Gjest Alabama Skrevet 17. april 2012 #1281 Del Skrevet 17. april 2012 Jeg burde sikkert også investert i en pumpe, men får jo låne så lenge jeg er så sykehus. Og så håper jeg egentlig at jeg får til å håndmelke. Synes det virker mindre ubehagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 17. april 2012 #1282 Del Skrevet 17. april 2012 Jeg tenker rett og slett å kjøpe en brukt brystpumpe jeg..Ingen andre her som har tenkt det? Jeg vil hvertfall gjerne ha det før fødsel slik at det er klart hvis behovet er det. Og hvis ikke så får man vel solgt det igjen vil jeg tro.. Var på kontroll hos legen i dag. Lillemann ligger med hodet ned men er ikke festet enda. Han har ligget sånn siden uke 31..Skjønner ikke at det ikke er ubehagelig å ligge opp-ned så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evil eve Skrevet 17. april 2012 #1283 Del Skrevet 17. april 2012 Vesla hadde snudd seg igjen, så nå kan hun bare komme Fortsatt ingen tvil om at det var jente, for den biten viste hun gladelig fram, og ansiktet gjemte hun som vanlig bak hender.. Trur ikke det hadde vært så lett å få noe bilde uansett, for nå hadde hun begynt å borre seg godt ned bekkenet. Ikke rart det kjennes ut som at bekkenet skal sprenge :gjeiper: Ellers så har jeg og vesla gjort klar vogga idag, og stellebaggen til lillemor er klar. Snakk om stolt storesøster Tatt bilde idag, 38 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 17. april 2012 #1284 Del Skrevet 17. april 2012 Haha! Jeg trodde først det var et pinnsvin du hadde liggende der, evil eve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 17. april 2012 #1285 Del Skrevet 17. april 2012 Magebilde, gøy! Godt hun har funnet seg til rette nede i bekkenet ditt, og klargjøres for verden. Storesøster gleder seg ja? Hvor gammel er hun? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 17. april 2012 #1286 Del Skrevet 17. april 2012 Da har jeg vært på 30-ukers UL kontroll for noen dager siden. Babyen var fortsatt av normal størrelse så vokser fint, og det var ikke mer motstand i blodårene enn sist. Så dette går jo fint det Magen er nå stor og hard, og babyen har begynt med store bevegelser, slike som får hele magen til å bølge seg på utsiden Morro! Synes magen min er veldig fin, bruker mye krem, og fortsatt uten strekkmerker :gjeiper: Lenge siden jeg har fått skrevet nå, mobilen lar meg ikke gjøre det av en eller annen grunn, bare lese. Men jeg har lest Jeg kjøpte pumpe på forhånd sist, og det var dumt for jeg fikk ikke til å pumpe, kom bare litt dogg på innsiden av glasset. Så det var 1200 rett ut av vinduet. Det sies man ikke skal kjøpe brukt pumpe. Men samtidig så deles pumpene på barsel av *alle* og sykehuset leier ut også. Noe å tenke på om man trenger å pumpe masse, for de leier ut dobbeltpumpe. Jeg fikk aldri melkelekkasje før fødsel sist, og forventer ikke det nå. Fikk sjelden det etter fødsel også, jeg hadde ikke så veldig sterk utdrivingsrefleks. Jeg måtte bruke hormon-på-boks en måneds tid (syntocinon nesespray) fordi melken kom ikke ut av puppen. Ikke var det så mye melk at jeg fikk melkesprengen pleierne snakket om ville komme "hvert øyeblikk". Jeg har vel aldri hatt melkespreng.. Men jeg hadde nok melk til å fullamme til 6 mnd, og delamme så lenge jeg ønsket, så det gjorde ikke noe. Jeg ammet kanskje litt oftere enn andre, og definitivt lå ungen på lengre i hver amming enn hos mange andre. Noen brukte 5-10 på en pupp, jeg brukte 20-30 min. Fordelen min var at han ikke svelget fullt av luft, så vi hadde ikke særlig problemer med raping eller gulping Stinelin - jeg skjønner hva du mener om å vite ting. Jeg har en bra svangerskapsbok, skrevet av Lesley Brown er det vel. Der står det godt forklart om alle slike ting man måtte lure på, ikke bare babyens utvikling uke for uke. Jeg har lest meg litt opp på setefødsel, hvor det er god oversikt over hva det er, risiko, hva legene stort sett velger å gjøre i forskjellige caser. Det kommer visst an på hvordan ungen ligger med beina, og hvor morkaken ligger. Jeg har også lest meg opp på keisersnitt. Det er visst to typer keisersnitt, et som tas i bikinilinjen som er mest brukt nå. Det gjør minst arrdannelse/skade på livmor, bukmuskler, og er minst synlig. Der kan man visst ta mange keisersnitt uten senere problem. Hvis man må ta klassisk keisersnitt, som er å snitte magemusklene fra oppe på magen og rett nedover, så anbefales ikke å føde senere fordi livmoren er for svekket og kan revne under riene. Dette gjør de f.eks hvis ungen er veldig liten (prematur) og livmoren er smal og trang nederst enda. Det vil nok være litt variasjon til praksis i Norge, boken er skrevet av en engelsk lege, men synes hun er ganske god til å skrive generelt for et internasjonalt publikum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 17. april 2012 #1287 Del Skrevet 17. april 2012 Ville også bare si at mange i helsevesenet misforstår hvor jeg kommer fra når jeg spør om mye. De tror jeg er veldig usikker og redd.. Men jeg er bare nysgjerrig og vitebegjærlig, har alltid vært det. Jeg spurte barnepleierne på barsel om alt mulig rart jeg kom på, fordi de kan mye om et tema jeg vil vite mer om, jeg plukket fra deres hode.. de skjønte ikke det, og skulle trøste meg hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 18. april 2012 #1288 Del Skrevet 18. april 2012 Bah. De siste dagene har jeg vært litt oppgitt og lei hele graviditeten. Ikke at noenting egentlig er helt krise, men totalen av småvondter og andre plager gjør meg litt smålei. Mye ligamentsmerter, kynnere og en liten en som ligger sånn at jeg knapt orker mat, selv om jeg er sulten. Det er selvsagt bare bagateller, sammenlignet med hva enkelte må gjennomgå, men jeg tillater meg å være litt furten i dag. Så går det vel over snart. Angående det å stille mye spørsmål... Mon tro om jeg skal nevne det i fødebrevet? At det ikke er nervøsitet, men rent vitebegjær altså. Jeg er over gjennomsnittet nysgjerrig på alt sånt som foregår, og har spurt og gravd både på kontroller, og tidligere, ved andre legebesøk/undersøkelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 18. april 2012 #1289 Del Skrevet 18. april 2012 Spørsmål angående ullinnlegg til amming? Nødvendig om sommeren? Hvor mange par? Og hvilke kan anbefales, ren ull, ull/silke, bambus (hvor?).. vanlig størrelse, litt avlang eller hva? Ikke BARE lett når man ikke har noen erfaring... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma_ Skrevet 18. april 2012 #1290 Del Skrevet 18. april 2012 Lenge siden jeg har fått skrevet nå, mobilen lar meg ikke gjøre det av en eller annen grunn, bare lese. Men jeg har lest Jeg får heller ikke til å skrive fra mobilen lenger Får ikke logget inn, men får lest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 18. april 2012 #1291 Del Skrevet 18. april 2012 Angående det å stille mye spørsmål... Mon tro om jeg skal nevne det i fødebrevet? At det ikke er nervøsitet, men rent vitebegjær altså. Jeg er over gjennomsnittet nysgjerrig på alt sånt som foregår, og har spurt og gravd både på kontroller, og tidligere, ved andre legebesøk/undersøkelser. Jeg har skrevet det i mitt fødebrev, at jeg gjerne vil bli snakket igjennom hva som skjer Hos meg har det heller ingenting med frykt ¨å gjøre, jeg er bare veldig nysgjerrig og synes det blir lettere å forholde seg til ting når jeg vet akkurat hva som skjer. Nå skal jeg samle krefter og prøve å ta frem symaskinen. Kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 18. april 2012 #1292 Del Skrevet 18. april 2012 Jeg har sendt mannen ut for å kjøpe ammeinnlegg i dag, både ull og engangs, men trenger jeg flere par i ull? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 18. april 2012 Forfatter #1293 Del Skrevet 18. april 2012 Jeg har to par innlegg i ren ull og to i ull med bambusinnside. Jeg lekker dog ikke voldsomt mye, man kan muligens trenge flere om man lekker mer og det går gjennom. Liker best de med litt størrelse på, men jeg har jo også ganske store pupper. Liker også best de som ikke er så tykke/klumpete. Kjekt å ha ullinnlegg om sommeren også, handler vel aller mest om forebygging av brystbetennelse som ikke nødvendigvis har så mye sammenheng med utetemperaturen. Jeg opplevde at ullinnleggene var gull verdt de første månedene, så var det ikke så farlig for min del, men kjenner også en del som har vært avhengig av ullinnlegg hele ammeperioden. Ullinnlegg med bambus har de ihvertfall hos Hippe Hippo. De ser ut til å være veldig like de jeg har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evil eve Skrevet 18. april 2012 #1294 Del Skrevet 18. april 2012 Haha! Jeg trodde først det var et pinnsvin du hadde liggende der, evil eve! Har ikke dere andre pinnsvin på vasken? Pasjonsblomst: Hun blir 3 i slutten av juni, så er mye spørsmål om dagen for å si det mildt. Nå som vogga er klar så er spørsmålet, hvor er babyen? Lurer på hvordan det blir når lillesøster ankommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 19. april 2012 #1295 Del Skrevet 19. april 2012 Er det bare jeg som drømmer om fødsel hver natt? I natt drømte jeg at det kom to gutter, men det var et år mellom dem da. Selv om de ble født samme natt. Og det var fastlegen min som forløste det hele. I tillegg drev mannen min og løp rundt og maste med en katt inne på fødestua, så jeg ble sliten og kastet et glass vann på ham. Logisk, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 19. april 2012 #1296 Del Skrevet 19. april 2012 I natt drømte jeg også om fødsel. Sikkeret fordi jeg har begynt å prøve ut kjerringrådene! Men jeg kom aldri til selve fødselen da, bare begynnelsen av den. Husker mannen ikke tok telefonen så jeg måtte dra til jordmor å sjekke meg alene, og så måtte jeg kjøre rundt i bygda for å finne mannen og fortelle at han måtte ta telefonen når jeg ringte! Var helt virkelige drømmer også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 19. april 2012 #1297 Del Skrevet 19. april 2012 Drømte noe fødselsrelatert i natt... Men var noe rart som skjedde, noe skikkelig sjeldent.. Klarer ikke helt gjenta det, men var litt drama rundt omkring. Ikke at jeg lar meg skremme av det! Både kropp og sinn er fullstendig innstilt på det som skal komme nå, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 19. april 2012 #1298 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg drømmer også stadig om fødsler..Og særlig at vannet har gått! Bråvåkner og kjenner "der nede" for å sjekke om det er vått! Komisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 19. april 2012 #1299 Del Skrevet 19. april 2012 Tror ikke det er helt unaturlig å drømme om dette når vi er høygravide akkurat I går fikk jeg det elastiske sjalet mitt i posten, gleder meg til å bruke det Men enn så lenge må jeg øve meg på å knyte det på mannen, for magen min er litt i veien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma_ Skrevet 20. april 2012 #1300 Del Skrevet 20. april 2012 Var på UL i dag for å sjekke livmorhalsen pga mye kynnere. Den var heldigvis lang og fin, så kynnerne har ikke påvirket noe der Men babyen var liten, og det var mye fostervann, så skal tilbake om et par uker og sjekke på nytt. Håper lille får nok næring.. Man blir jo bekymret for alt som er utenfor normalen! Men fikk beskjed om at mest sannsynlig er alt fint. Så da håper jeg hun vokser godt de neste ukene Blir nok også full sykemelding på meg. Har vært sykemeldt et par uker, og kjenner at det har hjulpet på kynneraktiviteten. Men jeg synes det er litt vanskelig å være sykemeldt. Flink-pike-syndromet er sterkt, og får dårlig samvittighet av å være borte fra jobb Jeg føler meg jo ikke syk, men for å roe kynnerne er jo det beste å ta det med ro. Håper sjefen fremdeles er forståelsesfull.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå