Gå til innhold

Nakkeproblemer++

Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg er en jente på 25 år, som i utgangspunktet har et flott liv. En vakker kjæreste, flere nydelige dyr rundt meg, trygg bosituasjon osv . Høsten for ett år siden begynte Jeg -endelig- på høyskoleutdanning, og det har gått kjempebra! går deltid, og har jobbet en del ved siden av (fast jobb) Fram til jul.... Da fikk Jeg veldig problemer med nakken/skuldrene...

Gikk til behandling hos naprapat, som lindret.. men gjorde det ikke bedre i lengre tid enn en uke av gangen.. gikk så til en kiropraktor, som knakk for harde livet 4-5 ganger før han sendte meg på opptrening,. Han klarte tilogmed å briste brystbenet mitt, siden han så gjerne ville løsne opp mellom skuldrene... Han henviste meg til å ta mr-bilde. Trente hos fysioterapauten 2-3 mnd minimum 1 gang pr uke.. ble absolutt ikke bedre, og nå begynte det å tære på humøret..

Så kom svaret på bildene. "cervikal spondylose" , som Jeg har forstått at er forkalkninger. Kiropraktor og fyaioterapaut så det bare var å trene så ble det bra :)

Så kom en skikkelig vond periode igjen, og Jeg begynte å bli grundig lei fysioterapi-trening son ikke førte noen som helst vei..

Fastlegen henviste med til en ny fyaioterapaut som Jeg føler virkelig har greie på det han driver med. Han mener set den andré har saft mtk trening er feil, for det går ikke p trene opp musklene før de er "klare" til det. Nå er hele nakkepartiet helt stivt og ømt. Så nå er vi igjen igang med å prøve å løsne på tung oppi der, men Jeg sliter sånn med alle tanker som kommer.. legen sier Jeg aldri vil få bort forkalkningene, og de kan bli værre.

HVA F*** gjør Jeg da?? Bli værre enn Jeg er nå (sover dårlig, konstant zombie tilstand, gretten pga smerter døgnet rundt osv.), det kommer Jeg bare ikke til å takle :(

Jeg trener på treningssenter og skjønner jo at det sikkert vil hjelpe.

Kan noen her inne komme med noen oppmuntrende råd, så hadde Jeg blitt skikkelig glad :)

Er bare så fryklig frustrert og stressa om dagen, og det er jo som kjent i hvertfall ikke bra for den skrøpelige skrotten min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil først bare gi det en :klemmer:

Har mye problem med nakke og rygg selv, det er ikke mye godt.

De værste periodene er ryggen og nakken i lås som gir smerter opp i kjeven. Da går det i migrene svimmelhet og kvalme. Nedover stråler det helt ut i tærne.

Har også forsøkt ørten fysioterapitimer, akkupungtur, kiropraktor, vakumbehandling og massarsje på leting etter noe som kanskje kan virke. Flere ting har bare gjort ting værre.

Nå er planen å prøve manuellterapi, som jeg håper kanskje kan hjelpe. En må bare prøve, kanskje det finnes en løsning.

En ting som kanskje kan være til hjelp for deg også. I gode/bedre perioder er jeg blidt nøye med å ta meg strekke ut ROLIG både nakke, skuldre og rygg. Det har etterhvert hjulpet til at de bedre periodene varer litt lengre.

Og så er det jo det vanlige gå gå gå gå helst på mykt underlag. Skogsmark er veldig bra.

Det som gjør ting værre er å være i ro. (veldig lett å gjøre når smertene er som værst) Men å gå så mye en klarer og strekke forsiktig ut da også holder sirkulasjonen i gang så en ikke stivner til.

Har også lært meg å stole mer på min egen magefølelse hva som er bra og ikke bra for meg. Ikke altid leger eller div. terapauter gjør ting riktig desverre. Føler en selv at det blir feil så STOPP og stol på det selv. Er din kropp og du kjenner smertene best.

