Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fikk sprøyte for å få livmora til å trekke seg sammen ja, glemte å skrive det hehe.. Fikk den i låret.

Sambo holdt på å flire seg ihjel av uttrykket mitt da jeg spurte dama om hva i all verden hu skulle med ei sprøyte i nærheten av meg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

I natt sov M borte, og jeg gledet meg til å skulle sove lenge og uavbrutt!

Men jammen har baby begynt å bli litt oppmerksomhetssyk, og h*n er visst a-menneste. 6.30 var det visst morgen, jippi :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå til gode å våkne av frøkna som sparker, men regner med at det kan skje når som helst for bevegelsene hennes er tydelige både inni og utenpå magen :)

Er det noen som har en følelse på om de kommer til å føde før eller etter termin? Vil gjerne føde på termin +/- noen dager, men prøver å innstille meg på at jeg kommer til å gå 10-14 dager over bare for å være sikker på at psyken er med på laget når det begynner å bli tungt og utålmodigheten slår inn.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg har bestemt meg for å føde et par dager før termin. :fnise:

På UL fikk jeg høre at de setter igang seinest 10 dager etter termin, men hvor store variasjoner er det egentlig i landet? :vetikke: Dette var Ullevål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Jordmor sa at det er vanlig for førstegangsfødende å gå over termin. :overrasket: Håper jeg ikke må trøkke ut en diger baby to uker over termin. :haar: Noen av dere som vet om dette er noe man må "regne med" som førstegangsfødende?

Men jeg er selv førstefødt og kom nøyaktig på terminen, så jeg krysser fingrene for at gode gener vil redde meg. :sprettoy: Dessuten vil jeg hilse på lille! Synes allerede at jeg har ventet lenge... (men håper selvfølgelig ikke at hun kommer i morra heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov M borte, og jeg gledet meg til å skulle sove lenge og uavbrutt!

Men jammen har baby begynt å bli litt oppmerksomhetssyk, og h*n er visst a-menneste. 6.30 var det visst morgen, jippi :fnise:

Early bird! :fnise: Jeg våkner tidligere og tidligere jeg også, men tror ikke egentlig det er babyen som vekker meg - h*n pleier å starte spetakkelet litt etter at jeg har våknet. Satser på en baby som er like glad i å sove på morgenen som Turnerose har vært og er. :ler:

Jeg har ennå til gode å våkne av frøkna som sparker, men regner med at det kan skje når som helst for bevegelsene hennes er tydelige både inni og utenpå magen :)

Er det noen som har en følelse på om de kommer til å føde før eller etter termin? Vil gjerne føde på termin +/- noen dager, men prøver å innstille meg på at jeg kommer til å gå 10-14 dager over bare for å være sikker på at psyken er med på laget når det begynner å bli tungt og utålmodigheten slår inn.. :sjenert:

Jeg gikk jo langt over termin med Turnerose (11 dager over UL-termin, 16 (!) over menstermin), og da var jeg i grunnen innstilt på at det kom til å skje, så jeg ble ikke voldsomt utålmodig. Bare de siste dagene når det nærmet seg overtidskontroll og antatt igangsetting... Riene startet morgenen før jeg skulle på overtidskontrollen. Men denne gangen har jeg faktisk følelsen av at babyen vil komme enten litt før termin eller omtrent på termin. Rare greier... Spent på å se om det stemmer. :)

Jeg har bestemt meg for å føde et par dager før termin. :fnise:

På UL fikk jeg høre at de setter igang seinest 10 dager etter termin, men hvor store variasjoner er det egentlig i landet? :vetikke: Dette var Ullevål.

Det kom nye retningslinjer nå for noen måneder siden (i sommer, kanskje?), så nå skal det vel være relativt likt overalt. Det har vært ganske store variasjoner tidligere. Da jeg fødte på Riksen sist hadde jeg altså fått time for overtidskontroll (og beskjed om at det var sannsynlig at jeg ville bli satt i gang da) 12 dager over UL-termin (som i tillegg var 5 dager etter menstermin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordmor sa at det er vanlig for førstegangsfødende å gå over termin. :overrasket: Håper jeg ikke må trøkke ut en diger baby to uker over termin. :haar: Noen av dere som vet om dette er noe man må "regne med" som førstegangsfødende?

Men jeg er selv førstefødt og kom nøyaktig på terminen, så jeg krysser fingrene for at gode gener vil redde meg. :sprettoy: Dessuten vil jeg hilse på lille! Synes allerede at jeg har ventet lenge... (men håper selvfølgelig ikke at hun kommer i morra heller).

Fordelingen er vel tilnærmet normalfordelt rundt termin, mener jeg? Men det er vel vanligere at førstegangs går over termin, den beskjeden fikk jeg også med Turnerose. Stemte altså godt for min del. :fnise:

Har inntrykk av at det er en viss grad av arv, også, men for min egen del aner jeg ikke om det var tilfellet, for da mamma var gravid med meg var de nok ikke heeeelt stødige i bruken av ultralyd - mamma fikk oppgitt UL-termin til begynnelsen av mai (noe hun antok at ikke stemte ;)), men jeg kom ikke før i begynnelsen av juni. :ler: Jeg er født tidlig på 80-tallet, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg får høre med JM på neste kontroll. Er innstilt på at det blir noen dager over termin, men tenk så deilig om man slipper.. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

mamma fikk oppgitt UL-termin til begynnelsen av mai (noe hun antok at ikke stemte ;)), men jeg kom ikke før i begynnelsen av juni. :ler:

Haha, de har vel heldigvis oppgradert utstyret siden den gang. :fnise: Mine to UL (i uke 11 og 18) sa samme dato, så da regner jeg med at jeg kan sette kryss i kalenderen uten å blingse helt. Men man vet jo aldri. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst ganske vanlig at førstegangsfødende går over tiden - men samtidig så kan man jo være heldig å være av de som føder på termin +/- :jepp: Satser på det jeg, selv om jeg (mamma og pappas førstefødte) kom til verden langt over tiden. Med fleregangsgravide er det mer vanlig at barnet blir født ganske nært termin, har jeg hørt, og det stemmer overens med brødrene mine hvor den ene kom på datoen, og den andre 2-3 dager før.

På UL skrev JM på UL-skjema at det er overtid fra 04.07 (termin 20.06), mens JM på kontroll tidligere denne uken sa at man som regel blir satt i gang rundt dag 10-11, men at man ikke nødvendigvis føder før 1-3 dager etter dette. Sikkert avhengig av hvordan kroppen responderer på igangsettingen.

Merker at fokuset mitt blir mer og mer på fødsel, for nå er jeg liksom "vant til" å være gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at jeg går helt jeg til jeg blir satt i gang 18 mai. (Dette er seneste dato for igangsettelse, jeg har termin 4 mai) Jeg er den evige optimist :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg håper jeg treffer nøyaktig termindato denne gangen, har ikke tid til noen baby verken før eller etter :fnise: Vi må time fødsel inn mellom 4 konfirmasjoner, 2 rundetallsbursdager, og så er det jo 17-mai før "siste fristen" min er. Og med tanke på at permisjonen skal vare lengst mulig, så ikke noe særlig før termin, takk!

Men M kom jo ut en uke før termin og veide 4 kg, glad jeg ikke gikk lenger med henne for å si det sånn.

Baby kommer nok når det passer minst tenker jeg ;)

Jeg synes magen min er fryktelig tung, kan ikke huske den var det sist? Er deres det? Jeg har lyst til å holde den oppe av og til :ler: Kanskje det er noe med hvordan baby ligger? Og så er jeg så stappfull hele tiden. Har til og med kjøpt meg truser som er for store, for på kvelden orker jeg ingenting som strammer noen plass. Kan ikke huske at det helle var noe problem sist. Glemmer man så fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mahareth

Jeg er visst ikke den eneste som har tenkt at det blir igangsettelse 11-12 dager etter termin nei :fnise:

Mamma hadde gått langt nok over termin med sin første til å bli igangsatt, og det var på slutten av 70-tallet, så jeg har ingen forventninger om at fødselen rekker å starte av seg selv :sjenert: Håper selvfølgelig på at den skjer omtrent på termindato, men tviler ganske sterkt.

Jeg har også fått beskjed om at overtidskontroll skal være 7 dager etter termin, men det blir vel en til om man ikke blir igangsatt da?

Hva skjer om man (hypotetisk sett) ikke blir satt i gang, egentlig? Hvor lenge kan man gå?

Jeg har lest at man skal settes i gang senest på svangerskapets 294. dag, da det er farlig for mor og barn å gå lenger. Så vidt jeg har skjønt er faren stor for at barnet kan dø i mors liv da.

Leste ikke så mye om det, for jeg vil egentlig ikke vite mer enn akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Jeg har lest at man skal settes i gang senest på svangerskapets 294. dag, da det er farlig for mor og barn å gå lenger. Så vidt jeg har skjønt er faren stor for at barnet kan dø i mors liv da.

Leste ikke så mye om det, for jeg vil egentlig ikke vite mer enn akkurat det.

Grøss. Jeg krysser fingrene for at vi alle slipper det! Og, ikke minst, jeg krysser fingrene for at Unknown skal få ønskedatoen sin - det der med alle feiringene og seremoniene så ut som litt av en kabal! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liksom hele tida sett for meg at fødselen skjer et par uker før termin... fare for å bli kraftig utålmodig mot slutten. Vil helst ikke gå over tida, nei. Men vi får nå se (bør vel prøve å åpne opp for det ene og det andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor fødte meg ganske nøyaktig på termin, så kanskje det er håp ;)Jeg skal til akupunktur og sette nåler for å løsne på alle muskler før fødsel, så kanskje det hjelper. Han kommer nå ut i allefall :)

Nå er vi ferdige med barnerommet. Det ble så fint! Også har vi satt opp senga, vi klarte ikke å vente lengre :sjenert: Godt med alt som er ferdig! (skulle ønske jeg bare kunne si det samme om skolearbeidet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at ungen kommer til å komme tidligere enn termin, men mulig det er fordi jeg frykter det bare.

Har stadig tilbakevendende UVI, og legen sa det kunne øke sjansen for tidlig fødsel, kanskje det jeg tenker på?

En annen ting er at jeg er veldig stor i følge de som vet og ikke vet noe om dette :sjenert:

Håper han kommer litt før eller på termin, tror fødeangsten min kommer til å øke for hver dag jeg går over. Ser for meg en diiger baby på overtid.. :haar:

Nå har jeg begynt å lekke melk, og i natt drømte jeg at jeg ammet katta vår :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Hva skjer om man (hypotetisk sett) ikke blir satt i gang, egentlig? Hvor lenge kan man gå?

Morkaka har begrenset levetid, så jo lenger man går over, jo mindre oksygen og næringsstoffer får barnet tilført. Dessuten blir fostervannsmengden mindre jo lenger man går over termin. Det er "trygt" å gå et par uker over termin, men det bør ikke være så mye lenger.

Om man ikke blir satt igang og barnet ikke kommer spontant, så dør barnet til slutt i mors mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Grøss. Jeg krysser fingrene for at vi alle slipper det! Og, ikke minst, jeg krysser fingrene for at Unknown skal få ønskedatoen sin - det der med alle feiringene og seremoniene så ut som litt av en kabal! :fnise:

Ja, ikke sant? :fnise: Eller det beste hadde vel vært å være på sykehuset når alt skjer, så slipper jeg å stresse med det!

Denne gangen blir jeg nok utolmodig når det nærmer seg, og går jeg på overtid blir det nok lange dager. Men med M så var jeg så forberedt på å gå noen uker over, så når fødselen startet en uke før, visste jeg ikke helt om jeg "trodde på det"! Var ikke helt klar akkurat, men "heldigvis" gikk det lang tid, så jeg rakk å få bagen pakket og huset vasket før vi måtte dra til sykehuset :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...