verdenssammenheng) finnes det lommetyver, folk som voldtar eller virker truende, folk som er ute etter å sloss eller prøver å selge deg dop.

De beste måtene å klare seg på i en by er rett og slett å gjøre seg kjent med kartet, gå turer/sykle/ta bussen på dagtid og bli kjent. Å spørre slik som du gjør her er smart, det er alltid greit å vite hvilke områder som er litt mer belastet (det kan være bare en gate f.eks, et kvartal nedenfor kan alt være annerledes).

Går du rett i ryggen og virker uredd, ikke fremstår som en "fremmed" eller turist, så vil du ikke få like mange henvendelser fra fremmede. Er du tøff i trynet (altså ikke frekk, men bare kort og konsis) -evt. bare uinteressert, så er det mindre sjans for at noen "gidder" å prøve seg på deg.

Og på så altfor mange måter så er det tryggere å bo/bevege seg/gå ut på østsiden av sentrum -for selv om du alltid vil møte folk som ikke er rett navla, så er det flest lommetyver, mest dop (inne på utestedene) og flest slåsskamper (oftest mellom fulle folk) på vestsiden av sentrum og rundt Karl Johan. -Det er også der du ser politibilene kjøre mest på patrulje på nattestid.

Søk opp og se om du finner den østlige delen av Torggata på kartet, inkludert Eventyrbrua og akkurat dette området med de kvartalene som ligger rundt på begge sider av akerselva (på andre siden vil det være nedre grünerløkka) -dette området (som sagt bare noen få kvartaler) pluss "narkoparken" som ligger mellom Grønland og Oslo Plaza (rett over pub'en Stargate) er de kvartalene og områdene nærmest deg som noen synes er ekle å traske forbi/igjennom. ("Narkoparken" kan du fint gå forbi, men kanskje ikke det hyggeligste stedet og slå seg ned på gresset i midt på natta).

Torggata er egentlig ganske snill selv om det kan virke skummelt -de som står å selger der holder seg til "soft drugs" (cannabis, evt. kokain og amfetamin), og miljøet er så "stort" og ordentlig at de som selger der "jager bort" de som driver enda mer skitten business. Man opplever til og med at dealerne der kan finne på å gå i mellom folk som slåss, eller "redde" jenter fra innpåslitne menn/gutter. Politiet har latt dette området være nesten i fred (selv om de vet at det står faste dealere der) fordi dealerne oppfører seg ordentlig, og fordi de er der så er det alltid folk i gatene. Så gå faktisk heller gjennom denne gata enn de litt mørkere og tommere gatene rundt om du føler deg usikker.

I den nedre delen av Karl Johan (fra egertoget), mot Oslo S og også vest/sørover mot Skippergata og Børsen er kjent som horestrøket. Men du finner prostituerte i flere bydeler. De aller fleste er harmløse, men kanskje ikke de hyggeligste strøkene å vandre alene i. politiet er godt synlige her -og også på selve Oslo S der hoveddelen av "hard drugs"-miljøet er (Heroin, crack, sprøytedop).

Jeg synes ikke noen av disse stedene er mer skumle annet enn at jeg på generell basis holder meg mer unna mørke bakgater, de typiske trange folketomme kvartalene, parker osv. uansett hvilken by jeg er i -og det gjelder også Oslo. Sjansene er små for at det faktisk skjer deg noe -og har du fem minutter ekstra så ta heller en vei du føler er mer trygg/opplyst/du ser flere folk.

Når det gjelder lommetyver så kan man vel ikke skjerme seg -de beveger seg like mye rundt i byen som deg, både på dagtid og nattestid. Men selvsagt -der det er flere folk er det større sjanse for å støte på slikt. Lommetyvene vet at turister ofte går med cash på seg, og at det også er flere fulle folk med penger på lomma på vestkanten enn på østkanten -så det kan jo være greit å tenke over.

Nå skriver jeg endel om steder og ting det kan være greit å tenke over -men alt i alt så er Oslo en trygg by. Jeg har bodd her i 10år, og selv om det har vært mange avisoppslag på disse årene så har jeg aldri følt meg spesielt utrygg.

Vanlig vett og forstand kommer du langt med -og føler du deg utsatt eller for full så får du tak i en taxi.

Det er bedre å være uredd men bevisst enn å være paranoid. Lær området ditt å kjenne, vit hva nabogata heter og prøv å finne retningsansen. Legg merke til detaljer rundt deg og bruk kartet på dagtid de første ukene.

Oi, så langt innlegget ble.... :sjenert:

Hehe, var det nå jeg skulle si -velkommen!!? :goodbye:

Skrevet (endret)

Grønland er studentsted, er veldig mye unge folk her, så er vel marked for det :) blitz er i nabolaget også så ja.. hehe

ups, det siste avsnittet skulle det stå Grunerløkka, ikke Grønland!

les post #18 så ser du...

Hæ? Uansett om du prøver å få Blitz til å ligge på Grünerløkka eller på Grønland så er det feil. Blitz-huset ligger i Pilestredet på vei opp mot Bislett og St.hanshaugen, altså i en helt annen bydel.

Utestedet Blå ligger derimot i Brenneriveien mot nedre Grünerløkka, helt inntil Akerselva. På andre siden av elva over brua for Blå finner du Hausmania Kultursenter (hausmannsgt./brenneriveien) som tidligere var et okkupert kulturhus men som i dag eies av Oslo Kommune, brukerne leier stedet og senteret er støttet av Norsk Kulturråd.

Det var kanskje noen av disse to stedene du mente -og ikke Blitz?

Endret av Colargol
  • Liker 1
Skrevet

Hæ? Uansett om du prøver å få Blitz til å ligge på Grünerløkka eller på Grønland så er det feil. Blitz-huset ligger i Pilestredet på vei opp mot Bislett og St.hanshaugen, altså i en helt annen bydel.

Utestedet Blå ligger derimot i Brenneriveien mot nedre Grünerløkka, helt inntil Akerselva. På andre siden av elva over brua for Blå finner du Hausmania Kultursenter (hausmannsgt./brenneriveien) som tidligere var et okkupert kulturhus men som i dag eies av Oslo Kommune, brukerne leier stedet og senteret er støttet av Norsk Kulturråd.

Det var kanskje noen av disse to stedene du mente -og ikke Blitz?

Jeg blander ikke med hausmania nei. Blitz er ikke på Grunerløkka, det har jeg aldri sagt. Sa det lå i NABOLAGET. Sist jeg sjekket lå pilestredet og Grunerløkka ganske nærme hverandre.

Skrevet

Ok, beklager men da har du en helt annen oppfatning av hva som er "nabolag" i Oslo -ikke meningen å få deg hissig. ;)

Men poenget mitt er at da kan jeg liksågodt påstå at Grønland og Aker Brygge ligger i samme nabolag..hvis man tenker på avstanden.

Grünerløkka ---> Blitz

Skrevet (endret)

Først. Du må ikke tro at jeg blir hissig, da hadde jeg gått på personangrep :sjenert: hehe

Jeg er enig at det er litt stor avstand om man bor ved thorvald meyers gate f.eks, men likefullt i nabolaget om man går en kort tur osv. Jeg bruker 15min å gå til blitz fra meg, midt på Grunerløkka. Grunnen til at jeg nevner blitz i nabolaget til Løkka, er pga jeg går ofte forbi blitz på vei hjem fra byn osv.

Om jeg skal være presis så er faktisk Blitz 2 kvartal unna om du står på grensen til Grunerløkka, som er ved Vår Frelsers gravlund

Bydelskart:

http://www.oslo.kommune.no/getfile.php/oslo%20kommune%20%28OSLO%29/Internett%20%28OSLO%29/Bilder/Oslokart/kart-15-bydeler.gif

Endret av spee
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Halvdigresjon: På Blitz har de de beste vaflene :rodmer:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel, som sagt så har vi forskjellig oppfatning om hva vi regner som "nært" og "nabolag" her i Oslo, byen er liten -det skal ikke så mye til for at alt ligger i "nabolaget". Jeg kunne også f.eks. naturlig gå over Kiellandsplass og St.hanshaugen om jeg var på Løkka og skulle til Bislett da jeg bodde der -men jeg ville ikke ha sagt at Bislett ligger i nabolaget til øvre Grünerløkka, selv om jeg bare brukte 15min på å gå. Dette til tross for at selve bydelene grenser mot hverandre. ;)

Enige om å være uenige og kanskje ikke fortsette å "kuppe" ny-i-oslo-tråden til TS? ;)

Endret av Colargol
Skrevet

Jeg blander ikke med hausmania nei. Blitz er ikke på Grunerløkka, det har jeg aldri sagt. Sa det lå i NABOLAGET. Sist jeg sjekket lå pilestredet og Grunerløkka ganske nærme hverandre.

