Gå til innhold

Jo mer man tjener jo mer må man jo skatte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Deg er det søren ikke synd på. Jeg tjente knapt 100 000 i fjor og skattet 34%

Jeg får knappe 100.000kr pr år og betaler 35% i skatt. Syns det er mer synd på meg enn på deg om jeg først skal syns synd på noen ;)

Hvis dere betaler henholdsvis 34 og 35% skatt av 100000 er det mye høyere skattetrekk enn dere trenger å ha. En kjapp kikk på enkel skattebergning viser at dere skal betale ca 14ooo i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Hvis dere betaler henholdsvis 34 og 35% skatt av 100000 er det mye høyere skattetrekk enn dere trenger å ha. En kjapp kikk på enkel skattebergning viser at dere skal betale ca 14ooo i skatt.

Ja, du får bli med ned til NAV å si det. Jeg har prøvd og prøvd, men de mener at jeg betaler riktig skatt.

Har tatt det opp med hovedkontoret også uten å komme noen vei.

Og når man er syk, så er det grenser for hvor lenge man orker å sloss mot systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig klart å skaffe meg egen bolig, og nå jobber jeg som bare det for å betlae ned studiegjeld, huslån og div raskest mulig, samtidig som jeg ønsker å leve relativt greit. Men mer jobb betyr mer skatt og jeg betaler nå 50% skatt, så det er virklig ikke kjekt å jobbe når halvparten av det du tjener tas av staten. Merker meg at de fleste på KG er glad for velferdssystemet, det skulle jo bare mangle, det virker som majoriteten av dere regelmessig er innom nav og sosialen for å få peng. Jeg mener derimot man skulle hatt flat skatt, f.eks 30 % uansett inntekt, så var det mulig å jobbe seg til mer penger uten at alt man jobber går rett til statskassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får bli med ned til NAV å si det. Jeg har prøvd og prøvd, men de mener at jeg betaler riktig skatt.

Har tatt det opp med hovedkontoret også uten å komme noen vei.

Og når man er syk, så er det grenser for hvor lenge man orker å sloss mot systemet.

Nå er det ikke NAV som styrer skattetrekk, det er faktisk skatteetaten. Hjelper gjerne å henvende seg på rett kontor fremfor å klage over at NAV ikke gjør jobben sin. :gjeiper: Vet bestille skattekort på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Økonomiansvarlig på NAV kontoret var den personen jeg hele tiden ble henvist til :sukk:

Skal ta kontakt med skatteetaten og høre med dem når jeg orker.

Men så er det slik at hvert år så får jeg igjen 1000kr på skatten, og jeg er livredd for å få baksmell om jeg betaler litt mindre i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomiansvarlig på NAV kontoret var den personen jeg hele tiden ble henvist til :sukk:

Skal ta kontakt med skatteetaten og høre med dem når jeg orker.

Men så er det slik at hvert år så får jeg igjen 1000kr på skatten, og jeg er livredd for å få baksmell om jeg betaler litt mindre i skatt.

Du får prøve å søke skattebegrensning ang lav skatteevne neste år :)

Ts, Mener du man heller skal betale mer dess mindre man tjener da eller? Syns det er helt fair ai man betaler ut ifra hva man tjener. Alle har ikke mulighet til å betale det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Økonomiansvarlig på NAV kontoret var den personen jeg hele tiden ble henvist til :sukk:

Skal ta kontakt med skatteetaten og høre med dem når jeg orker.

Men så er det slik at hvert år så får jeg igjen 1000kr på skatten, og jeg er livredd for å få baksmell om jeg betaler litt mindre i skatt.

Du det er noe missmatch med tallene dine. Hvis du har 100000 i inntekt og skatter 35000 i skatt, skal du få tilbake mer enn 1000 kroner på skatteoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener en halv million... Men skatter jo hele skiten nesten.. Håpløst..

36 %.. Blir ikke mye igjen da.

Jeg har 12.000 i inntekt hver måned, og jeg skatter også 36%.

Du gir mye mer penger enn meg, men du har også utrolig mye mer til overs... Jeg har ingen problemer med å kunne leve av det jeg har, så om det er problematisk for deg, trenger du sannsynligvis å revurdere et par ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Nå er det ikke akkurat 100.000 jeg får da, men sånn ca.

Og det er hva jeg får igjen på skatten.

Men, orker ikke ta kampen heller. Skjønner iallefall de som sier at det er de syke man tjener penger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en grov regnefeil et eller annet sted dersom NAV påstår at man skal skatte 36% av trygdeytelser på rundt 100.000 i året... For en person i arbeid vil dette tilsi at man maks skal betale 20% skatt, og da får man allikevel tilbake penger på skatten hvert år.

