Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Synes det var veldig interessant å lese det ViljaH skrev om fødsel - jeg tenkte omtrent sånn hun beskriver før fødselen med Turnerose, men så ble alt helt annerledes enn jeg hadde tenkt meg (kom inn med rier, fikk konstatert uoppdaget seteleie, baby estimert til å være stor ved hjelp av UL => keisersnitt). Det at det kunne ende med keisersnitt før jeg i det hele tatt fikk prøvd meg - sånn til tross for 12 timer med rier - det hadde ikke falt meg inn... Jeg hadde tenkt tanken på at det kunne bli KS litt lenger ut i forløpet, men ikke sånn "med en gang". Så denne gangen gruer jeg meg mer, kjenner jeg... Det er kanskje noe med vissheten om at fødsel er en situasjon der mange faktorer kan spille inn, faktorer som man ikke selv har kontroll over?

Akkurat det med å barbere leggene går greit her. Det gjelder bare å posisjonere seg! Jeg setter beinet opp mot en vegg sånn at magen kan få plass "mellom beina", om det gir mening. :fnise: Men bikinilinjen er det verre med. :ler: Det er dog ikke så farlig nå, kjenner jeg. ;)

Pasjonsblomst: Vi hadde en sånn bilsetepose til Turnerose, Maxi Cosi sin egen, men jeg har i grunnen tenkt at den ikke kommer til å bli brukt til Maiblomsten - den er ganske så varm... Turnerose er jo født midt i februar, og det var vanvittig kaldt det året, også, så til henne var den derimot gull verdt. Jeg strikket en kjørepose, også (den lilla på s. 7 her), og den brukte vi da det ble litt mildere. Den kan nok brukes ihvertfall i starten til Maiblomsten. Men til disse maibabyene våre tenker jeg at det vil holde med et teppe, vi kommer nok til å bruke mest ullklær i starten, og da tenker jeg at det stort sett blir lunt nok... Det er jo heller ikke sånn at babyene skal ut i iskald bil, sånn som i vintermånedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på UL for å sjekke om morkaka hadde flytta seg, det hadde den.

Alt så bra ut og str var normal, så ut til åbli rundt samme str som storesøster, rundt 3,5 kg.

Lille frøkna (ja det er fortsatt ei frøken, måtte liksom spørre når jeg først var der hehe) lå med hue nesten oppi ribbeina mine, håper hu snur seg før termin :sjenert: Bilder kunne vi bare glemme å ta, siden hu lå med henda helt oppi ansiktet, snakk om dramaqueen... enda en gang :gjeiper: Så blir spennende å se om hu er like kamerasky når hu kommer ut, ville ikke gi oss noen bilder av hodet på ordinær UL heller :)

Velkommen til Nouveau :velkommen:

Hvor langt er du på vei?

Gruer meg ikke til å føde denne gangen, gjorde det ikke sist heller.

Forrige gang fikk jeg akupunktur i mellomkjøttet, og jeg som er så redd for nåler så jo slik ut :sjokkert: Skvatt litt da den blei satt, men kjente ikke stort til den.

Samme gjorde jeg da det kom ei som skulle gi meg ei sprøyte etter fødsel, HVA skal du med DEN der...??????

Kan se om jeg finner fødselshistorien min en plass, skreiv den et par dager etter jeg fødte sist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg går for tøy-bleier :) Det er i allefall intensjonen.

*Joyce*, du har peiling på bæresjal? Hva, hvor, hvordan? Jeg er helt blank, men har veldig lyst til å prøve! Kan man sy selv?

Satt og bladde meg litt bakover i tråden, og dette spørsmålet har jeg rett og slett ikke fått med meg før nå!

For det første - hurra for tøybleier! ;)

Bæresjal: Elastisk er supert å begynne med, både fordi det er mer "tilgivende" hva gjelder knyting, og fordi man kan knyte det på seg før man putter babyen oppi. Det er også lettere å få korrekt stilling på beina til babyen oppi der. Du kan jo ta en titt på http://www.youtube.com/watch?v=qYdI7HH9PW0, f.eks. :) Man kan sy selv, men det er viktig at man velger en stødig jersey/interlock, og det kan være vanskelig å finne noe som egner seg, dessverre. Det skal vel dessuten godt gjøres å finne det så veldig mye billigere enn et ferdig sjal - et gjennomsnittlig elastisk sjal er ca 5 meter langt. :fnise: Jeg ville kanskje heller prøvd å finne et brukt elastisk på Finn eller Tettinntil... Vevd sjal kan også fint brukes til nyfødt, men det krever litt mer trening for å få det riktig, samt at du da ikke kan ta babyen inn og ut av ferdig knytt sjal på samme måte, så du må holde babyen samtidig som du knyter.

Alternativt kan du jo sy deg en meitai, da! Jeg brukte denne bildeserien som utgangspunkt for min første av det slaget. Meitai er mitt favorittbæretøy! Den første er riktignok ikke favoritten (<ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_laught.gif' alt=':fnise:'>), men etterhvert har jeg fått dreisen på det og har sydd mange. :) Ellers er ringslynge (gjerne av silke, kjøpes f.eks. hos silkbaron.com, og slyngeringer fra slingrings.com) også fint til nyfødt! :jepp: Jeg har sydd en slik til Turnerose (den bruker vi fortsatt), og kommer til å sy en enkel (altså av ett lag silke, ikke to) til Maiblomsten. Det er tre eksempler på "skuldertyper" på sysidene til TI, jeg foretrekker oopaskulder, som på den jeg har sydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Nouveau! :skravle:

Tror det er smart å forberede seg litt på fødsel og hvordan det vil foregå, men også at man er klar over at ting kan bli helt annerledes enn man forventer.

Tenk at flere her inne om ikke så altfor lenge begynner å gå ut i permisjon! Blir så koselig å høre når nurkene kommer til verden en etter en :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit Nouveau! :velkommen:

Det hjelper på fødeangsten å lese deres tanker om det, tusen takk! :jepp:

Jeg epilerer leggene, det går foreløpig greit. Har min siste time for brasiliansk voksing 1.mars, fikk ikke time nærmere fødselen, uten at jeg husker begrunnelsen. Jeg hater å være hårete, og håper å få til en voksing til før mai, men vi får se.

Bekkenløsingen er et helvete, men nå har jeg endelig fått time hos fysioterapeut. Håper det skal hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt og bladde meg litt bakover i tråden, og dette spørsmålet har jeg rett og slett ikke fått med meg før nå!

For det første - hurra for tøybleier! ;)

Bæresjal: Elastisk er supert å begynne med, både fordi det er mer "tilgivende" hva gjelder knyting, og fordi man kan knyte det på seg før man putter babyen oppi. Det er også lettere å få korrekt stilling på beina til babyen oppi der. Du kan jo ta en titt på http://www.youtube.com/watch?v=qYdI7HH9PW0, f.eks. :) Man kan sy selv, men det er viktig at man velger en stødig jersey/interlock, og det kan være vanskelig å finne noe som egner seg, dessverre. Det skal vel dessuten godt gjøres å finne det så veldig mye billigere enn et ferdig sjal - et gjennomsnittlig elastisk sjal er ca 5 meter langt. :fnise: Jeg ville kanskje heller prøvd å finne et brukt elastisk på Finn eller Tettinntil... Vevd sjal kan også fint brukes til nyfødt, men det krever litt mer trening for å få det riktig, samt at du da ikke kan ta babyen inn og ut av ferdig knytt sjal på samme måte, så du må holde babyen samtidig som du knyter.

Alternativt kan du jo sy deg en meitai, da! Jeg brukte denne bildeserien som utgangspunkt for min første av det slaget. Meitai er mitt favorittbæretøy! Den første er riktignok ikke favoritten (<ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_laught.gif' alt=':fnise:'>), men etterhvert har jeg fått dreisen på det og har sydd mange. :) Ellers er ringslynge (gjerne av silke, kjøpes f.eks. hos silkbaron.com, og slyngeringer fra slingrings.com) også fint til nyfødt! :jepp: Jeg har sydd en slik til Turnerose (den bruker vi fortsatt), og kommer til å sy en enkel (altså av ett lag silke, ikke to) til Maiblomsten. Det er tre eksempler på "skuldertyper" på sysidene til TI, jeg foretrekker oopaskulder, som på den jeg har sydd.

Tusen takk! Skal sette meg inn i det :takke: Tror jeg skal forsøke å sy en MeiTai :)

I dag så jeg på morgennytt med mannen og begynte å strigråte av Prins Daniel som snakket med pressen. Han var så stolt og lykkelig :hjerte::grine:

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter tårene også løst, Dorey. Måtte felle noen når jeg så det første minuttet av denne videoen. Og så måtte jeg le litt også av den søte og smarte babyen :fnise:

Veldig koselig at Sverige ar fått en ny liten prinsesse da! Håper det kommer noen bilder etterhvert :)

Kan forøvrig anbefale den JM-bloggen :jepp: Det skrives om fødselshistorier, postes morsomme og informative videoer, og generelt ting relatert til svangerskap, fødsel og barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har våren tatt en midlertidig tur innom. Veien er så å si bar, og det setter en vaggende ruger stor pris på :jepp: Med tanke på at vi ikke har nådd mars ennå engang, så har jeg liten tro på at det er en permanent greie, men her setter vi pris på det vi får.. ;)

Begynner så smått å planlegge barnerommet de neste ukene også. Fra å ha hatt et litt distansert forhold til hele greia, kjenner jeg nå at jeg gleder meg. Må feks få kjøpt en kommode til å putte alle de fine babyklærne i! Og en seng som de nyinnkjøpte, pedagogisk riktige bamsene kan stå i så lenge :fnise:

Så forresten video av utviklen av en trillingmage i den JM-bloggen Haley linket til, steike... Hun var større ved 12 uker enn jeg er nå. Enda godt det bare er en der inne her, sier nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den varme velkomsten, alle :)

evil eve og andre som måtte lure: Jeg er 22+1, og førstegangsgravid. Så jeg suger til meg alt av informasjon og tips, det er jo så spennede å gå gravid!

Nå er jeg veldig heldig som så langt ikke har hatt en eneste plage, har knapt merket noe, annet enn litt strekking/stikking i ligamentene. Men alt er i orden inne i magen da, så får huske på å nyte den gode helsa mens jeg har den.

Og nå skjønner jeg hva alle gravide har snakket om tidligere, at magen blir allemannseie... Har akkurat fått en liten kul på magen, og den er altså både kjeempestor og biiitteliten, alt etter øyet som ser... Jeg synes den er akkurat passe, jeg :sjenert:

og hva f... er greia med å ta på magen? :kjefte:

Så her har dere mine umiddelibare tanker, gleder meg til å bli "kjent" med dere :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får ta på min mage, da tar jeg tilbake på deres mage så de får merke intimsjokket selv..

Ang. fødsel så er det mange som snakker om at de er redde for å ikke ha kontroll. Jeg skjønner ikke helt hva de mener med det. Er de redde for å miste fatninge og troen på at dette skal de klare? Eller har de behov for å vite/ha oversikt/være den som bestemmer?

Jeg fikk svangerskapsforgiftning under forrige fødsel. Det betød at jeg ikke klarte bruke noen av de tøffe apparatene deres, klarte kun å ligge på én side i sengen pga smerter i leveren. Ble ikke noe badekar pga høyt blodtrykk, det varme vannet ville gitt falske målinger. Jeg hadde magebelte og veneflon og blodtrykksmansjett som ble pumpet opp støtt og stadig. Babyen fikk etterhvert antenne i hodet for å følge pulsen hans.

Ingenting av dette gjorde at jeg fikk ekkel følelse av å miste kontroll, det var hele tiden en rolig og konsentrert stemning. Jeg hadde nok med å føde, og overlot alt annet styr til det medisinske personalet. Jeg hadde ikke kapasitet. Det er uansett de som har greie på det. Når jeg tenker på fødselen, tenker jeg må min rolle i det, så jeg synes ikke selv det var særlig dramatisk. Jeg synes jeg hadde en veldig fin fødsel, hvor jeg brukte 3,5 t fra første ordentlige ri til babyen var ute. Når jeg tenker på den, blir det mer "åja, og så var det noe veneflon husker jeg, og noe pumping av den blodtrykksmansjetten", det er helt sidestilt, ikke i sentrum.

Så tipset er vel egentlig - ikke legg for stramme planer eller ha for ambisiøse forventninger. Planlegg fødsel ut ifra hva som er ditt bidrag, forstå hvordan kroppen fungerer og slikt, og ellers vær innstilt på at det som skjer rundt deg, det skjer. Ingen vet på forhånd helt hvordan det blir. Om du så ender opp med keisersnitt - hva gjør vel det? Det er isåfall et medisinsk tiltak for å ivareta mor og barns helse. Jeg tror også det er lurt å være litt fandenivolsk - klart jeg skal klare dette når alle andre klarer det, for pokker! Selv hun dustedama på jobben klarte det, da skal iallefall jeg stå på!

Ang. smertestillende - jeg merket ikke særlig effekt av den lystgassen, men det var veldig hjelpsomt å styre med den maska så jeg hadde noe å holde på med, litt distraksjon! Det gir ikke allergi.. Og det skal ikke undervurderes at det også hjelper masse å slite i håndtaket på sengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, det er mye vondere å vokse leggene når man er gravid enn ellers, pga hormonene... og bikinilinja... jeg tørr ikke engang tenke på brazilian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Samme gjorde jeg da det kom ei som skulle gi meg ei sprøyte etter fødsel, HVA skal du med DEN der...??????

I etterkant av fødselen så synes jeg den sprøyta var det vondeste med hele greia :ler: Jeg var så forberedt på at alt mulig skulle være vondt, men ingen hadde sagt noe om en sprøyte i etterkant!

Så forresten video av utviklen av en trillingmage i den JM-bloggen Haley linket til, steike... Hun var større ved 12 uker enn jeg er nå. Enda godt det bare er en der inne her, sier nå jeg!

Jeg måtte vise den til mannen :fnise: Herlighet hvor fantasktisk kroppen er, tenkt å ha så stor mage! Jeg følte med plutselig ikke så stor lenger..

Tusen takk for den varme velkomsten, alle :)

:velkommen:

Jeg synes det var verst å bli tatt på magen sist gang, for da var jeg ikke forberedt på at det var noe folk gjorde. Denne gangen er det litt greiere, men med de jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sprøyte er det dere snakker om? Og hvor går den? :sjokkert:

Ingen har tatt på magen min... bortsett fra familien. Noe som er like greit.. En mannlig kollega som stadig vekk kommenterer hvor flott jeg, (mens han ser opp og ned) har vært liiike i nærheten. Prøver han seg, får han seg garantert smekk på fingrene! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
502 Bad Gateway

502 Bad Gateway

cloudflare

Nå som magen begynner å få skikkelig form og ikke lenger er så lett å skjule (selv under de stor hvite kittelene vi bruker på jobb), så synes jeg det er litt greiere at folk kommenterer den nå enn hva det var for noen måneder siden. Bortsett fra Mannen og mamma, så er det kun to kolleger som har tatt litt på magen - i type 2-3 sekunder - og det har ikke gjort meg noenting. Annet enn at jeg ble litt overrasket når det skjedde bare. Var liksom ikke helt forberedt. Men ellers synes jeg folk rundt meg er flinke til å vite hvor intimsonen går. Og så håper jeg bare at pasientene fortsetter å holde fingrene sine unna når magen blir mer og mer tydelig gjennom uniformen.. :sjenert:

Er det ikke sprøyte for å hjelpe livmoren til å trekke seg sammen og stoppe blødning? Eller den man får hvis man er rhesus minus? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, det er mye vondere å vokse leggene når man er gravid enn ellers, pga hormonene... og bikinilinja... jeg tørr ikke engang tenke på brazilian.

Her epileres leggene og bikinilinjen, og brazilian går helt fint. Kanskje smerteterskelen min er høy likevel?! :jepp:

Tror det er flere års tilvenning som gjør susen, og ikke minst angsten for å bli tjukk, bleik og hårete, i stedet for bare tjukk og bleik.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sprøyte for å hjelpe livmoren til å trekke seg sammen og stoppe blødning? Eller den man får hvis man er rhesus minus? :klo:

Jo, det er det sikkert! :) Den hadde jeg glemt, men lest om, hehe.

Nå begynner det å bli skikkelig tungt å puste synes jeg, litt slitsomt. Føles ut som om han er helt oppe i halsen omtrent. Men heldigvis ingen halsbrann og bekkenet er veloppdragent *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsfunderinger på en fredag:

Å føde er noe kvinner har gjort i alle år. Selv dyr føder (ialfall pattedyr)! Det er så naturlig.

Men jeg har aldri født, jeg har aldri hørt noen føde. Det nærmeste jeg kommer fødsler er TV og historier på nett/fra venninner.

Jeg lurer på om fødselsangst var utbredt før? Var fødsler mer naturlig før? Før fikk kvinner av og til gjerne 10 barn, av og til hjemme.. Det ble nok mer naturlig både for mor og søsken da, etterhvert. Og familien støttet opp om barselkvinner og ga hverandre støtte, kanskje i større grad enn idag?

Når jeg tenker på fødseler vekkes mange følelser i meg. Tenker først og fremst på at jeg skal bli mamma, at jeg gleder meg til å treffe babyjenta og at det er en vakker opplevelse.

Men på den annen side tenker jeg at det er EKKELT. Nakne, usexy fødende og masse kroppsvæsker, og gjerne også dyriske skrik. Jeg lurer på om "ekkelt-tankegangen" er fordi dette er helt motsatt av hvordan kvinner normalt skal " te seg"... vi skal være rene og pene og ikke skrike for høyt, og vi skal iallfall være sexy!!

Heldigvis fokuserer jeg mest på det vakre sålangt, men det ekle er stadig vekk i bakhodet mitt. Det ER ubehagelig å tenke meg på selv i den settingen. Skulle ønske at jeg så på det som mindre ekkelt (og resten av samfunnet også).

Har uansett en teori om at UNDERVEIS i fødselen så vil en ikke tenke noe særlig på ekkelt lenger, men mer på SMERTER (ahhhh :eeeh: ) og forhåpentligvis bittelitt på det vakre også?

JA, jeg tenker mye på fødselen nå etterhvert... Er så spent på hvordan det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...