Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Jeg var så innstilt på at jeg kom til å gå to uker over første gangen at jeg ikke skjønte hva i all verden det var som vekka meg da de første riene meldte sin ankomst.

Fikk vesla to dager før termin.

Blir jo nesten skuffa om frøkna i magen kommer etter termin, men er forberedt på det.. Men står i papirene mine at overtid regnes fra 16 mai, 5 mai er termin, så 11 dager her iallefall.. Men blir man automatisk satt igang da da mon tro, eller er det bare at man skal inn på kontroll og sjekke at alt er bra med babyen i magen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrige fødsel startet på termindato. Jeg synes ikke det var noen tålmodighetsprøve de siste par ukene og dagene, jeg gikk aldri inn i den "når som helst nå!"-modusen. Jeg tror ikke jeg ville blitt frustrert av litt overtid. Babyen kommer da alltids, mor benyttet ventetiden til å slappe av og kose seg. Jeg følte meg ikke plagsomt stor.

På mitt sykehus kan man be om overtidskontroll en uke etter termin, og der diskutere ogangsettelse. De nye reglene er såvidt jeg husker, litt "alle kan gjøre som de vil da vi ikke har klare nok indikasjpner på at ene er bedre enn andre". Så max 14 dager over står vel fortsatt som ok. Jeg kommer til å be om igangsettelse hvis jeg når 7 dager over.

Har forøvrig vært på første regulære kontroll forrige uke, 22 uker, og alt var bra! Blodtrykk fint, opp 0,7 kg... Så mannen hadde rett når han mente jeg var blitt tynnere i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsfunderinger på en fredag:

Jeg lurer på om fødselsangst var utbredt før? Var fødsler mer naturlig før? Før fikk kvinner av og til gjerne 10 barn, av og til hjemme.. Det ble nok mer naturlig både for mor og søsken da, etterhvert. Og familien støttet opp om barselkvinner og ga hverandre støtte, kanskje i større grad enn nå.

Jeg har ikke spurt noen bestemødre om dette, som fikk mange barn. Men jeg tror at det å føde ble sett på som en reell risiko mot mor og barn. Det var mange kvinner som døde i barselseng, og mange barn som ikke overlevde. Jeg har sett kommentert i bøker at noen kvinner valgte å forbli ugift, heller enn å gå i ekteseng og risikere livet i barselseng, og en kropp stadig mer utslitt av hyppige svangerskap. Jeg merker på eldre mennesker at de har en mye mer avventende holdning til svangerskap enn kvinner idag, de er mer "vi får se hva som kommer ut av dette" Altså barnet eksisterer ikke helt for dem før det har kommet seg gjennom svangerskap og fødsel. Og i eldre tider - alle de tingene som er plager for oss, var liv og død for dem. Hvis mor ikke fikk igang melken, så ville barnet dø, om man ikke fikk noen andre til å steppe inn. Andre hadde gjerne nok med eget barn.

Vi er ekstremt heldige som får så god oppfølging og stell under svangerskap, fødsel og barseltid!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke gjort meg noen tanker om mini kommer til termin eller ikke, annet enn at jeg har sett det for meg at den gjør det :fnise:

Hvor utålmodig jeg blir kommer nok helt an på hvor tungt jeg syns det blir å gå høygravid. Ser for meg at det skal bli deilig når permisjonen begynner i hvert fall, å kunne få ladet opp litt til babyen kommer.

Men enn så lenge tar jeg ting veldig som det kommer.

I dag er det forresten skikkelig vår her! Får nesten litt lyst til å pusle i hagen, som har dukket frem fra under snøen. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært hos fysioterapeut med bekkenet, på 28 ukers kontroll hos jordmor, og skrevet ønskebrev til sykehuset. Altså en skikkelig navlebeskuende dag, har kun tenkt på meg selv og magen. :gravid:

Jordmora bestilt time til UL, hun ville se hvorfor jeg har så vanvittig vondt øverst på magen. Mente muligens bindevevet under huden kunne ha sprukket. :sjokkert: Er så vondt at jeg blir helt fortvilet, våkner om natta og griner nesten. I natt smurte jeg med Orudis smertestillende gele som man ikke skal bruke i graviditeten, bare for å få litt fred. :fy_fy::sjenert:

Jordmora flytta meg frem enda ei uke, slik at jeg nå er i uke 29. Dette går jo fort, når alle skal beregne at jeg er ei uke lenger enn jeg tror. :jepp: Jeg har gitt opp å ha kontroll på ukene, og får heller ikke tickeren med på laget. Samme kan det være!

