Gå til innhold

Slankeoperasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nå kommet så langt at jeg vurderer slankeoperasjon. Jeg starta i 07 me tabletter hvor jeg gikk ned bra med kg, og etter det så ble d et opphold på rehabiliterings senter. Klarte da å gå ned ca 25kg. Nå er de kg tilbake igjen. Vet ikke hvordan jeg skal klare å gå ned lenger.

Noen her som evt vil fortelle hvordan det er rundt en slik operasjon?

Om man må ned en hvis vekt før operasjon, om man må leve på flytende mat, evt hvor lenge?

Hvor lang tid tok det før du fikk operasjon etter at legen sendte henvisning videre?

Håper noen vil hjelpe meg med svar på dette. Har lest meg både gul å grønn å blå på nette om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at du fyller kravene for å få innvilget operasjon da? Husk på at etter en operasjon så går det en tid hvor kroppen venner seg til den nye tilstanden og en går nesten automatisk ned i vekt, men så stabiliserer en seg og må klare det på egenhånd. Hvis en ikke klarte det på vanligvis før, hvordan skal en da plutselig klare det etter en operasjon? Det går på viljestyrke, rett trening og diett da også og det varer resten av livet. Operasjon er ikke et trylleformular som tar bort tanker og følelser, og grunnene til at en har blitt stor. Op. er ikke for alle selv om de fyller kravene. Det er mye å tenke igjennom før en går i gang.

• Liker 1
Skrevet

har en bmi på 46. Å har tenkt meg godt gjennom alt dette. tankene er der for å klare å gå ned i vekt, men jeg trenger hjelp.

Gjest Michelle82
Skrevet

En operasjon fjerner bare de fysiske symptomene. Du blir ikke svært overvektig fordi 'jeg liker Stratos'. Det er psykiske grunner til så høy vekt og med mindre du håndterer det som ligger bak overvekten så kommer du fortsatt til å slite med forholdet ditt mat.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skal slankeopereres før jul, og kjenner mange som er opererte, så jeg kan fortelle om mine erfaringer så langt, og om det jeg vet om fra venner og bekjente.

En slankeoperasjon kan virke som en lettvindt løsning. Det er det absolutt ikke. Det er knallhard jobbing fra dag 1. Det sykehuset jeg skal opereres ved, har et bredt opplegg om dette. Først må du henvises av lege. Her er det ca 2 års ventetid. Først får man et skjema/hefte i posten man svarer på og returnerer, deretter får man time til møte med sykepleier. Da går man igjennom svarene. Det er ca 10 timer preoperativt kurs (før operasjon), hvor man lærer om kosthold, ernæring, trening, selve operasjonen, man før møte tidligere opererte, psykolog og kirurg. Etter det første 5 timers kurset, setter teamet på sykehuset seg ned og vurderere hvem som får operasjon, om man må til andre utredninger først evt., og får man ikke operasjon får man telefon i løpet av få dager.

2 uker før operasjon, går man på en lavkaloridiett, feks. Nutrilett. Dette for at leveren skal trekke seg litt sammen, og bli mindre stinn, fordi de skal operere bak denne, og da er det enklere jo mindre den er. I tillegg er det mindre sjanse for å skade den om den ikke er så stinn. Fra de preopertive kursene er det krav om at du har gått ned i vekt til operasjonsdagen, har du ikke gjort det, kan du bli sendt hjem.

Etter operasjon, er det kun væske i 1 uke, før 3 uker med myk/most mat. Deretter kan man spise tilnærmet vanlig, men man må regne med at man kan ha noen reaksjoner. I løpet av ca 2 år, opplever de fleste at de kan spise det aller meste. Det viktigste er at man spiser lite og ofte. Man må ha rundt 6-8 måltider pr. dag, 2-3 timer mellom hvert måltid. Disse består selvsagt av meget små mengder. En normal magesekk rommer ca 1 1/2l. Etter operasjon rommer den kanskje 2 dl. Man kan derfor ikke drikke til maten, for da vil væsken oppta all plassen i magesekken, og man får i seg mindre mat. Antallet måltider er ekstremt viktig, det er dette som faktisk gjør at du går ned. Spiser du for lite, vil du oppleve at vekta står stille.

