Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja..

Er litt usikker på denne her, og tror egentlig ikke at mannen min er alkoholiker, men han har nok et noe unormalt forhold til alkohol.

Han drikker alkohol hver dag, ca.2 øl om kvelden. Han drikker seg meget sjelden full og har aldri drukket på arbeidet eller lignende.

Men er det normalt å drikke hver eneste dag? Dyrt er det også!

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

jeg vil si at om han drikker 1 øl, og hvis han MÅÅÅ ha flere- da har han ett problem! hvis han skifter humør, sinnstemning, oppførsel o.l av å gå en dag eller to uten alkohol- da han ett problem!

har du enkli tatt det opp med mannen din om hva du tenker?

hvis du har det- hvordan reagerte han? hvis han reagerte med å bli sint og brånekte høylytt- da har han ett problem!

Skrevet

Ja..

Er litt usikker på denne her, og tror egentlig ikke at mannen min er alkoholiker, men han har nok et noe unormalt forhold til alkohol.

Han drikker alkohol hver dag, ca.2 øl om kvelden. Han drikker seg meget sjelden full og har aldri drukket på arbeidet eller lignende.

Men er det normalt å drikke hver eneste dag? Dyrt er det også!

Det er bare i Norge drikking av øl skal innebære flatfyll, for å være "normalt".

Han høres helt normal ut for meg.

Han liker sikkert øl. Om han ikke blir full ,og ikke drikker øl i arbeidstiden el lign, og det ikke går ut over normal levemåte eller helsen hans på noe som helst vis er det ikke noe galt i det.

Hvis du syns han kjøper for dyr drikke så bør du selvsagt ta det opp økonomisk sett ifh til husholdningsbudsjett.

Men ellers er det normalt i andre land å stikke på puben om ettermiddagene å ta en øl og være sosial.

Som sagt det er i Norge man "drikker" ,og kun i helgene , og da til man raver rundt ukoordinert.

Skrevet

MÅ han drikke disse ølene hver kveld? Hva skjer om du en kveld sier "Idag ønsker jeg ikke at du skal drikke!" ?

Om han er alkoholiker eller ikke handler mye om han MÅ drikke ølen, om du ber han ikke drikke på ei uke da, klarer han det? Eller blir han sur? Hissig? Irritert?

• Liker 1
Skrevet

Hva skjer om du en kveld sier "Idag ønsker jeg ikke at du skal drikke!" ?

Hadde forstått det om det var sprit eller masse alkohol, men 2 øl?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det handler ikke om hvor mye man drikker men hvor mye man MÅ drikke. MÅ han ha to øl om dagen, så har han et problem.

• Liker 2
Skrevet

Det handler ikke om hvor mye man drikker men hvor mye man MÅ drikke. MÅ han ha to øl om dagen, så har han et problem.

Hvem sier at han MÅ ha det? Kanskje han rett og slett bare liker det?

TS: Jeg synes dette virker helt greit, annet enn hvis du mener det blir for dyrt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at mange drikker en øl eller to, eller et glass vin eller to daglig, og for mange sees dette som en kontinental og "urban" livsstil. Jeg hadde imidlertid ikke likt det og syns TS, at hvis du er ukomfortabel med alkoholkonsumet hans, så kan du be ham begrense seg. Da merker du fort om det er et problem eller ikke...

Skrevet

Det er antagelig mange måter å definere en alkoholiker på, men jeg ser egentlig mest for meg en som ikke har kontroll over alkoholbruken sin. En som ikke klarer å stoppe ved to øl, men stadig drikker mer, eller som stadig drikker seg dritings i upassende anledninger, eller drikker større deler av dagen. Drikker man to øl (halvlitere eller 0,33?) om dagen har man et høyt alkoholforbruk, men ikke mer enn de som "bare" drikker seg fulle i helgene.

Men jeg hadde personlig reagert om mannen min drakk to øl hver dag, og synes kanskje ikke det er en spesielt tydelig "friskmelding" om han klarer seg én dag uten, selv om alkoholfrie dager/uker/perioder kan være veldig lurt om man drikker ofte til vanlig. Samtidig vet jeg at det med alkoholvaner og hva som oppleves som akseptabelt varierer fra person til person. Selv drikker jeg ganske sjelden, men det hender fortsatt jeg blir "for" full. Samme med samboeren min (vi er i begynnelsen av 30-årene, har ikke barn e.l). Og det er jo ikke nødvendigvis bedre enn å drikke en øl eller to hver dag, men aldri miste kontrollen.

Gjest NozMonster
Skrevet

Hadde forstått det om det var sprit eller masse alkohol, men 2 øl?

det har ingenting å si om det er sprit eller øl! man ser ikke alkohollikerne på alkispubene rundtomkring sitter med drinker, rom og cola eller GT! de drikker øl.. og her jeg bor, så er det noen håndfulle uteliggere, som er alkohollikere, og hveeeer morning så står de utenfor rimi kl 8 for å kjøpe øl! (men i blandt drikker de jo sprit også da!)

Gjest NozMonster
Skrevet

Hvem sier at han MÅ ha det? Kanskje han rett og slett bare liker det?

TS: Jeg synes dette virker helt greit, annet enn hvis du mener det blir for dyrt.

men med tanke på hvor fort vi mennesker blir avhengig av ting, så synes jeg det virker litt skummelt jeg! bare tenk på sukker, nikotin og koffein...

det er absolutt like skummelt med alkohol.

men ts har jo ikke sagt noe om reaksjonen hans om han ikke "får" drikke en kveld da... og det er nok bla a det som man merker det på- om det er alkoholliker tendenser på fære..

Gjest Silvermist
Skrevet

det har ingenting å si om det er sprit eller øl! man ser ikke alkohollikerne på alkispubene rundtomkring sitter med drinker, rom og cola eller GT! de drikker øl.. og her jeg bor, så er det noen håndfulle uteliggere, som er alkohollikere, og hveeeer morning så står de utenfor rimi kl 8 for å kjøpe øl! (men i blandt drikker de jo sprit også da!)

Rolig nå, det er snakk om 2 øl i denne saken.

Jeg ville nok ikke vært særlig bekymret over evt. alkoholisme, men kanskje heller irritert dersom det går utover økonomien.

Skrevet

ser at det er bekymrende.. Men jeg tror ikke noen er alkeholikere når de bare drikker to øl, for meg er alkeholikere noen som ikke klarer å stopper med to øl. Jeg drikker jerne to øl en kveld jeg, jerne flere dager på rad også. Jeg elske øl, og for meg føles det lke naturlig som at veninnen mine drikker brus hver dag. Jeg drikker selvsagt ikke øl hver dag, det har jeg ikke råd til:P Jeg har absolutt ingen problemer med å ikke drikke da, det er nok flere dager i året hvor jeg ikke tar meg en øl enn omvendt. Om han ikke takler å ikke drikke de to hver kveld, da har han muligens et alkehol problem.

Gjest NozMonster
Skrevet

Rolig nå, det er snakk om 2 øl i denne saken.

Jeg ville nok ikke vært særlig bekymret over evt. alkoholisme, men kanskje heller irritert dersom det går utover økonomien.

jadda, er ganske avslappet og rolig jeg :gjeiper:

men det var jo ganske lite info i ts sitt innlegg, så vi får nok vente med å synes noe særlig før hun svarer på alle spm som har dukket opp i denne tråden..

Gjest Silvermist
Skrevet

jadda, er ganske avslappet og rolig jeg :gjeiper:

men det var jo ganske lite info i ts sitt innlegg, så vi får nok vente med å synes noe særlig før hun svarer på alle spm som har dukket opp i denne tråden..

Hør hør ;)

• Liker 1
Gjest Annonym
Skrevet

En ting er at det bare er to øl,men noe annet er hva kroppen sier. Min samboer lider av angst (fikk nylig vite det). Han har lenge vært glad i alkohol i den form av at det smaker godt. Nylig ble det tatt en del blodprøver og da kunne legen konstatere at han har drukket mye alkohol pga høy verdi av jern (tror jeg). Så utenom at han drikker alkohol for smakens skyld, så er alkoholen med å roe hans angst der og da,men så kommer "smellen" noen dager senere. Så min konklusjon er at alkohol er farlig!!!! Det er ikke bare smak og rusen der og da,men konsekvenser som kommer i ettertid. Ville bare dele på min erfaring.

Skrevet

En ting er at det bare er to øl,men noe annet er hva kroppen sier. Min samboer lider av angst (fikk nylig vite det). Han har lenge vært glad i alkohol i den form av at det smaker godt. Nylig ble det tatt en del blodprøver og da kunne legen konstatere at han har drukket mye alkohol pga høy verdi av jern (tror jeg). Så utenom at han drikker alkohol for smakens skyld, så er alkoholen med å roe hans angst der og da,men så kommer "smellen" noen dager senere. Så min konklusjon er at alkohol er farlig!!!! Det er ikke bare smak og rusen der og da,men konsekvenser som kommer i ettertid. Ville bare dele på min erfaring.

beklager, jeg er litt treg og skjønte ikke helt dette...

Mener du at alkoholbruken hans er med på å forsterke angsten på lang sikt? Og hvordan henger dette sammen? Sa legen det eller er det noe du har resonnert deg fram til? I såfall er det jo ganske viktig informasjon. :)

Gjest Annonym
Skrevet

Hei meg igjen. D e veldig nytt for meg at min samboer har angst. Så vi og han har sitt å slite medi disse dager.

Legen ville fram til at for han å drikke alkohol ikke vil gjøre angsten bedre,men ofte verre mente legen. Så han har fått beskjed om å ikke drikke alkohol før etter jul. Ved å drikke alkohol så kan det jo være at d bliren god,kjekk og sosial kveld. Men så kommer dagene etterpå. Legen tegnet en graf over hvordan humør/formen vår går opp og ned på alle mennesker gjennom dagen og ukene. Legen mente at min samboer er laaaaangt nede og ved å drikke alkohol så vil han havne enda lenger ned. Rusen vil sende ham oppover,men der oppe varer ikke lenger enn rusen. så han har fått beskjed om å jobbe med seg selv og få grafen sin opp på et bedre nivå. Huff litt vanskelig å forklaredette med ord,bedre å illustrere med graf. Men dette er innenfor kognitiv terapi-faget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...