Gjest Linda Skrevet 11. november 2011 #21 Skrevet 11. november 2011 Hei! Jeg ble operert for 1,5 år siden, den gang ble det sagt at dette var en tre-trinns-operasjon; gastric-by-pass, operasjon av overflødig hud på mage og til slutt operasjon av overflødig hud på bryst. Etter det har de endret dette "løftet" m.h.t. operasjonene for å ta bort overflødig hud. Det er bare de som har nok overflødig hud til at det henger 4 cm nedover på magen eller om du har sopp i huden (for bryst vet jeg ikke hvilke kriterier det bruker for å fravike "løftet" om operasjon av overflødig hud). Hva gjør man da? Kan de fravike et slikt løfte? Jeg har det naturligvis ikke skriftelig men det ble sagt på det første informasjonsmøtet jeg var på.
kmjm Skrevet 14. november 2011 #22 Skrevet 14. november 2011 Hei på dere min lege søkte operasjon for meg da min bmi er på 43.jeg grugleder meg til det, jeg kommet til første steget (her i trøndelagen) at jeg skal på forberedende kurs neste uke. men jeg har en bekymring. det virket som om ikke alle får operasjon selv om man søkte om det. jeg forstå det slik på brevet fra st olav at de har " andre alternativ" til operasjon. jeg vil helst ta operasjon da jeg har prøvd "alt anna" før. jeg var ikke overvektig før svangerskapene, heller ikke i barndommen. må har jeg rundet 31 og jeg vil ikke vente lenger, også med tanke på bivirkninger og risiko. er det noen som vet hva det andre alternativet er, og hva er grunnen at man evt blir satt på den istedenfor operasjon? Jeg skal også dit!
LindaMor Skrevet 11. desember 2011 Forfatter #23 Skrevet 11. desember 2011 Tok det lang tid fra dere ble henvist til dere fikk brev om info kurset? Er lenge siden jeg var inne på et sånt kurs nå. husker ikke hvor lenge d tok
Gjest Monica Skrevet 5. januar 2012 #24 Skrevet 5. januar 2012 Jeg sier GO FOR IT. Det er snart 4 år siden min operasjon og jeg angrer ikke en dag på den avgjørelsen. Vis du vil kan du lese om mine erfaringer HER
Gjest Article Skrevet 29. januar 2012 #25 Skrevet 29. januar 2012 Hvor Lang tid tar det etter oprasjonen og komme seg ? Hilsen en som er paa vente liste
Gjest Linis8 Skrevet 18. mai 2012 #26 Skrevet 18. mai 2012 Kan med det første si at det er ikke maten som er det største problemet her. Men jeg er jo så klart usikker angående operasjon. Har legetime 6sep. pga tabletter jeg prøvde som jeg kuttet fort ut igjen. Men tenkte da å ta opp me legen om jeg kunne få denne henvisningen. Jeg var på et slikt forkurs før jeg var på rehab senter for noen år siden. Jeg må bare spørre, hvor ofte en skal ta slike b12 sprøyter? Må vi sette dem selv?
Gjest Linda Skrevet 18. mai 2012 #27 Skrevet 18. mai 2012 Hei. B12 sprøyte må man ta hver 3 mnd. Eller man kan ta en tablettt hverdag.
kråkefjas Skrevet 18. mai 2012 #28 Skrevet 18. mai 2012 Har nå kommet så langt at jeg vurderer slankeoperasjon. Jeg starta i 07 me tabletter hvor jeg gikk ned bra med kg, og etter det så ble d et opphold på rehabiliterings senter. Klarte da å gå ned ca 25kg. Nå er de kg tilbake igjen. Vet ikke hvordan jeg skal klare å gå ned lenger. Noen her som evt vil fortelle hvordan det er rundt en slik operasjon? Om man må ned en hvis vekt før operasjon, om man må leve på flytende mat, evt hvor lenge? Hvor lang tid tok det før du fikk operasjon etter at legen sendte henvisning videre? Håper noen vil hjelpe meg med svar på dette. Har lest meg både gul å grønn å blå på nette om dette. Hva med å spise litt mindre heller?
