Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Noen som så programmet på Discovery i går, om svangerskap og fødsel?

Jeg grugleder meg til fødselen, og har innsett at det ikke er så veldig lenge til. Fader, jeg er jo egentlig livredd! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

Jeg vil anbefale dere å treffest! Jeg var med på KG-treff i M sin termingruppe, og det var veldig koselig altså :jepp:

Stinelin: Jeg såg ikke. Rart igrunn, for jeg får nesten med meg alt om sånt som går på TV :fnise: Såg veldig mye på fødslsserier før jeg skulle ha M, og tror jeg er glad for det. Jeg var liksom veldig klar over hvor galt det kunne gå, samtidig som jeg hadde sett hvor bra det kunne gå. Veldig forberedt på det verste, og jeg tror det er grunnen til at jeg synes fødselen min gikk så greit :)

Etter fødselen derimot, gikk det laaaang tid før jeg klarte å se på sånt. Husker den norske serien gikk, "jordmødre" eller noe sånt?, det var når M var et halvt år. Da klarte jeg ikke å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min mener jeg ikke har godt av å se sånn, men jeg tenker som deg at jeg vil være forberedt. Her har vi ikke tilbud om noe slags fødselsforberedende kurs, så TV og forum er alt jeg har. :gjeiper:

Jordmora "mi" har jeg snakket med èn gang i uke 5-6, og vi hadde ingen god kjemi, så jeg føler ikke at hun er noen støttespiller heller. UL'ene har vært på diverse andre sykehus, med jordmødre som ikke har noe med meg å gjøre annet enn undersøkelsen.

Noen ganger tenker jeg at vi er skapt for dette, og det skal gå greit. Andre ganger får jeg nesten angst ved tanke på fødselen. En dag så jeg på den digre magen i speilet og tenkte: "Den digre magen, og den lille åpningen, det er umulig..!?" :haar:

:ler:

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge er jeg ganske rolig og avslappet i forold til selve fødselen, mens Mannen bekymrer seg for om jeg skal få nok smertelindring osv. Han er veldig innstilt på epidural, men det er jo jeg som skal føde :fnise: Er flott at man har muligheten for å få det, men (uten at jeg vet noe om hvor vondt rier gjør) jeg velger å ta det litt som det kommer og prøve uten først, tror jeg. Kunne tenkt meg å prøve akupunktur hvis de tilbyr det, men vet ikke helt hvilke typer smertelindring de tilbyr på føden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg det programmet, nei.. men ser generelt mange lignende programmer om dagen.

Jeg har igrunn gledet meg mest, og gjør det enda. Men gruer meg litt innimellom, ja.. ser det kan dukke opp en hel del ubehageligheter.

I går da jeg dautrøtt og sliten (og hormonell) skulle legge meg, begynte jeg å se for meg selv som en stor og usexy bleikfis i fødeposisjon, og tenkte at UFF at sambo skal se meg i den settingen... Det er rett og slett litt ekkelt, hele greiene..

(mantra: fokusere på baby og et nytt liv som kommer til verden... en VAKKER opplevelse når alt kommer til alt) :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(mantra: fokusere på baby og et nytt liv som kommer til verden... en VAKKER opplevelse når alt kommer til alt) :rodmer:

Er med på den! :Nikke:

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

"Den digre magen, og den lille åpningen, det er umulig..!?" :haar:

:ler:

Heldigvis så er det faktisk det! :ler:

I går da jeg dautrøtt og sliten (og hormonell) skulle legge meg, begynte jeg å se for meg selv som en stor og usexy bleikfis i fødeposisjon, og tenkte at UFF at sambo skal se meg i den settingen... Det er rett og slett litt ekkelt, hele greiene..

Jeg har et punkt på "husk før fødsel"-listen min: Ha på sminke. For jeg såg nemmelig akkurat sånn ut og når jeg ser på bildene fra etter fødselen og tida på barsel for den del, så skulle jeg ønske at jeg hadde tatt meg 2 min til å sparkle litt. Jeg ser grusom ut :fnise:

Jeg tror det er best å være så godt forberedt som mulig på hva som kan skje under fødselen, men likevel ikke planlegge noe, bare ta det som det kommer. Selv så håper jeg på badekar denne gangen, fitnessball vil jeg ha, og prekestolen helst litt før siste halvtimen. Man blir nemmelig litt sliten av å traske rundt hele dagen, og jeg skulle ønske jeg hadde noe å støtte meg til sist gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så er det faktisk det! :ler:

Jeg har et punkt på "husk før fødsel"-listen min: Ha på sminke. For jeg såg nemmelig akkurat sånn ut og når jeg ser på bildene fra etter fødselen og tida på barsel for den del, så skulle jeg ønske at jeg hadde tatt meg 2 min til å sparkle litt. Jeg ser grusom ut :fnise:

Jeg tror det er best å være så godt forberedt som mulig på hva som kan skje under fødselen, men likevel ikke planlegge noe, bare ta det som det kommer. Selv så håper jeg på badekar denne gangen, fitnessball vil jeg ha, og prekestolen helst litt før siste halvtimen. Man blir nemmelig litt sliten av å traske rundt hele dagen, og jeg skulle ønske jeg hadde noe å støtte meg til sist gang..

Får prøve å huske litt sminke på forhånd også ;) vannfast maskara ;)

Ser også for meg badekar og kanskje ball.. Hva er prekestolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg (muligens unødig) kvier meg litt til er ETTER fødsel.. og både venner og familie som spør og graver om intime ting i forbindelse med fødsel: F.eks sprakk du mye? måtte du sy? var det vondt, hvor vondt vaaaar det egentlig? bæsjet du på deg? osv osv...

Er det bare meg, eller tenker dere også at disse spørsmålene er ubehagelige? Iallfall hvis fødsel blir ganske hard osv, så har jeg ikke lyst å bli minnet på de negative tingene med den.. det blir liksom så "intrige-drama-aktig". vil helst ikke at nærmeste familie skal spør engang, det føles så privat. (har nær sammenheng med underliv og kropp og nakenhet osv osv..)

Til dere som har født: fikk dere mange slike spørsmål? (skjønner jo godt folk er nysgjerrige altså)

Kanskje jeg skal svare: nei pysj... det var SLIK en vakker opplevelse, for jeg fikk møte min datter.

Noen tanker om dette noen andre?

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badekar har jeg lyst på òg. På St.Olavs har de vel det som trengs av slike fasiliteter.

Så fint at dere som har gjort det før kan hjelpe oss litt, sminke hadde jeg aldri tenkt på selv :fnise: Men de bildene etter fødselen kan jeg uansett styre meg for.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badekar kunne jeg også tenkt meg. Må høre med JM på torsdag hvilke tilbud sykehuset her har :jepp:

Pasjonsblomst: Slike spørsmål håper (og tror) jeg at jeg slipper. Får jeg dem så vil jeg nok bare svare litt unnvikende og heller fokusere på lille jenta som har kommet til verden. Kunne forøvrig ikke falle meg inn å spørre noen om såpass intime spørsmål, men noen er mer nysgjerrige og direkte enn andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Får prøve å huske litt sminke på forhånd også ;) vannfast maskara ;)

Ser også for meg badekar og kanskje ball.. Hva er prekestolen?

Nå ble jeg usikker på om det er det den faktisk heter. Men det "stativet" på hjul som man kan gå og holde seg fast i.

En ting jeg (muligens unødig) kvier meg litt til er ETTER fødsel.. og både venner og familie som spør og graver om intime ting i forbindelse med fødsel: F.eks sprakk du mye? måtte du sy? var det vondt, hvor vondt vaaaar det egentlig? bæsjet du på deg? osv osv...

Er det bare meg, eller tenker dere også at disse spørsmålene er ubehagelige? Iallfall hvis fødsel blir ganske hard osv, så har jeg ikke lyst å bli minnet på de negative tingene med den.. det blir liksom så "intrige-drama-aktig". vil helst ikke at nærmeste familie skal spør engang, det føles så privat. (har nær sammenheng med underliv og kropp og nakenhet osv osv..)

Til dere som har født: fikk dere mange slike spørsmål? (skjønner jo godt folk er nysgjerrige altså)

Kanskje jeg skal svare: nei pysj... det var SLIK en vakker opplevelse, for jeg fikk møte min datter.

Jeg er glad jeg ikke fikk sånne spørsmål, og får jeg det så tror jeg at jeg hadde svart litt vagt at: neida, det gikk fint. I alle fall så raskt etter fødselen. Noen mnd senere, når man selv har fått tenkt igjennom fødselen, så kunne jeg ha svart litt mer. Lettere når en får ting litt på avstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg egentlig ikke til noe, men kanskje jeg er i overkant naiv i forhold til min egen smerteterskel. Jeg håper jeg klarer meg uten annen smertestillende enn akupunktur og evt badekar, men orker jeg ikke mer blir det jo selvsagt epidural. Dumt å fraskrive seg noe når man ikke vet hva man går til.

I natt våknet jeg klissbløt av melk. Håper det er et positivt tegn ang melkeproduksjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I natt våknet jeg klissbløt av melk. Håper det er et positivt tegn ang melkeproduksjonen!

Våkner av det jeg også nå, ganske hyppig. Noe jeg har lagt merke til, som er litt fascinerende, er at dersom jeg kryper inntil sambo naken om morgenen så blir brystet gjerne vått. En refleks som reagerer på hudkontakt, tenker jeg. Veldig bra atsystemet forbereder seg igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkner av det jeg også nå, ganske hyppig. Noe jeg har lagt merke til, som er litt fascinerende, er at dersom jeg kryper inntil sambo naken om morgenen så blir brystet gjerne vått. En refleks som reagerer på hudkontakt, tenker jeg. Veldig bra atsystemet forbereder seg igrunn.

Har akkurat samme erfaringen når jeg gjør det samme med mannen min :Nikke: Veldig spennende synes jeg. Men blir hyppig lakenvask ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det har jeg ikke tenkt på. Men jeg har ganske stor intimsone, og snakker sjeldent om slik bortsett fra de aller nærmeste venninnene. To av dem har termin i juli, så de spør kanskje. Familien håper jeg kjenner meg så godt at de vet jeg ikke vil ha slike spørsmål. Om de spør kommer jeg bare til å snakke det bort tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ingen spørsmål av typen Pasjonsblomst nevner - heldigvis - men så endte det jo også med KS for min del, så kanskje det har noe med saken å gjøre? Hehe, jeg var i så dårlig form de første ukene etter keisersnittet at jeg tror ingen tenkte på å spørre meg om hvordan det hadde gått - det var nokså opplagt utfra det grå trynet mitt. :ler: (Sånn apropos det - det er ikke alt sminke klarer å dekke over. :fnise:)

Ellers har jeg begynt å sove i en heller slapp, spileløs BH med tynne amminnlegg oppi, jeg... :sjenert: Regner med å tilbringe størsteparten av de kommende to årene på det viset, uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg har lest "Att föda" av Gudrun Abascal, svensk jordmor. Veldig fin bok om fødselsforløp, ting som kan skje underveis, ulike former for smertelindring og fødestillinger, reaksjoner o.l. Veldig fin bok! :Nikke:

Tror det er lurt å forberede seg godt til fødsel, men jeg holder meg unna alle TV-serier og dokumentarer om fødsler (med unntak av norske jordmødrene). Alle sånne serier produseres jo for underholdning og da viser de alltid det mest ekstreme for å sjokkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg ikke til fødsel nå, gjorde ikke det sist heller. Det er vondt mens det står på, men synes det gikk fint, var spennende igrunn. Har absolutt ingen traumer, kunne gjort det omigjen neste dag. Jeg brukte lystgass under åpningsriene, og ingenting under utdrivingen. Hadde ikke utelukket epidural, men ville se an behovet underveis. Jeg forberedte meg på to ting- pusteteknikk og forståelse for hvordan fødsel foregår. Det er viktig å forstå hvordanog hvorfor man må avspenne bekkenet, slik at kroppen får jobbe og du ikke holder igjen. Og at man må ta dype gode pust gjennom riene, inn nesen og ut munnen. Bare munnen og man blir tørr, dårlig pusting og man kveler rien litt. Jeg øvde på dette i svømmehallen faktisk, og mental trening hvor jeg så for meg fødsel og pusting. Det andre jeg forberedte var muligheter for smertelindring, og hvilke jeg var åpen for. Eks. Badekar: ønsker, epidural: hvis ille, petidin: nei. Mannen måtte skrive seg huskeliste her, i tilfelle jeg ble sløv.

Badekar fikk jeg ikke pga høyt blodtrykk. Epidural følte jeg aldri behov for. Avspenning gikk helt sv seg selv, mellom riene falt jeg ihop som en våt fille og var totalt avspent overalt, men noen må være mer bevisst enn meg her. En teknikk kan være å stramme hånden til knyttneve, og kun fokusere der, og dermed holde bekkenet utenfor. Jeg føler ellers ikke noe behov for å se filmer av hoder som står i spenn i åpningen, det varer bare noen sekunder men er blåst opp til å være kroningsøyeblikket.

Ikke var det noen som spurte om detaljer jeg selv ikke tok opp heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Jeg gruer meg ikke til fødsel nå, gjorde ikke det sist heller. Det er vondt mens det står på, men synes det gikk fint, var spennende igrunn. Har absolutt ingen traumer, kunne gjort det omigjen neste dag. [...]

Dette var fin lesing, nå gruer jeg meg litt mindre selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...