Blitz er definitivt ikke i nabolaget til Grunerløkka.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ei jente på 19 år som flyttet til Oslo i går. Skal studere og trengte derfor et sted å bo. Jeg var sent ute på hybelmarkedet og fant derfor et kollektiv på Grønland. Er et rimelig pent kollektiv med tanke på at det er nytt og jeg tror jeg kan trives her selv om alt er litt uvant og om mulig ekkelt i starten. Dette innlegget har egentlig ingenting med kollektivet å gjøre. Det jeg vil frem til er det som omhandler nattelivet i Oslo. Jeg er nemlig veldig mørkeredd av meg og også veldig skeptisk til det å gå ute om kvelden, om så klokka er 20:00 eller 03:00.

Så ved å flytte til Oslo ble jo ting fort litt verre på akkurat det punktet. Her kan man fort bli stoppet av folk som vil selge deg noe (ja, dere skjønner), eller som roper etter deg osv. Vel, disse tingene går bra. Jeg vil bare ikke at det skal bli mer enn dette. Har ikke gått mye ute enda så klart med tanke på at jeg kom i går, men ville ønsket synspunkter på hvordan en bør gå frem før en tar på seg cardiganen å begir seg ut i en stor, ny by. Har også hørt rykter om Grønland og jeg vil da si at jeg har trodd på det jeg har hørt og vært skeptisk, men nå er jeg bare nødt til å legge fordommene til side og se hvordan ting virkelig er. Hadde forsåvidt ingen planer om å begi meg frivillig ut midt på natten hvis noen skulle komme til å tro det. Dette gjelder da hvis jeg eventuelt fikk jobb hvor jeg ender opp med å slutte sent på kvelden og dermed må gå hjem. Ellers hvis jeg er på byen en dag, kommer vi til å gå flere sammen.

Håper på svar!

Der er vi to som er i samme båt, jeg bor ikke midt i sentrum heller. Men siden jeg kommer fra "bondelandet" i Bergen, så var det skummelt å gå ut med hundene om kvelden...

Men en trøst til deg er at det går over :) Bare ta visse forhåndsregler, som f.eks at du ikke lurer deg inn i mørke smug på egenhånd, det tror jeg ikke er så veldig lurt... Ellers er det alltid yrende folkeliv i sentrum døgnet rundt :)

Du må ha masse lykke til i Tigerstaden, det er en nydelig by om man legger frykten til siden :)

• Liker 1
Skrevet

Halvdigresjon: På Blitz har de de beste vaflene :rodmer:

Jeg kan ikke fordra raddiser. Kan de ikke jobbe og bidra til samfunnet som alle andre?

Skrevet (endret)

Jeg bodde i en europeisk storby med "skumle" bydeler med mange innvandrere, og jeg hadde noen ganger seminarer som slutta ni - halv ti på kvelden. Jeg gikk alltid hjem, gjennom litt av de bydelene, og opplevde aldri noe skummelt. Man må jo så klart bruke sunn fornuft og ikke gå i smale smug og mørke bakgater, men det er jo veldig trygt så lenge man ikke gjør sånt. I en stor by er det mye trafikk og folk hele tida. Og føler du deg fortsatt ikke trygg selv om du har folk rundt deg kan du jo kjøpe en pepperspray og ha mobilen lett tilgjengelig :) Da får du hvert fall følelsen av at du er tryggere. Men som sagt, i de årene jeg gikk rundt i kveldsgatene merka jeg aldri noe. Jeg gikk til og med hjem fra fest alene om natta, for det var så mye gatelys, politi og trafikk overalt at politiet eller massevis av bilister hadde sett hvis det skjedde noe skummelt. Føltes egentlig tryggere enn nattbussen med fulle, bråkete folk og én pinglete vakt.

Endret av Dragonfly84
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo i hele mitt liv, og aldri følt meg utrygg.

:-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...