Stinelin Skrevet 2. april 2012 #1141 Del Skrevet 2. april 2012 Jeg skal reise hjem til min mor siste halvdelen av påska. Påska har alltid vært høytid nr.1 hjemme, med hyttetur, skiturer, god mat og alt som hører med. Uten pappa er det ingen som vil på hyttetur, så vi tar en tur til besteforeldrene mine. I dag har jeg skrudd sammen sprinkelsenga, lagt i madrass og sprinkelbeskytter, og ble minnet på at jeg må kjøpe ei lita dyne. Har bare sprinkelsengstørrelse, men de må vel ha ei mindre i starten, og evt. i vogna? For de bruker vel dyne i vogna på sommeren også eller...? Hva med vognpose, Rørospledd osv.? Hvorfor er det ingen som gir meg en bruksanvisning på hva man gjør med barnet etter fødselen, skal vi egentlig være født med slike kunnskaper? Mannen hadde hørt noe om åpning på "Valens Rikskringkastning", og spurte meg om hva det var, og om det var vanlig å ha full åpning i mange uker. Jeg kunne avkrefte at man har åpning veldig lenge, men kunne nesten ikke forklare mer enn det. Ellers er jeg veldig klar for tidlig fødsel, han må bare komme når han vil! Livredd for å måtte føde en kjempebaby! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 2. april 2012 #1142 Del Skrevet 2. april 2012 Jeg har mye mensmurringer og magen kjennes sånn "mens-tung" ut til tider (hvis det sier dere noe). Er klar for å føde! Men han bør vel drøye et par uker til. For øvrig sier jeg også ja takk til bruksanvisning på spedbarn, Stinelin! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 2. april 2012 #1143 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Vi skal reise til samboers familie i påsken. Satser på en rolig påske med masse god mat. Stinelin: Vi har kjøpt den minste dyna 65x80 som kan brukes i vogn og seng. Kjøper neste størrelse (80x100) når høsten kommer og han er blitt litt større. Han kommer uansett til å ligge mest i vår seng den første tida og da tror jeg den minste dyna passer fint. Jeg har kjøpt Voksi vognpose med ekstra sommerdyne, men ser for meg at det kanskje blir litt for varmt. Det er sikkert bedre med dyne eller tynt ullpledd. Har man flere tynne ullpledd så kan man jo bare fylle på. Rørospleddene er jo veldig tykke og blir nok i varmeste laget på sommeren. Edit: Jeg kjenner forresten ingen fødetegn enda, bortsett fra kynnerne som jeg har hatt i en evighet. Fortsatt åtte uker til termin. Endret 2. april 2012 av Alabama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 2. april 2012 #1144 Del Skrevet 2. april 2012 Etter svar på gravidforumet kommer jeg til å vente med vognposen til høsten, og bare kjøpe ei ekstra minidyne nå. Har både ulldresser, Mor Signe teppe og Rørospledd å bruke om det blir en kald og lang vår. Her er vi heldige om snøen er borte til 17.mai Så neste spørsmål, fiberdyne eller dundyne som dyne i seng og/eller vogn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 2. april 2012 #1145 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Svarer på mitt eget spørsmål. Det må bli fiber, såframt jeg ikke finner garantier for at duna ikke kommer fra en dyrevennlig produksjon. Edit: Jysk har en som tåler 60grader vask og er allergivennlig. Endret 2. april 2012 av Stinelin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 2. april 2012 #1146 Del Skrevet 2. april 2012 Vi har kjøpt en ganske billig fiberdyne til sommeren og så kjøper vi heller dundyne i høst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 2. april 2012 Forfatter #1147 Del Skrevet 2. april 2012 Vi har har hatt Høie Allergo-dyner i alle størrelser til Turnerose, og har vært veldig godt fornøyd med dem. Mannen reagerer litt på dun, så vi tar ingen sjanser. Vi har vel ikke en eneste dundyne i huset. Forøvrig synes vi det har vært greit å ha begge babystørrelsene på dyne (altså 65x80 og 80x100). Den minste brukte vi i Turneroses "rede" (ammemadrass) som vi brukte i vår seng i starten og egentlig etter at vi kuttet ut ammemadrassen også, samt i vogna. Hun hadde jo hoftedysplasi og lå i Frejkas pute, så de første månedene hadde hun uansett ikke sjans til å få plass i noen vognpose. Brukte tepper + dyne, hun er født i februar og det var ikke noe problem å holde henne varm nok i vogna (lammeskinn under henne). Hun likte aldri sprinkelsenga noe særlig, så den litt større dyna ble ikke brukt så mye der, men siden vi samsov lenge (og til en viss grad gjør det fremdeles), brukte hun den lenge i vår seng. Vi har vognpose, men den har blitt relativt lite brukt. Særlig fordi vi i stor grad har båret vinterstid - mye enklere enn å dra ut vogna på snøføre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 3. april 2012 #1148 Del Skrevet 3. april 2012 Vi har også Høie-dyne til bebisen Mannen min er også allergisk mot dun, så greit å ikke trigge noe. Vognpose drøyer vi til høsten, trenger det jo ikke i mai-varmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 3. april 2012 #1149 Del Skrevet 3. april 2012 Vi har ikk kjøpt dyner ennå, men kommer til å kjøpe en til vogna og en til vugga, begge i str. 65 x 80 og med fiber. Neste størrelse kjøper vi etterhvert som vi ser at det blir behov for det. Som vognpose skal vi bruke en ullpose som jeg også brukte når jeg var baby, så den må sendes til rens først, men stresser ikke noe med det, for den skal jo ikke brukes før til høsten uansett. Vi har kjøpt et lammeskinn som vi kommer til å bruke i vogn/vugge, og sammen med dyne/teppe så tror jeg det blir varmt nok for sommerbabyen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 3. april 2012 Forfatter #1150 Del Skrevet 3. april 2012 Hehe, i dag kom glukosebelastningsresultatet i posten. Jeg måtte bare le, jeg. Altså, jeg visste jo at det var greit, for avtalen var jo at de skulle ringe om det var noe problematisk med svarene, og at de da altså skulle sende resultatet etterpå, uansett. Men jeg ble så irritert på JM på helsestasjonen (som bestilte testen), for hun presenterte det som om jeg nesten helt sikkert hadde hatt svangerskapsdiabetes sist siden Turnerose var så stor og også denne gangen siden magen er stor og følger SF-målene fra sist nesten til punkt og prikke, noe jeg ikke trodde på, siden det er store barn på begge sider av familien. Følte liksom at det jeg prøvde å si ikke gikk inn hos henne i det hele tatt. Og prøven var jo langt fra problematisk - fastende BS på 4,2 og 2-timers på 5,9 (referanse hhv 4,0-6,0 og 3,5-7,7). Så her sitter jeg og føler på en slags sær triumf over JM. Barnslig, jeg? Men det er jo greit å ha sjekket, da. Så vet jeg sikkert at jeg bare får barn i 4,5 kg-klassen naturlig. (Men jeg må jo si at jeg håper Maiblomsten kommer ut litt tidligere enn hva Turnerose gjorde og sånn sett kanskje er litt mindre. Mtp størrelsen til Turnerose er det nok ikke sånn helt dumt at det ble KS, en ting er jo at hun var tung (4605 g), men hun var også laaaang og ikke spesielt rund - hodet, derimot, det er jeg glad jeg ikke måtte presse ut... Jeg har skjønt at 39 cm hodeomkrets er stort. Det var dagens funderinger herfra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 3. april 2012 #1151 Del Skrevet 3. april 2012 Jeg tror jeg må ha en runde på loftet og lete frem alt som gjemmer seg der. Kanskje greit å få orden på hva vi har i hus Hvordan er dundyner på sommeren forresten? Og kan man vaske de også i vaskemaskina? Jeg synes å huske at noen av dynene fra M var dun, men jeg husker ikke hvordan de "fungerte". Og hvordan er lammeskinn i sommervarmen? SÅ bra at du fikk "riktig" *Joyce* Kjenner absolutt igjen den følelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 3. april 2012 #1152 Del Skrevet 3. april 2012 Dundyner kan også vaskes i vaskemaskin, men pass på hvilket vaskemiddel du bruker. Jeg *tror* du kan bruke Blenda, og er sikker på at omo og det meste annet av vanlige vaskemidler må du unngå. Dundyner bør også helst tørkes i tørketrommel, og skal ikke henges ut i sola. Vi har kjøpt dyner i begge størrelser, jeg vil ha en egen i vogna. Har faktisk 2 i hver str, for det var tilbud og vi så liksom ingen grunn til bare å ha 1 da. Kan sikkert være lurt hvis babyen er av typen som tisser ut hele senga... Jeg har ikke tenkt å ha lammeskinn i vogna engang den første tiden. Er ikke ofte det er under 20 grader her på sommeren. Regner med at pledd under og dyne over er nok i vogna da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 3. april 2012 Forfatter #1153 Del Skrevet 3. april 2012 SÅ bra at du fikk "riktig" *Joyce* Kjenner absolutt igjen den følelsen Litt godt å høre at andre også kan tenke sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 3. april 2012 #1154 Del Skrevet 3. april 2012 Litt godt å høre at andre også kan tenke sånn. Den følelsen er noe av det beste! Jeg er ikke den som renner ned legevakten, men en gang var jeg sikker på at jeg hadde halsbetennelse og ville ha antibiotika fordi jeg ikke hadde tid til å bli syk. De bare: "Neeeida, det er sikkert bare noe virus og ikke noe vi kan gjøre noe med." Skikkelig nedlatende holdning, egentlig. Men de testet, og jeg gikk ut fra legevakten med resepten min og verdens største glis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 3. april 2012 #1155 Del Skrevet 3. april 2012 Litt godt å høre at andre også kan tenke sånn. Her har jo jordmor etter 4 mnd fortsatt ikke klart å skrive bekkenløsning på helsekortet mitt, skjønner ikke hvorfor ho ikke tror meg Står bekkenplager med spørsmålstegn bak, bare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 3. april 2012 Forfatter #1156 Del Skrevet 3. april 2012 Den følelsen er noe av det beste! Jeg er ikke den som renner ned legevakten, men en gang var jeg sikker på at jeg hadde halsbetennelse og ville ha antibiotika fordi jeg ikke hadde tid til å bli syk. De bare: "Neeeida, det er sikkert bare noe virus og ikke noe vi kan gjøre noe med." Skikkelig nedlatende holdning, egentlig. Men de testet, og jeg gikk ut fra legevakten med resepten min og verdens største glis. Her har jo jordmor etter 4 mnd fortsatt ikke klart å skrive bekkenløsning på helsekortet mitt, skjønner ikke hvorfor ho ikke tror meg Står bekkenplager med spørsmålstegn bak, bare Seriøst? Det er jo rimelig drøyt... Mye rart man skal møte på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 3. april 2012 Forfatter #1157 Del Skrevet 3. april 2012 Forresten - var det ikke såvidt snakk om et Oslo-treff her tidligere? Er det noen som har lyst til å være med på det? Jeg traff jo Oslo-gjengen fra min forrige KG-terminklubb, og det var faktisk superhyggelig. Jeg syntes det var kjekt å ha en gjeng der som jeg følte at jeg kjente litt gjennom tastaturet, ikke bare vilt fremmede som ble "slengt sammen" på helsestasjonen... Så rop ut om noen vil være med på en kafétur eller noe en dag, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 3. april 2012 #1158 Del Skrevet 3. april 2012 Ja til kafé! Onsdag eller fredag formiddag neste uke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evil eve Skrevet 3. april 2012 #1159 Del Skrevet 3. april 2012 Vi skal bare slappe av og gjøre litt klart til frøkna melder sin ankomst i påska. Blir vel litt hagearbeid også om jeg orker, får se :gjeiper: Får piske sambo til å klippe gresset iallefall Ser for meg at jeg føder på plena om jeg skal gjøre det selv iallefall hehe.. Har vært hos mamma og lillebror fra igår til idag, storesøs og niese var der også. Skikkelig koselig med familietid og kos for jentene og leke sammen, selvom det blir litt kjegling angående leker fra disse enebarna Var derimot ikke like stas å bli vekt litt over seks på morran av ei lysvåken frøken Men fikk sovet litt over en time på dagen mens frøknene lekte med tante, onkel og mimmi, så skal absolutt ikke klage <3 Begynner å glede meg til å føde nå, men kan godt vente noen uker til før hu kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 3. april 2012 #1160 Del Skrevet 3. april 2012 Blir vel litt hagearbeid også om jeg orker, får se :gjeiper: Får piske sambo til å klippe gresset iallefall Hvis jeg skal finne gress må jeg nok lete under en halvmeter med snø Ikke litt misunnelig.. Neida! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå