Gå til innhold

I dag begynner jeg på Cipralex (antidepressiva)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette blir spennende..

Jeg har aldri forsøkt antidepressiva før, og har tatt min første tablett i dag.

Jeg har sannynligvis gått lenge med en ganske dyp depresjon, men trodde at det "skulle være sånn".

Sannsynligvis noe som har gravd seg lenger og lenger ned, og til slutt blitt det jeg opplever som min personlighet.

Jeg ser på bilder av meg selv fra år tilbake, og kan på en måte ikke tro at det er meg som har vært aktiv og positiv med et smil rundt munnen.

Jeg har for eksempel ikke følt meg glad på kanskje 5 år.

Kan nesten ikke huske sist jeg lo helhjertet av noe. Har daglige selvmordstanker, og ser ikke poenget med det hele. Ser mennesker rundt meg smiler og ler, og lurer på hva det er som er så morsomt. I alle fall har jeg gått glipp av det.

Er på gråten hele tiden, og knekker sammen i angstanfall hvis noen ser hardt nok på meg.

Legen foreslo at jeg kunne være deprimert.. godt forslag tror jeg.. Så dette blir spennende. Forventer ikke noe nytt liv over natta, men blir fint å se om "tåka letter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar 3 per dag, har gjort det i mange år. Hodet fungerer ikke om jeg går uten. Jeg trapper ned til 2 i gode perioder men aldri lavere doser. Jeg er inneforstått med at jeg må bruke dem lenge, sannsynligvis resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 3 per dag, har gjort det i mange år. Hodet fungerer ikke om jeg går uten. Jeg trapper ned til 2 i gode perioder men aldri lavere doser. Jeg er inneforstått med at jeg må bruke dem lenge, sannsynligvis resten av livet.

Hei. Du begynte antakelig med en lavere dose..? Hva var symptomene dine da du startet, og har du det bra nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på cipralex i 1.5 år, de hjalp meg egentlig ikke noe særlig, så sluttet sakte men sikkert på de.. Kan nevne at jeg gikk opp ca 20-25 kg på denne tiden, uten endring i kosthold.. men da jeg sluttet på de raste ca 13 kg rett av uten at jeg gjorde noe.. De resterende kiloene derrimot må jeg jobbe litt for å bli kvitt..

Men selvfølgelig, om du får et bedre liv av de så har ikke vekten noe å si, men for meg hvor pillene egentlig ikke gjorde noe forskjell så ble det en nedtur med alle de ekstra kiloene..

Ønsker deg lykke til, og håper du får det mye bedre!

God klem fra en som også sliter med psyken for tiden (igjen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at det kan ta ca 3 uker før du du merker en bedring, så ikke "gi opp" tablettene om du ikke merker noe med engang, kan også nevne at selv fikk jeg ingen bivirkninger annet enn vektøkning.. Lykke til igjen:)

Samme som skrev AB #4:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg gikk på cipralex i 1.5 år, de hjalp meg egentlig ikke noe særlig, så sluttet sakte men sikkert på de.. Kan nevne at jeg gikk opp ca 20-25 kg på denne tiden, uten endring i kosthold.. men da jeg sluttet på de raste ca 13 kg rett av uten at jeg gjorde noe.. De resterende kiloene derrimot må jeg jobbe litt for å bli kvitt..

Samme her, jeg gikk på de lengre enn deg da så jeg gikk opp nesten 50 kg. Sluttet og 20 raste av, det som var igjen måtte jeg jobbe hardt for å bli kvitt.

Men for meg fjernet den depresjonen da, så jeg er frisk fra den... selv om jeg ikke helt syns det er verdt det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Du begynte antakelig med en lavere dose..? Hva var symptomene dine da du startet, og har du det bra nå?

Jeg begynte på 2 daglig og økte etter noen år fordi jeg fikk meg en kraftig trøkk som påvirket hele livet mitt. Har også prøvd Zoloft en periode og de virket bra.

Kan ikke huske om jeg fikk bivirkninger da jeg startet, isåfall var det ikke noe som var verre en å gå uten medisin.

Jeg har diagnose maniskdepresiv eller Bipolar som det heter nå. De depresive periodene var det nesten umulig å få kontakt med meg. Det samme i de maniske periodene, da var jeg hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd til deg er å forsøke så godt du kan å ikke tenke over om du merker bedring. Bare ta dosen din hver dag og fortsett livet som vanlig. Mine bivirkninger da jeg startet: Rastløse føtter, søvnløshet og litt svimmelhet, samt nattesvette. Jeg har også lagt på meg, men jeg slet med overvekt fra før og er usikker på om det at jeg la på meg har noe med Cipralexen å gjøre. Jeg trøstespiser nemlig. Uansett hvordan du føler deg framover: fortsett å ta tablettene, ikke slutt! De har forandret mitt liv og jeg har det mye bedre nå. Men forandringen kommer gradvis så ikke tenk så mye på det. Jeg blir mer våken av Cipralexen og tar den alltid om morgenen, jeg fikk også beskjed av min psykiater om at den kunne ha en oppkvikkende effekt og derfor burde jeg ta den om morgenen. Men jeg mener jeg har lest andre steder at folk tar tabletten på kvelden fordi de blir trøtt av den. Rart. Men lykke til til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på 2 daglig og økte etter noen år fordi jeg fikk meg en kraftig trøkk som påvirket hele livet mitt. Har også prøvd Zoloft en periode og de virket bra.

Kan ikke huske om jeg fikk bivirkninger da jeg startet, isåfall var det ikke noe som var verre en å gå uten medisin.

Jeg har diagnose maniskdepresiv eller Bipolar som det heter nå. De depresive periodene var det nesten umulig å få kontakt med meg. Det samme i de maniske periodene, da var jeg hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du tar tak i dette og tar kontroll over situasjonen!

Jeg sier som andre her at du ikke må gi opp sel vom du ikke merker noe endring i begynnelsen. For meg tok det 3 uker før endringene meldte seg.

Selv begynte jeg på cipralex etter å ha gått ca 10 år med depresjon. Den siste perioden fikk jeg i tillegg fødselsdepresjon som ikke hjalp noe på.

Jeg var også heldig som ikke fikk noen bivirkninger av det, så det er fult mulig det også ;)

Masse lykke til videre! Jeg håper det blir bedre for deg :)

Endret av Shabana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 3 per dag, har gjort det i mange år.

Hva vil det si i styrke? Tar du morgen, middag og kveld, eller tre på en gang?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en del år på zoloft og det var det dummeste jeg kunne gjort. Ble bare å spise piller i stedet for å endre livet mitt til det bedre. Jeg gikk opp i vekt og slutta å føle noe særlig i det hele tatt. Ble bare likegyldig til det meste. Nå som jeg har slutta er jeg mye mer lettrørt enn jeg var og håper egentlig det snart går over også. Jeg begynner jo å grine av å lese aviser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...