Gå til innhold

Deling av bokostnader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner noen der h*n flyttet inn, og det ble bestemt at h*n skulle betale husleie på 3500m+halvparten av strøm og slike utgifter. Situasjonen er slik at om den som eier ikke skal ta husleie så blir den økonomiske fordelinga så skeiv siden de begge har omtrent lik inntekt, normal lønn. Om h*n ikke hadde tatt husleie så hadde det jo den som flyttet inn hatt en enormt god økonomi og den andre 10000 mindre enn innflyteren i måneden å rutte med. Er det rettferdig da?

Altså om jeg hadde vært millionær så hadde evt samboer med vanlig lønn fått bo gratis, men jeg hadde absolutt ikke latt noen få bo gratis, hatt mange flere tusen å rutte med og sammtidig slite på min leilighet med lik inntekt idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avdraget er sparing, men rentene er kostnadene ved lånet.

Det rettferdige er derfor at innflytteren betaler halvparten av rentekostnaden + halvparten av andre "bo" utgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdraget er sparing, men rentene er kostnadene ved lånet.

Det rettferdige er derfor at innflytteren betaler halvparten av rentekostnaden + halvparten av andre "bo" utgifter.

Så hvis lånet nesten er nedbetalt skal man betale lite, mens hvis det er en nytt, stort lån skal den som flytter inn betale mye? Skal rentenivået betale husleia?

Jeg mener faktisk man skal sette husleie uten å fokusere på hva den som eier må betale i renter og avdrag...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg vet iallefall at ingen hadde fått flytte gratis inn til meg. At jeg klarer meg selv uten andres inntekt er i det perspektivet fullstendig uinteressant.

Og til deg som sier at den som flytter inn ikke tjener på det - klart han/hun gjør! Spart husleie, og husleie er dyrt!!

Jeg syns det er rimelig at den som ikke eier boligen deler på rentekostnadene (=driftskostnader for å ha boligen), men ikke på avdragene (som er selve investeringen). Og selvsagt andel av alle andre kostnader relatert til boligen, etter evne.

Jeg kan ikke skjønne at noen mener de har rett til å bo gratis fordi de fant en partner som eide bolig fra før? Enten har de midler til å kjøpe seg inn, ellers får de dele driftsutgiftene og akseptere å ikke få eierandel.

Men jeg er veldig for å dele husholdskostnader basert på inntekt -altså gradert og ikke 50/50.

Og jeg kan ikke skjønne at det finnes noen annen måte å gjøre dette på. Rentekostander samt felleskostnader på boligen er en løpende utgift. Avdrag på lån (unntatt renter) er sparing i egen fremtid. Den som eier leiligheten betaler avdraget, mens felleskostnad, rentekostnad, strøm, eiendomsskatt, renovasjon, mat/husholdning, etc. deles. Rentekostnad, felleskostnad, eiendomsskatt og renovasjon kan godt kalles husleie.

Det spiller ingen rolle om det er han eller hun som eier boligen. Det burde være slik at begge tjener på samboerskapet - og da burde det også være - som Sissan nevner - at man deler utgiftene i forhold til inntektenes størrelse (dersom det er voldsom forskjell). Veldig ofte er det slik at den med høyest inntekt setter standarden når det gjelder størrelse på bolig og pris på aktiviteter, noe den med lavest inntekt ikke kan velge seg bort fra i dette samboerskapet. Da bør også utgiftene deles slik at den med lavest inntekt kan leve godt med dette.

Jeg selv ville ikke likt det om jeg måtte be om almisser hver måned for å få økonomien til å gå rundt, like lite som jeg ville likt at jeg ikke bidro i det hele tatt eller i svært lite grad til fellesskapet. Det betyr at det hadde vært en ganske klar diskusjon om hvordan tingene skulle være før samboerskapet ble inngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med t.s.

Dette temaet har vært diskutert her tidligere i det vide og det brede, og meningene er mange. Min er at flytter man inn hos noen, skal man betale husleie i tillegg til å dele på utgifter (litt avhengig av hvilke avtaler man gjør). Om man hadde flyttet inn hos noen andre, så hadde man jo betalt husleie, hvorfor skal det være annerledes med en kjæreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene betaler boliglån og fellesutgifter hver måned, den andre betaler strøm, mat, transport og små ting. Begge kjøper hver sine klær og sko :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med t.s.

Dette temaet har vært diskutert her tidligere i det vide og det brede, og meningene er mange. Min er at flytter man inn hos noen, skal man betale husleie i tillegg til å dele på utgifter (litt avhengig av hvilke avtaler man gjør). Om man hadde flyttet inn hos noen andre, så hadde man jo betalt husleie, hvorfor skal det være annerledes med en kjæreste?

Helt enig. Det er selvfølgelig en litt kinkig situasjon der den som flytter inn ellers ville kjøpt seg noe eget dersom han eller hun ikke flyttet inn - og derfor selv går glipp av en utvikling i boligmarkedet som vedkommende egentlig hadde planlagt å gå inn på. Men dersom den som flytter inn for eksempel eier egen leilighet som man da kan leie ut, eller at vedkommende uansett bare ville leid, ser jeg ingen grunn til at en eller annen form for husleie ikke skal betales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...