Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig fått mye mer tid ved pc'en, så nå kommer alt jeg har grublet på i det siste.. :fnise:

Hvordan er det når babyen sovner mens den ligger å ser på leker over seg? Er han sliten og overstimulert kun hvis han gråter, eller kan han bli sliten og sovne av tittingen?

Eller er det en grei måte å få babyen til å sovne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har brukt libero til nå, men skal prøve Coop-bleiene når vi er ferdige med pakken vi er på nå. Vi brukte nr 2 frem til han var 7 uker, og så oppdaget vi veldig plutselig at de var for små. Hadde en skikkelig lekkasje plutselig. Fristet ikke til gjentakelse akkurat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Er det mange som reagerer på Cerazette?

Jeg vet ikke sikkert om det er pillene som gjør det, siden jeg bare tar sånn annenhver eller noe sånt :fnise: Men jeg har blødning nr.2 etter renselen var over, jeg er trøtt og sur og hormonell. Om det er pillene som gjør det så slutter jeg i alle fall, for de få jeg tar har ingen beskyttelse likevel. Men jeg er så redd for å bli gravid igjen, at jeg tenker at en er bedre enn ingenting. Dumme meg! Er redd for å gjøre noe varig, siden kroppen min ikke har likt noen av p-pillene jeg har brukt. P-plaster er det eneste som jeg har holdt ut, men da må jeg jo slutte å amme. For noe styr altså.

Og jeg har overhodet ikke tenkt å planlegge nestemann enda altså, jeg bare vet at han ikke er så veldig velkommen neste året! Men når alle mine kilo er borte og kroppen er i fin form igjen, så er jeg klar :)

Vi bruker rema1000 sine bleier nå, og er like fornøyd med dei som med både pampers og libero sine. Bæsjeuhell har vi hver eneste gang han finner på å gjøre sånne ting (1-7gg pr uke) og jeg finner ingen måte å unngå det på :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke sikkert om det er pillene som gjør det, siden jeg bare tar sånn annenhver eller noe sånt :fnise: Men jeg har blødning nr.2 etter renselen var over, jeg er trøtt og sur og hormonell. Om det er pillene som gjør det så slutter jeg i alle fall, for de få jeg tar har ingen beskyttelse likevel. Men jeg er så redd for å bli gravid igjen, at jeg tenker at en er bedre enn ingenting. Dumme meg! Er redd for å gjøre noe varig, siden kroppen min ikke har likt noen av p-pillene jeg har brukt. P-plaster er det eneste som jeg har holdt ut, men da må jeg jo slutte å amme. For noe styr altså.

Og jeg har overhodet ikke tenkt å planlegge nestemann enda altså, jeg bare vet at han ikke er så veldig velkommen neste året! Men når alle mine kilo er borte og kroppen er i fin form igjen, så er jeg klar :)

Vi bruker rema1000 sine bleier nå, og er like fornøyd med dei som med både pampers og libero sine. Bæsjeuhell har vi hver eneste gang han finner på å gjøre sånne ting (1-7gg pr uke) og jeg finner ingen måte å unngå det på :sprettoy:

Da kan du jo bare droppe å ta de da, og se om surpomp-symptomene blir borte :fnise: Jeg har hvertfall ikke reagert på p-piller før, så regner med at minipillen går like bra!

Er Rema1000 bleiene sånn billigprodukt? (altså noe ala first price og den slags)...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går rett i kjelleren av Cerazette. Mentalt, altså. Burde komme med advarsel om at folk som har/har hatt depresjoner ikke må finne på å ta dem. :redd: Jeg har prøvd en del hormonprevensjon (og kommet frem til at p-ring er tingen for meg), men har ikke reagert så voldsomt på noe annet - selv om jeg ikke akkurat var en utpreget god huskamerat på de øvrige p-pillene jeg har testet, heller. :fnise: Stakkars mannen... ;) Men p-ring er ikke aktuelt før jeg har sluttet å amme. Og da skal vi jo prøve på nummer 3. :ler:

Vi merker også at Snorkfrøken blir urolig og vanskelig å roe hvis vi har/er på besøk. Og at det har vært vanskeligere med dagsoving nå som Turnerose har hatt ferie fra barnehagen. Spent på hvordan det blir nå som barnehagen åpner igjen.

Vi holder stand med tøybleiene. :) Men det er jo det vi kjenner og er vant til, så jeg tenker ikke noe over det, egentlig. Vi holder også Snorkfrøken over vasken ved hvert bleieskift, så vi har knapt bæsjebleier, heller - det aller, aller meste går i vasken. Utrolig deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder stand med tøybleiene. :) Men det er jo det vi kjenner og er vant til, så jeg tenker ikke noe over det, egentlig. Vi holder også Snorkfrøken over vasken ved hvert bleieskift, så vi har knapt bæsjebleier, heller - det aller, aller meste går i vasken. Utrolig deilig!