Man må ta b12 sprøyter resten av livet, samt multivitminer.

De aller fleste opplever lite eller ingen plager etter operasjon, de vanligste er dumping, luft, kvalme.

Dette er en kikkehullsoperasjon, de tar 4-5 hull på magen. Man opereres nesten stående i narkose. De deler av magesekken med en søm. Den delen av magesekken som ikke lenger blir i bruk, vil skrumpe inn noe av seg selv, de tar den ikke ut. De flytter tarmen til den fungerende delen av magesekken.

Håper dette besvarer noe, ellers får du bare spørre så skal jeg svare så godt jeg kan. Husk også at dette er slik det gjøres her, om det gjøres på samme måte over hele landet, vet jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg blei operert i Januar i år og har siden det gått ned totalt 49 kg. Jeg kan gjærne fortelle deg en del om dette, både tiden før og tiden etter. Men jeg syter litt å skrive det her i tråden for av erfaring er det noen som bare MÅ komentere hva som er rett og/eller hvor feil det er å gjøre dette. Send meg gjærne en personlig melding så skal du få noen tips og en forklaring fra meg. :)

Sånn ellers, jeg angrer ikke et sekund!

Skrevet

Jeg sier go for it!!

Er slankeoperert for 4 år siden, og jobber med slankeoperasjoner på privarklinikk!

Det er klart man må være motivert, og det er litt jobb, men det er jammen mye bedre og ikke minst bedre langtidseffekt enn vanlig slanking.

Det er rett og slett ett verktøy som må brukes riktig!

Skal du gjøre dette på offentlig sykehus, bør du komme deg til legen for en henvisning så for som mulig, for det er 2-3 års ventetid....

Om det er kurs i forkant av operasjonen, kommer an på hvor i landet du hører til.

Oppfølgingen i ettertid er også veldig varierende.

De fleste får lite/ingen komplikasjoner, og man lærer seg for hva man ikke bør spise.

Med en BMI på 46 skal du ha ekstrem viljestyrke for å komme ned i vekt og bli der med vanlig slanking. Med en slankeoperajon har du mulighet til å bli normalvektig på under 1 år og holde deg der.

Jeg anbefaler det til alle som lider av sykelig overvekt! Livet blir såååå mye bedre når man blir tynn:)

Lykke til i valget, og bare spørr vis du lurer på noe:)

• Liker 1
Skrevet

Er VELDIG enig med Brud84 her. Gå for det. Jeg har bare positive ting å si om denne operasjonen.

Har gitt meg et nytt liv og en liten ting til andre som ikke vet nok om denne typen operasjoner, det er ikke nødvendigvis forholdet til mat som setter folk i denne situasjonen. Å tro meg.. forholdet til mat endrer seg uansett etter OP enten du vil eller ikke!

Skrevet

Kan med det første si at det er ikke maten som er det største problemet her. Men jeg er jo så klart usikker angående operasjon. Har legetime 6sep. pga tabletter jeg prøvde som jeg kuttet fort ut igjen. Men tenkte da å ta opp me legen om jeg kunne få denne henvisningen. Jeg var på et slikt forkurs før jeg var på rehab senter for noen år siden.

Jeg må bare spørre, hvor ofte en skal ta slike b12 sprøyter? Må vi sette dem selv?

Skrevet

Jeg troooor det var hve 3. måned. Og disse får man satt hos lege. Man kan vel sette de selv også, men det er ingen problem å få satt dem hos lege.

Skrevet

Jeg ble slankeoperert for snart 3 år siden, jeg har aldri angret på at jeg valgte operasjon. Jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid, utenom dumping.

Jeg ventet i 14 mnd fra legen søkte, ble operert på Bærum sykehus.

Skrevet

Høres nesten ut som om jeg burde gjøre dette. Er jo masse jeg lurer på, men får ikke formulert meg riktig.

