*Joyce* Skrevet 30. august 2012 Forfatter #2141 Del Skrevet 30. august 2012 Er nok en del enklere med pentøy til jenter, skjønner jeg! Kjoler har de jo hele året... Mye kult på den siden du linket til, Schaden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 31. august 2012 #2142 Del Skrevet 31. august 2012 Lillegutt hadde hjemmestrikket og -sydd bunad i navnefesten. Vi hadde navnefest og bryllup samtidig, ei fantastisk helg! Kjennes godt å være gift med drømmemannen Likevel er det litt tungt om dagen. Tror faktisk jeg kjenner på en fødselsdepresjon, og lurer litt på hva jeg skal gjøre med det. Snakker med mannen, men har ikke tatt det opp med noen andre. Er det nødvendig tro? Eller kan jeg komme igjennom det på egen hånd? Har tenkt at det kan være mangelen på søvn også, er mye våken på natta. Han våkner ofte for mat om natta, lurer på om det har blitt en uvane? Skulle gjerne hatt han til å sove lengre perioder, men aner ikke hva jeg evt. kan gjøre med det. Hittil har jeg smurt meg med tålmodighet, og håper han kanskje kan sove lengre når han starter med grøt/fast føde. Sovner ca kl.19, våkner 00-03-05-06-07. Veldig fornøyd med at han sover så godt først på kvelden og natta, men det hadde vært deilig om han kunne sovet fra 03-07. Han ligger mellom oss, slik at jeg ammer uten å måtte stå opp. Hvordan gjør dere det med liggende amming? Jeg synes det er vanskelig å amme på puppen som er lengst fra han, og har hittil lagt meg på den andre siden av han når jeg har skiftet pupp. Litt upraktisk kan man si.. Har prøvd å legge ungen på ei pute, men føler at jeg vekker han mer på den måten enn om jeg flytter meg selv, og jeg får ikke til noen god stilling. Amminga er fortsatt ganske vond, så jeg tåler minimalt med drag i puppen. Artig å høre om deres småtasser, morskjærligheten stråler av det dere skriver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 31. august 2012 Forfatter #2143 Del Skrevet 31. august 2012 Gratulerer med overstått giftemål og dåp, Stinelin! Jeg vil absolutt råde deg til å be om støtte fra lege/helsesøster. Jeg vet litt for godt hvor dumt det er å la fødselsdepresjoner skure og gå. Be heller om hjelp tidlig, sånn at det ikke utvikler seg mer enn nødvendig! Mange helsestasjoner har f.eks. en psykiatrisk sykepleier eller lignende som man kan få samtaler med. Har dessverre ikke noen råd til deg ang. nattamming, men Snorkfrøken spiser vel omtrent tilsvarende din gutt, med unntak av 06-måltidet. Jeg synes det går helt greit, men jeg merker fint lite til ammingen nattestid. Har "lange nok" pupper til at jeg fint kan amme på begge bryst liggende på én side, så jeg våkner stort sett bare nok til å huske hvilken pupp jeg bød på sist. Det sagt, jeg tror det sitter litt i hodet, også - jeg våknet mye mer de første månedene med Turnerose, før jeg fikk dreisen på det, men jeg var så innstilt på å nattamme at jeg bare bestemte meg for å holde ut. Håper du finner ut av det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 1. september 2012 #2144 Del Skrevet 1. september 2012 Gratulerer som frue, Stinelin!! Imponerende med bryllup (og dåp !) så kort tid etter fødsel. Anbefaler å oppsøke hjelp, ja. Kanskje det ikke skal så mye til? Har selv vært og snakket med HS flere ganger, litt preventivt, pga den kjipe starten vår.en nær det er sagt, nå merker jeg det kun når småen sover dårlig og jeg blir sliten. Har du testet å la babyen ligge i egen seng? Hvis han fremdeles får den ene flaska mme på kveldstid burde han jo ha en god soveperiode først. Småen kan fort finne på å våkne hver time etter at han får komme opp i senga, han sover rett og slett ikke like tungt mellom oss. Dvs at han våkner når han kommer inn i den lette søvnfasen. Derfor er det egen seng på ham når han legges for kvelden, og dersom første mating kommer for tidlig på natta, blir det tilbake i egen seng da og. Han får komme oppi til oss i fire-femtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 1. september 2012 #2145 Del Skrevet 1. september 2012 Gratulerer så mye med vel overstått bryllup og navnefest, Stinelin! Jeg har ikke erfaring med fødselsdepresjon, men med "vanlig" depresjon, og støtter de andre her. Ta det opp, jo før jo bedre. Mannen er flott å snakke med, men utenforstående som kan litt om saken er gull verdt. Nattammingen høres slitsom ut. Er det slik at han sovner umiddelbart etter måltidet kl 5 og 6? Hvis ikke ville jeg stått opp med ham da, og heller forskjøvet leggetiden om kvelden i en halvtime. Det kan også være at han spiser slik for å få sovet så lenge om ganga. Hvordan sover han om dagen? Det kan også hjelpe om han ikke sover fullt så tett på deg. Vi har sprinkelsenga inntil vår seng, så det blir en armlengdes avstand mellom oss. Han spiser mindre når han sover der hele natta enn når jeg drar han bort til meg og vi sovner under amming. Jeg setter meg opp i senga når jeg gir fra puppen lengst vekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 1. september 2012 #2146 Del Skrevet 1. september 2012 Gratulerer med giftemål og navnefest, Stinelin! Som de andre, selv om jeg ikke har noen direkte personlig erfaring, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med fagfolk. Enten helsesøster eller fastlege. Ofte trenger man et perspektiv på tingene utenfra, og mannen blir desverre litt inhabil akkurat der. Når det gjelder nattamming, så sover frøkna i vugge ved siden av senga og når jeg skal amme henne så legger jeg henne enten oppi sengen hos oss eller jeg sitter på sengekanten, litt avhhengig av hvor trøtt jeg er. Hvis hun blir liggende i senga vår så våkner hun mye lettere, men hvis jeg legger henne tilbake i vugga så slipper jeg unna med amming 2-3 ganger. Men hun får komme opp i sengen vår på morgenkvisten når ammingen i 6/7-tiden foregår. Har tenkt mange ganger at jeg gjerne skulle samsovet mer, men i vår 150cm seng så blir det dårligere søvn på både meg og Frøken Fryd (Mannen sover gjennom alt...), så vi nøyer oss med å dele morgenkvisten sammen. Og det er veldig koselig etter en nat "fra hverandre" Jeg må også legge meg på andre siden av frøkna når hun skal få det andre brystet, og det blir litt tungvint, men som regel vil hun bare ha det ene brystet om natta, og når hun da legges tilbake i vugga så slipper vi i grunn det problemet. --- Jeg tror jammen ikke det er lenge til frøkna vår begynner å le. Har hørt antydninger et par dager nå Når begynte deres små og le? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 1. september 2012 #2147 Del Skrevet 1. september 2012 Takk alle sammen! Bryllup og navnefest gikk fint, men jeg merket etterpå at jeg ble sliten. Godt å ha det unnagjort, og det ble virkelig et minne for livet. Får snakke med helsesøster på neste kontroll. Vet så lite om depresjon, så av og til tenker jeg det bare er at jeg er sliten og trøtt. Men så blir det av og til så ille at jeg tror det må være noe mer. Nattammingen høres slitsom ut. Er det slik at han sovner umiddelbart etter måltidet kl 5 og 6? Hvis ikke ville jeg stått opp med ham da, og heller forskjøvet leggetiden om kvelden i en halvtime. Det kan også være at han spiser slik for å få sovet så lenge om ganga. Hvordan sover han om dagen? Det kan også hjelpe om han ikke sover fullt så tett på deg. Vi har sprinkelsenga inntil vår seng, så det blir en armlengdes avstand mellom oss. Han spiser mindre når han sover der hele natta enn når jeg drar han bort til meg og vi sovner under amming. Takk for tips, skal prøve å ha sprinkelsenga inntil vår. Det er først i 7-tida at han våkner og blir liggende å pludre, og le helt til han vil opp. Skifter bleie en gang i løpet av natta, som regel ved måltidet kl.3. På dagen sover han 3-5 småøkter på maks èn time. En halvtime eller et kvarter er mer vanlig. Siste soveøkt rundt kl.16-17. Det som kanskje er det verste med natta er at jeg er så forferdelig trøtt selv! Å sette seg opp for å amme føles helt forferdelig, og jeg prøver derfor å ligge. Vipper han framover slik at han får rape, og så sovner vi momentant igjen. Har lurt på om det har blitt en uvane, men han har spist og sovet ofte og lite helt siden han ble født, så jeg tror bare han er sånn, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 1. september 2012 #2148 Del Skrevet 1. september 2012 Har lurt på om det har blitt en uvane, men han har spist og sovet ofte og lite helt siden han ble født, så jeg tror bare han er sånn, T fikk også den uvanen med å våkne ofte på natta. Etter 2 netter der jeg bestemte meg for at 2 timer mellom amming var minimum, gikk det mye bedre. Men det var vanskelig å være så bestemt når jeg var så trøtt. Ville helst bare gi etter for å slippe sutringen. Han godtok egentlig smokken i stedet mye lettere enn hvajeg trodde Nå er vi bare våken 2-3 ganger ca, og det er jeg strålende fornøyd med! I natt har begge ungene vært på overnatting! Egentlig skulle farmor sitte her så vi kunne ta natten og morgenen selv, men så ville ho heller ha begge der, i tilfelle vi skulle bli sene. Vi skulle ut, sånn forresten. Litt ekkelt å forlate T der når jeg ikke helt stoler på at nettene går greit, men det hadde det visst gjort! Fantastisk deilig å få 8 timer sammenhengende søvn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 1. september 2012 #2149 Del Skrevet 1. september 2012 Gratulerer Stinelin! Her har plutten også plutselig (de tre siste nettene) begynt å våkne hyppig. Han sover fra mellom 19-20 til ca 0230, og så kl 3, 4, 5.30 og 0745. Jeg blir litt sprø, men det varer forhåpentligvis ikke evig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 1. september 2012 #2150 Del Skrevet 1. september 2012 T fikk også den uvanen med å våkne ofte på natta. Etter 2 netter der jeg bestemte meg for at 2 timer mellom amming var minimum, gikk det mye bedre. Men det var vanskelig å være så bestemt når jeg var så trøtt. Ville helst bare gi etter for å slippe sutringen. Han godtok egentlig smokken i stedet mye lettere enn hvajeg trodde Nå er vi bare våken 2-3 ganger ca, og det er jeg strålende fornøyd med! I natt har begge ungene vært på overnatting! Egentlig skulle farmor sitte her så vi kunne ta natten og morgenen selv, men så ville ho heller ha begge der, i tilfelle vi skulle bli sene. Vi skulle ut, sånn forresten. Litt ekkelt å forlate T der når jeg ikke helt stoler på at nettene går greit, men det hadde det visst gjort! Fantastisk deilig å få 8 timer sammenhengende søvn Men hvordan går det an å utsette ammingen? Her er det sekunder fra sutring til vill skriking om ikke maten serveres fort. 8 timers søvn hørtes helt fantastisk ut! Kjenner jeg kunne betalt endel for det nå. Gratulerer Stinelin! Her har plutten også plutselig (de tre siste nettene) begynt å våkne hyppig. Han sover fra mellom 19-20 til ca 0230, og så kl 3, 4, 5.30 og 0745. Jeg blir litt sprø, men det varer forhåpentligvis ikke evig Takk! Kan det være at de nærmer seg perioden hvor de trenger fast føde i tillegg til melk, slik at de krever mer? Etter press fra familien prøvde vi såvidt litt grøt, men fikk utslett og urolige netter med mye luft, så det venter vi med. Hadde et lite håp om at lillegutt skulle sove bedre om han ble mer mett, men neida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 1. september 2012 #2151 Del Skrevet 1. september 2012 Gratulerer med giftemål og navnefest, Stinelin! --- Jeg tror jammen ikke det er lenge til frøkna vår begynner å le. Har hørt antydninger et par dager nå Når begynte deres små og le? Takk! Lillegutt lo høyt for første gang ved 3 mndrs alder, moro! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 1. september 2012 #2152 Del Skrevet 1. september 2012 Ammer du ham i søvn, Stinelin? Hvis det kan det også være derfor han hyler med en gang han våkner hvis puppen ikke er klar. Hvis ikke, så er han nok "bare" sulten. Hvis han spiser aktivt hver gang er han sulten uansett. Min sover likt som din på dagen, og jeg er rimelig sikker på at min tar igjen for tapt dagsøvn på natta. Han sover også 11-13 timer, spesielt de dagene han ikke sover mer enn 30 min i slengen. Jeg holder på å øke dagsøvnen hans etter teoriene til Elisabeth Pantley (the no-cry nap solution heter boka), kanskje det er noe du også er interessert i å se på? Haley: jeg venter også på første skikkelige latteren han har vært nesten fremme siden han var 6-7 uker, og nå håper jeg han snart får det skikkelig til! Gleder meg masse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 1. september 2012 #2153 Del Skrevet 1. september 2012 Ammer han ikke i søvn, mener ihvertfall ikke å gjøre det.. Men på natta er vi veldig trøtte, og kan sovne fra amminga. Han spiser aktivt hver gang han får pupp/flaske, raper, og sovner igjen. Virker som om han er sulten hver gang han våkner, men så spiser han ganske lite før han sovner igjen. helsesøster mener han har liten magesekk pga små hyppige måltider. Forsåvidt sunt for han, men slitsomt og lite praktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 2. september 2012 #2154 Del Skrevet 2. september 2012 Her kom den første latteren når han var 2,5 mnd. Det er så herlig med babylatter! I natt har det gått bedre med sovingen. Sov fra 20-02.45 og så våknet han 03.45 men da gav jeg ham bare sutten og da sovnet han med en gang! Deilig. Så spiste han i 5.30 tiden og sov til 07.30. Luksus dette Nå skal jeg på min første spinningtime etter fødselen, jeg gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 2. september 2012 #2155 Del Skrevet 2. september 2012 Gratulerer med giftemål og navnefest, Stinelin! Så utrolig koselig!! Gutten min har også begynt å våkne hver 2. time hele natten igjennom. Han spiser hver gang. Har holdt på i over en uke, men i natt sov han 8 timer i strekk! Så ikke vet jeg hva som skjer..... Håper det fortsetter sånn hvertfall! Hvordan fikk dere ungene til å le? L er så utrolig blid og god og ler "lydløst" på en måte...hikster litt..Men har ikke fått en skikkelig trillende latter enda... Hadde vært så gøy å høre snart!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 2. september 2012 #2156 Del Skrevet 2. september 2012 Gratulerer med giftemål og navnefest, Stinelin! Så utrolig koselig!! Gutten min har også begynt å våkne hver 2. time hele natten igjennom. Han spiser hver gang. Har holdt på i over en uke, men i natt sov han 8 timer i strekk! Så ikke vet jeg hva som skjer..... Håper det fortsetter sånn hvertfall! Hvordan fikk dere ungene til å le? L er så utrolig blid og god og ler "lydløst" på en måte...hikster litt..Men har ikke fått en skikkelig trillende latter enda... Hadde vært så gøy å høre snart!! Takk! Oi, tenk om vi plutselig fikk 8 timer her også! Vår gutt gjorde slik som din, lo lydløst ei stund. Så begynte han å bruke mer lyder når han prata, og til slutt la han på lyd når han lo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 2. september 2012 #2157 Del Skrevet 2. september 2012 I natt var et maraton av amming og flasker, puh... Kl.06.30 var sjette gangen siden kl.03, og jeg spurte mannen om han ikke kunne gi ei flaske. Neste gang jeg våkna var jeg alene på soverommet, hørte svigermor snakke med gutten på stua, og klokka var 10.30! Mannen var ute og jobba, og svigermor hadde tatt over for at jeg skulle få sove. Nå har han sovna i hengevogga, herlig å ta over sovende unge. Så utrolig deilig med litt søvn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 2. september 2012 #2158 Del Skrevet 2. september 2012 Heh. Det eneste som er sikkert, er at jeg ikke kan vite hvordan nettene blir. Gjelder tydeligvis for flere her. En natt kan småen fint finne på å sove seks-syv timer i strekk, andre ganger er han lys våken etter to timer. Men han har heldigvis begynt å gi seg med den evinnelige skvettbæsjinga, så jeg må ikke lenger skifte bleie midt på natta (og gjøre ungen enda mer våken). Det å bare kunne rulle ut puppen og gi ungen mat i senga, gjør nattammingen veldig mye enklere. Jeg ammer forresten bare fra ett bryst på natta, fordi den trøblete puppen krever litt mer innsats å få tak på, både fra babyens og min side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 2. september 2012 #2159 Del Skrevet 2. september 2012 Jeg ammer forresten bare fra ett bryst på natta, fordi den trøblete puppen krever litt mer innsats å få tak på, både fra babyens og min side. Men går det greit med produksjonen på den puppen likevel? Jeg har også en side som er mer knotete enn den andre, men ammer på den om natta likevel, siden jeg er redd for mindre produksjon om jeg lar den være. Er egentlig ikke noe galt med puppen, men jeg er så ekstremt høyrehendt at jeg knoter litt med å legge til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 2. september 2012 #2160 Del Skrevet 2. september 2012 Lillegutt har kommet igang med smilingen ordentlig! Han er så nydelig lille gutten min. Jeg har nok ikke vært nok på med stimuleringen av ham, har blitt litt oversett med to barn +++. Men jeg har tatt meg på tak og prioritert at vi både skal ha interaksjon og kos i flere sesjoner hver dag. Og øve på å løfte hodet, i mageleie og ryggleie. Nå har vi pratestunder flere ganger om dagen, og han har kjapt blitt med på leken. Han smiler når jeg smiler, stikker ut tunga når jeg gjør, og svarer på mine lyder til ham. Så sitter vi der og smiler og brummer til hverandre Han har ikke ledd enda, kommer vel rundt tre mnd så litt unna enda. Storebror var ganske nøyaktig tre mnd, for han slo til med første latter - mens vi filmet ham. Man har vel ikke sånn flaks flere ganger kanskje. Men videokameraet skal tømmes ikveld så jeg kan ta opp filminga igjen, har vært fullt en tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå