Gå til innhold

Lånekasse bokontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To av mine barn er studenter, og pga dyre og dårlige tilbud i leiemarkedene i byene de bor i, har jeg kjøpt leiligheter som de kan disponere under utdanningsperioden. De får bo leiefritt, men de er mine leiligheter og jeg har ingen intensjoner om å la de overta leilighetene etter studietiden. De lever av det de får av lånekassen - lån og borteboerstipend.

Jeg kom over denne artikkelen i dag, og stusset over dette utdraget:

"1.000 studenter fra læresteder over hele landet ble i vår bedt om å sende inn kopi av leiekontrakt eller bekreftelse på at de eier leiligheten de bor i. Rundt 50 studenter har ikke kunnet dokumentere at de har bodd borte"

Gitt den hypotetiske situasjonen vi havner i "bokontrollen", hva hadde vi gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan dere ikke bare skrive en kontrakt? Du har jo helt sikkert noen regler der du vil at de skal følge uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at kravet til å være borteboer innebærer at de faktisk må betale leie. Men en kontrakt kreves, og den kan dere jo skrive. Som borteboende får man uansett nivå på husleie vesentlig høyere bokostnader enn om man bor med mor og far.

Kanskje Lånekassa skriver noe om dette et sted på sidene sine, lette ikke så veldig nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette kun gjelder de som er borteboer i samme by som foreldre. Altså om du bor i oslo, og de studerer i trondheim og bergen så sjekker de ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er borteboer, og motar dermed lån som blir omgjort til stipend, men jeg har ikke noe leiekontrakt. Min samboer har kjøpt leilighet, og fram til jeg begynner og jobbe er det kun han som betaler ned på den, og jeg er heller ikke noe medeier av den av noe slag. Jeg har heller aldri sett på lånekassen sine sider at man må leie leilighet, det eneste kravet er at man må bo borte fra foreldrene sine, uavhengig om det er i nabohuset eller to timers flytur unna, så må det kun være to atskilte boliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant dette på lånekassen sine sider:

Hvem kan få omgjøring?

Du kan bare få omgjort lån til stipend hvis du har flyttet fra foreldrene dine. Bor du i det samme huset som foreldrene dine, får du stipend bare hvis huset er delt inn i flere enn fire forskjellige og klart avskilte enheter.

jeg kan ikke finne noe, noen plasser om at man må eie eller leie for å være borteboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...