Gå til innhold

Den samiske befolkningen i Norge

Gjest Jente20

Anbefalte innlegg

Gjest Jente20

Jeg vil gjerne høre deres personlig mening om samer. Har dere noen fordommer mot de og hvordan reagerer dere når derer får vite at en person på jobb eller skole er samisk?

Leste en interessant debatt om dette og er overrasket over at det finnes så mange fordommer mot samene og deres såkalte rettigheter. Jeg som same vet at jeg ikke har noen spesielle rettigheter i Norge, eneste rettigheten jeg har er at jeg har en mulighet til å velge samisk på barne- og ungdomsskole og kan dermed søke samisk språkstipend, men det kan jo alle nordmenn også hvis de leser samisk. Samene er forresten også nordmenn, de er norsk samer.

Her fant jeg noen artikler om dette temaet;

http://nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7759975

http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.3066958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sørjenta

Når jeg møter en same-en sjelden gang, syns jeg det er spennende og eksotisk. Men tenker vel ikke så veldig mye på dette, da personen selv er det viktigste.... Men hadde vært moro å høre mer om den samiske kulturen.

Hilsen jenta fra Sør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg at utdanning blir nedprioritert i forhold til driften av familie. Også at det er mindre likestilling blant menn og kvinner. Også at det er mange veldig gamledagse holdninger blant samene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv litt samisk blod men liker ikke samer og hater sametinget. Samer er selvsentrerte og påberoper seg rettigheter de ikke har, reindriftsamer vil ha mer støtte fra staten og helst ha alt av oljepenger i nordområdene. Selv om de lar reinene lide sultedøden hver vinter. De har også innført finnmarkseiendommen, som er fordyrende byråkrati og de overkjører alle myndigheter i kommunale saker i de utvalgte kommunene.

De er dessuten frekke og har bare en særdeles dårlig humor. Veldig egoistisk folkeslag.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Informanten.

Det har litt å si på hvordan type samer det er. Altså, samer bosatt i finnmark (karasjok, kautokeino, tana) ja, nærme vidda - eller sa mer bosatt sør i Norge. Reindriftsamer har for eksempel flere rettigheter enn asfaltsamene - altså samer med en "norsk" jobb. Reindriftsamer kan få flere hundre tusen "bare" fordi de driver med reindrit, og de her 'lommepengene' er det skattebetalerene i Norge.

Reindriftsamene lever jo av reinen de har, dermed så får de penger fra staten dersom en av demmes rein blir påkjørt, denne er på 3000kr (sist jeg sjekka) og noen rein er ikke verdt mer enn 1200, dermed tjener en same på å drepe sin egen rein, og påstå at den er påkjørt (noe de fleste gjør). De er veldig snyltere (de jeg har vært borti hvertfall). Husk at de kan gi de som ordner med skatt reinkjøtt for at de ikke skal skrive opp korrekte tall osv. Mye slusk som foregår innen den bedriften. ;)

"Asfalt" samer er ikke likens på det området. De jobber "norske jobber" og betaler skatt på lik linje som de norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra et sted med en del samer, og har selv samisk blod (men såpass langt bak at jeg ikke føler jeg kan kalle meg samisk selv). Jeg har ingen generell mening om samer som en homogen gruppe, i mine øyne er de like forskjellige mennesker som alle andre folk.

Samisk kultur og språk har jeg alltid funnet svært fascinerende, en tid prøvde jeg faktisk også å lære meg selv samisk (ga opp det prosjektet). Pleier å markere 6. februar ved å ha på meg noe samisk, eller noe som representer det samiske flagget.

Jeg er opptatt av at samene skal ha nok rettigheter til å kunne drive med reinsdyr, og å fremme sin kultur og sitt språk. Samisk kultur og språk synes jeg at vi, både "vanlige nordmenn" og samer, må kjempe for å beholde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ab 4.

Samer er ikke vant til å bestemme, men til å kreve. De fikk tilskudd via regjeringen til samiske skolebøker for barn, og ga oppdraget til slektninger i Karasjok. Det ble ikke laget noen lærebøker og pengene forduftet. Ingen krevde bokettersyn og forlaget levde videre i beste velgående.

Ingen tenkte på barna som fikk stensiler og kopier av svenske og finske bøker.

Samer har også en væremåte som de tror går bra sammen med andre. De svarer ofte ikke på konkrete spørsmål, de later som de har en rolle eller jobb i en viktig stilling, men dette gjelder også privatlivet, men i politikken har de fleste ikke orienteringsans og mange samer i inflytende stillinger i sametinget er egentlig talsmenn for de andre partiene vi har i Norge. Men det kommer ikke frem overfor resten av den norske befolkningen. De som er talsmenn for fiskeri i nord-norge vet ingenting om fiskeripolitikk og har ingen interesse av å sette seg inn i det heller, det er rein, tilskudd og olje- og mineralforekomster som betyr noe.

