Gå til innhold

Ødelagt forbrenning?

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er en jente på 18 år. Jeg var tykk/lubben noen år, fra omtrent 15 til 17 år. Når jeg var 17 var jeg vel normal/lubben, så det siste året har jeg prøvde å slanke meg enda litt mer. Jeg har greid det og føler meg veldig ok nå. Har ikke hatt noe vektmål, men jeg føler alikevel at nå er nok. Jeg er 172 høy og veier 60-61 kg. Men jeg har vel spist unaturlig lite. I tre måneder har jeg nå spist ca 1000kcal og gått ned 9 kg, tror jeg. Jeg har ikke tellt, men har kutta ut det meste av snop/potetgull/brus/is/kake/feite sauser. Men dette er jo for lite for meg, hvis jeg skal fortsette med vekta som jeg har nå.

Jeg har regna ut på en treningsside at jeg trenger omtrent 2000kcal om dagen. Jeg tror jeg skal greie det og fremdeles være nokså sunn. Tenker å spe på med nøtter, litt ost og litt mer "fy"-mat. Men jeg har lest om at kroppen går i sparebluss når man spiser så lite som 1000kcal, så jeg er redd for at jeg vil legge på meg hvis jeg går opp til "vanlig" kaloriinntak. Er dette overtro? Eller skal jeg gradeves øke kaloriinntaket? For eksempel med 100 kcal i uka? Eller har jeg "ødelagt" forbrenningen min?

Dette er litt jævelig kjenner jeg. Jeg visste ikke at det ar noe problem å spise så lite som jeg gjorde (det var mye mat altså, men mye grønnsaker). Er skikkelig redd for at jeg har ødelagt for meg selv :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde snakke med en ernærings etellerannet..

Men jeg vil tro at hvis du gradvis spiser flere kcal og øker styrketrening, så vil du ikke legge på deg. Så lenge det er sunne kcal og ikke søtsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg vil også foreslå at du kontakter en ernærningsfysolog eller en kostholdsveileder.

Det er en tabbe å vende seg til "oster og fete sauser" for å øke kaloriinntaket. Det du gjør da er å vende deg til en diett som kan gjøre deg fet.

Det er langt bedre å la måltidene inneholde en fornuftig blanding av karbohydrater, proteiner og fett. Dette får du ved å ha porsjoner som inneholder 1/3 kjøtt/fisk, 1/3 grønnsaker og 1/3 karbohydrater (ris, brød, pasta, potet). Eventuelt kan du øke mengden grønnsaker og redusere karbohydratbiten. Lag gode sauser som inneholder mindre fett (f.eks. skysaus, rødvinssaus, tomatsaus).

Ha agurk, tomat og salatblader på pålegget. Velg godt og grovt brød. Ha pasta i salaten til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg kommer ikke til å oppsøke noen ekspert.

Dette er ikke noe jeg vil dele med noen personlig,

kanskje fordi jeg synes det er flaut.

Hvis det viser seg at jeg faktisk får problemer med forbrenninga, så kanskje,

men hittil har det jo gått bra.

Kan hende har jeg ikke fått lavere forbrenning,

jeg har jo trent ganske gjevnt og bra (omtrent 30-60 min jogging om dagen)

Jeg skal ikke spise feit mat, ikke mye i hvertfall.

Men tenkte å øke kaloriintaket ved nøtter for eksempel.

For når jeg spiser så sunt som jeg gjør nå, er det vansklig å få i seg nok kcal.

Jeg har aldri vært en storspiser, men spist usunt,

når jeg nå spiser sunt, spiser jeg mer mat enn før, men mindre kcal.

Takk igjen! Skal øke litt om gangen, spise mer grovt brød og pasta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nøtter er godt for deg - de fleste inneholder de riktige typene fett.

Det du skal fortelle en eventuell ekspert er ikke hva du spiser i dag men hva som er målet ditt og at du har spist usunt tidligere, og trenger veiledning til å sette sammen et sunt kosthold. Hva er flaut med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...