Gå til innhold

Har fått urinveisinfeksjon som har blitt verre idag. Det er fredag


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Vil bare vite om legevakten er riktig sted å gå idag/imorgen, siden det er fredag idag, jeg kjenner at jeg har fått UVI, legekontoret er stengt i helgen selvsagt og Olafia også (bor i Oslo). Går man på legevakten med UVIs??

Og blir det i såfall tisseprøve eller gynekologisk?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må levere tisseprøve før en kan få resept, det måtte i alle fall jeg. Jeg fikk også slik at det ble verre fredagen da jeg hadde det, men fikk ikke levere tisseprøve før mandag. Jeg hadde en veldig kraftig infeksjon. Det var en GRUSOM helg og uke, så jeg føler med deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som personen over meg sier.. Urinprøve og så får du resepten.. Jeg fikk gjort det dagen etter jeg fikk det, og det forsvant dagen etter jeg tabelettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må levere tisseprøve før en kan få resept, det måtte i alle fall jeg. Jeg fikk også slik at det ble verre fredagen da jeg hadde det, men fikk ikke levere tisseprøve før mandag. Jeg hadde en veldig kraftig infeksjon. Det var en GRUSOM helg og uke, så jeg føler med deg!!

Men er ikke det hele poenget med legevakten? At den er åpen i helgene blant annet. Hvorfor måtte du vente til mandag? Dette er jo spørsmålet- kan man gå på legevakten med UVI eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg for et par år tilbake, måtte dra ned på legevakta fredag kveld. Fikk utlevert et beger til urinprøve og venta en liten stund før jeg kom inn til legen som med en gang kunne bekrefte at det mest sannsynlig var en UVI. Fikk kjøpe antibiotikatabletter til fredagskvelden og lørdagsmorgenen, i tillegg til at jeg fikk en resept. Så hadde jeg vært deg ville jeg dratt på legevakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er ikke det hele poenget med legevakten? At den er åpen i helgene blant annet. Hvorfor måtte du vente til mandag? Dette er jo spørsmålet- kan man gå på legevakten med UVI eller ikke?

Ja. Ta med urinprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Men er ikke det hele poenget med legevakten? At den er åpen i helgene blant annet. Hvorfor måtte du vente til mandag? Dette er jo spørsmålet- kan man gå på legevakten med UVI eller ikke?

Legekontor og legevakt er to forskjellige ting. Legevakt er mer akutte skader og legekontor er mer "bestill time". Er ihvertfall sånn der jeg bodde før.

Du tar med deg en urinprøve og leverer den på legevakta, så får du en resept på antibiotika. :)

God bedring! UVI er virkelig ikke noe man vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legekontor og legevakt er to forskjellige ting. Legevakt er mer akutte skader og legekontor er mer "bestill time". Er ihvertfall sånn der jeg bodde før.

Du tar med deg en urinprøve og leverer den på legevakta, så får du en resept på antibiotika. :)

God bedring! UVI er virkelig ikke noe man vil ha.

Som oftest vil de ikke at du tar med prøve uten å ha konferert med dem, siden de ser ofte at da er prøven "forurenset" av bakterier fra skjeden og glasset man oppbevarer den i.

Derfor får man en steril skål eller en ren kopp å tisse i der, og vaskeklut til å tørke seg ren med rett før man tisser, så prøven ikke slår ut feil.

Så det beste er å ringe legevakten og spørre dem hva de helst vil ha fra deg/hvordan du skal gjøre det.(Noen ber deg kjøpe ren kopp på apotek og vaske med klut hjemme også)

Ring ned og si at du vil komme, ta prøve og få medisin.

Men det er best å ikke vente til langt på kveld.

Da fylles nemlig legevakten opp av folk på venterommet, og de kan bli avvisende i telefon, selv om man trenger å komme dit.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt på legevakta, og har selv gjort det to ganger (fredags kveld og lørdags morgen) i forbindelse med UVI. De prøvde seg med at "dette måtte jeg vente med til mandag hos fastlegen", men jeg VET hvor vondt og jævlig har det under UVI (klarer ikke annet enn å sitte å grine av smerte), og fikk til slutt levert urinprøve og fikk resept. Men anbefaler deg å gå før klokka 8 på kvelden - da dobles (?) prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...