Gå til innhold

Om man ikke rekker neste fly...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva om jeg ikke finner bagasjen i NY og den er forsinket. Skal jeg da ta neste fly og få tilsendt bagasjen videre, eller må jeg være i NY og vente på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis når man reiser med samme selskap og skal mellomlande, så vil bagasjen bli sendt dit du ender opp til slutt, slik at du slipper å sjekke inn og ut bagasjen flere ganger. Men når den siste billetten blir kjøpt for seg selv regner jeg med at du selv har ansvaret for å sjekke inn bagasjen på nytt. Altså må du finne bagasjen din før du kan fly videre.

Nå skal jeg ikke garantere at det ikke finnes muligheter for å få tilsendt bagasjen senere. Jeg har aldri hatt behov for det, så jeg er litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke to og en halv time høres så ille ut jeg.. I utgangspunktet skal jo dette være nok, så lenge flyet ditt lander til rett tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg ikke finner bagasjen i NY og den er forsinket. Skal jeg da ta neste fly og få tilsendt bagasjen videre, eller må jeg være i NY og vente på den?

Hvis ikke bagasjen blir sjekket inn til bestemmelsesstedet, må du selv plukke opp denne og sjekke den inn selv, og den skal sendes med samme fly - hvis ikke hadde det jo vært mye lettere å være terrorist. Det er noe annet om bagasjen har blitt feilsendt, da må flyselskapet ettersende bagasjen, men om de vil gjøre dette til et annet bestemmelsessted, er jeg usikker på.

Altså, siden du lander i NY fra utlandet og skal videre med innenlandsfly i USA, må du normalt sett plukke opp bagasjen og sjekke den inn, enten du har bestilt alle flygningene via samme selskap eller organisert den siste billetten selv. Hvis alle flygningene er bestilt gjennom samme selskap, vil de normalt sett hjelpe deg hvis du skulle bli forsinket. Hvis du selv har booket den siste billetten, er det selskapet relativt likegyldig om du er forsinket, siden ditt ansvar er å sjekke inn i tide. Det kan hende at de er greie og lar deg endre billetten (hvis ikke du har fullflex da), men det kommer ofte an på dagsformen og humøret til den du snakker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde du vært reisevant, ville jeg sagt "go for it". Når du imidlertid tydeligvis sjelden eller aldri har reist med fly, og i alle fall ikke til USA, og tydeligvis er nervøs for både det ene og det andre, ville jeg aldri hatt en så kort mellomlanding på JFK. 2 1/2 time er kort i utgangspunktet der borte, og når du er uvant med reising, nervøs, skal inn på flyplassen, gjennom immigration, hente bagasje, gjennom tollen, bytte terminal, sjekke inn på nytt og deretter komme deg på flyet, høres det ikke ut som en god idé. I din situasjon ville jeg tatt neste fly.

I går/natt landa jeg i USA til planlagt tid. Jeg hadde 2,5 timer fra jeg landet og til neste fly skulle dra. Jeg var helt bakerst i flyet da jeg landa, og kom meg av aller sist. Men det var absolutt ikke noe som helst problemer å rekke neste fly. Jeg var på plass på neste gate en time etter jeg landa. Alt var skikkelig bra skilta og toget mellom terminalene gikk ofte.

Så jeg fikk altså 1,5 time til å bare sitte og sløve og spise litt. Jeg er for all del glad for alle tips og råd jeg får, men nå kjenner jeg at jeg er irritert over hvor negative alle svar har vært. 2,5 time er absolutt ikke lite i hele tatt! Det er sikkert lite i sesonger der mange er ute og flyr, eller når fly er forsinket. Men det å finne frem på flyplasser og komme seg frem fort gikk superbra. Det var jo ikke noe å være nervøs for i hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg fikk altså 1,5 time til å bare sitte og sløve og spise litt. Jeg er for all del glad for alle tips og råd jeg får, men nå kjenner jeg at jeg er irritert over hvor negative alle svar har vært. 2,5 time er absolutt ikke lite i hele tatt! Det er sikkert lite i sesonger der mange er ute og flyr, eller når fly er forsinket. Men det å finne frem på flyplasser og komme seg frem fort gikk superbra. Det var jo ikke noe å være nervøs for i hele tatt.

Det var bra at du rakk flyet og at alt gikk på skinner - men 2,5 time er ikke mye tid hvis ikke alt går på skinner. Og det vet man ikke på forhånd. Spesielt på store flyplasser. Som jeg sa tidligere å tråden stod jeg over 1 time i passkontrollen sist jeg var i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde gå, med mindre immigration osv. tar voldsomt lang tid. Jeg skulle fly fra New York til Toronto og hadde en og en halv time på meg, og måtte gjennompasskontroll, toll og skifte terminal. Var superstressa, men endte opp med å faktisk ha god tid. Kan ha vært flaks, men jeg tenker det vil gå bare bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...