ViljaH Skrevet 10. august 2013 #3941 Skrevet 10. august 2013 Høres ut som en super barnehage, ViljaH! Ja, det er det virkelig! Og det hjelper så godt, når jeg begynner på rare tanker om det nå er helt rett at jeg skal gå fra gullet mitt hos andre. Jeg kjenner dem, og de kjenner meg fra før, det hjelper også. Det er en veldig varm og koselig atmosfære på avdelingen. De er fleksible og setter barnas velferd først. Så nå de første par mnd vil barna spise og sove etter behov, så over tid får de lirket dem over på samme rutine. Min gutt må spise litt før lunsj (de som fant ut det andre dagen, de leser barna så godt), en annen jente er stuptrøtt kl 10 ikke11:30, så hun tar tidlig dupp. Akkurat sånn barnehager bør være! Det er avd og ikke baser, småbarns har 11 barn. Jeg vet de ansatte mener det er to for mye på tre voksne, men den kommunale finansieringen ble endret så da måtte styrer få endene til å gå ihop.
Haley Skrevet 11. august 2013 #3942 Skrevet 11. august 2013 Tusen takk for alle lykkeønskningene til bryllupet! Dagen var perfekt og Frøken Fryd var såååå nydelig i hvit penkjole, hvite sandaler, korallrødt hårbånd og med blomsterkurven i hånda Det ble ikke noe gåing opp midtgangen for hennes del (litt sjenert med så masse (mer og mindre ukjente) folk), så pappa'n min leide meg inn med høyrearmen og bar snuppa vår på venstrearmen sin. Utrolig koselig og stas for både han og meg Vi har ennå en uke igjen til barnehagestart, og har planer om litt shopping på onsdag. Gore Tex-sko, støvler(?), mer ullundertøy og mer klær i str. 86, for nå vipper hun akkurat mellom 80 og 86, avhengig av hvilket merke klærne er i. Og ellers er "Prosjekt Søsken" offisielt i gang 1
ara Skrevet 11. august 2013 #3943 Skrevet 11. august 2013 Ahh, så herlig å høre, Haley! Blir spennende! Jeg blir helt rørt av å lese om giftemål Godt å høre at dagen ble som dere ønsket. ************* Hvor kjøper dere ullundertøy til disse små?
evileve Skrevet 11. august 2013 #3944 Skrevet 11. august 2013 Så herlig med bryllup Haley! Lykke til med prosjekt søsken! Jeg liker Janus ull, de er ganske drøye i str også
*Joyce* Skrevet 11. august 2013 Forfatter #3945 Skrevet 11. august 2013 Janus, Safa, Joha og Pierre Robert er favorittene her (PRs bukser liker vi ikke så godt til de minste, er ikke så glad i den typen strikk i livet, men genserne er fine), Reflex er også ok, men ikke alle modellene deres er like gode - mange er veldig vide - og NameIt er allright, men ulla er ganske tynn og får relativt lett hull, synes jeg, ihvertfall lettere enn de øvrige merkene jeg nevner. Janus har de ofte tilbud på hos de ulike Coop-kjedene litt utpå høsten, Safa kjøper vi hos Bogerud Tekstil, som vel er en Østlands-basert kjede - de har innemellom tilbud av typen 30% på all ull - Joha har de på Barnas Hus og Babyshop, Reflex på Barnas Hus og Reflex-butikkene (Bare barn?), Pierre Robert i dagligvare, NameIt i egne butikker eller frittstående som selger merket. Det er gjerne tilbud på det meste utover høsten, anbefaler å følge med i brosjyrene fra ulike butikker. Spennende med prøving, Haley!
Schadenfreude Skrevet 11. august 2013 #3946 Skrevet 11. august 2013 Vi har all ulla vi trenger, tror jeg. En salig blanding av det meste, unntatt PR. Her har du mora som handler alt på salg Småen bruker nå 86 og jeg hadde visst handlet nok i den størrelsen. Får begynne å hamstre 92 nå Koselig å høre om bryllupet, Haley. og lykke til med prøving!