Etterhvert lærer en hvilke smerter som er fy fy, STOPP med en gang og hva som går greit.

Jeg var litt for "flink" til å lytte til lege, terapaut og andre som mente alt mulig rart i litt vel for lang tid, Noe som gjorde meg mye værre.

Nå som jeg stoler mer på meg selv og min egen magefølelse har jeg fått et mye bedre liv. Ikke uten smerter, men lengre perioder der smertene er ok å leve med. Men håpet er jo å bli helt bra en gang.

En må bare huske at TTT med slike ting. Ha ro og ikke stresse for mye for da tar det bare enda lengre tid. En må skynte seg sakte og ta vare på alle gode dager.

Ønsker deg lykke til. Håper du kan ha nytte av noe av mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg føler med deg, og er helt enig at det er vondt .( lurer virkelig på om det er meningen å gå rundt sånn her resten av livet, :'(

Nok en dag med hodepine, nakke og ryggvondt og vondt for å spise.. er så øm i muskulaturen i kjevene at det gjør direkte vondt når Jeg tygger :( hjelper ikke at Jeg i tilegg er undervektig (ufrivillig), og virkelig trenger å få i meg nok mat! Tvinger meg selv gjennom måltidene for å klare å spise opp :) kjedelig å måtte trosser smertene på den måten.

Er enig med deg, er nok lurt å følge sitt eget hjerte på hva som er o rett og galt! Legen min har ikke gjort en dritt... Annet enn å sykemelde meg :/ vurderer å bytte han ut, men har mistet så troa at vet ikke om det er noe vitts.

Jeg har prøvd manuellterapi, og det hjelper det altså :) (på meg i være en uke eller to av gangen da....)

Hvordan klarer du egentlig å takle alt ?

God bedring til deg, og en stor klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å gå til en muskelterapaut som holder til like utenfor Bergen.

Han kan seriøst alt, og vet alt. om du ikke bor i bergen, så kan du ringe han.. å høre hva han sier. For han vet seriøst alt som har med kroppen å gjøre.

Han pasienter som spiller på maaange forskjellige landslag i verden.

Går til han selv med nakkeproblemer, og han fikser det på max 15 min.

Høres kanskje for godt ut til å være sant, og alle jeg har anbefalt han til er veldig skeptisk først. Men angrer ikke når de har vært der.. Selv om det nok gjør vondere enn å bli sparket av en hest i magen. Men det hjelper. Og han er ikke dyr. max 400 kr for en time.

Finnes ikke mange med samme utdanning som han. Er kun han i Norge som er fult utdannet som det han er. Bortsett fra noen han holder på å lære opp. Finnes en i Danmark og eller noe har han sagt. Men som sagt, om du ikke bor i Bergen.. Så kan du ringe han å høre hva han har å si.

Kan gi deg navn og nr på privat mld om du vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg føler med deg, og er helt enig at det er vondt .( lurer virkelig på om det er meningen å gå rundt sånn her resten av livet, :'(

Nok en dag med hodepine, nakke og ryggvondt og vondt for å spise.. er så øm i muskulaturen i kjevene at det gjør direkte vondt når Jeg tygger :( hjelper ikke at Jeg i tilegg er undervektig (ufrivillig), og virkelig trenger å få i meg nok mat! Tvinger meg selv gjennom måltidene for å klare å spise opp :) kjedelig å måtte trosser smertene på den måten.

Er enig med deg, er nok lurt å følge sitt eget hjerte på hva som er o rett og galt! Legen min har ikke gjort en dritt... Annet enn å sykemelde meg :/ vurderer å bytte han ut, men har mistet så troa at vet ikke om det er noe vitts.

Jeg har prøvd manuellterapi, og det hjelper det altså :) (på meg i være en uke eller to av gangen da....)

Hvordan klarer du egentlig å takle alt ?

God bedring til deg, og en stor klem.

