Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Men hvordan går det an å utsette ammingen? Her er det sekunder fra sutring til vill skriking om ikke maten serveres fort.

8 timers søvn hørtes helt fantastisk ut! Kjenner jeg kunne betalt endel for det nå.

Det var som regel bare litt sutring, og da tok jeg og holdt han i hånda, eller i verste fall la han sammen med meg, så sovna han igjen. Ikke at det er noen gode vaner det heller, men var etter noen dager ingen problem :) Hylte han, så tok jeg fram puppen, det orker jeg ikke høre på om natta!

Gratulerer forresten, Stinelin! :)

Men jeg skulle jo ikke ha skrevet noe som helst om hvor bra det gikk med amming og soving å alt det der. I hele går var lillebror sur og grinete, sov dårlig, spiste dårlig og ville ha ny pupp hele tiden :sukk: Samme i natt. Prøvde på en trilletur til bhg i dag, sånn han kunne sovne godt i vogna og kanskje turen gjorde at han sov lenge og våknet blid som en sol, men den planen slo ikke an og han våknet i det sekundet jeg stoppet vognen. Nå er han i sjalet og smokken godt plassert i munnen, så det ser ut som om at vi får en sånn dag som i går.

Hvordan fikk dere ungene til å le? L er så utrolig blid og god og ler "lydløst" på en måte...hikster litt..Men har ikke fått en skikkelig trillende latter enda... Hadde vært så gøy å høre snart!! :smilorange:

T ler omtrent ikke ennå. Har hørt skikkelig latter en gang og noen rare lyder ett par ganger, men mest stum latter her. Av og til Litt tilgjort haa-ha-lyd. Det kommer vel mer etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stinelin: jeg pumper alltid én gang på natta, hovedsakelig på den trøblete puppen, nettopp pga produksjonen. Noen netter sover jo småen natta over, så jeg tør ikke gjøre annet. Har så små marginer å gå på når det gjelder produksjonen..

Gleder meg til når småen begynner å le! Når han gliser fra øre til øre nå er det jo så herlig. Han begynner så smått også å pludre litt med oss.Må få filmet det, det er skikkelig søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye rekker dere å gjøre i tillegg til å ta vare på baby?

Jeg prøver å holde huset i orden, lage mat og holde meg selv i noenlunde stand (dvs. en dusj om dagen og litt mascara..). I tillegg tar jeg ett 7,5p fag på høyskole, men jobber hjemme. Mannen oppfører seg av og til som om jeg ikke har noe å gjøre, og har stadig nye arbeidsoppgaver til meg. Vi driver gård, så det er alltid masse å gjøre, men jeg har rett og slett ikke tid og energi til så mye mer enn å få hjulene til å gå rundt i huset. Med veldig avbrutt søvn føler jeg at jeg ikke har noe overskudd.

Når det er sagt er det sikkert ikke enkelt for mannen heller, siden energien min er veldig opp og ned. Noen ganger tror jeg jeg skal rekke alt, andre ganger er det ille nok å stå opp om morgenen.

Lillegutt sover halvtimesøkter om dagen, og 1-2 timers økter på natta. Han spiser lite og ofte, jeg klarer visst ikke å endre på dette.

Enden på visa er at jeg har konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør mer. Jeg er flink til å ta meg av gutten når han er våken, leser i bøker, snakker, leker og ler mye sammen. I tillegg ligger han for seg selv under babygymmen noen småøkter om dagen.

Mange vil nok si at jeg bruker for mye tid på gutten, at han burde sove lengre, spise mer om gangen, ligge mer alene osv. Men jeg klarer ikke å endre på rutinene, og jeg får fort dårlig samvittighet om han blir liggende mye alene.

Så hva er vanlig? Bør man rekke mye når man har permisjon og "ikke gjør noe"? Jeg tenker at det er jo en grunn til at man har permisjon fra jobben, altså at man trenger fri for å ta seg av babyen?

Alle sier "kos deg nå, de vokser så fort". Men når jeg prøver å kose meg får jeg hele tiden inntrykk av at jeg burde rekke mer. "En burde jo kunne holde huset ryddig når man ikke har noe annet å gjøre, og om gutten skal ha oppmerksomhet hele tiden får du ikke gjort stort".

Kunne godt tenkt meg å gjort mer "egne ting", som å reise på besøk til familien, dra på Mor og Barn-trening, eller gå tur med venninner. Men får alltid følelsen av at dette er fritidsaktiviteter, og at jeg heller burde være med å dra lasset hjemme.

Jeg sliter rett og slett med å finne min rolle i permisjonsperioden. Hvor mye skal jeg gjøre, hvilke ambisjoner skal jeg ha?

Har dere funnet ut av dette?

Dagens hjertesukk :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan "trøste" deg med at det høres ut som du får gjort mer enn jeg gjør. Min er våken i 1-2 timer og sover i 45 min. Når han er våken får jeg gjort lite, for han liker ikke å ligge stort alene på gulvet, kun hvis mamma er synlig. Har prøvd å ha ham i bæretøy for å få gjort litt, men han blir varm og sur og vil bare ha pupp... Eller så gulper han over oss begge. Så blir som med dere, mye fangkos og sånn.

Jeg ammer han også i søvn hver eneste gang han skal sove, så det går 15 min ca hver gang bare til det...

Blir nesten aldri besøk hos noen, da han sliter med å sovne andre plasser, blir sjeldent besøk her, for jeg har ikke tid til å snakke med besøket. Har styrt meg av sted for å kjøpe tøy og leker et par ganger, og da har resten av dagen gått med til å prøve å hjelpe gutten til å ta igjen tapt søvn.

Jeg har lagt fra meg den dårlige samvittigheten for at jeg ikke har prikkfri leilighet og middagen på bordet med en gang mannen er innenfor døra. Kommer det, så er det flott, kommer det ikke så gjør det ikke.

Men jeg håper virkelig at vi snart finner mer praktiske løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: Du kan jo ikke gjøre mer enn du orker. Hvis du hele tiden skal gå på akkord med deg selv så blir du ekstra sliten, helt unødvendig.

Angående småspisthet, sover han i vogn? Jeg har til en viss grad klart å øke tiden mellom måltider på dagen ved åtrille og være ute på tur. Før ville småen ha mat hver time, men da rakk jo aldri puppene å fylle seg halvveis engang. Men det måtte noen dager med lange trilleturer og andre avledingsmanøvre til .

Jeg gjør forresten langt mindre enn deg. Småen har såvidt begynt å kunne ligge litt for seg selv, nok til å få satt på en klesvask eller en veldig kjapp rydderunde. Men jeg prioriterer å bruke tiden på småen eller ting jeg har lyst til. Besøke eller få besøk, feks . Må se litt andre fjes innimellom for ikke å tørne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: Å ta seg av en liten baby er mye mer enn 100%-stilling, så ingen skal ha dårlig samvittighet for at de ikke rekker å ha skinnende rene gulv eller ikke reiser på/får besøk x antall ganger i uka. Selvfølglig er det godt for egen psyke å ikke bare gjøre baby-ting, og innimellom bør man finne tid til litt egentid (her tror jeg mange mannfolk kan bli flinkere til å avløse), men dårlig samvittighet skal man ikke ha - mener jeg. Og du som både studerer og tar deg av gården i tillegg til babyen gjør nok mer enn de fleste mødre i permisjon.

Jeg går på mor/barn-trening en dag i uka, men ellers har vi ikke noe fast program, og det synes jeg er godt - for man vet aldri hvordan dagsrytmen til frøkna er. Og mye farting kan ha to utfall: enten er hun utslitt og sovner på et blunk på kvelden, eller så klarer hun ikke å roe seg og det blir skriking, byssing og legging x antall ganger før hun sovner for kvelden. Så vi koser oss på babygymmen, på fanget, med smil og pludring og andr aktiviteter. Jeg er såpass heldig at hun er våken i 1,5-2t og sover 1-2 timer. så jeg får ryddet og vasket litt klær når hun sover, men savner jo litt tid til å lese en bok, scrappe og strikke. Det handler vel litt om priorieringer også.

---

Tror frøkna klør veldig i gommene for hun putter flest mulig fingre inn i munnen, og spyttprouksjonen er på topp. Lite sikling, men mye "bobler". Det kan vel gå lang tid ennå før det kommer noen tannebisser. Er det noen som har prøvd sånne kløstillende greier til å smøre i gommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, Stinelin! Jeg er i alle fall ikke hjemme i permisjon for å vaske og rydde hus. Her får mannen ta i et tak rett som det er. Klart, lillebror sover bedre og bedre på dagen, og nå er duppene mellom 1/2-2 timer lange, så jeg har jo litt tid til alle "burde-gjøre-tingene". Lage middag er vel eneste jeg gjør fast, for det liker jeg, men resten er det litt hipp som happ med. Av og til er klesskapene tomme og vaskerommet fult :)

Men jeg er på babytreff en dag annenhver uke, skal begynne på babysang en dag i uken, treffes på kafe en til to dager i uken sånn ca. Plutselig føltes det ut som om jeg får tid til mye...Men vi er våken 6 de fleste morgener da, så rekker vel husvasken før andre tenker på å stå opp en gang :ler:

Her klør det også t i munnen. Alt skal inn, og han nyter visst jeg "klør" han på gommene og blir illsint når han ikke klarer å sikte inn bitelekene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: Jeg tror ikke man skal bekymre seg for alt som burde vært gjort i huset, eller alle man skulle besøkt/hatt besøk av når man har baby. Den går i første rekke uansett, og krever den deg hele dagen, ja da bruker du hele dagen! :) Bare kos deg du, Stinelin, og ikke tenk så mye! :smilorange:

Enig med det Haley sier at mennene gjerne kunne vært litt flinkere til å avlaste. Sier ikke at alle menn her ikke gjør det altså, men ofte er det mammaene som gjør det meste.... Min mann kommer og leker litt og når ungen går lei så går han lei også...Han orker sjeldent å ha han lenge om gangen. Litt kjedelig. Men jeg nyter hvert eneste sekund med L så det går egentlig greit.

----------------------

Lille L er også helt desp.etter å ha noe å tygge på og er akkurat som din Unknown, og blir kjempesint hvis han ikke får inn bitelekene... Har lenge lurt på om jeg skulle prøvd sånn kløstillende greier fra apoteket. Husker ikke helt hva det heter..Men blir glad om noen har erfaringer og deler det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i det du skriver jeg også, Stinelin. Synes det er vanskelig å få gjort noe særlig med baby, og går rundt med konstant dårlig samvittighet for ting jeg føler jeg burde ha gjort. Men jeg mener også å erindre at det ble litt bedre da Turnerose bikket 6-7 mnd og ble litt mer selvgående - satt selv og sånt. Da gikk det liksom an å ta henne med rundt og sette henne fra meg på gulvet og få gjort litt. Og ryggbæring er også suverent til husarbeid - har akkurat begynt å ha Snorkfrøken på ryggen nå her hjemme. Det sagt - babytiden er spesiell, og jeg prøver å ta den for det den er - tid til å være med en liten en som trenger meg store deler av døgnet. Så får det andre bare flyte litt.

Vi har ikke brukt noe på gommene før tennene har vært synlige (det ble sånne røde, ømme "klumper" på gommene til Turnerose når tennene var på vei opp). Dentinox er litt omdiskutert (vi bruker riktignok den britiske ekvivalenten i gel-form, men samme virkestoff), og jeg har tenkt at vi ikke trenger å bruke det mer enn nødvendig. Men veldig kjekt når tennene faktisk bryter gjennom. Det hjelper mest i overflaten (har testet på visdomstennene mine :ler:), så det har ikke så mye for seg før tennene er i ferd med å bryte overflaten.

Snorkfrøken siker og gnager som besatt for tiden, men jeg ser/kjenner ikke noe til tennene enda. Turnerose begynte med det samme rundt 3 mnd, hun også, men den første tanna kom ikke før hun var rundt 8 mnd... Jeg er godvenn med siklesmekker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støttende ord alle sammen. Jeg lar det flyte litt her hjemme altså, ingen fare... Problemet er bare at ingen kommer og rydder etter meg, så jobben blir min tilslutt uansett. :roll: Eller, nå har jeg begynt å stramme opp mannen mer, og minnet han på at det blir enda mindre hjelp ute om jeg skal fly og rydde etter han. :opplyser:

A sikler også masse, og gnager på hendene sine og mine. Har ikke spesielt tak på biteringer enda. Leste noe om at man helst skal begrense bruken av kløstillende middel, så vi prøver å satse på kalde ringer osv. i første omgang. Har bestilt Sophie giraff til han, håper den blir godt likt!

I dag har han ikke ville hatt melka mi, veldig merkelig. Han har sutra litt, og hver gang jeg har tilbydd puppen er han uinteressert. Når han fikk flaska si til kvelden spiste han likesågodt 3! :sjokkbla:

Rare greier, kan ikke huske at jeg har spist noe spesielt heller. Var på skolen i går og ammet ikke på over 7 timer, men klarte å pumpe en gang. kan det ha noe å si for smaken? Eller kanskje han snart heller vil ha flaske?

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående småspisthet, sover han i vogn? Jeg har til en viss grad klart å øke tiden mellom måltider på dagen ved åtrille og være ute på tur. Før ville småen ha mat hver time, men da rakk jo aldri puppene å fylle seg halvveis engang. Men det måtte noen dager med lange trilleturer og andre avledingsmanøvre til .

Sover maks en halvtime/time i vogna også. Har prøvd lange trille-, bil- og bæreturer, men han sover uansett ikke lengre enn det. I følge NAN-pakka kan han gjerne ta 120-200ml pr. måltid nå, men han synes mange 60ml måltider er helt fint. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som er kjent med å gi smaksprøver i nett? Har kjøpt Umami Taste Teaser , men er litt usikker på hva som er best å begynne med, og når. Det står fra 4mnd, men vi har prøvd grøt som skulle gå an fra den alderen, og fikk utslett og vond mage.

Hvilken frukt og bær, eller annen mat, er det best å starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som er kjent med å gi smaksprøver i nett? Har kjøpt Umami Taste Teaser , men er litt usikker på hva som er best å begynne med, og når. Det står fra 4mnd, men vi har prøvd grøt som skulle gå an fra den alderen, og fikk utslett og vond mage.

Hvilken frukt og bær, eller annen mat, er det best å starte med?

Vi kjørte jo den noe utradisjonelle BLW-metoden da vi introduserte fast føde for Turnerose, men hun begynte nå ihvertfall med ting som agurkstaver, godt kokte gulrotstaver (eller sånne snacksgulrøtter eller hva de nå heter - de lange og tynne), brokkolibuketter og søtpotetstaver, avocado, mango. Usaltede riskaker var også en slager. Har aldri brukt sånne nett eller denslags, så der har jeg ingen erfaringer å dele. Hun fikk det rett i hånda og gomlet i vei. Men hun var litt større, da, ca 5,5 mnd, og holdt maten selv uten problemer.

Ellers er det veldig greit å koke grøt selv, på f.eks. hirseflak eller havremel, og tilsette en god skvett morsmelk. Kan kanskje være verdt å prøve hvis han reagerer på kjøpegrøt? Denne bloggen er forøvrig fin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, den bloggen var jo helt super! Må igang å lage "isbitform-mat" nå, gleder meg til småtten kan smale litt! Er 4 mnd litt tidlig, eller er det bare å kjøre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drøyer en stund fortsatt, Stinelin, men Snorkfrøken er godt fornøyd med puppen enn så lenge. Mulig hun får en agurkstav å gnage på eller sånt fremover, hvis hun er interessert, men i tilfelle bare for å få smaken på "ordentlig" mat. Regner med å innføre fast føde litt nærmere 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gi bittesmå smaksprøver. Jeg ga storebror i slikt nett fra ca 5 mnd husker ikke helt. Pære var pop, banan også. Søt eple, ikke syrlig. Da han ble litt større rundt 6 mnd fikk han brokkolibuketter og brødskorper. Brødskalken tørket jeg i stekeovn på lav varme så det ble hard kavting. Så gnog han på denne, fikk ikke av store biter. Var veldig spennende å smake grovbrød :)

De første smaksprøvene var en teskje risgrøt og maisgrøt, ikke samme dag. En teskje kokt potet med morsmelk. I starten kan ikke tunga dette med å føre maten bakover til svelget, dytter maten ut igjen, dette er også noe man må lære seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemann har fått suttet på agurk og fersken og smakt på kokt gulrot og potet. Moste gulrot og potet, mulig det er bedre å gi i fast form. Det var ikke noe særlig suksess, så vi tar det med ro. Mtp at han bare er 3 mnd og en uke korrigert aldre så er det jo ganske tidlig. Han har bare virket veldig nysgjerrig når vi spiser.

Ellers synes jeg han plutselig ble altfor sprelsk. Sparker av seg dyna og romsterer rundt i senga. Har hatt hodeenden litt hevet pga gulp, men i natt fant jeg ham helt i bunn av senga på tvers, under dyna! :overrasket: Var helt forferdelig. Har gått til innkjøp av ullpysjer (Janus på OBS til 199) og håpet at jeg skulle slippe å bruke sovepose til han, men nå vet jeg jammen ikke. Startet med å legge ryggen flat igjen. Håper det hjelper. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte også sånn nett til M, kjempepoppis! Stoppa oppi alt vi følte for, mest frukt da synes jeg å huske.

Jeg kommer til å begynne med smaksprøver over neste helg, da er lillebror 4mnd. den største grunnen er at jeg ikke helt klarer å mette han utover ettermiddag og kveld , så jeg håper en skje eller to av frukt eller grønnsaker etter puppen vil gjøre susen :)

I natt var bare lillebror bare våken 2 ganger :hoppe: føler meg meget uthvilt akkurat nå!

Jeg holder på å lære meg å skrive med ordliste på mobilen, derfor kan det bli noen skrivefeil iblant...

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke begynt med noe (sånn siden han bare er 3 mnd ;) ), men jeg har tenkt å begynne smått med most frukt og grønnsaker om en måned eller to.

Har planer om å gjøre mer som Joyce og gi mat han kan spise selv når han er klar, men jeg vil også ha muligheten til å gi han mat på skje. Så da gjør vi bare begge deler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går sovnet småen som om noen skrudde av en lysbryter, helt snodig. Han får jo en flaske med litt MM på kvelden, og vanligvis blir det en runde pupp etter den, men i går gikk lyset da han skulle rapes etter flaska. Og det en time før han normalt sovner! Mao, jeg og mannen fikk en hel time for oss selv før det var leggetid for oss også, o lykke :fnise:

Småen tok riktignok igjen den tapte våkentiden midt på natta, hvor han brukte to timer på å sovne igjen etter første nattamming, men likevel... deilig med litt kveldsfri. Gjør ikke så mye at han er våken på natta når han er i strålende humør og skravler som en foss. Det er nemlig det nye nå om dagen, skikkelig pludring. Først var det bare med meg, men nå ligger han jommen og skravler til lekene sine også. :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...