Gå til innhold

Enkeltpersonforetak har ikke trygderettigheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eh nei- følte bare at det var liten vits i å diskutere med folk som bare ser det ut i fra vinkelen "Staten skal ha sitt!" I et vanlig arbeidsforhold deles skattebyrden på to subjekter- arbeidstaker og arbeidsgiver. Og for arbeidstaker er det da vel revnende likegyldig hvor mye arbeidsgiver betaler i arbeidsgiveravgift- han merker jo ikke noe til det i sin lommebok! Jeg trodde diskusjonen gikk ut på hvor mye man satt igjen med etter skatt som ENK kontra lønnsmottaker og skjønner ikke helt hva arbeidsgiveravgiften har med det og gjøre....!

Uten arbeidsgiveravgiften kunne arbeidsgiver betalt arbeidstakeren mer i lønn.

Et eksempel til:

Et AS tar 500kr/time for en tjeneste. Dette skal dekke lønn til arbeidstakeren, arbeidsgiveravgift, selskapets øvrige kostnader og selskapets skatt av overskuddet.

Et ENK tar 500kr/time for samme tjeneste. Dette skal dekke foretakets kostnader og innehaverens skatt av overskuddet.

Det er jo ikke sånn at arbeidstakeren mottar 500kr/time i lønn. En næringsdrivende og en lønnsmottaker er ikke direkte sammenlignbare, men hvis man skal sammenligne de, så må man faktisk ta arbeidsgiveravgiften med i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde diskusjonen gikk ut på hvor mye man satt igjen med etter skatt som ENK kontra lønnsmottaker og skjønner ikke helt hva arbeidsgiveravgiften har med det og gjøre....!

Eh, nei - diskusjonen dreier seg om trygderettigheter i forhold til skattenivå som ENK kontra lønnsmottaker.

Arbeidsgiveravgiften min arbeidsgiver betaler for arbeidet JEG gjør, er en del av MITT bidrag til fellesskapet.

Bortfall av arbeidsgiveravgiften ville trolig ført til høyere skattenivå på lønnstakere, noe som igjen ville ha presset opp lønnsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...