Jeg har en grunnlønn på ca 400.000 i året og trekker frivillig ca 36% skatt. For min del så er dette nemlig den enkleste formen for sparing. Nå skal det sies at jeg har råd til å ha dette skattetrekket, og har dermed ikke giddet å finregne på hva jeg egentlig skulle betalt i skatt. Pluss at det er håpløst å si hva jeg egentlig kommer til å ende opp med å tjene iløpet av året og da er det like greit å ta høyde for at inntekten blir en del høyere enn grunnlønna mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener en halv million... Men skatter jo hele skiten nesten.. Håpløst..

36 %.. Blir ikke mye igjen da.

Hehehe.. de siste 3 årene har jeg tjent rundt 200 000, og skattet 36% hele veien..

Fantastisk sparebøsse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en grov regnefeil et eller annet sted dersom NAV påstår at man skal skatte 36% av trygdeytelser på rundt 100.000 i året... For en person i arbeid vil dette tilsi at man maks skal betale 20% skatt, og da får man allikevel tilbake penger på skatten hvert år.

Er du overrasket over at NAV kløner med pengene til folk?? :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat 100.000 jeg får da, men sånn ca.

Og det er hva jeg får igjen på skatten.

Men, orker ikke ta kampen heller. Skjønner iallefall de som sier at det er de syke man tjener penger på :)

Du kan da ikke si at det er de syke man tjener penger på, når det er tallene dine som ikke stemmer.

Synes du skal kikke got på selvangivelsen din, og så vil du nok se at de tallene du presenterer her er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du overrasket over at NAV kløner med pengene til folk?? :gjeiper:

Nei, men jeg er overrasket at de ikke klarer å se at dette ikke er logisk i det hele tatt. Og ikke minst at de i det hele tatt prøver seg på beregning av skatteprosent når det er Skatteetaten som skal ta seg av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg er overrasket at de ikke klarer å se at dette ikke er logisk i det hele tatt. Og ikke minst at de i det hele tatt prøver seg på beregning av skatteprosent når det er Skatteetaten som skal ta seg av dette.

Det gjør de nok heller ikke. Nav får skattekortene elektronisk fra skatteetaten, så det er isåfall der feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du det er noe missmatch med tallene dine. Hvis du har 100000 i inntekt og skatter 35000 i skatt, skal du få tilbake mer enn 1000 kroner på skatteoppgjøret.

Man skal det ja, men sånn er det ikke alltid, og utifra mine opplevelser er staten flinke med å si "ja, vi ser at vi har gjort en feil her, men det er ikke noe å gjøre med det nå. Sorry!"

Du kan da ikke si at det er de syke man tjener penger på, når det er tallene dine som ikke stemmer.

Synes du skal kikke got på selvangivelsen din, og så vil du nok se at de tallene du presenterer her er feil.

Jeg opplever noe av det samme som Consensio forteller, så det spiller egentlig ingen rolle at du veit at det er feil, når det faktisk skjer :gjeiper:

Kan tilføye at jeg har sirka 140.000 i inntekt hvert år, og av dette betaler jeg sirka 50.000 i skatt... I år fikk jeg igjen 5tusen på skatten, mens tidligere har jeg fått rundt 9hundre.

Mulig at det ikke høres riktig ut, men det er faktisk sånn det er.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man skal det ja, men sånn er det ikke alltid, og utifra mine opplevelser er staten flinke med å si "ja, vi ser at vi har gjort en feil her, men det er ikke noe å gjøre med det nå. Sorry!"

Jeg opplever noe av det samme som Consensio forteller, så det spiller egentlig ingen rolle at du veit at det er feil, når det faktisk skjer :gjeiper:

Men hvis dere vet at ting er feil, må dere jo gjøre noe med det. Klage på skatteoppgjøret er fullt mulig. Har akkurat gjort det selv, og jeg fikk medhold uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dere vet at ting er feil, må dere jo gjøre noe med det. Klage på skatteoppgjøret er fullt mulig. Har akkurat gjort det selv, og jeg fikk medhold uten problemer.

Jeg visste egentlig ikke at det var feil før jeg leste den tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og jobber ca 10 timer i uka, og jeg må betale 20% i skatt. Kan de ikke være greiere mot fattige studenter?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Men hvis dere vet at ting er feil, må dere jo gjøre noe med det. Klage på skatteoppgjøret er fullt mulig. Har akkurat gjort det selv, og jeg fikk medhold uten problemer.

Det er ikke alltid like lett for alle. Jeg klarer ikke ta den kampen nå, etter mye motstand sist jeg prövde å finne ut av dette. Jeg blir bokstavelig talt helt utslitt og trenger lang tid på å komme meg opp til "normalt" nivå igjen etterpå.

Bare tanken på at jeg skal bli mer sliten enn hva jeg er nå pga sykdommer, gjör meg utslitt.

Men ja, det er mulig jeg får gjort noe med det en annen gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...