Gå til innhold

Minstelønn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som vet hva minstelønna er på en bensinstasjon,

om man er organisert i handel og kontor?

Hvor mye bør man tjene på en slik jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ikke sikker på hva slags minstelønn ansatte på bensinstasjoner ligger på. Det jeg imidlertid vet en del om er at det ofte er dårlige ordninger og at det er lav organisasjonsprosent.

Så sant man jobber i kassen på en bensinstasjon er det nok Handel og Kontor som er det riktige forbundet.

Jobber man i verkstedhallen er nok det naturlige Fellesforbundet, men i tilfeller som bensinstasjoner kan det vel hende at man forsøker å få til en "vertikalavtale", slik at man kan samle flest mulig i et forbund.

Jeg ville tatt kontakt med HK pr. telefon, eller om det finnes noe lokalt kontor for HK eller et LO-senter på ditt hjemsted. Snakket med noen som hadde mer greie på det. Når du eventuelt blir ansatt, eller om du allerede er ansatt, så ville jeg undersøkt med arbeidsgiveren om lønns og arbeidsvilkårene er i orden. Blant annet at man får minst 40% overtidsbetalt, i henhold til arbeidsmiljøloven.

Dette var kanskje ikke så mye hjelp, men om jeg finner ut noe mer skal jeg gi beskjed.

med vennlig hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En liten rettelse til mitt forrige innlegg:

Jobber man på en vanlig bensinstasjon tilhører man Handel og Kontor.

Hvis stasjonen er tilsluttet et autorisert verksted blir det Fellesforbundet som blir det riktige forbundet.

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

79,40 er tarifflønn for arbeidstaker over 18 år. Bensinstasjonansatte er iflg HK inndelt i tre kategorier

1) Kioskarbeidere (står i kassen)

2) Butikkmedarbeidere (står i kassen, bestiller, mottar og fyller inn varer)

3) Ledende personell

79,40 er tarifflønn for arbeidstaker over 18 år som ansettes for å stå i kassen. Hvis du derimot får kranglet deg opp i butikkmedarbeiderkategorien (noen stasjoner har en ordning om at du rykker opp fra kioskarbeider til butikkmedarbeider etter feks et år) er tarifflønnen 89,90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...