Hæ? Bæsjer hun i vasken? Hvordan klarer dere å time det? Eller bæsjer hun kun når dere tar av bleia? Næh... *imponert*

Jeg ser når lillegutt skal bæsje, men da er ofte bleia halvfull allerede. Men jeg har tenkt at om han er like lett å lese når potte/dotreninga begynner, skal jeg ihvertfall se når det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og min har bæsj i hver eneste bleie. Ofte i ny bleie før vi kommer oss ut av badet. Så han må bare ha bæsj, jeg kan ikke skifte hvert 10 min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Lillemann bæsjer kanskje hver 3.-4. dag. Men da flyter det fort over om vi ikke er raske nok til å skifte før neste ladning.

Foreløpig har jeg ikke kjent noe særlig til Cerazetten, bortsett fra en ekstrem sjokoladetrang som oppsto umiddelbart etter første pille. Og så var jeg litt småkvalm et par dager. Mulig det var all sjokoladen. :fnise:

Har prøvd både p-piller og p-ring tidligere og ingenting har fungert særlig bra. Blir både deppa og mister lysten. Spennende å se om dette funker. Regner med at jeg bare tar det så lenge som det er absolutt krise å bli gravid, så kan vi heller hoppe av i svingen etter hvert.

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Bæsjer hun i vasken? Hvordan klarer dere å time det? Eller bæsjer hun kun når dere tar av bleia? Næh... *imponert*

Jeg ser når lillegutt skal bæsje, men da er ofte bleia halvfull allerede. Men jeg har tenkt at om han er like lett å lese når potte/dotreninga begynner, skal jeg ihvertfall se når det skjer.

Vi begynte med dette for... tja, 4 uker siden? Da hun sluttet å bæsje i ett sett (vi hadde bæsj i hver eneste bleie de første par månedene). I starten var det vel mest på lykke og fromme, men nå ser det ut til at hun har lært seg at vi holder henne over vasken ved bleieskift, og bæsjer da. Vi ser jo også om hun begynner å presse - om det skjer hender det at bittelitt kommer i bleia, men så pauser hun når vi løper bort til stellebordet, og sprarer resten til vasken. :fnise: Men det med pressingen har ikke skjedd på et par uker - som sagt tror jeg hun har lært seg at hun får bæsjemuligheter ved hvert skift. Vi holder henne med ryggen inn mot vår mage og hendene under hvert sitt kne. Tyngdekraften gjør nok også sitt! :jepp: Tror det er mye lettere å bæsje i "sittende" posisjon enn liggende.

Vi har forøvrig erfart at de gangene vi har hatt bæsjelekkasjer, har det vært med engangs når vi av en eller annen grunn har brukt det (mangel på tørre, rene bleier, f.eks. :plystre:, eller på hytta hvor det ikke er innlagt vann) - det virker rett og slett som om bleiene ikke KLARER å holde på store mengder bæsj? Det er faktisk ikke et problem med tøybleier - det har jeg hørt fra flere tøybleiebrukere. Uten at jeg helt vet hva det kommer av...

---

Turnerose (og mannen, hehe) er i barnehagen i dag - første dag på ny avdeling for henne - and lo and behold, Snorkfrøken sover! I vugga! (Mao ikke i meitaien på magen min...) Hun har snart sovet i 40 minutter og er særs rolig ifht hva hun har vært ifbm dagsoving de siste tre ukene, når Turnerose har hatt ferie. Håper det fortsetter sånn! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst, liten baby som bæsjer på "kommando" :icon_lol:

Lillegutt har også sluttet å bæsje mange ganger om dagen, men jeg synes bleieskift er så koselig at det hadde ikke gjort noe om han fortsatte en stund. Liker bleieskift bedre enn amming, hehe...

Snorkfrøken sover kanskje bedre i ro og fred? Hører ofte at babyer liker å sove i hverdagsbråk, men her er det helt klart best når det er stille. Vi har hatt feriebesøk av søskenbarn på 1 og 4, og lillegutt skvatt skikkelig når de hylte og skrek. Høye, skarpe lyder i huset hjalp ikke på sovinga, hverken for han eller oss voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer veldig på p-piller, cerazette inkludert. Blir lettere deprimert, får angst osv :( blir rett og slett ekstremt sårbar! Så jeg unngår p-piller, og er spent på hvilke andre forslag legen kommer med. Men vi klarer oss fint med kondom vi da :) mannen foretrekker heller kondom enn at jeg skal gå på hormonprevensjon :fnise:

Bæsj i hver bleie her ;) bruker fremdeles libero nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sover ikke i andres hverdagsbråk, kun i vårt... Så besøk er ikke lett her heller.

Endret av Nektarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorkfrøken sover kanskje bedre i ro og fred? Hører ofte at babyer liker å sove i hverdagsbråk, men her er det helt klart best når det er stille. Vi har hatt feriebesøk av søskenbarn på 1 og 4, og lillegutt skvatt skikkelig når de hylte og skrek. Høye, skarpe lyder i huset hjalp ikke på sovinga, hverken for han eller oss voksne...

Næh, det varte ikke så mye lenger... Hehe. Ingen storsover vi har fått denne gangen heller, på dagtid, that is. Fire dupper i dag på +/- en halvtime... Jaja. ;) Men ja, hun reagerer på skarpe lyder. Heldigvis er Turnerose relativt stillferdig av seg, men litt blir det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme mengde søvn her, men vi har blitt vant til det. Har jo ikke noe annet å sammenligne med heller, så det er jo greit. Kanskje neste unge blir en storsover, DET blir luksus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Lurer på om lillemann har nytt utviklingssprang.. Han ville ikke sove igår, var klengete og ville bare bæres. Tror han har spist litt lite de siste dagene også. Han var akkurat sånn for fem-seks uker siden også.

Er det med utviklingssprang bare en teori, eller er det noe hold i det? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov småen seks timer i strekk! Jeg sto opp som vanlig kl to, så at ungen sov tungt og pumpet isteden. Tenkte at han snart ville våkne og be om mat, men da jeg våknet kl fem sovhan fremdeles. Da vekte jeg ham!

For all del, det var skikkelig deilig å få sovet litt, men stakkars ungen! Har dårlig samvittighet nå.. han må jo ha vært utsultet. Ikke at han egentlig viste tegn til det, han var blid og fornøyd som alltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I natt sov småen seks timer i strekk! Jeg sto opp som vanlig kl to, så at ungen sov tungt og pumpet isteden. Tenkte at han snart ville våkne og be om mat, men da jeg våknet kl fem sovhan fremdeles. Da vekte jeg ham!

For all del, det var skikkelig deilig å få sovet litt, men stakkars ungen! Har dårlig samvittighet nå.. han må jo ha vært utsultet. Ikke at han egentlig viste tegn til det, han var blid og fornøyd som alltid..

Jeg har latt Snorkfrøken sove de gangene sånt har skjedd her. (Vel - latt henne sove er vel muligens en sannhet med modifikasjoner - jeg har sovet fordi hun ikke har våknet, så da... :ler:) Det har uansett ikke blitt noen vane, bare en natt innimellom at hun sover forbi et måltid hun pleier å ville ha. Er hun helt utsultet vil hun våkne, tenker jeg...

---

Vi skal på 3-mndkontroll i dag! Gruer meg litt til vaksine, men det går vel fint, det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden går plutselig ganske fort.. tre måneder allerede? Men ja, småen er jo straks en måned, han og.

Stakkars lille Snorkfrøken. Men vaksinene er kanskje verre for mor enn for ungen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hopper inn igjen her jeg... har vært sp mye styr etter fødsel her. Nyintensiven med penicilin, to sykehusopphold fordi han ikke har fått i ssg mat... og nå medisin for refluks som vi har sett delvis virkning av... oh med en storebror som krever sitt er det et slit gitt! Bare bærer lillegutt hele dagen, takk og lov for bæretøy! Og takk og lov for at tida går!

Skal lese meg litt opp på dere andre. Håper dere har en bedre babytid enn jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda Molly, det hørtes ikke greit ut. Hva sier legene om tiden fremover da?

Idag har vi vært på 6 ukers kontroll. Han er 57 cm og 5,6 kg. Bittelitt under snittet i høyde, bittelitt over snitt i vekt. Alt i alt kjempefint :)

Jeg må legge inn 20 min buffer til bleieskift før vi drar noe sted! Da er det ta av tøy, skylle stump, tørke, basjer bittelitt, tørke basj med olje/bomull eller skylle på ny, salve, litt mer basj?, mer salve, bleie, mye mer basj, skylle, tørke, salve, basj, tørke, bleie, bukse, mer basj... en tålmodighetsprøve! Jeg prøver stort sett å følge hans rytme og skifter etter store utblåsninger så det ikke vil lekke sånn. Men når vi skal noe liker jeg å dra med ren bleie, og skift blir utenfor hans rytme. Da blir det mye tissing og basj etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...