Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Vår er også ganske bestemt, men jeg er visst ganske bestemt selv også. Synes faktisk ikke det er vanskelig å være konsekvent, jeg som lurte på om jeg skulle klare å være det. Har ikke så mange regler, men har vi sagt nei så er det nei som gjelder. Men jeg må ofte tenke meg om noen sekunder før jeg sier ja eller nei, for å vurdere hvor viktig det er. Og han tar faktisk nei for et nei, og lar seg lett avlede til morsommere ting. Noe surmulig og sinte skrik er det selvsagt, men helt overkommelig.

Klær har han ingen mening om, så lenge de er kjappe å få på og av. ;) Han driver og vil kle på seg selv, og kommer også med klær på snei titt og ofte. :) Det kommer nye ord hver dag nå, veldig morsomt!

Ellers går det i kosing med broder'n. Det skal koses og strykes hele tiden, og han elsker å sprette opp og si "Titt-tei!" eller "Bø!" til han. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

Her bor det også en liten bestemt en. Det har vi vel skjønt fra dag en :ler: Han blir rasende og kaster ting rundt seg, hiver seg ned på gulvet osv. Har hatt en lang periode der Mummi har betydd alt i hele verden og det er fullstendig krise å la han se mobil eller data for da er det bare mummi, mummi. Tv også for den del, men den forbinder han også med andre barneTV-figurer!

Vi holder på med smukke-avvenning. Har blitt litt mye smokk utenom soving i det siste. Men det går igrunn veldig fint. Spør han etter smokken og vi sier nei, så blir det bråk, men han forstår når jeg sier at "smokken er når vi skal sove, skal du sove nå?" Da får jeg nei til svar og han finner på noe annet :) Deilig når de begynner å skjønne hva vi mener, og når ordene løsner mer og mer!

T tok faktisk et kjevle og meide til M i hodet en dag i desember. Var rett etter vi hadde baket, så han fikk med seg hvor kjevlet var og gikk strake veien for å hente det og slå til ho. Han var sint for ho tok plassen hans i stolen :rolleyes: Han tror forresten at han er 4 år :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen synger! Han lå i senga si på morgenkvisten og sang "oai ai ai ai boff" om og om igjen. Mon tro om han sang nattasang for seg selv? Mannen og jeg flirte såpass høyt i senga at han fikk med seg at vi var våkne.

Han synger til musikken på TV også. Blant annet Mummi, som visstnok er ganske kult om dagen. Og tøfferud.

:rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen synger! Han lå i senga si på morgenkvisten og sang "oai ai ai ai boff" om og om igjen. Mon tro om han sang nattasang for seg selv? Mannen og jeg flirte såpass høyt i senga at han fikk med seg at vi var våkne.

Han synger til musikken på TV også. Blant annet Mummi, som visstnok er ganske kult om dagen. Og tøfferud.

:rodmer:

Vår også! Synger med til både "Snibel snabel" og "Lille kattepus". Herlig :)

Men jeg lurer veldig på hvem han kjenner som heter Monica. Han sier kun en stavelse i alle ord, bortsett fra at han flyr rundt og roper "Mo-ne-kaaaa!" hele tiden! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår også! Synger med til både "Snibel snabel" og "Lille kattepus". Herlig :)

Men jeg lurer veldig på hvem han kjenner som heter Monica. Han sier kun en stavelse i alle ord, bortsett fra at han flyr rundt og roper "Mo-ne-kaaaa!" hele tiden! :fnise:

Vi har ei gammal tante, hu heter Monica? Hør om de har sunget den i barnehagen kanskje. Her i gården er det enkelte ting som sitter etter bare én gang... mannen "boopet" katta på nesa så ungen så det. Får ikke fred lenger... "moot" sier ungen og tar katten på snuta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei gammal tante, hu heter Monica? Hør om de har sunget den i barnehagen kanskje. Her i gården er det enkelte ting som sitter etter bare én gang... mannen "boopet" katta på nesa så ungen så det. Får ikke fred lenger... "moot" sier ungen og tar katten på snuta.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemann synger "hæ jæ jæi" ("her er jeg, her er jeg", sangen om fingrene..), og synger omtrent halvparten av ordene i bæ, bæ, lille lam.

Ellers er han en skikkelig hermegås om dagen. Han har fått med seg at jeg ofte sier "nei, Gud!" og da sier han "Guuuuk" og etterligner tonefallet mitt. Og han hermer ikke bare etter oss, men alle andre også, så hvis en unge skriker, så skriker lillemann på samme måte. Hvis noen sutrer "mamma", så sutrer han på samme måte, bare at det høres ut som om han gjør narr av dem! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. :ler: Her er det også etteraping på høyt nivå. Lillesøster nyser en del så han kaller henne bare "Atsjo". Ellers hermer han etter alt vi gjør og sier, så nå gjelder det å passe språket :fnise:

Det er også veldig populært å si hei og hadet til alt i huset.

Ellers er sovingen her i huset et mareritt. L er såå urolig. Han har blitt enklere å legge for kvelden men han våkner fortsatt utallige ganger om natten og ved 2-3 anledninger har han nå hatt helt hysteriske anfall. Ikke til å få kontakt med! Leste litt på nett og tror kanskje det kan være såkalt Nattskrekk, men er litt usikker. I tilegg til mange andre "problemer" skal vi nå til helsestasjonen i morgen for å veie og måle han også skal vi videre til lege for å ta både urin i blodprøver. Skikkelig kjedelig, men greit å finne ut av/utelukke ting.

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synges det konstant! Hun har sunget en god stund, Turnerose begynte også tidlig med det. Favorittene er "Lille katt" (den som lille Ida synger i Emil-filmene), av den kan hun flere vers. "Bæ, bæ lille barn, har du noe full" er også en slager. :ler: Hun synger litt av "Hjulene på bussen" (og gjør bevegelsene med stor innlevelse!), og et par av disse med fantasiord - "A ram sam sam", "Tomba tomba", et par julesanger som de sang i barnehagen og som Turnerose følgelig også kan (særlig en om en liten bjelle som ikke sier plingeling, men PANG!). "Aiaiaiai off" (altså Trollmors vuggevise eller hva den nå heter) var vel den første sangen hun tydelig sang på. Hun synger også litt med til den vuggevisen som jeg liker aller best, en av Maj Britt Andersen. Skikkelig moro å høre på - og gøy å se hvor utrolig begeistret hun blir når jeg kjenner igjen sangen og synger med! (Det er kanskje fordelen med å ha sunget i pikekor i årevis - jeg har et forholdsvis stort reportoar av barnesanger på minnet.)

Ellers har hun tullet noe veldig med søvnen i det siste, jeg mistenker sterkt at vi er inne i en overgangsfase mtp dagsøvn. Vi får se hvordan det utvikler seg. Har fått henne opp tidlig i helgen for å se hvordan det påvirker sovemønsteret, og da har det vært mulig å få inn en kort lur (30 min) - det har det nemlig ikke vært i juleferien, når hun har sovet til 9-tiden. Noe som har resultert i overtrøtt unge som har våknet igjen etter en times tid etter legging, for så å holde det gående i 2-3 timer på kvelden. Sukk. (Hun slekter på sin søster og er glad i å sove lenge om morgenen.) Turnerose kuttet dagsøvnen på hjemmefronten rundt denne alderen, så jeg blir ikke overrasket om Snorkfrøken følger samme løypa, men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er han en skikkelig hermegås om dagen. Han har fått med seg at jeg ofte sier "nei, Gud!" og da sier han "Guuuuk" og etterligner tonefallet mitt. Og han hermer ikke bare etter oss, men alle andre også, så hvis en unge skriker, så skriker lillemann på samme måte. Hvis noen sutrer "mamma", så sutrer han på samme måte, bare at det høres ut som om han gjør narr av dem! :fnise:

:laugh:

Jeg merker at jeg må skjerpe meg på bannefronten, ja. Ungen blir mer og mer papegøye her og.

Etter at vi kuttet ned på dagsovingen (nede i en time nå) går natta og kvelden litt enklere her, enn så lenge. Han er litt mer kronglete å legge enn han var en (deilig!) periode, men det går jo.

Har dere begynt å ta de små med til frisøren? Jeg har klippet litt selv... :rodme: Det er så fjonete og lite her ennå at jeg bare har stusset pannelugg og rundt ørene litt. Ser ut som han har gjort det selv, men er søren meg ikke enkelt å få til på den kålormen heller.. Kanskje det finnes instruksjonsvideoer for selvklipp på youtube? Altså, at JEG klipper, ikke ungen. Det hadde tatt seg ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal faktisk til frisøren med L på lørdag :) Han har alltid vært hårfager så han var hos frisøren første gang da han var 8 mnd :fnise:

Jeg har klippet panneluggen hans litt men jeg har ikke akkurat frisøregenskaper så pent blir det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også klippa selv stort sett. Ikke veldig fint, men vi kommer oss aldri til frisøren. Men vi burde absolutt gjøre det snart.

E synger også! Han liker "tappe tappe tapp" (se regndråpen faller fra skyen ned). Hermer litt, og jobber godt nå med å bruke riktige ord. Kommer nye hele tiden. I går sa han skifte og gikk og fant stellematta :)

Her er det nok langt igjen til å slutte med dagsoving. Vi har nettopp kommet til at han bare sover en gang når han er (litt) syk, og vi ser fortsatt at hvis han sover mindre enn 1,5 time i bhg bør vi legge han senest kl 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klippet selv et par ganger, men da jeg skulle prøve igjen for en ukes tid siden, ble det store protester. Heldigvis er det ikke så langt at det gjør noe, men skulle gjerne klart å holde det kort.

Lillemann har vært vanskelig å få til å sove på dagen de siste månedene, og vi må vekke ham etter maks 1,5 t, ellers våkner han 02-03 og er våken et par timer. Det har hendt et par ganger at han har droppet helt å sove på dagen, men da er han veldig sliten på kvelden og sover ikke noe særlig bedre om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort hår ja? Hadde jeg tatt på L kjole så er jeg ganske sikker på at jeg kunne lurt folk til å tro han er jente :ler:

post-30167-531722_thumb.jpg

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort hår ja? Hadde jeg tatt på L kjole så er jeg ganske sikker på at jeg kunne lurt folk til å tro han er jente :ler:

Oi! Han har jo MASSE hår! (Fin genser, den har vi og)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Ara! :) Han har jo virkelig masse hår! Så søt :)

Her har Knerten arvet mitt tynne hår, og jeg har klart å stusse det selv heldigvis. Virker som han synes han trenger en klipp for han stod og pekte opp på kjøkkenbenken og sa "sass! sass!" (Saks) mens han dro seg i håret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, takk! Han har masse tjukt hår mens mannen og jeg har tynt hår.. Lillesøster har en del men ikke på langt nær så mye som L da han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klipt storebror mange ganger, han har tykt og lyst hår som vokser i rekordfart! Han liker ikke at jeg klipper, så det er massive avledningsmønøvreog bestikkelser fra både mannen og bestemor mens jeg klipper i full fart. Får tatt bare luggen og nakken, så det blir mer og mer bollesveis…

Han ligger og gnir seg i madrassen når han sover, og får dreads i bakhodet hele tiden. :fnise:

Lillebror har også masse hår, og fikk første hårklipp før vi reiste fra sykehuset! Før jul klipte jeg han igjen, tror det lengste var 10cm langt.

I dag har vi planlagt barn nr.3... Mannen kom plutselig og sa at han hadde funnet ut hvordan vi gjør det best med opptjening av foreldrepengegrunnlag (vi er selvstendige). Jeg bestemte meg for ikke å mase, så han ikke skulle gå i vranglås, men så har han jammen tenkt på det helt selv! :strix:

Perfekt timing er vinter/vår -16, da er gutta 2,5 og 4år. Jeg synes eeegentlig det er litt lenge å vente og at storebror blir litt "stor", men jeg forstår at vi må ta hensyn til helhetssituasjonen, og det har sikkert sine fordeler at de to vokser til litt. Så får vi se om det er så enkelt å planlegge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj!! For en manke! :laugh:

Virker som han synes han trenger en klipp for han stod og pekte opp på kjøkkenbenken og sa "sass! sass!" (Saks) mens han dro seg i håret ;)

:fnise:

I dag har vi planlagt barn nr.3...

Oj, så gøy at dere tenker på tredjemann alt! Og at mannen faktisk er med på planene! :tommelsmil:

Jeg er klar for nummer to, men mannen er ikke klar. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar for nummer to, men mannen er ikke klar. :snurt:

Isj da, ikke lett det der. Man kan jo ikke mase, men samtidig ikke glemme det helt heller om det skal bli noe. Litt kvinnelist kanskje? :lur:

Vi har alltid tenkt at om vi skal ha tre så skal ikke sistemann komme lenge etter de to første, så vi har lagt på oss selv litt tidspress i utgangspunktet. Nå blir det jo faktisk noen åri mellom eldtse og yngste, men det må bare bli slik. Kroppen min har nok godt av å vente ett år lengre enn vi egentlig vil (kunne prøvd i vår), siden bekkenet fortsatt er vondt og det blir tredje KS på ganske kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...