Men dere som er operert og skal opereres må gjerne komme med diverse erfaringer rundt dette. spes rundt hvordan dere taklet det med familien å fa det til å gå rett vei. så de forsto hvorfor du gjorde dette. Har vanskeli for å få svigers til å forstå hvor tungt og vondt jeg har det med dette.

Skrevet

De trenger ikke å forstå d. De vil sannsynligvis ikke komme til å forstå det. Dette er noe du gjør for DEG, og dersom DU vil og det føles rett for DEG, så go for it! I allefall, kom deg til legen å få henvisning for det er lang ventetid, så det er greit å komme igang så fort som mulig. Du har alikevel 1-2 år å tenke/ombestemme deg på.

Her (trøndelag), er pårørende invitert med på infomøte i forkant. Tror det gav min mann en stor oppvekker. Han forsto mer av hva det går ut på.

Min familie har vært veldig forståelsesfulle, og jeg har ikke vært nødt til å forklare dem så mye. De har vært nysgjerrige, og ellers bare glad og spent på mine vegne.

Når det kommer til tiden etterpå- det går mye av seg selv, det eneste er at man må huske å spise ofte nok. Man vil jo naturlig nok ikke være så sulten, men, det er viktig likevel. Mengden osv. stopper jo seg selv, så det er ikke samme problemet.

• Liker 1
Skrevet

Er her i trøndelag det blir operasjon hos meg også. De fleste støtter meg i familien, men har svigers som ikke helt skjønner hvorfor jeg vil gjøre dette. Men klart jeg gjør dette for meg så klart.

Har vært på et sånt info møte tidligere. Men regner med at jeg må igjennom dette en gang til. Føler meg bare mer å mer klar for å gjøre dette, men er jo så klart veldig nervøs også.

Skrevet

Sendte deg en link på Privatmelding.. du bør sjekke ut den :)

Go for it!! Å være nervæs er helt vanligt, men ikke nødvendigt :)

Skrevet

Opereres du her i trøndelag, vil du få all info du trenger, og få svar på alt du lurer på i forkant av operasjonen. Du må som sagt regne 2 års ventetid, så jo før du kommer i gang, jo heller. Det er lov å "hoppe av".

Skrevet

Har bestemt meg for å få legen til å sende en søknad for meg på tirsdagen. så jeg kommer inn på lista.

Er det noen som vet om det er noen som kommer før andre pga høy bmi? Ikke at jeg kommer i den rekka vil jeg tro.

Skrevet

Nei, bmi tallet er uvesentlig. Det som teller i forhold til plassering på lista er om man feks har tilleggsplager. Da vil man komme lengre opp. I tillegg kan man ofte tas inn fortere om man er under NAVs "raskere tilbake". Dette er folk som pr i dag er sykmeldt pga overvekt, og som vil tilbake i jobb. Disse er det NAV som betaler for, og NAV posjonerer ut pengene, så det er disse pengene som avgjør.

Ellers har sykehusene et "tak" på hvor mange de kan operere pr. år, da dette bestemmes av hvor mye penger som settes av til dette pr år.

Skrevet

okei sånn ja.... Har bare reagert på at enkelt kommer fortere inn enn andre. uten å måtte betale selv.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei på dere :)

min lege søkte operasjon for meg da min bmi er på 43.jeg grugleder meg til det, jeg kommet til første steget (her i trøndelagen) at jeg skal på forberedende kurs neste uke. men jeg har en bekymring. det virket som om ikke alle får operasjon selv om man søkte om det. jeg forstå det slik på brevet fra st olav at de har " andre alternativ" til operasjon. jeg vil helst ta operasjon da jeg har prøvd "alt anna" før. jeg var ikke overvektig før svangerskapene, heller ikke i barndommen. må har jeg rundet 31 og jeg vil ikke vente lenger, også med tanke på bivirkninger og risiko. er det noen som vet hva det andre alternativet er, og hva er grunnen at man evt blir satt på den istedenfor operasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...