Pasjonsblomst Skrevet 11. august 2013 #3947 Skrevet 11. august 2013 Testet forøvrig støvlene litt idag, etter eget ønske fra lillemor. Det gikk ganske så godt, men hun mista absolutt litt stabilitet og fleksibilitet. Det går nok veldig greit i øs pøs regn da, men de blir nok ikke MEST brukt... Gratulerer så mye som kone Haley, og masse lykkeønskninger på vei mot nestemann;)
Schadenfreude Skrevet 12. august 2013 #3948 Skrevet 12. august 2013 Noen som har merket adferdsendring på de små etter barnehagestart? Småen blir plutselig så SINNA hvis han ikke får vilja si. Kaster seg bakover og er generelt helt krakilsk. Sånn har han ikke oppført seg tidligere, så jeg lurer på om det er en reaksjon på at han er borte fra oss på dagtid? Syns fremdeles det er kjipt å levere ham der, men jeg tror jeg klarer å holde maska ganske greit ovenfor ham. Det er mer prinsippet som gnager, at jeg må levere fra meg ungen min til ANDRE som får BETALT for å passe på ham, når de ikke er så glade for å være sammen med han som jeg er. For all del, jeg skjønner at det ikke er spesielt samfunnsnyttig om JEG skulle fått betalt for å passe min egen unge (ikke at jobben min er så himla samfunnsnyttig i utgangspunktet heller), men det slår meg som litt sprøtt. Og så blir jeg trist fordi jeg vet at det er sånn det blir i mange år fremover, at noen andre tar seg av ham på dagtid i uka. Den løsrivelsen der, det er vel det jeg må jobbe litt med. Det er tøft å ikke skulle være eneomsorger for ham lenger (altså, pappaen og jeg), samtidig som jeg vet at han MÅ og at han antagelig har godt av å komme seg litt ut og få andre impulser. Jeg har vel bare ikke vært helt forberedt på hvor brutalt jeg syns det kjennes ut. Det går jo greit, det er bare jeg som tenker så inmari mye på alt mulig rart. Om ikke annet har det gitt meg en større forståelse for at jovisst, jeg har blitt litt av en omsorgsmaskin likevel. Har funnet plassen min som mamma, tror jeg, og er nå mye tryggere på at jeg gjør en god nok jobb, samtidig som jeg SER at jeg gjør mye bra. (Jeg spurte forresten angående mat og sjalusi, det var visst bare yoghurt til lunsjen som var dumt fordi de andre da ville gnåle om å få yoghurtene sine, som de ellers spiser i to-tiden. Hva vi putter i matboksene ellers legger de seg visst ikke oppi) Sånn. Beklager bablingen
ara Skrevet 12. august 2013 #3949 Skrevet 12. august 2013 L har også forandret adferd etter første uka i barnehage. Han er blitt en skikkelig mammadalt og ingen andre er bra nok for han, bortsett fra min mor, hun er gull! Han griner omtrent bare noen sier "Hei" til han og om noen nærmer seg så er det full krise. Stakkars små. Er en stor overgang for dem. Hadde jeg hatt råd skulle jeg GJERNE gått hjem med han til han var 2. Jeg tenker akkurat som deg, Schadenfreude! Det er så kjipt med barnehage Altså, det er bra for dem også tror jeg. De får jo være sammen med andre barn og leke og kose seg. Men samtidig er de så små og de skjønner overhodet ikke hvorfor vi etterlater dem der alene!! Men etter en stund blir dette en hverdag både vi voksne og barna blir vant til..Må nok bare gi det god tid!
Mohair Skrevet 13. august 2013 #3950 Skrevet 13. august 2013 Schaden; kanskje du kan ta deg en fridag i uka? Eller jobbe litt redusert sånn at du får hentet tidligere? Så får dere litt mer tid sammen?
Schadenfreude Skrevet 13. august 2013 #3951 Skrevet 13. august 2013 Schaden; kanskje du kan ta deg en fridag i uka? Eller jobbe litt redusert sånn at du får hentet tidligere? Så får dere litt mer tid sammen? Ja, vi har diskutert det. Det blir litt strammere økonomisk, men bør la seg gjøre for oss. Om det ville fungert med jobben er en annen sak, der er det en smule hektisk om dagen. Vi tenkte å se an hvordan det går de neste par ukene. Småen ser jo ut til, utenom et og annet raserianfall, å like seg ganske godt i barnehagen.
Mohair Skrevet 14. august 2013 #3952 Skrevet 14. august 2013 Det er fint at han liker seg, men du må jo føle at det er riktig for deg også! Man har jo krav på å jobbe redusert, selv om det sikkert ikke er like lett å gjennomføre i alle yrker.
Haley Skrevet 15. august 2013 #3953 Skrevet 15. august 2013 Vi foretrekker Janus, Joha og Safa til frøkna, men Tom&Trine og Cubus har også fungert greit. Vi var på shopping i går, og det var egentlig litt frustrerende for en mamma som gjerne vil at frøkna ikke bare skal gå i rosa i ulike nyanser. En del lilla finnes det (men frøkna har allerede hatt mye lilla), men hvor blir det av rødt, gult og oransje/fersken f.eks.? Og hva med jenteklær med litt blått/turkis og grønt? Er ikke så fan av beige, og offwhite/hvitt er nok litt upraktisk i barnehagen. (Gårs)Dagens i-landsproblem. Skulle ønske jeg kunne sy selv Det er forøvrig først nå, med str. 86, at vi har måtte handle en del selv. Tidligere har vi jo hatt mye som frøkna har fått i gaver til fødsel, dåp, jul, bursdag og sånt, og bare trengt å supplere med et og annet plagg. Det er kanskje litt tidlig, men er det noen som har merket noen barnehage-effekt på sovingen? Lillemor har det nemlig med å våkne opp etter 2 timer på kveldstid og selv om hun er stuptrøtt så må vi inn til henne et par ganger og stryke, ta henne opp i armene, gi henne litt vann eller smokk. Er spent på om barnehagestart sliter henne ut såpass at hun hopper over dette, for det virker nesten mer som en vane som er vond å vende enn noe annet
Schadenfreude Skrevet 15. august 2013 #3954 Skrevet 15. august 2013 Småen sover som en stein etter en dag i barnehagen, så hittil har den hatt en effekt på kveldssøvnen (han holdt på akkurat som di, Haley). Har du tatt turen til Lindex? Syns de er kjempeflinke med farger og har mye morsomt som funker til både gutt og jente. Jeg syns jo blått og rosa er dritkjedelig og er iherdig motstander av blomster til jenter og biler til gutt. Det meste tøyet til småen som vi har kjøpt selv, kommer fra lindex Nå har han feks en helt herlig todelt pysj med biler på, i turkis og rosa. Den ser ut som en jentepysj, helt til man ser bilene og blir forvirret (gjorde et bilunntak for denne). Ellers har name it mye fint til gutt, men syns det virker som om jentetøyet er litt mer dillete. Mohair: det blir nok redusert arbeidstid, ja. Prøvde å forhandle frem andre løsninger, men der var de lite fleksible. Men så mener sjefen at det er tøys at jeg vil gi ungen kortere dager (8-4, kontra 7.30-17) også, for det var aldri nødvendig hos dem...
Gjest Unknown Skrevet 15. august 2013 #3955 Skrevet 15. august 2013 Vi har ikke merket noe mtp søvn, tror jeg. Denne uken har han sovet i barnehagen når jeg kommer for å hente rundt 15-15.30 og da legger han seg fint igjen ca 19. Men i går var han våken 5.30, og i dag 4.30, uten at jeg skal gi barnehagen skylden. Trenger vel ikke fortelle at jeg føler meg som en zombie! Jobbe redusert høres godt ut for dere Schaden! Jeg føler meg fantastisk heldig som ikke har 8-16 jobb hver dag, og barna kan komme litt senere i barnehagen og hentes litt tidligere, til og med ha en dag fri. Selv om jeg ser at jeg trenger dagene til å lese, hadde glemt at det er travelt å være student! Nå skal vi på helsestasjon. 15 mnders-kontroll? Er det med vaksine skal tro? Håper dere andre får en fin dag. Her skinner i alle fall solen og jeg gleder meg til å tilbringe ettermiddagen utendørs
*Joyce* Skrevet 15. august 2013 Forfatter #3956 Skrevet 15. august 2013 Schaden, for en sjef! Yikes! Håper det ordner seg greit med redusert stilling, det høres jo ut som om det er det rette for dere. Ingen forbedring på søvn her foreløpig, snarere tvert imot. De siste kveldene har Snorkfrøken våknet etter en times tid og vært våken til vi har lagt oss. :doh: Mulig vi rett og slett er for ambisiøse på leggetid og legger henne for tidlig (fremdeles). Vi får se... Hos oss er det ihvertfall vaksine på 15-mnd, Unknown. Lykke til!
ara Skrevet 15. august 2013 #3957 Skrevet 15. august 2013 Her har L våknet hver time hele natta etter første uka i barnehagen. Nå begynner han å sove igjennom igjen Jeg tror faktisk ikke jeg har handlet et eneste plagg på Lindex! Jammen skal jeg kikke innom der en dag! Lykke til på kontroll Unknown Tror det er sprøyte men kun èn denne gangen i motsetning til 2 som de har måttet få før.
Mohair Skrevet 15. august 2013 #3958 Skrevet 15. august 2013 Men så mener sjefen at det er tøys at jeg vil gi ungen kortere dager (8-4, kontra 7.30-17) også, for det var aldri nødvendig hos dem... En av kollegene mine fikk beskjed av en mellomleder at det ikke var nødvendig med permisjon i tre dager til barnehagetilvenning, to dager burde holde! Heldigvis var det ikke han som skulle bestemme! Vi må også ut på shopping nå. Har arvet masse tøy av søstra mi, men nå begynte det å bli lite klær i størrelsene oppover fordi det meste var utslitt! Synes også at Lindex har mye fint, men sånn helt kjønnsnøytrale klær er litt vanskelig å finne.
*Joyce* Skrevet 15. august 2013 Forfatter #3959 Skrevet 15. august 2013 Helt kjønnsnøytralt er faktisk nokså vanskelig å sy også, for utvalget av tøy her til lands er ikke det største, og jeg synes mange av stoffene som er å få i metervare er nokså "kjønnet", de også. Fargene er nå en ting, men mønstrene er veldig kjønnsstereotype, ofte (blomster på jentetøy, biler på guttetøy gjelder visst i tekstilverdenen også). Jeg faller gjerne for "guttestoffene" fordi jeg har en forkjærlighet for turkis, grønt osv, men Turnerose vet etterhvert veldig godt hva hun liker, og det er rosa, prinsesser, feer, osv. Hehe. En av de ansatte i bhg kommenterte faktisk kontrasten mellom Snorkfrøkens og Turneroses antrekk i går - Snorkfrøken i genser av dette stoffet og petrol-farget bukse med hvite stjerner (begge hjemmesydd), Turnerose i lilla og rosa kjole (kjøpt), rød- og rosastripet tights (hjemmesydd) og lilla "glitrecardigan" (kjøpt). Snorkfrøken hadde jeg valgt klær til, mens Turnerose fant frem klær selv.
Stinelin Skrevet 15. august 2013 #3960 Skrevet 15. august 2013 Nå er det lenge siden jeg har vært her, men jeg skal spare det jeg har gå glipp av, for nå bærer det straks til sykehuset! Har visst babyen i tverrleie igjen, og den er i følge vekstestimering stor, så de vil ha den ut ved første anledning. Så da blir vending og igangsetting i morgen tidlig. Har ei venninne som nettopp har vært i gangsatt, og hun ventet i 4 døgn, så jeg er forberedt på å lese og svare på alle tråder om dette blir på samme måten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå