Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Gjest Dorey

I brevet jeg fikk fra Ahus stod at det det kun var de som skulle føde på den jordmordstyrte avdelingen (dvs ikke meg) som skulle skrive fødebrev. Men men, jeg får han vel ut forde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øh.. Med fare for å høres skikkelig blond ut: hvordan skal man massere, sa dere? Bare gnukke rundt? :sjenert:

Jeg har igrunn ikke gjort de helt store forberedelsene til fødselen ennå. Da jeg først fant ut at jeg var gravid, så jeg en del sånne jordmor- og fødselsserier på TV, noe som egentlig var veldig greit fordi det gav meg et litt annet inntrykk av hele prosessen enn jeg har hatt tidligere (bare hyl og skrik og masse gørr).

Men oppi huet har det jo skjedd ett og annet. Blant annet er jeg, som i utgangspunktet var såpass bekymret for å føde at jeg egentlig ikke ville ha egne barn, nå helt avslappet. Faktisk gleder jeg meg stort til fødselen og er bare SPENT :fnise:

I det minste begynner ting å falle på plass her hjemme. Vi har nå det aller meste vi trenger og resten skal vi saktens få tak i før den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt enig med samboer om jeg at jeg skal ta meg av massasjen selv, sånn at underlivet mitt ikke for alltid vil forbindes med perineumsmassasje og fødsel. :gjeiper:

:fnise:

Hmm, dette konseptet var nytt for meg. Jeg har en E-vitaminolje til bruk på magen som lukter marsipan (sikkert fordi det er mandelolje i miksen). Kommer til å ødelegge julefeiringa i all framtid! :fnise:

:ler:

---

Skal man adressere et kort til det nyfødte barnet (Type "Kjære lille *****, velkommen til verden!" osv) eller til foreldrene (Type "Kjære ***** og *****! Gratulerer så mye med den lille prinsen!" osv)? Gaven (strikket teppe) er jo til den nye verdensborgeren, men det er kanskje mest naturlig å skrive kort til de nybakte foreldrene? Alt man skal lure på.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er mest naturlig å adressere til den lille, slik du skriver: "Type "Kjære lille *****, velkommen til verden!" osv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere erfarne mødre, kan dere hjelpe?

Vet det har vært mye snakk om bæretøy og tøybleier, men jeg føler det er litt av en jungel å finne frem i. Faktisk orker jeg ikke gå inn i jungelen engang.. :fnise:

Om vi skal kjøpe en type til å begynne med, hva kjøper vi?

Ønsker ett enkelt og greit svar på hvert spørsmålene, om det er mulig. ;)

1: Hvilke tøybleier kjøper jeg til nyfødt baby, og hva trengs som ekstrautstyr? (Innlegg, sperrelag etc.)

2: Hvilket bæretøy er best til nyfødt? Regner med at det blir jeg som bærer mest, så størrelsesmessig bør den passe meg som er 160 høy og normalt slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hello! :vinke:

Melder meg inn her jeg.. Syntes det hadde vært fint å skravle her inne og dele råd og erfaringer, osv!

Har termin 20.mai så nå det nærmer seg nå! :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg føler det er mest naturlig å adressere til den lille, slik du skriver: "Type "Kjære lille *****, velkommen til verden!" osv"

Jeg er enig :jepp: Eller "Kjære lille ***** (og foreldrene), velkommen til verden!"

Vet det har vært mye snakk om bæretøy og tøybleier, men jeg føler det er litt av en jungel å finne frem i. Faktisk orker jeg ikke gå inn i jungelen engang.. :fnise:

1: Hvilke tøybleier kjøper jeg til nyfødt baby, og hva trengs som ekstrautstyr? (Innlegg, sperrelag etc.)

2: Hvilket bæretøy er best til nyfødt? Regner med at det blir jeg som bærer mest, så størrelsesmessig bør den passe meg som er 160 høy og normalt slank.

*joyce*, hvor er du? :lete: Ho kan!

1. sliter selv. Og jeg har prøvd å sette meg inn i det 2 ganger :tongue: Skal vente til etter fødselen og så tenker jeg det blir tøybleier her også denne gangen :)

2. Etter litt egne erfaringer og endel hjelp fra *Joyce* så har jeg endt opp med:

- Elastisk sjal. Grunn: ser så koselig ut å bære i sjal, så det vil jeg prøve. Kjøpte et i bambus det er mykt og godt, og siden det er vår/sommer/høst og kanskje varmt.

- Meitai. Grunn: har god erfaring med meitai fra før.

- Beco Butterfly. Grunn: i håp om at mannen vil bære, ser ikke for meg han gidder knyting. Også er det "enkelt" uten knyting i tilfelle jeg også ikke gidder :)

Jeg har forresten akkurat prøvd sjalet mitt, og med litt øvelse og mindre mage, så tror jeg det skal bli kjempebra :jepp:

Melder meg inn her jeg.. Syntes det hadde vært fint å skravle her inne og dele råd og erfaringer, osv!

Hei :vinke: Velkommen til oss :)

Hvordan går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig :jepp: Eller "Kjære lille ***** (og foreldrene), velkommen til verden!"

*joyce*, hvor er du? :lete: Ho kan!

1. sliter selv. Og jeg har prøvd å sette meg inn i det 2 ganger :tongue: Skal vente til etter fødselen og så tenker jeg det blir tøybleier her også denne gangen :)

2. Etter litt egne erfaringer og endel hjelp fra *Joyce* så har jeg endt opp med:

- Elastisk sjal. Grunn: ser så koselig ut å bære i sjal, så det vil jeg prøve. Kjøpte et i bambus det er mykt og godt, og siden det er vår/sommer/høst og kanskje varmt.

- Meitai. Grunn: har god erfaring med meitai fra før.

- Beco Butterfly. Grunn: i håp om at mannen vil bære, ser ikke for meg han gidder knyting. Også er det "enkelt" uten knyting i tilfelle jeg også ikke gidder :)

Jeg har forresten akkurat prøvd sjalet mitt, og med litt øvelse og mindre mage, så tror jeg det skal bli kjempebra :jepp:

Hei :vinke: Velkommen til oss :)

Hvordan går det?

Takk, det går veldig bra! :jepp:

Sliter litt med bekkenet, men det er noe jeg velger å ikke klage så alt for mye over. Ellers nyter jeg dagene som førstegangsgravid :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen! :blomst:

Vi har nesten lik termindato, jeg har 19.mai, også første barnet. Spennende! Vet du om det er gutt eller jente?

Edit: Nå ser jeg jo at du venter en gutt. :)

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen! :blomst:

Vi har nesten lik termindato, jeg har 19.mai, også første barnet. Spennende! Vet du om det er gutt eller jente?

Så gøy! :) Har du dagbok eller? Da må jeg nesten titte innom..

Vi venter en liten gutt.

Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arvet en sånn. Hva tror dere om denne, er den ergonomisk heldig for barnet?

Jeg er helt grønn, men har skjønt at mye på markedet ikke er helt bra.

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Jeg har fått både sjal og ringslynge, men ringslynga ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å bruke. Ser så innviklet ut.. Har tenkt til å sy meitai.

Ellers lurer jeg også på å bruke tøybleier, men har bestemt at det får bli noe jeg vurderer når jeg vet hvordan hverdagen blir. :Nikke:

:velkommen: Ara!

Edit: har forresten også arvet en babybjørn, men den tror jeg ikke jeg er så keen på å bruke.. Om det er den nye og brede modellen så skal jeg prøve.

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleier:

Det desidert billigste og på mange måter greieste til nyfødt er helt enkelt brettebleier. Vi brukte det til Turnerose, og jeg syntes det var veldig greit; mannen syntes nok det var litt mer styr (brettedelen ;)). Hadde brettebleier fra Imse Vimse (økologiske), tilsvarende disse (jeg kan dog ikke huske at de var SÅ dyre), men du får tak i mange andre typer også, vet mange er fornøyde med de fra f.eks. Jysk, Name-it, m.m. Ikea sine synes vi er altfor stive som bleier, vi har noen av dem, men har utelukkende brukt dem som stelleunderlag. Vi brukte den såkalte konvoluttbretten (se

), jeg brettet klart til firkanten (altså de fire hjørnene inn) og la i hylla, og så brettet vi "trifolden" i det vi tok på bleia. Festet med Snappi, hadde brillebukse over (Turnerose hadde tynne lår som nyfødt, så uten brillebukser ble det lekkasjer ved lårene) og så ullbukser over der. Hadde også noen PUL-bukser som vi hadde i stelleveska og sånt, de tar litt mindre plass enn ull.

De ullbuksene vi har er i stor grad borte fra det norske markedet (Lovey Bums, Little Beetle), men disse (de finnes også som longies, dvs med lange bein) har vi oppdaget senere og jeg har kjøpt et par sånne i S nå til mageboeren. Ser det var litt tynt med størrelser hos Bleieboden nå, men de forhandles også av bl.a. Krusedull og Eddabedda. PUL-buksene vi likte best var forgjengeren til disse, som da var "sized" i stedet for disse dobbeltstørrelsene. Vet ikke helt hvordan de nye er størrelsemessig.

Alternativt kan du kjøpe f.eks. onesize-bleier, men Turnerose svømte i de få vi hadde da hun var nyfødt, selv om hun var stor, og vi har vel heller aldri blitt helt venner med dem og har solgt de vi hadde. Men det er nok mye snakk om smak og behag, og ikke minst form og fasong på ungen, jeg vet om flere som har klart seg gjennom størsteparten av bleieperioden med én type bleier. Jeg vil ihvertfall ikke anbefale deg å kjøpe inn 30 like bleier og satse på at de passer til ungen, for det er det (dessverre!) ikke gitt at de gjør. Hvis du helst vil ha den "moderne" typen tøybleier, som tas av og på som en engangsbleie, ville jeg kjøpt litt forskjellig for så å prøve meg frem. Ulike typer (lommebleier, alt-i-ett, formsydde - som krever sperrelag over, snap-in-bleier), ulike materialer (mot huden: bambus, bomull, suedecloth, fleece... Forskjell på hva som funker best), og ikke minst ulike modeller. Og så heller kjøpt mer etter at ungen er født og dere ser hva som funker.

Når det gjelder innlegg - vi brukte vel knapt innlegg i brettisene, da det ble aktuelt her byttet vi over til formsydde med ull over. Men senere har vi brukt mye innlegg, og her i huset er innlegg av bambus den soleklare favoritten. Disse er supre (ofte omtalt som P'tit eller bare "blåkant" her i Norge), og det er også innleggene herfra. Ris-/fleecepapir brukte vi nesten ikke før Turnerose begynte med fast føde, morsmelkbæsjen er uansett så flytende at det ikke har voldsomt mye for seg med papir før den tid.

Du må også ha noe å oppbevare brukte bleier - vi har våtposer som vi henger på krok, men det finnes mange ulike løsninger på det. Vår favoritt er disse våtposene, de er digre og en full sånn er akkurat passe til vår vaskemaskin (vi har en liten toppmatet sådan). Ellers har vi et mylder av mindre våtposer som vi har anskaffet gjennom bleieperioden - noen bittesmå til bruk i stelleveske o.l., noen mellomstore som vi kjøpte da Turnerose begynte i barnehagen, og noen av typen "Large" som vi brukte før vi oppdaget de jeg linket til over. Jevnt over er det det merket jeg linket til over som er favoritten - Leslie's Boutique. De har tykk og god PUL, gode håndtak som ikke ryker, gode glidelåser og har holdt helt tett luktmessig her i huset, selv når vi ikke har giddet å lukke glidelåsen. ;)

Huh, det ble langt, det... Men det er litt å sette seg inn i, ingen tvil om det. Jeg gjorde mye research før vi handlet inn til Turnerose. Men jeg angrer ikke et sekund på at vi valgte tøybleier, og jeg gleder meg til å ta dem i bruk igjen nå. Også lærer man etterhvert, både når det gjelder hva som funker for akkurat den babyen man har selv, og hva man foretrekker og legger vekt på selv.

Bæretøy:

Synes Unknown svarte fint, jeg! :Nikke: Vi ville ikke vært foruten elastisk sjal i starten, det er helt fantastisk å bære nyfødt i, og dessuten er det mer "tilgivende" enn f.eks. vevd sjal mtp knyting og sånt. Vi har et Babylonia Tricot-slen fra Turnerose, som er tykt og stødig (og dermed også varmt...), samt en Aldoria bambussjal som vi har kjøpt brukt nå til mageboeren.

Vi brukte også meitai ganske tidlig. Vi har vel "bare" to kjøpemeitaier, jeg har stort sett sydd selv, og det er de vi har vært mest fornøyd med, for å være ærlig. Men får du sydd hos en av hjemmesyerskene (sjekk Taitasi, Beredilla, Go'Klompen, Bebinær) kan du jo i stor grad få meitaien slik du vil ha den, mtp stoffer, stroppetype og -lengde, størrelse på panel etc. Jeg har sydd en meitai med sjalstropper nå, det prøvde vi aldri til Turnerose, og jeg er spent på hvordan den er. Mange snakker veldig pent om sjalstropper til nyfødt. Ellers er "vanlig" meitai også gull, det er det jeg har båret desidert mest i. Med meitai kan det godt tenkes at du vil måtte bytte til en større størrelse etterhvert, men jeg tror de fleste "små" meitaiene fra f.eks. hjemmesyerskene kan brukes til ihvertfall året.

Ringslynge er også herlig til små knøtt, og det er supert til "hurtigbæring" - typisk inn og ut av bil og butikk, hjemme i stua hvis babyen er urolig... Vi bruker fortsatt ringslynga en del til Turnerose, så det er et bæretøy du har lenge! Igjen har jeg sydd selv, så jeg har ikke så mange konkrete tips å komme med, men vet at mange er glade i Vidunderslynga. Alternativt har du lommeslynger, som er "faste" slynger som ikke kan justeres noe særlig. En del foretrekker den typen, andre foretrekker ringslynger. Smak og behag, atter en gang.

Formsydde seler er jo enda en mulighet. Vi kjøpte en Manduca til Turnerose da hun var rundt halvåret, det har vært mannens favoritt. Jeg liker den ikke... Manduca anbefales dog ikke fra nyfødt av, siden den ikke gir god nok støtte på sidene og sånt den første tiden. Vi fant en Ergo på tilbud nå, som fikk bli med hjem, jeg har prøvd å bære i Ergo såvidt tidligere, og den passer meg godt. Andre formsydd-alternativer som skal være gode fra nyfødt av er Angelpack og Beco. Disse har jeg ikke prøvd selv, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan de er. Formsydde seler er uansett ikke min favoritt, men de har sine fordeler i noen situasjoner. F.eks. er det veldig greit å slippe lange meitaistropper eller sjalender på sølete parkeringsplasser på høst og vinter. ;) En del av hjemmesyerskene tilbyr forøvrig meitaier med klips, det kan være enda en mulighet. Men igjen har jeg ingen erfaringer å bidra med selv.

Ble langt det også... ;) Men håper du har blitt litt klokere! Vi har jo etterhvert masse bæretøy, men før fødsel hadde vi bare kjøpte et elastisk sjal, og det brukte vi masse. :) Bæretøysamlingen har vokst jevnt og trutt etterpå, som tøybleiehaugen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt om Babybjörn, da. ;) Årsakene til at den ikke anbefales er flere.

For det første - og dette er vesentlig for vår del, siden vi har et hofteleddsdysplasibarn - gir en BB altfor mye belastning på hoftene til barnet. Et ergonomisk korrekt bæretøy skal gi støtte fra knehase til knehase, rompa skal være lavere enn knærne, og det skal tillate at ryggen får beholde den naturlige C-formen som gir avlastning når barnet er lite (S-formen får den ikke før barnet begynner å gå, så relativt sent). Den rette stillingen for et barn i bæretøy er med andre ord den stillingen hoftene får i Frejkas pute, som brukes ifbm behandling av hoftedysplasi. Det er neppe tilfeldig at man knapt ser senskader av hoftedysplasi i områder der det bæres mye, som i store deler av Afrika og Asia... Bæring i korrekt bæretøy behandler rett og slett tilstanden.

For det andre - BB er TUNGT for bæreren! Selv om den nyeste modellen visst skal være hakket bedre enn de gamle, ligger fortsatt størsteparten av vekten på skuldrene, ikke på hoftene som i mer ergonomisk riktige typer bæretøy. Jeg har prøvd å bære i BB, og det var skikkelig slitsomt! I meitai kan jeg faktisk bære i timesvis sammenhengende uten problemer, vi har blant annet vært på dagstur med Turnerose på ryggen noen ganger, og det er ikke noe problem å bære henne i 3 timer sammenhengende. Vi hadde blant annet en sånn tur på våren i fjor, da veide hun vel rundt 16-17 kg.

For det tredje har jeg lite til overs for muligheten for å bære fremovervendt... Det kommer aller mest av at barnet ikke har mulighet for å skjerme seg fra omgivelsene. Sitter barnet vendt mot bæreren, enten det er på mage eller på rygg, kan det "gjemme" seg unna hvis det blir for mye. Den muligheten har man ikke ved forovervendt bæring. Jeg synes det er forferdelig å se (bittesmå!) barn som nærmest "dingler" fremovervendt i en BB, med hode hengende fremover. :( En annen ting er at det at barnet kan se og kjenne bærerens reaksjoner på diverse inntrykk er viktig for dets egne reaksjoner. Om bærer smiler og fremstår som trygg, oppfatter barnet at situasjonen er trygg - noe jeg er overbevist om at gir tryggere barn over tid. ;)

Dette er det jo helt klart delte meninger om, men jeg har lest litt om temaet, særlig i forbindelse med hoftedysplasien. Vi fikk da også tillatelse fra Turneroses (tyske) ortoped til å bære uten Frejkas pute i noen timer daglig, men IKKE i BB...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ara, velkommen hit! :hallo:

Alabama, ringslynge er ikke så komplisert, altså. Her finner du et knippe instruksjoner. :) Og det er et utrolig hendig og praktisk bæretøy! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar *Joyce*, jeg skjønner at det er mye å sette seg inn i. Kommer sannsynligvis til å kjøpe et elastisk sjal og kanskje en ringslynge, så tar vi det fra der.

Når det gjelder tøybleier skulle jeg så gjerne sett dem i praksis, men kjenner ingen som bruker det. Jeg er litt skeptisk, men vil så gjerne! Når det snakkes om flytende bæsj og lekkasje ved tynne lår blir jeg litt skremt, men det spørs om jeg ikke gir brettebleier og brillebukser en sjanse likevel. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...