Gå til innhold

Om man ikke rekker neste fly...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ut og fly, med et par flybytter på samme billetten på turen. I tillegg har jeg en enkeltbillett på et fly jeg skal bruke helt til slutt.

Hva skjer om jeg ikke rekker et av flyene? Må jeg betale for ny billett, eller blir det dekt pga at de første flyene er forsinket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lang tid må man forresten beregne på å bruke på flyplassen? Jeg lander i New York og skal fly videre til Los Angeles. Tar sikkert litt tid med toll, finne bagasje osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bestilt resien som en tur med ett selskap så er de ansvarlige for at du kommer frem, men hvis du selv har bestilt enkeltvise billetter er det ditt ansvar å beregne nok tid. Du bør ha minimun 2 timer i transit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etter planen litt over 2 og en halv time mellom flyene. Men vet jo aldri om flyene blir forsinket.

Hva med reiseforsikring, kan den eventuelt hjelpe meg om jeg ikke rekker flyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etter planen litt over 2 og en halv time mellom flyene. Men vet jo aldri om flyene blir forsinket.

Hva med reiseforsikring, kan den eventuelt hjelpe meg om jeg ikke rekker flyet?

Ja, reiseforsikringen kan hjelpe deg selv om du ikke har bestilt alt som én reise. De har imidlertid strenge krav til hvor mye tid du må ha mellom flightene i så fall - sjekk vilkårene på din forsikring. Dersom det er bestilt i ett, ordner flyselskapene opp.

2 1/2 time i USA når du kommer fra utlandet og skal videre innenlands. er i minste laget, spør du meg. Immigration kan ta veldig lang tid, og flyplassene i NY er store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 1/2 time i USA når du kommer fra utlandet og skal videre innenlands. er i minste laget, spør du meg. Immigration kan ta veldig lang tid, og flyplassene i NY er store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi småjogga da vi gikk av flyet i los angales for å ikke komme så langt bak i køen i passkøen. Da brukte vi ca. 20-30 min. Så anbfaler deg å i såfall sitte langt frem i fyet og løpe til passkøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Det forutsettes at du har beregnet minst 2 timer fra ankomst til neste avgang og at forsinkelsen og årsaken er skriftlig bekreftet av reise-arrangør, trafikkselskap eller bergingsselskap. Ref.pkt.5.4." Står det i forsikringsvilkårene mine. Lurer på hvordan jeg eventuelt kan få denne dokumentasjonen men...

Siden neste fly ikke går før neste dag tror jeg rett og slett at jeg bare prøver. Huff, stress å reise :( Aldri reist alene før. Bytte fly, finne baggasje og sjekke inn igjen, ta tog til neste terminal osv. Håper det ordner seg til slutt. Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at folk reiser hver dag, og jeg var som deg, veldig nervøs jeg hadde aldri reist alene før. Men det er godt guidet med "kart" og markeringer og skilting, og du er nok ikke den eneste som er nervøs der.

Også, hvis du er usikker, bedre å spørre noen enn å kaste bort tid på å surre rundt hvis du ikke har en anelse om hvor du skal.

Men TS; har du bestilt turene som i en pakke? Eller har du bestilt en og en hver for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Det forutsettes at du har beregnet minst 2 timer fra ankomst til neste avgang og at forsinkelsen og årsaken er skriftlig bekreftet av reise-arrangør, trafikkselskap eller bergingsselskap. Ref.pkt.5.4." Står det i forsikringsvilkårene mine. Lurer på hvordan jeg eventuelt kan få denne dokumentasjonen men...

Siden neste fly ikke går før neste dag tror jeg rett og slett at jeg bare prøver. Huff, stress å reise :( Aldri reist alene før. Bytte fly, finne baggasje og sjekke inn igjen, ta tog til neste terminal osv. Håper det ordner seg til slutt. Takk for all hjelp! :)

Hvis du må bytte terminal, høres 2.5 timer veldig lite ut.

Det er en grei sak å få bekreftelse fra flyselskapet. Forsøk å rekke flyet ditt først, og hvis det ikke går, kan du bare gå til servicedesken til flyselskapet til det forsinkede flyet. De skriver ut sånne bekreftelser hele tiden.

Lykke til. Hvis du har reist med fly før, går det sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt alt frem til New York som en pakke. Flyet til LA må jeg bestille for seg selv.

Jeg synes også det høres lite ut.. Men det er vel verd det å prøve, siden neste fly ikke går før dagen etterpå. Satser på at forsikringen kan hjelpe meg om det går skikkelig dårlig. Takk, skal huske å gå til servicedesken om jeg må det.

Har såvidt reist med fly før, og husker omtrent ingenting fra det. Tenker hele tiden at jeg kommer til å gå bare feil, miste baggasjen og fly og alt det der... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt alt frem til New York som en pakke. Flyet til LA må jeg bestille for seg selv.

Jeg synes også det høres lite ut.. Men det er vel verd det å prøve, siden neste fly ikke går før dagen etterpå. Satser på at forsikringen kan hjelpe meg om det går skikkelig dårlig. Takk, skal huske å gå til servicedesken om jeg må det.

Har såvidt reist med fly før, og husker omtrent ingenting fra det. Tenker hele tiden at jeg kommer til å gå bare feil, miste baggasjen og fly og alt det der... ;)

Lag en huskeliste for deg selv over hva du må gjøre i hvilken rekkefølge. For eksempel: I Norge: Innsjekking - sikkerhetskontroll - gate. Når du lander over there regner jeg med at du må tollklarere bagasjen din, men du kan spørre en cabinansatt hva du skal gjøre og i hvilken rekkefølge. Bare husk at det kan være lurt å notere seg gate/terminal til flyet du skal videre med med en gang du lander i tilfelle du går forbi gaten/terminalforbindelsen på vei til passkontroll/bagasjebånd eller innsjekking til innenlandsflyvningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må prøve å få plass foran i flyet du ankommer NY med, så du kommer deg fort ut, og løper til passkontrollen så du kommer tidligst mulig å køen der. Jeg har stått i den køen på Newark i 1,5 time. Og så må du sjekke inn på nytt, og den køen kan være lang + sikkerthetskontroll osv.. Jeg hadde ikke turt 2,5 time i NY.

Har booket en tur med 3t 20 min i London, og synes det er på grensen. Kan gå supert, men kan bli superstress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

Hehe, jo, har tenkt på det med huskeliste. Problemet er jo at jeg ikke aner hva som skjer når jeg lander i USA. Da jeg var i England var det bare en liten passkontroll, hente baggasjen, og så var det bare å dra. Tok vel 20min fra jeg gikk av flyet til jeg sto ute og venta på taxi. Så man kan vel kanskje ha flaks og slippe tull med bagasjen og lang kø også. Men USA virker strengere slik som jeg har forstått det.

Det ble til at jeg bestilte den billetten, så håper jeg forsikringsselskapet kan hjelpe meg om jeg ikke rekker det flyet. Er jo verd å satse på det fremfor å vente over 12 timer på neste fly. I verste fall taper jeg litt over 500 kroner (det billetten kosta).

Jeg må sjekke inn bagasjen på nytt på en annen terminal. Så regner med det tar litt tid ja.. Om noen har tips eller historier så er det bare å komme med dem :) så blir jeg kanskje litt mer klar for turen.

Er forresten JFK jeg skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFK har vært mer effektiv i passkontrollen de gangene jeg har vært der enn Newark hvertfall. Den terminalen jeg kom på var ganske liten, så det gikk greit. Men jeg har aldri byttet terminaler der, så det aner jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo godt hende du rekker det. For eksempel kan jo flyet ditt i New York være forsinket slik at du får bedre tid enn du tenkte. Og kanskje passkontrollkøen ikke er så lang. Mange faktorer som spiller inn, og som flere sier varierer det veldig hvor lang tid man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du sjekker inn i Norge, spør pent om de kan sette deg langt fremme i fligthen til NY, pga. dårlig tid der borte. Hvis du er usikker når du kommer bort så må du ikke nøle med å spørre, mye bedre å spørre en gang for mye enn å gå feil fks :) Godt den siste billetten var så billig da iallfall, hvis du skulle være så uheldig å miste flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært reisevant, ville jeg sagt "go for it". Når du imidlertid tydeligvis sjelden eller aldri har reist med fly, og i alle fall ikke til USA, og tydeligvis er nervøs for både det ene og det andre, ville jeg aldri hatt en så kort mellomlanding på JFK. 2 1/2 time er kort i utgangspunktet der borte, og når du er uvant med reising, nervøs, skal inn på flyplassen, gjennom immigration, hente bagasje, gjennom tollen, bytte terminal, sjekke inn på nytt og deretter komme deg på flyet, høres det ikke ut som en god idé. I din situasjon ville jeg tatt neste fly.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg i alle fall nervøs ;) men har allerede bestilt billett, så får bare prøve. Synes uansett det er bedre å prøve enn å være sikker på å vente minst 12 timer på neste fly.

Regner med det finnes muligheter for å kjøpe flybilletter på flyplassen om jeg ikke rekker flyet? Ja, så blåst er jeg, kan ca null om reising :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du mest sannsynlig, så lenge der er billetter igjen, men regn med at disse er dyrere enn den du allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...