Gå til innhold

Jo mer man tjener jo mer må man jo skatte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var singel uten formue eller gjeld, så betalte jeg 25% skatt på 100 000. Fikk da igjen ca en tusenlapp.

Men klarer man seg ikke på en inntekt på 500 000, så må man ta en titt på hva man bruker pengene sine på.

Jeg er enslig mor med 250 000 i inntekt, eier min egen bolig, og klarer meg da greit. Ikke noe luksus her, men har da råd til det vi trenger. Men jeg studerer nå, for å kunne få høyere inntekt, og betaler da gledelig mere skatt den dagen jeg får høyere inntekt.

For å lage et enkelt regnestykke; dersom du skatter 36% og deler den lønnen på 11 mnd får du ca 14500 i mnd. Jeg tjener 500 000 og skatter 45% og får utbetalt ca 25000 i mnd, altså vel 10 000 mer enn deg. Det høres selvfølgelig mye ut, men når man slutter å leve på studentbudsjett, skal betale huslån, billån, studielån og forsørge seg selv om andre, så går 10 000 fort i sluket. Det har ingenting med "hva man bruker pengene på", for enhver legger seg opp forbruk etter hvor mye de tjener og hva de har råd til. Den dagen du ikke lenger er student så går nok du også over til gradvis høyere forbruk, bl.a fordi du kan ta deg råd til bedre kvalitet på mat og klær, bedre bolig og tryggere bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å lage et enkelt regnestykke; dersom du skatter 36% og deler den lønnen på 11 mnd får du ca 14500 i mnd. Jeg tjener 500 000 og skatter 45% og får utbetalt ca 25000 i mnd, altså vel 10 000 mer enn deg. Det høres selvfølgelig mye ut, men når man slutter å leve på studentbudsjett, skal betale huslån, billån, studielån og forsørge seg selv om andre, så går 10 000 fort i sluket. Det har ingenting med "hva man bruker pengene på", for enhver legger seg opp forbruk etter hvor mye de tjener og hva de har råd til. Den dagen du ikke lenger er student så går nok du også over til gradvis høyere forbruk, bl.a fordi du kan ta deg råd til bedre kvalitet på mat og klær, bedre bolig og tryggere bil.

10.000 i lån ja, men hva med de resternde 15.000? Mye penger å leve på, på en mnd det. Du har mer enn nok til å spare en del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 i lån ja, men hva med de resternde 15.000? Mye penger å leve på, på en mnd det. Du har mer enn nok til å spare en del ;)

Og så har du strøm, kommunale avgifter, telegon, internett, tv, osv osv. Pengene får fort vinger og fly på :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tjener ca 500.000 vil marginalskatten være 44,8%, dvs, skatt på siste krone.

MEN for hver krone under toppskatt er beskattningen minimum 9% lavere, for hver kroner tjent under personfradragsgrensen og minstefradrag ytterligere 7,8 % lavere. For hver fradragskrone for gjeldsrenter, barnehage mm, 28 % lavere.

Så på 500.000 betaler man IKKE 45% skatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Merker meg at de fleste på KG er glad for velferdssystemet, det skulle jo bare mangle, det virker som majoriteten av dere regelmessig er innom nav og sosialen for å få peng.

Hvis du skal generalisere på den måten så får du komme deg over til generaliseringer og snikk-snakk.

Jeg har vært i arbeid nesten 100 % av mitt voksne liv, uten å oppta dyr studieplass og sponset studielån. Jeg begynte i arbeid da jeg var 17 år og har arbeidet nesten hele tiden siden. Jeg har aldri hatt studierabatt på buss eller annen transport og sist jeg hevet ledighetstrygd var etter finanskrisen tidlig på 90-tallet da INGEN fikk jobb. Jeg har ikke barn og har derfor ikke hevet barnetrygd, syke barn dager eller andre ting som barnefamilier får.

Jeg er glad for velferdsgodene fordi det betyr at de aller fleste har et minimum å leve av, selv om de ikke som meg kan jobbe hele sitt voksne liv.

Slutt å generalisere over hvordan du tror alle på KG er - du bommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 i lån ja, men hva med de resternde 15.000? Mye penger å leve på, på en mnd det. Du har mer enn nok til å spare en del ;)

Nå var det faktisk ikke snakk om 10 000 i lån, men 10 000 i differanse mellom det de to tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tjener ca 500.000 vil marginalskatten være 44,8%, dvs, skatt på siste krone.

MEN for hver krone under toppskatt er beskattningen minimum 9% lavere, for hver kroner tjent under personfradragsgrensen og minstefradrag ytterligere 7,8 % lavere. For hver fradragskrone for gjeldsrenter, barnehage mm, 28 % lavere.

Så på 500.000 betaler man IKKE 45% skatt!

Jeg tjener 560 000 i året, og betalte 265 000 i 2010, dvs ca 47,5 %. Så regnestykket her kan du bare kaste ut vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 560 000 i året, og betalte 265 000 i 2010, dvs ca 47,5 %. Så regnestykket her kan du bare kaste ut vinduet.

Da har du formuesbeskattning eller andre inntekter, selvstendig næringsdrivende, evt. er ligningen din feil. For marginalskatten i Norge i hht skatteloven er lavere. For 2011 er skatt på siste krone på 47% hvis du tjener over 740.000!

Les denne: http://www.na24.no/article2998533.ece

Kanskje du burde sjekke ligningen din for feil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er ikke mas fra min side, men jeg ønsker å komme inn i boligmarkedet så fort som mulig. Det tar jo tid å spare også.

Tjener en halv mill i året. Har ingen gjeld, har nettopp betalt ned studielånet. Derfor betaler jeg mer skatt.

Noen som er flinke å regne på hvor mye skatt jeg skal betale pr år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er ikke mas fra min side, men jeg ønsker å komme inn i boligmarkedet så fort som mulig. Det tar jo tid å spare også.

Tjener en halv mill i året. Har ingen gjeld, har nettopp betalt ned studielånet. Derfor betaler jeg mer skatt.

Noen som er flinke å regne på hvor mye skatt jeg skal betale pr år?

Hvis du legger inn tallene dine på skatteetatens enkle skatteberegningsprogram, får du frem hva du skal betale i skatt i løpet av et år.

http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Skatteberegning/Enkel-skatteberegning-2011/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er ikke mas fra min side, men jeg ønsker å komme inn i boligmarkedet så fort som mulig. Det tar jo tid å spare også.

Tjener en halv mill i året. Har ingen gjeld, har nettopp betalt ned studielånet. Derfor betaler jeg mer skatt.

Noen som er flinke å regne på hvor mye skatt jeg skal betale pr år?

Hvorfor i all vide verden har du betalt ned studielånet allerede? Det er jo det siste lånet man skal kvitte seg med, og de pengene kunne du heller brukt som egenkapital.

Til deg over her som påsto at du skattet 45% i året: Da må du ha mer enn 500.000 i inntekt eller så må du ha en grei formue. Du skal maks trekke 36% skatt på inntekten opptil ca 472.000 og 9% ekstra på det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du strøm, kommunale avgifter, telegon, internett, tv, osv osv. Pengene får fort vinger og fly på :fnise:

15.000 kr er likevel utrolig mye når alt av lån er betalt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15.000 kr er likevel utrolig mye når alt av lån er betalt.. ;)

Neida det er det ikke. Vi har en svært nøktern livstil, men har allikevel mange tusen i faste utgifter hver måned. Det koster å ha hus og bil og de sosiale mediene som man trenger idag.

At man selvfølgelig kan klare seg på lite er det ingen tvil om, men har man kjøpt seg hus og bil, er det utrolig hvor mye som går ut hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Hvorfor i all vide verden har du betalt ned studielånet allerede? Det er jo det siste lånet man skal kvitte seg med, og de pengene kunne du heller brukt som egenkapital.

Til deg over her som påsto at du skattet 45% i året: Da må du ha mer enn 500.000 i inntekt eller så må du ha en grei formue. Du skal maks trekke 36% skatt på inntekten opptil ca 472.000 og 9% ekstra på det over.

Fordi noen av oss har INGEN som kausjonerer og MÅ kvitte oss med studielån for å få lov å aller nådigat gå inn i en bank. Så kan vi bygge egenkapital. Er vi heldige kan vi ha ett lite håp om å bli med på formuebyggingen boligeiere får lov til å delta i.

Norsk skattelov når de tkomemr til boliger vil på sikt føre til ett kraftig klasseskilel i landet. Skal bli fine år for dagens barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida det er det ikke. Vi har en svært nøktern livstil, men har allikevel mange tusen i faste utgifter hver måned. Det koster å ha hus og bil og de sosiale mediene som man trenger idag.

At man selvfølgelig kan klare seg på lite er det ingen tvil om, men har man kjøpt seg hus og bil, er det utrolig hvor mye som går ut hver måned.

Da handler det om din livsstil, for jo, 15.000kr er mye penger for en person å ha i mnd. Om man har en samboer er det enda mer, for da er dere to som deler på utgiftene du snakker om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi noen av oss har INGEN som kausjonerer og MÅ kvitte oss med studielån for å få lov å aller nådigat gå inn i en bank. Så kan vi bygge egenkapital. Er vi heldige kan vi ha ett lite håp om å bli med på formuebyggingen boligeiere får lov til å delta i.

Norsk skattelov når de tkomemr til boliger vil på sikt føre til ett kraftig klasseskilel i landet. Skal bli fine år for dagens barn...

Min erfaring er at det fleste banker blåser i om man har studielån eller ikke så lenge man har fast inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det vil være lettere å få boliglån med studielån på 200 000 og 200 000 i egenkapital, enn om du kommer uten verken lån eller egenkapital. Fordi studielån ikke har pant i boligen, og ikke påvirker bankens sikkerhet.

Har aldri hørt om noen som setter studielån som hinder for boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Min erfaring er at det fleste banker blåser i om man har studielån eller ikke så lenge man har fast inntekt.

Min erfaring er at studielån er like negativt som all annen gjeld. I klare ordelag, i flere banker, har det med rene ord blitt sagt at en må kvitte seg med ALL gjeld og skaffe seg egenkapital. eventuelt skaffe seg en kausjonist. Med andre ord, har en ikek kausjonist så kan en skyte en bøtte med hvite piler etter å få lov å bli med på rikdomsveksten i nasjonen Norge. Uansett hvor mye en tjener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg tror også det vil være lettere å få boliglån med studielån på 200 000 og 200 000 i egenkapital, enn om du kommer uten verken lån eller egenkapital. Fordi studielån ikke har pant i boligen, og ikke påvirker bankens sikkerhet.

Har aldri hørt om noen som setter studielån som hinder for boliglån.

Kvitt deg med ALL gjeld og skaff deg egenkapital på minimum 10% er den klare beskjeden jeg har fått i flere banker. DNB, Fokus, Nordea og diverse mer lokale banker, alle som en vil ikke se meg igjen før jeg har minst 200 000 på bok. Så prognosen tilsier at jeg vil få lån ca når jeg blir pensjonist. Sånn bortsett fra at da er jeg for gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...