De gir seg selv høye lønninger på sametinget. Den samiske presidenten har høyere lønn enn Jens stoltenberg. Alle på sametinget tjener minst det samme som de som er i regjering.

Hvorfor skal jeg like samer selv om jeg har litt same i meg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente20

De fleste unge samer begynner på universitet- og høgskole. Det er få som overtar driften etter familie, men noen er det jo så klart. Det samme gjelder forøvrig bønder også, der går også driften i arv. Og likestillingen blant samene er, etter min mening, like bra som andre steder i Norge. Den eldre generasjonen av samer er nok mer konservative enn unge, de unge er som oftest mer liberale og har ikke de samme fordommene som de eldre ofte har, men er det

ikke slik alle plasser da, at det er de eldre som vil holde fast på det gamle?

Veldig synd at du hater samer. Men nå har ikke hele den samiske befolkningen de samme holdingene og meningene. Ikke alle er like begeistret for samiske skilter og diverse

rettigheter reindriftsutøvere vil ha. Norske bønder og reindriftsutøvere har samme rettigheter da, men det er ofte samene som må høre om disse. Og forresten, sametinget har ikke noen makt i dette langet, det er bare et talerør for det samiske folket, samisk språk og vern av reindriftsområder (les; Finnmarksloven.)

Jeg er ikke frekk, jeg vil si at jeg er helt motsatt, jeg er stille og ikke særlig brautende. Ikke ta alle under samme kam. Alle osloværinger er vel ikke selvgode og tror de er best, og alle bergensere er vel ikke høyrøsta og brautende de heller?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB 4 igjen:

Innbiller meg at utdanning blir nedprioritert i forhold til driften av familie. Også at det er mindre likestilling blant menn og kvinner. Også at det er mange veldig gamledagse holdninger blant samene.

Det er ikke mindre likestilling. Men mange driver naturalhusholdning, dvs med rein og hele familien deltar i det meste. Samiske kvinner er ikke undertrykket og har aldri vært det, på den måten etniske norske kvinner i visse miljø har vært det. Samiske menn som er homofile deltar gjerne og utøver husflid i yrkeslivet (doudji). Samer er heller ikke uten humor, men de kan være svært spesielle å forstå. De er veldig flinke med barn. Foreksempel hvis Mikkel Gaupen jr hopper i sofaen, mottar ikke barnet kjeft eller blir forklart noe, da sier bare mor, far eller tante at nå går vi ut og ser på reinan eller baker pepperkaker. De avleder med andre ord oppmerksomheten og gir ros til det som er bra.

Det har litt å si på hvordan type samer det er. Altså, samer bosatt i finnmark (karasjok, kautokeino, tana) ja, nærme vidda - eller sa mer bosatt sør i Norge. Reindriftsamer har for eksempel flere rettigheter enn asfaltsamene - altså samer med en "norsk" jobb. Reindriftsamer kan få flere hundre tusen "bare" fordi de driver med reindrit, og de her 'lommepengene' er det skattebetalerene i Norge.

Reindriftsamene lever jo av reinen de har, dermed så får de penger fra staten dersom en av demmes rein blir påkjørt, denne er på 3000kr (sist jeg sjekka) og noen rein er ikke verdt mer enn 1200, dermed tjener en same på å drepe sin egen rein, og påstå at den er påkjørt (noe de fleste gjør). De er veldig snyltere (de jeg har vært borti hvertfall). Husk at de kan gi de som ordner med skatt reinkjøtt for at de ikke skal skrive opp korrekte tall osv. Mye slusk som foregår innen den bedriften. ;)

"Asfalt" samer er ikke likens på det området. De jobber "norske jobber" og betaler skatt på lik linje som de norske.

Jeg synes reindriften skal få støtte på lik linje med ellers i norsk landbruk, men det er mye svindel. Kommer man ut mot Vardø i nord-varanger, har en del samer "svarte rein" der - svarte penger, rein som ikke blir registrert og ikke må betales skatt av. Kjøttet selges svart, og det meste blir oppført som tap og staten må betale rovdyrserstatning.

Har man litt samisk blod i årene blir man oversett når det gjelder språket. De snakker kun samisk selv om par personer ikke kan språket. Det gjelder ikke hvis noen kommer sørfra, da tar de seg samen og snakker norsk, fordi det er viktig å vise hvor praktfullt og perfekt alt er. Jeg har aldri vært i kontakt med frekkere folkeslag, og jeg er flerkulturell og har aner og slekt i tre land.

Men jeg kjenner da tre greie samer likevel, som bor sørpå. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste unge samer begynner på universitet- og høgskole. Det er få som overtar driften etter familie, men noen er det jo så klart. Det samme gjelder forøvrig bønder også, der går også driften i arv. Og likestillingen blant samene er, etter min mening, like bra som andre steder i Norge. Den eldre generasjonen av samer er nok mer konservative enn unge, de unge er som oftest mer liberale og har ikke de samme fordommene som de eldre ofte har, men er det

Veldig synd at du hater samer. Men nå har ikke hele den samiske befolkningen de samme holdingene og meningene. Ikke alle er like begeistret for samiske skilter og diverse

rettigheter reindriftsutøvere vil ha. Norske bønder og reindriftsutøvere har samme rettigheter da, men det er ofte samene som må høre om disse. Og forresten, sametinget har ikke noen makt i dette langet, det er bare et talerør for det samiske folket, samisk språk og vern av reindriftsområder (les; Finnmarksloven.)

Jeg er ikke frekk, jeg vil si at jeg er helt motsatt, jeg er stille og ikke særlig brautende. Ikke ta alle under samme kam. Alle osloværinger er vel ikke selvgode og tror de er best, og alle bergensere er vel ikke høyrøsta og brautende de heller?

Ab 4 igjen.

Jeg hater ikke samer, men finnmarkseiendommen - den bagatelliserer du selv og det er laget filmer om konfliktene i nord, f.eks. Fjellfinnhua som ble nektet å sendes på nrk. Her et en som sier noe om det:

Skal du si meg at finnmarkseiendommen ikke lager lokale konflikter, siden samer kan fiske uten fiskekort, de bestemmer det meste med utdeling av hyttetomter, hvordan og om man kan selge en eiendom som aldri har vært samisk eiendom og der man ikke vil skade reindriften, der de tar 8000 for å behandle en eiendomsak etter at kommunen har tatt par tusen i saksbehandlingsgebyr og kommunenen ikke lenger har rett til å avgjøre saker?

Samer er frekke. Jeg er litt same selv, men føler meg mest norsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fireflies

Jeg har ingen direkte fordommer når det gjelder samer. Jeg bryr meg egentlig fint lite. Det er bare en smule irriterende å høre på at hver gang de åpner kjeften, så handler det om at de liksom blir diskriminert. For hundre år siden? Ja. Nå? Nei. Skjønner ikke behovet ved å spille på denne diskrimineringen flere tiår etter at den faktisk fant sted.

Siden dette ligger under skråblikk og generaliseringer, kan jeg like greit legge til noe så usaklig som at jeg faktisk fortsatt har til gode å se en kjekk/pen same :lur:

Endret av fireflies
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer. Er et folkeslag som skrike "vi har ingen rettigheter", men viser noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke noe spesielt om samer. Men tanken på hvordan Norge har behandlet samer opp gjennom tiden, gjør meg nesten flau over å være norsk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tanken på hvordan Norge har behandlet samer opp gjennom tiden, gjør meg nesten flau over å være norsk.

Men er ikke du da selektiv på hvem du representerer da? xD

Mange norske var jo på samene sitt parti, og mange samiske var slemme med sine egne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

de samene jeg har truffet var alle hyggelige jeg har ingen nevative tanker om samer bare positive

Det eneste er kanskje at jeg ikke helt kan se poenget i sametinget.

Endret av Corto Maltese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke du da selektiv på hvem du representerer da? xD

Mange norske var jo på samene sitt parti, og mange samiske var slemme med sine egne.

Jeg snakker om norske styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samer er bare folk de også, legger ikke spesielt merke til dem på den ene eller den andre måten. Eneste samene jeg har fordommer mot er de som laar reinen beite i nærheten av toglinja på nordlandsbanen, når de har tilgang på gode beiter mange, mange mil unna jernbanen - både på øyer og fastlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg bodde 8 år i finnmark, men har aldri møtt på så mange samer som etter at jeg flyttet til Oslo, samene der er som alle andre, så ikke noe å ha fordommer mot der ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv samisk blod, uten at jeg er noen same, eller har samiske tradisjoner i slekta. Har ingenting i mot samer, men det er het vanvittig det reindriftssamene har fått igjennom i forhold til utmark, og rettigeter der.

Om dere setter dere ned å leser så kommer dere til å bli sjokkerte! Og om rein skulle begynnt å gå på deres utmark, jag de bort fort som f!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på samer, tenker jeg at de er noen koftekledde barbarer som slakter reinsdyra sine på en veldig stygg måte. Dessuten er de storforlangende, drikker, slåss og mangler humor. De har til og med fått sitt eget sameting. Nei, jeg har ikke noe til overs for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...