Gå til innhold

Sjøgrens Syndrom


Gjest elin

Anbefalte innlegg

Legen min har funnet noe i en blodprøve for revmatiske sykdommer. Hun har mistanke om Sjøgrens syndrom. Men saken er at jeg ikke har noen av symptomene som er nevnt.

Men allikevel ble jeg nervøs, for jeg leser på nettet at de med Sjøgrens kan utvikle lymfekreft. Jeg glemmer alltid å stille legen spørsmål når jeg er der. Spørsmålene kommer alltid etterpå. Derfor spør jeg, er det noen av dere lesere som har denne sykdommen og kan fortelle meg litt om denne sykdommen.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vil også høre fra noen som har det, jeg har symptomene nemlig, men det har ikke slått ut på blodprøver. merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen av hovedsymptomene (tørr munn/tørre øyne) og det ikke er påvist nedsatt tåre-/spyttproduksjon når legen din har målt, kan du ikke få diagnosen Sjøgren syndrom. Å påvise markører i blodet er ikke nok, fordi det er mange som har disse markørene uten å ha sykdommen. Nå vet jeg ikke hvilke symptomer som har gjort at legen har valgt å ta disse blodprøvene, men man stiller ikke diagnose ut fra blodprøver. Så ikke bli altfor bekymret! (OG skulle det vise seg at du har det likevel, så er det langt fra alle som utvikler lymfekreft. Du vil også være under kontroller som gjør at hvis du skulle utvikle det, vil det bli oppdaget tidlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Enig med AB over her. Og et tips, ha en liten notatbok hvor du skriver ned alt du kunne tenkt deg å spörre legen din om og rett og slett gi ham boken neste gang du er der.

Jeg gjör alltid det da jeg glemmer å spörre om det jeg lurer på og sitter alltid igjen etterpå med hodet fult av spörsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Vet lite om sykdommen,men vil gi deg et tips. Sjekk forsikringen din,hva vil den dekke om du skulle få en diagnose,og blir uføt f.eks.. Sier ikke at du vil bli ufør om du har denne sykdommen altså,men den økonomiske biten er viktig.

Har selv fått en diagnose,og skulle ønske jeg hadde en litt bedre forsikring,enn jeg har ..

Håper du ikke har sykdommen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...