Gå til innhold

Den samiske befolkningen i Norge

Gjest Jente20

Anbefalte innlegg

Det er bare en smule irriterende å høre på at hver gang de åpner kjeften, så handler det om at de liksom blir diskriminert. For hundre år siden? Ja. Nå? Nei.

Å?

I beg to differ (og jeg vet at det finnes mange flere her i Norge med tilsvarende tanker som følgende AB):

Når jeg tenker på samer, tenker jeg at de er noen koftekledde barbarer som slakter reinsdyra sine på en veldig stygg måte. Dessuten er de storforlangende, drikker, slåss og mangler humor. De har til og med fått sitt eget sameting. Nei, jeg har ikke noe til overs for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd mange år i Finnmark under oppveksten (15 år for å være nøyaktig), og blir ofte tatt for å ha samisk blod selv. Og det tar jeg ikke som et kompliment, for å si det sånn...

Min far jobbet i reindriftsadministrasjonen, og han slet med å forholde seg til samene. Løgnaktige, storforlangende og arrogante over hele linja. Hvis jeg hadde med samiske ungdommer å gjøre, sto de helst i en krok og baksnakket oss andre på samisk, de gikk på fylla fra de var 13-14 år gamle og ble gravide og gikk på trygd fra de var 17. Gjerne med eget hus, bil og scooter

Betyr jo ikke at alle samer er sånn, men som gruppe har de et dårlig rykte og gjør lite eller ingenting for å motbevise "fordommene" mot dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overasket over at så mange har så sterke meninger om samer... Jeg har aldri tenkt på at de er forskjellige fra andre nordmenn? :klo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på at de er forskjellige fra andre nordmenn? :klo:

Genetisk distinkt populasjon med mye kule, kulturelle særvarianter av sang f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetisk distinkt populasjon med mye kule, kulturelle særvarianter av sang f.eks.

Nå er ikke nordmenn i utgangspunktet en genetisk og kulturelt ensartet gruppe da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke nordmenn i utgangspunktet en genetisk og kulturelt ensartet gruppe da...

Vel, det kommer an på hva man legger i begrepet. 2. verdenskrig har gjort det veldig vanskelig for samemantallet å oppføre samiske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silvermist

Jeg har absolutt ingen fordommer mot samer, forundrer meg veldig at så mange synes å ha det.

Jeg har en "inngift gren" av familien som er samer, de er verdens koseligste, morsomme og jordnære mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er dessuten frekke og har bare en særdeles dårlig humor. Veldig egoistisk folkeslag.

Alle samer er frekke? Syns mye av det som skrives om samer i denne tråden er ganske frekt, for ikke å snakke om drøyt. Virker som mange glemmer at de fleste samer er helt vanlige nordmenn med en spesiell kulturarv. Selvsagt driver mange samer med rein, men det er også veldig mange samer som jobber med helt vanlige ting som lærer, sykepleier, kontormedarbeider, butikkansatt, lege osv. Mange bor ikke en gang i Finnmark. Jeg opplever samer som et stolt folkeslag, der mange er veldig kreative og ressurssterke. Generelt sett er de også et veldig hyggelig og omgjengelig folkeslag, veldig sosiale og åpne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mange samer, så har ikke noe spesielt inntrykk av de som personer. Er vel som andre mennesker, regner jeg med. Er veldig stolt av at vi har samer i Norge, synes det er fint og eksotisk. En viktig del av vår felles kulturarv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv same, og det er derfor vanskelig for meg å si noe om fordommer jeg måtte ha mot samer i og med at de i dette tilfellet er rettet mot meg. Men en ting jeg har lært av å lese denne tråden er at flere av de fordommene jeg har hatt mot nettdebattanter faktisk stemmer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aliyyah

Samene er forresten også nordmenn, de er norsk samer.

Samer er norske statsborgere, men de er ikke nordmenn.

(Samisk språk tilhører, etter hva jeg vet, den finsk-ugriske gren av den uralske språkfamilien, og er beslektet med de østersjøfinske språkene finsk og estisk, samt ungarsk.

Norsk er et nordgermansk språk som sammen med de nært beslektede språkene dansk og svensk utgjør den skandinaviske språkgruppen).

Jeg har en veldig god venninne som er same. Har egentlig ikke noen negativ formening om samer i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Det er sikkert mye fint man kan si om samer, men at de er en gjeng med klagende skattesnyltere er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre kun negative erfaringer med samer. Opplevd de som urimelig krevende og veldig frekke.

Håper virkelig jeg har vært uheldig med de jeg har møtt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...