Gå til innhold

Normalt ved omgangssyke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går ble jeg ganske akutt dårlig. Tenkte at nå får jeg sikkert omgangssyka da det kjentes veldig slik ut. Men det er en stund siden jeg hadde slikt (er svært sjeldent syk, kan huske å ha hatt feber to ganger siste ti-året), og jeg lurer bare på om det jeg opplevde er normalt ved omgangssyke...?

Før første omgang med oppkast fikk jeg veldig hjertebank, og begynte å skjelve veldig. Når jeg hadde kastet opp fikk jeg INTENSE knipesmerter i brystkassa, type "om jeg kaster opp en gang til nå så dør jeg"-smerte. Dette var i går kveld. Har forøvrig kastet opp fem ganger etter det igjen i løpet av kvelden/natten, og jeg opplevde ikke hjertebank og smerter ved de gangene.

Jeg er forøvrig 21 år, jente, med forhistorie med bulimi om dette skulle ha noe med saken å gjøre.

Huff, nå er jeg skikkelig hypokonder her altså, men jeg kan bare ikke erindre at det er normalt med sterk hjertebank og kraftige smerter i brystkassen ved omgangssyke.

Takk for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, nå er jeg skikkelig hypokonder her altså, men jeg kan bare ikke erindre at det er normalt med sterk hjertebank og kraftige smerter i brystkassen ved omgangssyke.

Er vanligvis ikke det.

Anbefaler deg å oppsøke legevakt, evt. få en ø-hjelp time hos fastlege for å få tatt prøver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt forskjell hvor sterke brekninger/oppkast man har.

Men om du ikke er blitt bedre så er det lurt å kontakte lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du bedre i dag?

Høres ut som elektrolyttforstyrrelser. Noe man kan få både ved omgangssyke og hvis man har bulimi (uten omgangssyke). Leser det slik at du "kun" kaster opp ufrivillig nå. (Altså ikke bulimisk generelt pr. nå.) Dette forstyrrer salter og mineraler, som igjen gjør at man kan få hjertebank, vondter, kramper, kortpustethet etc.

Det som er viktig er å få i seg noe som inneholder kalium, kalsium, klor etc. F.eks. Farris, bananer, brokkoli og andre grønnsaker som jo da er grønne. ;) Hvis det ikke går over, kontakt legevakt. Elektrolyttforstyrrelser er alvorlig. Jeg har bulimi selv, og hyppig oppkast kan føre til de samme symptomene som omgangssyke. (Ikke ufrivillige brekninger, men vondter og kramper som nevnt.)

Er ingen lege, men for meg er det krise om jeg får omgangssyke. Det forstyrrer væskebalanse og elektrolyttene veldig fort og det skal lite til før det føles ut som om jeg skal dø... Er du usikker ringer du legevakten og hører med dem, eller du ser det an. Ingen her inne kan diagnostisere noe som helst.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...