Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 Jeg er ei jente på 19 år som flyttet til Oslo i går. Skal studere og trengte derfor et sted å bo. Jeg var sent ute på hybelmarkedet og fant derfor et kollektiv på Grønland. Er et rimelig pent kollektiv med tanke på at det er nytt og jeg tror jeg kan trives her selv om alt er litt uvant og om mulig ekkelt i starten. Dette innlegget har egentlig ingenting med kollektivet å gjøre. Det jeg vil frem til er det som omhandler nattelivet i Oslo. Jeg er nemlig veldig mørkeredd av meg og også veldig skeptisk til det å gå ute om kvelden, om så klokka er 20:00 eller 03:00. Så ved å flytte til Oslo ble jo ting fort litt verre på akkurat det punktet. Her kan man fort bli stoppet av folk som vil selge deg noe (ja, dere skjønner), eller som roper etter deg osv. Vel, disse tingene går bra. Jeg vil bare ikke at det skal bli mer enn dette. Har ikke gått mye ute enda så klart med tanke på at jeg kom i går, men ville ønsket synspunkter på hvordan en bør gå frem før en tar på seg cardiganen å begir seg ut i en stor, ny by. Har også hørt rykter om Grønland og jeg vil da si at jeg har trodd på det jeg har hørt og vært skeptisk, men nå er jeg bare nødt til å legge fordommene til side og se hvordan ting virkelig er. Hadde forsåvidt ingen planer om å begi meg frivillig ut midt på natten hvis noen skulle komme til å tro det. Dette gjelder da hvis jeg eventuelt fikk jobb hvor jeg ender opp med å slutte sent på kvelden og dermed må gå hjem. Ellers hvis jeg er på byen en dag, kommer vi til å gå flere sammen. Håper på svar!
Gjest NozMonster Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 neeejda, ingen grunn til bekymring.. det er jo bare å la vær å gå i bakgater og i trange smug. det du bør være obs på er lommetyver... de er ekstreme... pass på veska hele tiden! jeg har sett at folk stjeler ting oppi vekser til jenter når de går på trikken. de stiller seg sist i køen inn på trikken, og putter hånda oppi veska på vei opp trappa, inn på trikken.
Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #4 Skrevet 27. august 2011 neeejda, ingen grunn til bekymring.. det er jo bare å la vær å gå i bakgater og i trange smug. det du bør være obs på er lommetyver... de er ekstreme... pass på veska hele tiden! jeg har sett at folk stjeler ting oppi vekser til jenter når de går på trikken. de stiller seg sist i køen inn på trikken, og putter hånda oppi veska på vei opp trappa, inn på trikken. Takk for svar:) Ja, hadde ikke tenkt til det i utgangspunktet, så da er det vel ikke mer jeg får gjort enn å bare leve som en annen vanlig person. Ja, jeg er veldig obs på det med lommetyver. Bare noen kommer borti veska mi, ser jeg etter dem. Hehe. Men med disse lommetyvene merker man det antagelig ikke.
Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Du bør snarest skaffe deg en mann! Det hørtes ikke helt lovende ut. Noen grunn til at du skriver det? Eller var det bare et konkret svar på at: "nei, du er ikke trygg alene i Oslos gater" ?
Inx Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Det hørtes ikke helt lovende ut. Noen grunn til at du skriver det? Eller var det bare et konkret svar på at: "nei, du er ikke trygg alene i Oslos gater" ? Trygghet er subjektivt og med en mann så føler du deg tryggere, selv om det reelt sett ikke er slik...
Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #7 Skrevet 27. august 2011 Trygghet er subjektivt og med en mann så føler du deg tryggere, selv om det reelt sett ikke er slik... Som du selv skriver er trygghet subjektivt, så kan hende jeg ikke føler meg trygg med en mann ved min side. Men jeg forstår hva du mener Skal notere det bak øret. Kanskje jeg finner meg en i studietiden
Tjuagutten Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Jeg bodde 1 år like ved moskeen på Grønland, og hadde aldri noen problemer, selv når jeg gikk i gatene på natten og sang Brann-sanger! Men litt annerledes når du er jente såklart.. Finn noen venninner som bor i området som du kan gå hem med, men lettere sagt enn gjort. Spørs hvor på Grønland du bor,men nesten overalt på Grønland/Tøyen er det folksomme gater med lys og kebabbutikker/puber på nattestid, så du kan nok føle deg trygg. Er 10ganger mer dealere på Grunerløkka hvor jeg bor nå, der hører du "wazz up" hver 50m nærmest.
Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #9 Skrevet 27. august 2011 Jeg bodde 1 år like ved moskeen på Grønland, og hadde aldri noen problemer, selv når jeg gikk i gatene på natten og sang Brann-sanger! Men litt annerledes når du er jente såklart.. Finn noen venninner som bor i området som du kan gå hem med, men lettere sagt enn gjort. Spørs hvor på Grønland du bor,men nesten overalt på Grønland/Tøyen er det folksomme gater med lys og kebabbutikker/puber på nattestid, så du kan nok føle deg trygg. Er 10ganger mer dealere på Grunerløkka hvor jeg bor nå, der hører du "wazz up" hver 50m nærmest. Såpass Ja, det var det å være jente da. Har jo hørt det med blonde jenter og utlendinger. Jeg vil ikke tro på at det er sånn. Jeg er selv blond (ikke naturlig), så kan jo lett finne ut av det. Har ei venninne som kan ta følge med meg hjem og så gå videre til seg selv som ikke er så langt unna, selv om hun selv ikke bor på Grønland. Jeg bor midt i kjernen tror jeg (?) hehe. Er søren ikke sikker. La oss si at jeg bor like ved Grønlandsleiret :gjeiper: Jada, er folksomt, så antar at ting skal gå bra Oida, det trodde jeg ikke det var mer av på Grünerløkka.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 Jeg er ei jente på 19 år som flyttet til Oslo i går. Skal studere og trengte derfor et sted å bo. Jeg var sent ute på hybelmarkedet og fant derfor et kollektiv på Grønland. Er et rimelig pent kollektiv med tanke på at det er nytt og jeg tror jeg kan trives her selv om alt er litt uvant og om mulig ekkelt i starten. Dette innlegget har egentlig ingenting med kollektivet å gjøre. Det jeg vil frem til er det som omhandler nattelivet i Oslo. Jeg er nemlig veldig mørkeredd av meg og også veldig skeptisk til det å gå ute om kvelden, om så klokka er 20:00 eller 03:00. Så ved å flytte til Oslo ble jo ting fort litt verre på akkurat det punktet. Her kan man fort bli stoppet av folk som vil selge deg noe (ja, dere skjønner), eller som roper etter deg osv. Vel, disse tingene går bra. Jeg vil bare ikke at det skal bli mer enn dette. Har ikke gått mye ute enda så klart med tanke på at jeg kom i går, men ville ønsket synspunkter på hvordan en bør gå frem før en tar på seg cardiganen å begir seg ut i en stor, ny by. Har også hørt rykter om Grønland og jeg vil da si at jeg har trodd på det jeg har hørt og vært skeptisk, men nå er jeg bare nødt til å legge fordommene til side og se hvordan ting virkelig er. Hadde forsåvidt ingen planer om å begi meg frivillig ut midt på natten hvis noen skulle komme til å tro det. Dette gjelder da hvis jeg eventuelt fikk jobb hvor jeg ender opp med å slutte sent på kvelden og dermed må gå hjem. Ellers hvis jeg er på byen en dag, kommer vi til å gå flere sammen. Håper på svar! Det høres litt ut som om du ikke kommer fra en by, stemmer det? Det er ikke så fryktelig mørkt så mange steder i Oslo, det er gatelys overalt, og det gjelder å holde seg unna parker og bakgater som det ble nevnt her før. Det kan være lurt å sjekke ut noen hjemveier i dagslys før du begir deg ut i natten, mest av alt fordi det vil hjelpe på din egen trygghetsfølelse. Det er alltid en fordel å ikke sende ut "lett offer"-signaler, og det gjør du best ved å opptre med en viss selvsikkerhet. I og med at du skal studere, får du vel tildelt en fadder og en faddergruppe, vil jeg tro? Forsøk å gå ut med dem og med dine samboere i begynnelsen. Det kan være greit at ferskinger passer på hverandre, men det er også lurt å være sammen med noen som kjenner byen. Hvis du er redd, er det like greit å si det til noen. Kanskje noen som har bodd i byen en stund kan følge deg hjem? Et annet tips er å være måteholden med alkohol. Det høres kanskje prippent ut, men det er helt alvorlig ment. Mister du kontrollen, mister du den i mye større grad når du er i en by du ikke kjenner. Drikk deg gjerne småpussa og gå over til brus etter det. Etter hvert som byen blir din kan du slippe deg mer løs. På fest i kollektivet, er det selvsagt noe annet :D Grønland er en fargerik bydel og ikke noe farligere enn andre bydeler, og mange studenter vil gjerne bo der
Gjest NozMonster Skrevet 27. august 2011 #11 Skrevet 27. august 2011 Takk for svar:) Ja, hadde ikke tenkt til det i utgangspunktet, så da er det vel ikke mer jeg får gjort enn å bare leve som en annen vanlig person. Ja, jeg er veldig obs på det med lommetyver. Bare noen kommer borti veska mi, ser jeg etter dem. Hehe. Men med disse lommetyvene merker man det antagelig ikke. det er nettopp det vettu! hvis noen kommer borti veska di, er det nesten ikkeno vits å skjekke den, det er når du ikke merker noenting at noe oppi der plutselig er vekk!
pinar Skrevet 27. august 2011 #12 Skrevet 27. august 2011 Oslo er fin by. velkommen. Ikek vær redd. ta forhåndsregler som alel andre steder. Er langt værre byer ute i verden. Jeg pleier å høre på musikk når jeg går alene så legger ikke merke til om folk roper på meg. Har bodd her i over 20 år å det har aldri skjedd noe. Å jeg er fra den "skumle" delen av Oslo.
Tjuagutten Skrevet 27. august 2011 #13 Skrevet 27. august 2011 Såpass Ja, det var det å være jente da. Har jo hørt det med blonde jenter og utlendinger. Jeg vil ikke tro på at det er sånn. Jeg er selv blond (ikke naturlig), så kan jo lett finne ut av det. Har ei venninne som kan ta følge med meg hjem og så gå videre til seg selv som ikke er så langt unna, selv om hun selv ikke bor på Grønland. Jeg bor midt i kjernen tror jeg (?) hehe. Er søren ikke sikker. La oss si at jeg bor like ved Grønlandsleiret :gjeiper: Jada, er folksomt, så antar at ting skal gå bra Oida, det trodde jeg ikke det var mer av på Grünerløkka. Ja, er ikke så lett å anbefale deg hvor å ikke gå osv når man ikke vet akkurat hvor du bor, men det går uansett fint skal du se... synd at jenter må ikke kan føle seg 100% trygg når de går hjem fra byn... Grønland er studentsted, er veldig mye unge folk her, så er vel marked for det blitz er i nabolaget også så ja.. hehe
Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #14 Skrevet 27. august 2011 Det høres litt ut som om du ikke kommer fra en by, stemmer det? Det er ikke så fryktelig mørkt så mange steder i Oslo, det er gatelys overalt, og det gjelder å holde seg unna parker og bakgater som det ble nevnt her før. Det kan være lurt å sjekke ut noen hjemveier i dagslys før du begir deg ut i natten, mest av alt fordi det vil hjelpe på din egen trygghetsfølelse. Det er alltid en fordel å ikke sende ut "lett offer"-signaler, og det gjør du best ved å opptre med en viss selvsikkerhet. I og med at du skal studere, får du vel tildelt en fadder og en faddergruppe, vil jeg tro? Forsøk å gå ut med dem og med dine samboere i begynnelsen. Det kan være greit at ferskinger passer på hverandre, men det er også lurt å være sammen med noen som kjenner byen. Hvis du er redd, er det like greit å si det til noen. Kanskje noen som har bodd i byen en stund kan følge deg hjem? Et annet tips er å være måteholden med alkohol. Det høres kanskje prippent ut, men det er helt alvorlig ment. Mister du kontrollen, mister du den i mye større grad når du er i en by du ikke kjenner. Drikk deg gjerne småpussa og gå over til brus etter det. Etter hvert som byen blir din kan du slippe deg mer løs. På fest i kollektivet, er det selvsagt noe annet :D Grønland er en fargerik bydel og ikke noe farligere enn andre bydeler, og mange studenter vil gjerne bo der Vel, jeg kommer hvert fall ikke fra en så stor by, så rimelig bra gjettet. Tenk deg å flytte fra en by med ca 18 000 innbyggere og til Norges største by, hehe. Ja, jeg tenker at jeg ser ut som et lett bytte der jeg kan finne på å flakke med blikket, trippe ved lyskryss, snu meg rundt gjentatte ganger osv. Det er noe jeg bør legge av meg. Ellers er jeg jo ganske flink til å overse ting jeg ikke vil havne opp i. Bare gå rett forbi og ikke se. Jeg studerer ved en privatskole, så har ikke faddergrupper der. Dessverre for meg, men neste år skal jeg på høgskole Ja, jeg har to venner jeg har planer om å henge mye med fremover, så vi skal ta vare på hverandre! Og det med alkohol er noe jeg har tenkt på selv. Hadde aldri turt å drikke meg snydens i begynnelsen av tiden jeg bor her, dessuten er jeg student, så har ikke råd til sånt med det samme :gjeiper: Bra du sier det, for noen ganger lurer jeg egentlig på hvor mange etnisk norske som bor i denne bydelen. Ikke stygt ment i det hele tatt, er bare tanken som har slått meg. Takk for godt svar
Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #15 Skrevet 27. august 2011 Ja, er ikke så lett å anbefale deg hvor å ikke gå osv når man ikke vet akkurat hvor du bor, men det går uansett fint skal du se... synd at jenter må ikke kan føle seg 100% trygg når de går hjem fra byn... Grønland er studentsted, er veldig mye unge folk her, så er vel marked for det blitz er i nabolaget også så ja.. hehe Nei, og lettere blir det ikke når man er så dårlig kjent at man ikke kan forklare hvor en selv bor uten å måtte røpe adressen, haha. Ja, men jeg vil ikke gå ut med at jeg føler meg utrygg enda, det er bare nytt for meg Jeg som person er veldig skvetten av meg, så derfor følte jeg at noen erfaringer og meninger om dette kunne gi meg litt boost til å ikke være så redd! hehe. Å ja? Så fint da, det visste jeg ikke! Det høres bra ut
Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #16 Skrevet 27. august 2011 Oslo er fin by. velkommen. Ikek vær redd. ta forhåndsregler som alel andre steder. Er langt værre byer ute i verden. Jeg pleier å høre på musikk når jeg går alene så legger ikke merke til om folk roper på meg. Har bodd her i over 20 år å det har aldri skjedd noe. Å jeg er fra den "skumle" delen av Oslo. Ja, ingen tvil om at det er en fin by Var pga av byen og alle dens spennende tilbud, kulturliv osv at jeg valgte å flytte hit Er ikke det litt ekkelt å høre på musikk? Føler at man mister litt oversikten over hva som skjer rundt en ;p Men joda, jeg gikk rundt med musikk på øret da jeg bodde hjemme, så hvorfor skal det være verre her? Så bra Tusen takk!
Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #17 Skrevet 27. august 2011 det er nettopp det vettu! hvis noen kommer borti veska di, er det nesten ikkeno vits å skjekke den, det er når du ikke merker noenting at noe oppi der plutselig er vekk! Det har du rett i! Skal passe godt på eiendelene mine
Tjuagutten Skrevet 27. august 2011 #18 Skrevet 27. august 2011 (endret) Nei, og lettere blir det ikke når man er så dårlig kjent at man ikke kan forklare hvor en selv bor uten å måtte røpe adressen, haha. Ja, men jeg vil ikke gå ut med at jeg føler meg utrygg enda, det er bare nytt for meg Jeg som person er veldig skvetten av meg, så derfor følte jeg at noen erfaringer og meninger om dette kunne gi meg litt boost til å ikke være så redd! hehe. Å ja? Så fint da, det visste jeg ikke! Det høres bra ut ups, det siste avsnittet skulle det stå Grunerløkka, ikke Grønland! Men Grønland er litt som Løkka, bare mindre afrikanere og asiater her jeg bor, ellers er det mye ungt på Grønland også Velkommen skal du være uansett! Veldig artig by sånn egentlig, om du får endel venner Endret 27. august 2011 av spee
Gjest madeleinee Skrevet 27. august 2011 #19 Skrevet 27. august 2011 ups, det siste avsnittet skulle det stå Grunerløkka, ikke Grønland! Men Grønland er litt som Løkka, bare mindre afrikanere og asiater her jeg bor, ellers er det mye ungt på Grønland også Velkommen skal du være uansett! Veldig artig by sånn egentlig, om du får endel venner Jaja, lett å ta feil ;p Du får det jo egentlig til å høres greit ut Takk for det! Setter stor pris på at noen fra Oslo ønsker meg velkommen ;p Ja, jeg håper på å få noen venner da :D
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #20 Skrevet 28. august 2011 Tja.. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10098196
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå