Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Her har vi hatt en skikkelig dritt-natt rett og slett. M er syk med potte tett nese og feber, så ho har styret hele natta. Og når ho ikke var våken var jeg det. Heldigvis kommer mannen hjem og tar sykt-barn-dag etter lunch. En aktiv 2åring (som ikke i det hele tatt virker syk) er mer enn hva trøtt og bekkenvond mamma klarer i dag!

Jeg lurer på å invitere en venninne med på cafè senere da, jeg trenger å komme meg ut av huset etter 4 dager på sofaen, men føler det blir litt feil når mannen kommer hjem for å ta M? Pappa må ta sykt-barn-dag fordi mamma skal sosialisere seg?

Ser dilemmaet ditt! Absolutt godt å komme seg ut litt, og andre har strengt tatt ingenting med om du er på kafè og han er hjemme. Så er det den følelsen da.. Håper det ble kafètur på deg, vi må passe på oss selv :jepp:

Har også store planer om å teste tøybleier, men akkurat nå virker det litt enklere med papirbleier. Får se om vi kommer igang etterhvert.

Etter at jeg mista faren min føles det som hver liten ting blir for mye for meg, og det sier jo litt hvis tøybleier føles som dråpen i begeret.. :sjenert:

Vet ikke om det er graviditeten eller sorgen eller kombinasjonen som gjør at jeg føler meg så inderlig energiløs og lite engasjert, men jeg håper det blir bedre etterhvert. Med energiløsheten kommer også dårlig samvittighet, og den onde sirkelen er i gang.

Nå har jeg akkurat gjort noen ærender på jobben, og det føles godt å strutte rundt i bygda med den fine magen.. :rodmer:

Gleder meg til permisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe inn tøybleier nå eller vente og se hvordan baby er. Ser ikke for meg at det er gøy med noe som helst ekstra jobb dersom lillemann f.eks er kolikkbaby. Selv om det ikke er mye jobb å sette på en vaskemaskin annenhver dag, så skal det tørkes og brettes og ryddes bort også.. :fnise:

Redd for å føle at jeg har sløst så mye penger hvis jeg ikke får til å bruke tøybleiene.. De kan jo selges på finn, men likevel blir det jo et stort tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å starte med papirbleier til jeg får ting på stell og ser om jeg har overskudd til tøy. Tenker som deg Alabama, at det fort kan bli bortkasta penger å handle tøybleier først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt fått Mannen med på tøybleie-tanken ennå, men så har vi ikke snakket så veldig masse om det heller da. Håper jeg kan få han med på det, og et alternativ er selvsagt å ha vanlige bleier helt i begynnelsen til vi blir litt kjent med babyen vår. Er jo en nokså dyr investering, så hvis det skulle gå i vasken er det litt ekstrajobb å selge det unna, synes jeg. Men vi får se. Jeg er ihvertfall positivt innstilt og har ikke tenkt til å nevne noe for min mor eller svigermor om det, for de har vel sine egne meninger om sånne "nymotens" greier :gjeiper:

Stinelin: Veldig forståelig at du føler deg energiløs og mindre engasjert etter en slik hendelse, og spesielt når du har en graviditet å tenke på i tillegg. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Det er viktig å ta vare på seg selv og ta det litt med ro i en slik situasjon :jepp:

Gleder meg også veldig til permisjon, og lurer på hva jeg skal bruke tida til. Sove mens man kan? Selv om det kanskje er litt begrenset hvor behagelig man sover når man er høygravid? Strikke, lese bok, treffe venninner? Satser ihvertfall på at alt det viktigste til babyen er i boks og at jeg slipper å stresse rundt på butikkene etter ting og tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått fin mage som tydelig stikker ut :)

Sliter litt med appetitt jeg, klarer ikke å spise så mye som jeg bør. Jeg er ikke kvalm, bare mett, eller iallefall ikke sulten. Mannen sier beina mine er blitt tynnere, så mulig det går slik som sist. Da gikk jeg ned ca 5 kg egenvekt i svangerskapet. Så flott og fresch ut, da jeg hadde rundt 10 til overs ved start :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En :klemmer: til deg, Stinelin. Ikke vær streng med deg selv, men som Haley sa, ta vare på deg selv. Du gjør det du orker, og så får resten vente til en annen dag. (Det må forresten mannen her i huset leve med, selv om jeg "bare" er gravid og ikke har en stor sorg oppå det hele.)

ViljaH: Det ser ut til at småen tar masse plass i magen her også, og det merket jeg faktisk denne uka. Plutselig er det ikke plass til den vanlige frokosten, og middag må jeg gi opp litt over halvveis.

Det er faktisk helt sprøtt, fordi hodet henger ennå ikke med. Jeg beregner porsjoner som normalt, men så passer det ikke. For ikke å snakke om at jeg egentlig bare kan glemme å drikke et glass vann før maten, sånn som jeg har pleid å gjøre.

Jaja. Det er bedre enn å spise konstant, sånn som jeg gjorde til å begynne med da jeg vekslet mellom ulvehunger og kvalme. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir også fortere mett, og det føles av og til som om både maten og ungen er på vei opp i halsen. Ubehagelig.

Har dere lagt på dere mye? Her har det kommet 8kg. Min mor synes det er forskrekkelig mye, og mener bekkenløsningen skyldes "overvekten", som hun så fint kaller det. :sjenert: Legen sier 8kg er helt fint til nå.

Blir så lei av alle som skal mene noe om magen er stor eller liten, om jeg har lagt på meg mye eller lite, om jeg er i god eller dårlig form osv. Folk er forskjellige! Jeg har bare lyst til at kroppen kan få leve sitt eget liv nå, og ruge i fred :gjeiper:

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i klubben for de som blir fortere mett. Har hatt det sånn en del uker allerede, og føler det ikke som noen plage. Annet enn at når vi har spist middag i 16/17-tiden så er jeg stort sett mett helt til neste morgen. Har liksom lyst på en skive med noe godt pålegg til kvelds, men magen har liksom ikke plass. Luksusproblem kanskje :vetikke:

Angående vekta så var jeg en snartur innom en annen avdeling på jobb tidligere i uka og der var det ei (som forøvrig ikke eier antenner eller sperrer for hva som er greit å si, heller ikke til de hun ikke kjenner så veldig godt - som meg) som syntes det var lenge til min termin og spurte om det var en eller to. Og selv om jeg ikke bryr meg så fryktelig mye om hennes mening og vet at jeg bare har gått opp 4.5kg, så får det meg jo til å tenke. Synes 8 kg høres helt normalt ut i uke 26. Det vil gå i rykk og napp, og man SKAL legge på seg i graviditeten :jepp: Og når lege/JM er fornøyd, så får vi vel si oss fornøyd vi også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg har lagt på meg ca 10 kg (9.8 :gjeiper: ), og ser tydelig dubbelhaken har komt! Men siden jeg gikk opp så mye sist, så må jeg vel bare regne med noen kg nå også. JM sier i alle fall ikke noe på det, og ho er til vanlig veldig påpasselig med størrelse og vekt og alt det der. Håper det stopper litt opp en stund, da :)

Jeg har ekstrem matlyst jeg. Spiser både M og mannens rester :ler: Kanskje derfor kiloene kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Jeg har lagt på meg 12 kg til nå jeg :sjenert: Det skyldes nok i stor grad at jeg ikke får beveget meg som jeg vil pga bekkenet, men det er vel ingen unnskyldning akkurat. Jeg spiser jo åpenbart mer enn jeg trenger :sjenert:

Det er nesten litt rart, for som de fleste av dere så har jeg også merkbart mindre plass i magen.

Ellers er jeg så VARM for tiden :daane: Jeg klarer ikke å gå med vinterjakka når det er 0 grader eller varmere ute, og det er helt umulig å ha på seg mer enn en tynn genser. Er så glad for at jeg ikke må gå over sommeren før fødsel, det skjønner jeg ikke hvordan jeg skulle orket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, magekapasiteten er markant lavere enn normalt her også. Stappmett av to skiver til frokost, og jeg klarer meg egentlig fint med to måltider om dagen for tiden. :ler: Billig i drift... :gjeiper:

Jeg har gått opp ca 8 kg nå. Har dog stått stille de siste 4-5 ukene... Gikk mye opp tidlig denne gangen, sikkert fordi det hjalp å småspise mot kvalmen, i motsetning til med Turnerose. Også mistenker jeg vel både ferietur og jul for å ha bidratt med et par kilo ekstra. :fnise: Jaja, det gikk fort og lett av sist, så jeg tar det ikke så tungt. Spent på om jeg får mye vann i kroppen denne gangen, da. Merker litt, men ikke noe problematisk så langt. :)

I dag sitter jeg og blir litt smågal av svigermor, som er på besøk i anledning Turneroses bursdag. Jeg er egentlig veldig, veldig glad i henne, men når jeg er gravid har jeg visst litt kortere lunte. :sjenert: Hun kjører løpende kommentarer på alt, og jeg blir smågal av å ikke få tre minutter for meg selv. Blir nok litt ekstra tydelig fordi Turnerose er hjemme og i sånn nesten frisk-modus... Det er krevenede selv på en god dag, og når svigermor er her og legger inn sånne små drypp av (velmente) forsøk på oppdragelse som kræsjer litt med hvordan vi pleier å gjøre det når ungen allerede er drittlei av å være hjemme og kjede seg, så... :sukk: *prøver å beholde roen*

Men på den positive siden - Turnerose er mye bedre i dag (hun har vært syk hele uka), og det er tross alt bedre med en litt sur og lei jente i god form enn en slapp, syk liten jente som bare ligger på sofaen og/eller klenger på mamma'n sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9kg her.. :sjenert: Men det ser ut til å ha roet seg betydelig den siste måneden. Ble en del den første tiden, fordi jeg gikk fra å spise veldig minimalt til å være skrubbsulten hele tiden.

Andre bieffekter av at mageboeren har vokst er forøvrig problemer med å bøye seg fremover for å få på skoene. Ikke det at magen er i veien ennå, men med en gang jeg bøyer meg fremover så presser småen på magesekken og jeg har følelsen av at ting kommer i retur. Hurra :sukk:

Ellers er jeg strålende fornøyd med at det er helg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo forresten en del rugere som holder til i østlandsområdet. Er det noen som kunne tenke seg å ha et lite magetreff?

Ikke nødvendigvis sånn at vi blotter magene våre og klapper på, altså, men at vi treffes et sted for å skravle og mager og alt mulig annet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er jo forresten en del rugere som holder til i østlandsområdet. Er det noen som kunne tenke seg å ha et lite magetreff?

Ikke nødvendigvis sånn at vi blotter magene våre og klapper på, altså, men at vi treffes et sted for å skravle og mager og alt mulig annet. :fnise:

Jeg blir gjerne med! Vi hadde noen treff med de Oslo-baserte i terminklubben her fra KG da jeg var gravid med Turnerose (og i permisjonstiden), og det var superkoselig! Skitskummelt før første treff, men jeg er veldig glad jeg gikk. :jepp: Vi møttes på kafé i Oslo sentrum, og det var i det hele tatt veldig ufarlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gjerne med! Vi hadde noen treff med de Oslo-baserte i terminklubben her fra KG da jeg var gravid med Turnerose (og i permisjonstiden), og det var superkoselig! Skitskummelt før første treff, men jeg er veldig glad jeg gikk. :jepp: Vi møttes på kafé i Oslo sentrum, og det var i det hele tatt veldig ufarlig. ;)

Morsomt! Jeg var ikke sikker på om det var sånt man gjorde...

Kan i hvert fall melde at jeg er ekstremt lite skummel, selv ikke som gravid. :fnise: (Det er mulig jeg blir skummel fremover når noen og enhver mener de må klappe meg på magen, men den tid, den sorg.)

Ønsker alle en fin helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg har gått opp sju kilo. De siste fire har kommet de siste fem ukene.

Hadde vært hyggelig med et treff, selv om jeg er veldig glad i anonymiteten her. :sjenert:

Er vi mange som bor i Oslo og omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre bieffekter av at mageboeren har vokst er forøvrig problemer med å bøye seg fremover for å få på skoene. Ikke det at magen er i veien ennå, men med en gang jeg bøyer meg fremover så presser småen på magesekken og jeg har følelsen av at ting kommer i retur. Hurra :sukk:

Samme her, forferdelig ubehagelig! Får på meg skoene ved å stå i trappa. På siste trening var det umulig å gjøre øvelser på matta, holdt på å kaste opp hele tiden.

Hadde vært hyggelig med et treff, selv om jeg er veldig glad i anonymiteten her. :sjenert:

Er vi mange som bor i Oslo og omegn?

Jeg er også glad i anonymiteten, selv om det helt sikkert hadde vært koselig! Men så bor jeg 6 timer fra Oslo, så det blir uansett ikke aktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt de som ønsker å forbli anonyme. Jeg må si at jeg er såpass pingle at jeg stort sett benytter meg av AB-funksjonen når jeg poster ting jeg ikke har lyst til å ha nicket mitt ved, og det kan være så mangt.. :sjenert:

Men litt vanskelig å ha en AB-funksjon i det virkelige liv. Stille i Darth Vader-maske som forvrenger stemmen? :fnise:

Nei, fra spøk til alvor. Et uformelt kaffetreff (eller te eller KAKE for den saks skyld) for de som har lyst, hadde vært kjempetrivelig.

For min egen del kan jeg jo si at det hadde vært supert å fritt kunne snakke om magen og sånne ting med noen som er i samme situasjon. Er generelt litt bekymret for å "slite ut" venninner med alt magepratet, særlig venninner som kanskje egentlig syns babyer er det skumleste i verden (jeg er jo forsåvidt enig med dem, men jeg venner meg til tanken...) :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...