Hei igjen. (er gjest ovenfor)

Har også mistet troen på legene. De jeg har vært til hittil har ikke vært til mye hjelp. Konstanterer bare at jeg har rygg, nakke og kjeveplager, så er det å sykemelde. Njaaaa.. skal vist bare gå slik viker det som :filer: Mens jeg gjerne vil ha gjort noe med det for å bli så bra som mulig.

Har byttet lege 4 ganger siden plagene startet, så på meg har det ikke nyttet å prøve nye leger, men jeg er stadig opptimist.

Den behandlingen og undersøkelsene jeg har hatt hittil er det jeg selv som har stått på for å fått igjennom. Legene har vært veeldig passive. En må virkelig være frisk for å være syk...

Er veldig spent på manuellterapi. Denne skal vist også ha kunskap om nevrologiske smerter, nakke, kjeve og ryggplager. Han har et godt rykte så jeg er utrolig spent. Litt nervøs også siden jeg stort sett har fått svært kraftige reaksjoner av behandling tidligere.

Føler jeg det blir feil så avslutter jeg behandlingen, en må jo bare forsøke.

Hvordan jeg takler det ? Oj.. det er litt opp og ned.

På de bedre dager der smertene er greie å leve med, går det jo greit med stadig håp om at jeg er på bedringens vei.

Men når smellen kommer og smertene lammer meg helt er det ikke like lett å holde motet og positiviteten oppe. Det er så lett å bli deprimert og lei seg over håpløsheten i disse periodene. Ja også angst og usikkerhet om at det kanskje kan være noe som ikke er funnet ennå. Lett å tenke slik når en ligger der med så sterke smerter at en lurer på om en kan takle noe mer nå.

En må virkelig jobbe med seg selv da, det er ikke lett til tider. Men jeg har merket at om blir jeg veldig deprimert og lei meg varer smertene lengre, derfor blir det ekstra viktig å prøve slappe av, fokusere på de stedene det ikke gjør vondt og virkelig kjenne etter vær minste lille bedring.

Til nå vet jeg at jeg får bedre perioder der plagene er til å leve med, så jeg vet jeg har noe å se frem til, det holder motet oppe.

Er utrolig viktig å ta vare på gode perioder. Også å ha de i tankene da ting ikke er like bra, så en har noe positivt å tenke på.

Prøver å legge merke til hva som trigger smertene og hva som gjør at smertene blir redusert. Det som trigger mest prøver en å unngå, mens det som lindrer gjør en mer av. Aktivitet er jo utrolig viktig.

Selv de dager da migrenen er på det mest intense, kjeven verker som om en skulle tro alle tennene ramler ut når som helst, nakken og ryggen brenner av smerter forsøker jeg gå det jeg klarer. Om ikke annet en bare inne i huset. Tar en varm lang dusj, strekker forsiktig ut etterpå bare for å holde bevegelsene, sirkulasjon og aktiviteten ved like. Da går det gjerne raskere for smertene å gå bort.

Migrene og smerter gjør ofte at en blir svimmel kvalm og uvel. Da er det ikke lett å få i seg mat og drikke. Får en ikke i seg mat kan det også gi hodepine, svimmelhet og smerter, det blir en vond karusell.

Et tips er å prøv å finn ut myk mat som er grei å spise når formen ikke er så bra på de gode dagene.

Jeg bruker gjerne tørre kjeks, boller og forskjellige lefsetyper. Mat som en ikke må tygge så mye + så mye vann jeg orker. Supper som ikke er så sterk på smak kan også gå greit.

Ting som en liker og synes er godt. En trenger ikke spise så mye om gangen. Er bedre med litt og ofte, viktigste er å få i seg næring.

På gode dager er det ekstra viktig å spise næringsrik mat som gir mye energi, at en får i seg nok vitaminer og alt det andre en helst skal ha. Mangel på en del kan forværre plagene også og det trenger en jo ikke.

Der kan legen hjelpe med å ta noen blodprøver som finner ut om du har mangel på ting. Blodprøver er di gjerne flinke til i allefall. Mangel på jern og B vitaminer er noe som gir svimmelhet, kramper og smerter så det er viktig å finne ut om en har det en trenger.

Håper noen av mine erfaringer kan hjelpe deg.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, tuusen takk for så fine svar begge to! Siste gjest, det er som om du forteller om meg når dy skrivet. På en måte godt å høre Jeg ikke er alene, selv om Jeg ikke unner NOEN å gå sånn her :(

Synd det er helt tragisk om dagen, at det er meningen å gå på denne måten.. resten av livet.. for de klarer og ikke gjøre noe med forkalkningene.. de vil alltid være der, og om noe skjer så er ikke det for det bedre... (Hilsen legen...) Men håper jo å få rettet opp holdningen min til det bedre nå, selv on det blir tøft.. nakken har ikke beveget seg normalt på mange år .. har egentlig litt tro på han Jeg går til nå, han virker veldige dyktig ;)

Nå har vi fram til jul på oss, ellers sliter jeg.. da har Jeg vært sykemeldt ett år, og nav ser på meg som student-ergo ingen penger. Er deltidsstudent og satset på (når Jeg begynte å studere) å jobbe en passe mengde ved sidene av skolen. Vet seriøst ikke hva Jeg gjør om Jeg ikke er frisk nok til å jobbe når januar kommer... :l

Bergen blir litt langt unna, ellers masse takk for tipset :)

Tusen takk <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

at noen kan fikse et nakkeproblem på 15 minutter gjør at jeg ikke kan ta personen seriøst.Nakke kan være utrolig vanskelig å behandle,mange ting som kan være årsak til smerter.

Om en lege hadde sagt til meg at nakken vil være flott igjen etter 15min,da hadde jeg mest sansynlig rygget ut døra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at noen kan fikse et nakkeproblem på 15 minutter gjør at jeg ikke kan ta personen seriøst.Nakke kan være utrolig vanskelig å behandle,mange ting som kan være årsak til smerter.

Om en lege hadde sagt til meg at nakken vil være flott igjen etter 15min,da hadde jeg mest sansynlig rygget ut døra.

Uansett om det hadde vert lege eller en behandler som hadde sagt at de skulle ordne nakken min på 15 min, hadde jeg rett og slett ledd til dem og ikke tatt det veldig seriøst.

Ikke om jeg hadde turt å bli behandlet av en slik en, det hadde nok mest sannsynlig bare blidt værre av.

Hadde jo vært en drøm om en kunne fikse ting så raskt, men det er vel svært lite eller ingenting en kan fikse på så kort tid. I allefall ikke nakke som er såpass komplisert med ben, muskler og ikke minst små og mange nervetråder.

De som TROR det er som regel di som ødelegger mest :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det hadde vert lege eller en behandler som hadde sagt at de skulle ordne nakken min på 15 min, hadde jeg rett og slett ledd til dem og ikke tatt det veldig seriøst.

Ikke om jeg hadde turt å bli behandlet av en slik en, det hadde nok mest sannsynlig bare blidt værre av.

Hadde jo vært en drøm om en kunne fikse ting så raskt, men det er vel svært lite eller ingenting en kan fikse på så kort tid. I allefall ikke nakke som er såpass komplisert med ben, muskler og ikke minst små og mange nervetråder.

De som TROR det er som regel di som ødelegger mest :sjenert:

TS her, endelig innlogget :)

Jeg må faktisk si meg litt enig i dere to siste her, nakken min blir nok ALDRI helt bra, og om den blir bedre så er det hard jobbing fra min side - ikke en 15 minutters behandling som gjør det... Jeg har jo en skade i nakken, og det har utviklet seg forkalkninger etter den skaden.

Men, utrolig frustrerende å ha det sånn.. Har hatt konstant vondt i helgen i tilegg til en dundrende hodepine :/ Tror fysioterapauten "flyttet" de nervene litt feil sist gang.. :fnise:

Prøver å holde motet oppe, selv om det ikke er så lett :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...