Gå til innhold

Verdens pinligste problem


Gjest jente

Anbefalte innlegg

Det er såvidt jeg tør skrive om det her inne, selv når jeg er anonym.

For det er en kjip kjip situasjon å være i.

Jeg er i slutten av 20-årene og er sengevæter.

Jeg har en veldig god og hjelpsom lege , så jeg har prøvd mye forskjellig uten at det har hjulpet.

Nå går jeg på medisiner. Og vil si jeg føler meg 90% trygg på dem. Men det har skjedd uhell når jeg går på dem derfor stoler jeg ikke nok på dem til at jeg kan slappe av.

Og dette er kun nærmeste familie som vet. Ingen venner.

Så det er mest her problemet mitt kommer , jeg reiser på turer med venner , og overnatter hos dem og de hos meg.

Men er så livredd at det skal skje når jeg er sammen med dem, derfor prøver jeg å unngå å ligge over hos de. Men de maser jo at jeg må komme, og jeg finner alltid en unnskyldning for å ikke ligge der.

Og jeg har lenge tenkt på å fortelle grunnen.

Men jeg aner virkelig ikke hvordan de vil ta det.

Og det er jo et veldig vanskelig tema for meg.

Så hadde bare vært litt greit å fått noen tips til hva dere ville gjort.

Er det noen som har vært borti det ?

Hvis det var dere ville dere sagt det til nærmeste venner , og om dere hadde en venn som meg hvordan ville dere tatt det ?

Samme problemer kommer jo litt igjen om jeg skulle finne meg en type , hvor lang tid skal det gå før jeg evnt. forteller ham det ?

Håper på litt seriøse svar her.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du vært til utredning hos nevrolog? Vet at bla. Nozinan er et legemiddel som enkelte får for å hjelpe til med problemet.Desverre vet jeg ikke mer enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på at jeg hadde vært tøff nok til å fortelle det, selv om jeg som venn ikke hadde tenkt noe vondt eller vært slem om en venn kom og fortalte meg at h*n var sengevæter.

Du burde jo si det slik du slipper å komme med dårlige unnskyldninger. Om det er skikkelige folk du er venner med, så tar de det nok helt fint :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv sengevæter frem til jeg var ca 12 år. Kjempekult å ikke kunne være med på skoleturer osv pga dette.... :sjenert:

Jeg vet faktisk ikke hva som gjorde at jeg ble tørr, så jeg kan ikke svare deg på det. Men jeg kan svare på hvordan jeg hadde taklet det om en venn av meg hadde slitt med dette. Jeg hadde rett og slett ikke brydd meg :)

Om jeg hadde fortalt det til alle og en hver? Nei, men jeg hadde nok sagt det til den/de nærmeste vennen(e) om jeg kunne stolt 100% på de.

Jeg vet selv hvordan det er å ha det sånn, dog ikke i det voksne liv, men uansett så hadde jeg ikke brydd meg som sagt. Hadde heller prøvd å hjelpe så godt jeg kunne. Overnatting? Null problem :) Tåler å vaske sengetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nevrolog har jeg aldri vært hos nei , så det kan jeg sjekke opp.

Takk for tipset.

Jeg fikk alltid beskjed om at jeg kom til å vokse det av meg. På akkurat det har jeg ikke troen på nå lenger. Men det har abselutt blitt bedre enn når jeg var yngre. Men fortsatt er det jo et problem så lenge det kan skje.

En i familien har hatt samme problem men der forsvant det i 12-13 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du prøvd Minirin?

Jeg brukte det (nesespray) i flere år, og da jeg sluttet med Minirin var problemet borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er Minirin jeg går på nå , brukt det i mange mange år.

Og er den medisinen jeg stoler mest på , men kan ikke være 100% trygg på den.

Når jeg er hjemme prøver jeg meg uten den. Det kan gå bra lenge , men det går desverre ikke alltid bra så borte er det ikke for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bruke bleie om natten? Hvis du overnatter hos andre kan du vel ta med deg bleien hjem for å kaste den der. Ja, det er ikke løsningen på problemet, men du kommer deg jo ett skritt videre i det sosiale

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, det hørtes skikkelig kjipt ut:/ føler virkelig med deg. jeg synes du skal si det til dine nærmeste, om ddu tør. om i veninne hadde fortalt meg dette hadde jeg ikke reagert negativt på i det hele tiden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleie kunne kanskje funket til tider ja. ( om det finnes bleier i voksenstr. da )

Men samtidig ser jeg at det kanskje kan være vanskelig å skjule dette til enhver tid.

Siden jeg i 99% av gangene jeg overnatter med andre ligger på samme rom som dem og en bleie er jo ikke så liten ;)

Og tusen takk for alle kommentarer og tips.

Er godt å høre fra andre hvordan de ville tatt det.

Får se om jeg klarer å "manne meg opp" til å fortelle det.

Vet rett og slett ikke om jeg tør , men tenker samtidig at det er bedre de vet det enn at jeg plutselig skulle stå der etter et uhell og ha litt "forklaringsproblemer" . I hvertfall hadde nok det kanskje vært enda mer pinlig. Men håper jo selvsagt det aldri vil skje hos andre uansett om jeg forteller det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at det finnes en interesseforening for dette?

Her: Min lenke

Det er sikkert mange lure tips man kan få av andre som må takle de samme utfordringene. Hvis du lærer deg praktiske måter å håndtere det på er det kanskje ikke så farlig å fortelle om det til gode venner de gangene det er nødvendig?

Og bleier finnes selvsagt i voksenstørrelse, i alle mulige slags utgaver (på apotek og slike helseutstyrsbutikker). Fra tynne til tykke og noen som ser ut som truser også. Hvilken sort som er best kommer an på hvor mye som skal absorberes. Tisser man bare litt før man våkner eller alt?

Min lenke

Hvis du har en slik sak fra Tena og en lang t-skjorte er det vel ingen som ser noe uansett?

Masse lykke til!

Endret av Elle Melle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linkene.

Har tidligere prøvd å søke opp mye info ang dette , men da kommer det bare opp barn med dette problemet.

Og skal sjekke litt mer opp med disse bleiene , det må være noe som absorberer godt for det hender jeg tømmer meg helt uten å våkne med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme problem nesten.. er 31 :sjenert:

anbefal tena slip super til natta

tena slip plus er kjempe tynn, men fin natta den å

Voksen bleier er tynne, så er bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo be om en anonym samtale på apoteket ang problemet. Da får du sett de ulike tena produktene de har (og andre typer "bleier") og velge ut en du er konfortabel med. Vi sendte pappa (da var han ikke fylt seksti) dit når han gikk til stråling og avføringen bare rant ut. Det var ikke lett å få han inn døra men han var veldig fornøyd etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt alt truseinnlegg, bind og bleier i alle mulige størrelser på apoteket. På apoteket jeg jobber har vi stifta alle typene opp på noen store oppslagstavler inne på et lukket rom hvor kundene våre kan komme å se og kjenne på de hvis de vil, du kunne jo ringt et apotek i nærheten og hørt om de hadde noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ThatWoodcut

Jeg ville ikke hatt noen problemer med det i det hele tatt, men jeg hadde kanskje bedt deg om å putte lakenet i vaskemaskinen selv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg sluttet å tisse ukontrollert i sengen hovedsaklig da jeg var 12 år også. Min erfaring er at om jeg drikker lite fra kl 18 og tisser før jeg sovner, så slipper jeg sengevæting. Opplevde for et par uker siden ukontrollert sengevæting, og det var jammen irriterende. Er 24 btw.

Bleier kan du få på blå resept, finnes på apoteket. Kanskje ikke i utstillingsvinduet, men de skal ha på bakrommet, siste nytt er at de faktisk har bleiene "bak disken" av ukjente grunner. :P

(PS, de tipsene jeg la ut her nå har du sikkert fått med deg før.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattbleie

Jeg har også samme problem, og har de siste årene sovet med bleie hver natt. Jeg er veldig glad for at jeg begynte å bruke bleier igjen, sover mye bedre nå enn før, og jeg slipper å våkne i våt seng midt på natten. Det er mye bedre å ta av den våte bleien og være ferdig med det :) Medisin hjalp ikke meg :\

Jeg skjønner frykten din for å bli oppdaget veldig godt. Det er få ting som er så "flaut" som å bruke bleie som voksen. Jeg har likevel klart meg ganske godt og vært på hytteturer med venner uten at de har oppdaget det. De eneste som vet det er min aller nærmeste familie... (så vidt jeg vet)

Jeg har prøvd en del forskjellige typer, og de jeg bruker nå heter Abri-Form M4, og lekker ikke. Jeg hadde av og til lekkasjer da jeg brukte Tena, men nå er senga alltid tørr selv om bleien er klissvåt :) Jeg har også prøvd noen beltebleier (Tena Flex tror jeg de het) men de var ikke behagelige og jeg fikk lett lekkasje om jeg lå på siden.

Håper du får orden på problemet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...