Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer Glenfarclas!

Her er vi på dag tre, og melken har nå kommet for fullt. Babyen spiser, og sooooover mellom måltidene.. Lettet over at melken kom kjappere denne gang, men like vanskelige pupper å koble seg på denne gang også. Stakkars mini strever og blir sint. Blir nok bedre om en uke eller to. Men akkurat nå må jeg bare overse at jeg er sår, og la ham sitte når han endelig får tak, selv om taket er vondt. Jeg har ikke hjerte til å ta ham av når han har strevd kjempelenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, Glenfarclas! :gratulerer::hjerte:

Uff, de første ammedagene er ikke de morsomste, ViljaH. :troest: Håper puppene dine overlever nogenlunde greit, og at det går seg raskt til! Det gikk mye fortere denne gangen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Huff ja, sår her også. :trist: Jobber med teknikken, men jeg føler hun aldri vil gape stort nok. Tror kanskje vi fikk det litt bedre til i sted da, så jeg smører og håper! Ellers tror jeg hun får i seg nok da, selv om det er på min bekostning. Hun virker litt rundere rundt kjevebeina enn hjemreisedagen, så jeg trøster meg med det inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Jeg var også veldig sår mot slutten av første uken. Heldigvis hjalp lanolin-salve godt, og så fikk vi en bedre tilkoblingstaktikk etter at jeg fant en video på ammehjelpen.no, der de viste tilkobling i flere ammestillinger.

Mine brystvorter sitter litt upraktisk, så den eneste ammestillingen som fungerer helt er tvillingstilling, og det er litt problematisk når vi skal ut av hus. Håper det kommer seg med iden, det også :)

Hvor mye orker dere nå om dagen, av besøk og sånn? Besøker dere andre? Vi blir mast litt på av min mor om å komme og besøke henne, men jeg orker ikke enda og har dårlig samvittighet. Men det er en time å kjøre, og så er det alltid så mange der når vi er der. Har dere krefter til sånne besøk enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir heldigvis ikke rent ned av besøk, så jeg har vært et par turer på besøk hos mor og far som bor en time unna. Der er det også en del mennesker når vi er der, men jeg syntes det går helt greit.

Jeg har en usedvanlig snill baby, så kanskje derfor jeg har litt mer overskudd? Vet ikke...

Men ikke ha dårlig samvittighet. Ta turen når du føler du orker og har lyst!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maharet: Jeg ville igrunn bare sagt til mammaen din at dere kommer på besøk, men at du ennå trenger litt tid til å få overskudd til det. Jeg håper i hvert fall at hun har forståelse for at en fødsel, samt den enorme omveltningen det er fra å bare ha seg selv å tenke på til å ha en liten en som krever noe av deg døgnet rundt kan være litt tøff.

Du skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet!

Selv har jeg en litt dum dag i dag. Ting har gått litt på tverke, jeg har antagelig gjort mer enn jeg egentlig hadde ork til og mini ser ikke ut til å ha noen som helst planer om å komme seg ut noen gang... :sukk:

Føler meg rett og slett litt utafor og trist. Men går nok bedre i morgen. Håper jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet!

Selv har jeg en litt dum dag i dag. Ting har gått litt på tverke, jeg har antagelig gjort mer enn jeg egentlig hadde ork til og mini ser ikke ut til å ha noen som helst planer om å komme seg ut noen gang... :sukk:

Føler meg rett og slett litt utafor og trist. Men går nok bedre i morgen. Håper jeg..

Håper dagen i dag blir bedre for deg! :troest:

Og skål for uke 40! :skaal: Måtte det bli vår uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dagen i dag blir bedre for deg! :troest:

Og skål for uke 40! :skaal: Måtte det bli vår uke ;)

Starter i hvert fall bedre! Har shoppet litt til mini (farlig! holdt på å bli veldig dyrt, men jeg klarte å begrense meg), og tenkte jeg skulle tilfredsstille min indre husmor med å vaske litt gulver og rydde i klesskapet til småen. Det har kommet litt nye klær inn der den siste tiden, så det er ikke så organisert som det burde være.

Kanskje jeg skal hive meg over mitt eget skap også, det er egentlig på tide, sesongmessig. :fnise:

Apropos skål: jeg drikker svært sjeldent og har igrunn ikke savnet alkohol en eneste gang under svangerskapet. Men nå kunne jeg gitt mye for et glass rosé! Noe med sommer og sene utekvelder på verandaen som får meg til å lengte etter rosé eller en litt tørr hvitvin. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strevd mye med ammingen de siste par dagene, nå har det endelig løsnet litt. Jeg strevde med første barnet også, bare helt annet sett av problemer.. Da var det mye styr for å få igang produksjonen, jeg var syk og innlagt 6 dager hvor jeg måtte pumpe hver tredje time for å stimulere, i tillegg til amming (og teknikktrening). Hadde aldri melkespreng, men ganske vondt i mange uker hver gang han koblet seg på. Denne gang kom melka fint, og dag 4 klarte jeg ikke koble ham på, holdt på en evighet å prøve.. Uff det var grusomt. Jeg har fått god hjelp fra ammepoliklinikken med å finne ut hva problemet er, og hvilke tiltak jeg bør gjøre. Så nå har jeg ammeskjold, og leid meg skikkelig brystpumpe (medela symphony - min el avent er bare tull). Problemet var ikke dårlig teknikk eller dårlige brystknopper i seg selv, men at brystet var for hardt av melkesprengen. Jeg håndmelket ut litt for å myke opp, men tok alt for lite viste det seg. Nå pumper jeg hver morgen for å myke opp, og ammer hver tredje time. Hvis baby ikke vil ha, må jeg pumpe for å lette på trykket. Jeg begynte å bli rødflammet på huden igår, og da må det tømmes litt så jeg ikke får betennelse. Med harde bryst er det som å få den lille utrente munnen til å koble seg på en kanonkule, klarer ikke å dra inn melkevevet bak brystknoppen. Jeg har også kjøpt brystskjold etter råd, som hjelper når brystet er litt fullt med mine dårlige brystknopper. Tenk imorges pumpet jeg ut 50 ml fra den hardeste puppen, jeg som ikke fikk til å pumpe sist!

Skriver dette såpass detaljert i tilfelle noen andre strever med det samme. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk til å koble på, at vevet 1cm bak brystknoppen som baby må få tak på, var umulig å fange når det var så spreng.

Endret av ViljaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Har det blitt flere babyer nå :hoppe: ?

Hvordan går det med ammingen deres når det er varmt, sol og sommer? Gir dere vann?

Jeg fikk høre at så lenge jeg drakk nok vann og ga pupp når T ville ha, så fikk han i seg det han hadde behov for. Men jeg har jo ammet ca hver time på ettermiddagene nå når vi har hatt varmt vær. Har ikke nok melk til det jeg, så i går måtte han få en flaske mme så jeg fikk fylt meg opp igjen..

Lillebror var på kontroll på mandag. 6 uker alt! Store, fine gutten min er blitt 5.5 kg og 59 cm. Klumpen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:popcorn: er igang hos Selma i hvert fall, men om hun bare har tatt seg et par pc-frie dager eller om noe er på gang er jo ikke greit å si.

Mini her trives tydeligvis godt på innsiden, så.. får bare smøre seg med tålmodighet. :sukk: Trøsteshopper leker og tøy isteden :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen baby her enda, så vi får fortsette med :popcorn:

;)

Har heldigvis blitt litt roligere med det hele nå da, hun får komme når hun kommer. Men hadde vært allright om hun kommer ila helgen :jepp: Skal i allefall prøve oss på litt :sengekos: , men føles så uromantisk å gjøre det bare for å sette i gang fødsel. Så vi tar det om vi føler lysten (noe vi begge heldigvis gjør ganske ofte ;) )

Fremdeles masse liv i magen! Ingen endringer der. Men det skal kanskje ikke endres heller? Vet at jeg skal kjenne liv hver dag og sånn, men hun burde jo spare litt på kreftene sine til fødselen tenker jeg! :fnise: Det er nok slitsomt å bli født..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk kjøpt popcorn til i kveld. Fikk så lyst på av alle :popcorn: her, så jeg nappet med meg en trepakk med mikropopp i butikken. :fnise:

Angående sengehygge tenker jeg som så at det blir en stund til neste gang, så det er mer sånn "kose seg med kjæresten mens jeg kan" enn at det skal sette igang noe (noe det jo uansett ikke ser ut som det gjør, bah!).

Prøver å gjøre koselige kjæresteting mens vi venter. Vurderer kinotur, og lager ekstra gode middager som vi nyter i ro og fred. Inniblant alle telefonene som må besvares med "nei, ingen baby ennå", altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen her sover og sover.. Var på kontroll hos helsesøster igår, dag 9, og han har hentet inn fødselsvekten sin med litt pluss allerede. Så hun sa jeg trenger ikke vekke ham om natta for mat når han har så fin vektoppgang. Supert det, han sover som en stein om natta også, gjerne 6-7 timer i strekk. Så våkner han og vil ha mat, så sooooover han igjen.. Koselig dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at folk ringer og spør om babyen kommer snart! Tror de at de ikke får beskjed? Jeg har selv ringt sånn et par ganger, men da var jeg 21 år og min gode venninne skulle ha små. Nå vet jeg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at folk ringer og spør om babyen kommer snart! Tror de at de ikke får beskjed? Jeg har selv ringt sånn et par ganger, men da var jeg 21 år og min gode venninne skulle ha små. Nå vet jeg bedre.

Kanskje de tror ungen kommer fortere da? Ikke greit å si... Jeg begynner i hvertfall å bli bra lei å måtte si i fra at nei, det er fremdeles ikke skjedd noe. Heldigvis har ingen gnålt i dag, da hadde de nok fått en temmelig frustrert Schadenfreude på nakken. I dag er nemlig alt bare pes.. Klemmer over alt, umulig å finne en behagelig stilling, småuggen og bare.. Lei. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...