Liste til bagen ja... Godt det står huskelister i alle blad om graviditet :)

Jeg må få på plass de siste småtingene som man må ha før babyen kommer. Har alt det store på plass, inkludert klær. Mangler småting som bleier, babyolje, gulpekluter osv. Og ja, jeg liker å være ute i god tid med slikt.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Jeg har også gitt opp tickeren min, Stinelin, og bytter uker på torsdager istedet for lørdager som tickeren min gjør. Den viser ihvertfall riktig antall dager igjen, så den er godt for noe :fnise:

Jeg har funnet nettsiden rieteller.no som hadde mange greie tips til når fødselen nærmer oss for oss alle :) Der var det både rieteller, huskeliste til fødebagen, nr til alle fødeavdelinger og praktiske tips å ta med seg underveis :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det ikke var "mulig" å endre termin sent ut i svangerskapet jeg, dvs at termin fra uke 18 er det som blir gjeldende.

Greit å være nærmere målet, er det ikke? Aj, høres ikke godt ut med vondt øverst i magen. Svangerskskapsforgiftning er utelukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det ikke var "mulig" å endre termin sent ut i svangerskapet jeg, dvs at termin fra uke 18 er det som blir gjeldende.

Greit å være nærmere målet, er det ikke? Aj, høres ikke godt ut med vondt øverst i magen. Svangerskskapsforgiftning er utelukket?

De endrer ikke termindato, men sier hele tiden forskjellig om hvilken uke jeg er i.

Ja jeg er heller i uke 29 enn 28 for å si det sånn ;)

Ingenting feil med urin eller blodtrykk, og ingen har nevnt svangerskapsforgiftning, men jeg vet ikke? Jordmor sa at det var sjelden, men av og til var det noen som fikk veldig vondt der. Kunne være bindevevet som hadde sprukket/revnet. Var uansett ikke noe å gjøre med det tror jeg, men de vil kanskje vite det i forhold til fødselen? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha proteiner i urinen for at svangerskapsforgiftning skal være en mulighet, så det har du nok ikke, Stinelin :)

Ikke helt sant. Jeg hadde veldig lite proteiner i urin, bare 1 som legen mente like gjerne kunne komme av transfer fra hud, og uansett var veldig lavt. Men fikk svf likevel. Symptom der er vondt i levra, som ligger inni der under høyre ribbein ca, ikke helt på toppen. Kanskje det er babyen som gnager på ribbeinsbuen der oppe? Det hadde jeg sist, var vondt, men ufarlig. Gikk over når ungen sank rundt 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har lyst til å dele kleshandlelista si? Jeg lurer nemlig veldig på hvor mye tøy av hver type og størrelse man bør beregne til disse sommerbabyene.

Enn så lenge har jeg egentlig gått ganske tilfeldig til verks og handlet ting på salg som har falt i smak :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Er det noen som har lyst til å dele kleshandlelista si? Jeg lurer nemlig veldig på hvor mye tøy av hver type og størrelse man bør beregne til disse sommerbabyene.

Enn så lenge har jeg egentlig gått ganske tilfeldig til verks og handlet ting på salg som har falt i smak :sjenert:

Jeg oppdaterte akkurat min i dagboken faktisk, du er velkommen til å ta en titt :)

Blir ikke helt riktig visst du har tenkt å kjøpe alt ferdig før fødselen da, siden jeg har tenkt å handle mer når vi vet kjønn og kan handle klær i mer farger! Men ca i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt sant. Jeg hadde veldig lite proteiner i urin, bare 1 som legen mente like gjerne kunne komme av transfer fra hud, og uansett var veldig lavt. Men fikk svf likevel. Symptom der er vondt i levra, som ligger inni der under høyre ribbein ca, ikke helt på toppen. Kanskje det er babyen som gnager på ribbeinsbuen der oppe? Det hadde jeg sist, var vondt, men ufarlig. Gikk over når ungen sank rundt 8 mnd.

Jeg har hatt denne vonde flekken i flere måneder nå, og smerten sitter rett under huden. Veldig ømt og vondt, ikke snakk om å ta på eller bli truffet av dusjstråler f.eks. Gravidbukser som går over magen går heller ikke.

Når jeg har sittet/ ligget i ro en stund river det noe forferdelig når jeg beveger meg igjen, som et sår som sprekker opp.

Jordmora sa hun hadde vært borti en håndfull med samme problem, iløpet av et helt arbeidsliv. Merkelige greier, spent på hva de ser på UL.

Har lett etter ufarlige smertestillende salver, men det finnes tydeligvis ikke.

Glad vi snart er ferdige nå! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, må vel prøve å få litt mer struktur på hva vi har og ikke. Tenker oversikten kommer når jeg begynner å vaske opp alle eskene med arvet og nyinnkjøpte klær. :husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Glad vi snart er ferdige nå! :jepp:

:hoppe:

Håper du får svar på hva det er :)

Det med at det "rivner" av og til når jeg skal bevege med igjen. Har tenkt at det er musklene som "rivner" jeg :fnise: Kanskje jeg må ta det opp med jm neste gang da, visst det ikke er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på loftet i går og fant frem det vi har der i str 56/60 (60 i ull fra Joha og Janus. Turnerose var rundt 55 cm ved fødsel, så hun passet aldri i str 50). Jeg kan jo ramse opp sånn ca hva som lå der:

- 7-8 bodyer i bomull

- 2 bodyer i ull (jeg mente vi hadde en til, men...)

- 3 bukser med fot i bomull

- 3 selebukser (i velour/stretch) i bomull

- 2 bukser med fot i ull

- 4 pysjer i bomull (hele, med fot)

- 2 heldresser i ull (uten fot - brukt som både pysj og "dagklær")

- 2 par strømpebukser i bomull

- 2 par strømpebukser i ull

- Diverse sokker, luer, klorevotter i bomull

- 3-4 par sokker i ull

- 2 finlandshetter i ull

Og ellers litt sånt som ikke er veldig aktuelt for maibabyen - ullfleecedress, ullfleecelue og -votter, etc. Så vidt jeg kan se er stort sett alt brukt en del, utfra de nå gulnede gulpeflekkene. :kul: Turnerose var en gulpebaby, så vi har nok hatt bruk for litt mer enn de med babyer som ikke gulper.

I tillegg har jeg kjøpt:

- 4 ull/silke-bodyer

- 1 ull/silke heldress/pysj (vurderer å kjøpe en til)

- To par ullsokker (her trenger vi flere)

- Ull/silke knytelue (trenger nok en til her også, om jeg ikke strikker noen)

Og skal sy/har sydd:

- 2 bodyer i soya

- 1 pysj i soya

- 1 bukse i soya

- 1 body i bambus

- 1 bukse i bambus

- 1 pysj i bambus

- siklesmekker

Ser nok for meg at mye av bomullen fra sist ikke vil bli så veldig mye brukt. Har blitt mer og mer ull-/bambus-/soya-frelst etterhvert. ;) Men hvis vi får en gulpebaby igjen, ser jeg absolutt ikke bort fra at vi kan få bruk for mye. Ikke at jeg skiftet for hver minste flekk, men når det var gulp over halve ungen, så... Og litt avhengig av hvor varm babyen er av seg, ser jeg for meg at det blir mer ull/silke enn ren ull denne gangen. Men det vil vise seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin, høres absolutt ikke godt ut, det der. Håper de finner ut av hva det kommer av på UL!

Glad vi snart er ferdige jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: det der høres virkelig ikke godt ut :klemmer: Men det er bra de vil sjekke det opp. Håper de finner ut hva det er for noe.

Begynner å mistenke at jeg har mer enn nok klær nå. Kikket på lista di, Unknown og Joyce sin. Syns det høres så lite ut, men.. må vel kjøre noen runder med vaskemaskina og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Begynner å mistenke at jeg har mer enn nok klær nå. Kikket på lista di, Unknown og Joyce sin. Syns det høres så lite ut, men.. må vel kjøre noen runder med vaskemaskina og.

Det jeg har er jo bare kjedelige nøytrale farger, så jeg har tenkte å kjøpe ett par bodyer og bukser i fine farger etterpå også :) Det er den mengden jeg tenker er greit å ha i hus før baby kommer.

Men her går jo vaskemaskinen både en og to ganger for dag også da, skal tro hvordan den blir med enda en unge :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...