Gjest Blubberella Skrevet 18. mai 2012 #29 Skrevet 18. mai 2012 Hva med å spise litt mindre heller? Hva med å innse at dem som får innvilget slankeoperasjon er mer enn bare litt småtjukk? De har kommet så langt at å bare spise litt mindre ikke funker. I tillegg kommer depresjonene og de vanskelige følelsene som gjør at all motivasjon blir overskygget av mørke tanker og selvforakt. Slankeoperasjon er heller ingen lettvint løsning. Hvis du tror det burde du lese deg litt opp på hva en sånn operasjon og tiden etter innebærer. 1
Gjest mia Skrevet 18. mai 2012 #30 Skrevet 18. mai 2012 Har selv noen i omgangskrets og jobbmiljø som har tatt denne operasjonen, og som virkelig har blomstret i ettertid. Klart det kan bli som en drøm blir oppfyllt! Etter å ha jobbet med disse pasientene en tid, har jeg også fått sett at det er ikke alltid det går slik. Ja, det kan oppstå komplikasjoner, og hva viss det skulle oppstå? Eller skal man bare lukke øynene, og håpe på det beste? Og eventuelt takle det som måtte komme? Har også opplevd at svært mange av de som slankeopereres har mye bagasje med seg, som kan påvirke resultatet, særlig om det skulle oppstå komplikasjoner. Og som flere har sagt- det er absolutt ingen lettvint løsning- selv om det kan føles slik iom at man har vært på slanker`n og prøvd det meste tidligere. Har også sett flere slankeopererte som har gått ned for så å legge på seg alt igjen, og operere enda en gang. For magesekken kan strekkes, og man er like langt. Så omlegging av, ikke bare mat og fysisk aktivitet, men livsstil og tankesett, kreves. Har man noen kg for mye, skjønner jeg ikke at man opereres (ja, det skjer visst det også). Men har man skyhøy BMI, vonde knær, diabetes 2, hjerteproblemer osv- så skjønner jeg det veldig godt. Samtidig- hva viss staten heller hadde satset på et annet opplegg enn slankeoperasjon??? brukt disse pengene annerledes? Jeg heier på the Biggest looser-gjengen!! De viser at det er veldig mulig, men at man trenger et push bak. Dumt det ikke finnes så mange alternativ som "sørger for" at man går ned i vekt.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2012 #31 Skrevet 18. mai 2012 Jeg vet om en som fikk så store komplikasjoner under en slik operasjon at h*n ble lagt i koma, d skremmer meg fra å gjøre d selv om jeg har en bmi mellom 30 og 40. D skal også sies at etter hver av de 5 operasjonene har jeg hatt gule stafolokokker i såret, noe som skremmer meg nå veldig. Jeg skulle ønske jeg var like modig som dere som søker om operasjon/har vært operert.. Derimot om biggest looser kommer til Norge, skal jeg være en av de første til å søke.
Gjest line Skrevet 25. mai 2012 #32 Skrevet 25. mai 2012 Jeg vet om en som fikk så store komplikasjoner under en slik operasjon at h*n ble lagt i koma, d skremmer meg fra å gjøre d selv om jeg har en bmi mellom 30 og 40. D skal også sies at etter hver av de 5 operasjonene har jeg hatt gule stafolokokker i såret, noe som skremmer meg nå veldig. Jeg skulle ønske jeg var like modig som dere som søker om operasjon/har vært operert.. Derimot om biggest looser kommer til Norge, skal jeg være en av de første til å søke. Hvorfor gå igjennom en slik operasjon med alle dens ulemper når man svært ofte kan klare det vha sunt kosthold og evt aktivitet? Du sier det jo så fint selv- hadde bare the biggest looser komt på besøk, eller hadde det bare fantes et slikt opphold.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #33 Skrevet 9. juli 2012 Håper det ikke er for seint å skrive her nå! Men jeg fikk legen min til å søke meg til Bærum for litt over 1 mnd siden, og fikk svar derfra for litt over 1 uke siden om at de har vurdert min søknad og at jeg har krav på det. Det står så at innen 23.06.2013 vil jeg ha startet med det, men at dette ikke er en dato på selve operasjonen. Jeg ser det er noen som skriver at man må gjennom en ny vurdering etter at man har vært på kurs og sånt. Er det slik Pål Bærum også? Kanskje det er noen som vet hvordan gangen går nå, fra første svar til operasjon?
Helen Skrevet 9. juli 2012 #34 Skrevet 9. juli 2012 Håper det ikke er for seint å skrive her nå! Men jeg fikk legen min til å søke meg til Bærum for litt over 1 mnd siden, og fikk svar derfra for litt over 1 uke siden om at de har vurdert min søknad og at jeg har krav på det. Det står så at innen 23.06.2013 vil jeg ha startet med det, men at dette ikke er en dato på selve operasjonen. Jeg ser det er noen som skriver at man må gjennom en ny vurdering etter at man har vært på kurs og sånt. Er det slik Pål Bærum også? Kanskje det er noen som vet hvordan gangen går nå, fra første svar til operasjon? Jeg ble operert på Bærum for 3,5 år siden. Den gang var det hverfall slik at man måtte til samtale med kirurg for å få den endelige godkjennelsen etter at man hadde fullført kurset. Kirurgen avgjør også hvor mye hver enkelt må gå ned i vekt før operasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2012 #35 Skrevet 10. juli 2012 Jeg ble operert på Bærum for 3,5 år siden. Den gang var det hverfall slik at man måtte til samtale med kirurg for å få den endelige godkjennelsen etter at man hadde fullført kurset. Kirurgen avgjør også hvor mye hver enkelt må gå ned i vekt før operasjonen. Tusen takk for raskt svar ) Tok det lang tid fra du snakket med kirurgen til du fikk svar? Og var det mere å gå igjennom før man får snakket med kirurgen?
Gjest bente85 Skrevet 10. juli 2012 #36 Skrevet 10. juli 2012 Har nå kommet så langt at jeg vurderer slankeoperasjon. Jeg starta i 07 me tabletter hvor jeg gikk ned bra med kg, og etter det så ble d et opphold på rehabiliterings senter. Klarte da å gå ned ca 25kg. Nå er de kg tilbake igjen. Vet ikke hvordan jeg skal klare å gå ned lenger. Noen her som evt vil fortelle hvordan det er rundt en slik operasjon? Om man må ned en hvis vekt før operasjon, om man må leve på flytende mat, evt hvor lenge? Hvor lang tid tok det før du fikk operasjon etter at legen sendte henvisning videre? Håper noen vil hjelpe meg med svar på dette. Har lest meg både gul å grønn å blå på nette om dette. Det kan hende du må ned en viss vekt før en operasjon ja, der for å minske størrelsen på leveren din. Hvor mye vekt du må ned er det jo de som eventuelt som skal operere deg, må avgjøre. Når det gjelder flytende, most mat osv, det kommer helt an på hvor du vil operere deg, om det er privat eller på et offentlig sykehus. Reglene er forskjellig rundt omkring. :-) Jeg har tatt operasjonen privat, så det gikk veldig fort. Var inne til samtale på Aleris 22.Juni i fjor og ble operert 9.August da.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2012 #37 Skrevet 10. juli 2012 Jeg ble operert på Bærum for 3,5 år siden. Den gang var det hverfall slik at man måtte til samtale med kirurg for å få den endelige godkjennelsen etter at man hadde fullført kurset. Kirurgen avgjør også hvor mye hver enkelt må gå ned i vekt før operasjonen. Hvordan var forresten kurset? Og hvor lenge varte det? Litt mange spm, men håper du eller noen andre kan svare
Helen Skrevet 10. juli 2012 #38 Skrevet 10. juli 2012 Tusen takk for raskt svar ) Tok det lang tid fra du snakket med kirurgen til du fikk svar? Og var det mere å gå igjennom før man får snakket med kirurgen? Jeg fikk svar godkjennelse med en gang, altså under samtalen. Regner med at det fortsatt er slik Det var bare kurset man måtte igjennom før samtalen med kirurgen. Hvordan var forresten kurset? Og hvor lenge varte det? Litt mange spm, men håper du eller noen andre kan svare Kurset gikk over 10 eller 12 uker, med kursdag en gang i uken. Det som ble tatt opp der var alt som angikk operasjonen. Hva som skulle skje før operasjonen, under operasjonen og tiden etterpå. Det var ernæringsfysiologer som holdt kurset, så det var veldig mye fokus på kosthold før og etter operasjonen. Vi fikk også høre om både fordeler og ulemper ved operasjonen. Det kom også noen som hadde vært gjennom operasjonen og holdt foredrag for oss. Vi hadde også besøk fra Nemi og Tonsåsen som kan være et alternativ for operasjon. For du må huske på at det er ikke alle operasjonen passer for. Feks mennesker med store psykiske problemer har ikke alltid godt av en slankeoperasjon for det kan faktisk føre til forverring.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2012 #39 Skrevet 11. juli 2012 Jeg fikk svar godkjennelse med en gang, altså under samtalen. Regner med at det fortsatt er slik Det var bare kurset man måtte igjennom før samtalen med kirurgen. Kurset gikk over 10 eller 12 uker, med kursdag en gang i uken. Det som ble tatt opp der var alt som angikk operasjonen. Hva som skulle skje før operasjonen, under operasjonen og tiden etterpå. Det var ernæringsfysiologer som holdt kurset, så det var veldig mye fokus på kosthold før og etter operasjonen. Vi fikk også høre om både fordeler og ulemper ved operasjonen. Det kom også noen som hadde vært gjennom operasjonen og holdt foredrag for oss. Vi hadde også besøk fra Nemi og Tonsåsen som kan være et alternativ for operasjon. For du må huske på at det er ikke alle operasjonen passer for. Feks mennesker med store psykiske problemer har ikke alltid godt av en slankeoperasjon for det kan faktisk føre til forverring. Tusen hjertelig takk for et så fint svar. Det var akkurat det jeg trengte!!) Helsigvisfor meg har jeg ingen psykiske problemer hehe Igjen, tusen takk )
Gjest tonje Skrevet 22. januar 2013 #40 Skrevet 22. januar 2013 Hei.. I forhold til slankeoperasjon.. Jeg ble slankeoperert 14 januar. Men en slankeoperasjon er noe enn virkelig må tenke over. Det er en stor omstilling for deg selv og familien rundt deg. Det er ikke no snarvei til å gå ned i vekt. det er et metode og en liten hjelp på vei. men mye av arbeidet må du gjøre selv.. Du må legge om hele livsstilen, kosthold trening. Du må ta vitaminer for resten av livet.. Men det er virkelig verd det. du må tenke deg nøye om og være forberedt på dette både fysisk og psykisk. Og det er en stund ventetid hvis du skal gjøre det slik at staten dekker dette. Jeg betalte dette selv og tok operasjonen i gjøvik 2 timer uten for oslo og angrer ikke på dette og har gått den 17 kilo på 2 uker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå