*Joyce* Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #601 Del Skrevet 23. desember 2011 Vi har vært på kirkegården i dag for å legge krans og lys på graven, og der var det en begravelse som akkurat skulle starte. Da tenkte jeg på deg, Stinelin. Håper du får vært sammen med dine nærmeste i julen. Ellers ønsker jeg også en god jul til alle her! Håper dere får en fin og rolig julehelg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evil eve Skrevet 26. desember 2011 #602 Del Skrevet 26. desember 2011 God jul til alle jentene her inne. Håper dere har hatt en fin jul alle sammen <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 29. desember 2011 #603 Del Skrevet 29. desember 2011 En morgen nå i jula kjente jeg bevegelse! Det var på morgenen, og jeg lå på ryggen. Sønnen min lå sammen med meg og halvsov/koste. Sønnen velter seg litt rundt, og etterhvert ligger han med det tunge hodet sitt oppå nedre del av magen, akkurat på den siden hvor jeg kjenner et "fremmedlegeme". Vekten av hodet hans setter nok babyen under press, for plutselig kjenner jeg et svakt sprell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selma_ Skrevet 29. desember 2011 #604 Del Skrevet 29. desember 2011 Oj, så artig ViljaH! Ante ikke at man kunne kjenne det så tidlig! Moro altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evil eve Skrevet 29. desember 2011 #605 Del Skrevet 29. desember 2011 Idag var vi på grava til svigerfar, hadde vært bursdagen hans idag. Litt vemodig og rart å være der, men litt godt også. Heldigvis fri fram til 2 januar nå, kjenner at bekkenet er på skikkelig kranglefot om dagen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 30. desember 2011 #606 Del Skrevet 30. desember 2011 Oj, så artig ViljaH! Ante ikke at man kunne kjenne det så tidlig! Moro altså Jeg kjente ikke noe før uke 21 sist tror jeg, det var nok fordi babyen var i klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly80 Skrevet 30. desember 2011 #607 Del Skrevet 30. desember 2011 Da har jeg kommet inn her også, og advarer om at jeg er flink til å skravle... Har morkake foran jeg, så dermed kjenner jeg spark senere enn sist. Men har begynt å kjenne noen nå, særlig på kvelden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 30. desember 2011 #608 Del Skrevet 30. desember 2011 Misunner dere som kjenner liv. Her er det foreløpig stille og rolig! Kanskje et bedagelig foster? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 30. desember 2011 #609 Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg har morkaka foran på magen, som demper livstegn. Følte så smååååt at jeg begynte å kjenne aktivitet i uke 18-19, men kjente ikke tydelig liv før i uke 20 omtrent. Ble gankse mye tydeligere livstegn på 1-2 uker, og nå kjenner jeg daglig tydelig spark osv, og merker om hun sover eller er våken gjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #610 Del Skrevet 30. desember 2011 evil eve: Velkommen hit, Molly80! Jeg har også morkaka foran, hadde det med Turnerose óg, og da kjente jeg bevegelse omtrent akkurat som Pasjonsblomst beskriver det. Da det først begynte å merkes, gikk det liksom veldig fort! Mannen fikk kjenne utenpå i uke 21-22, det syntes jeg var nokså tidlig mtp morkakeplassering. Denne gangen kjente jeg bevegelse mye tidligere, tror det var rundt uke 14. Men jeg visste jo også hva jeg kjente etter... Regelmessig har det dog ikke blitt før de siste 2-3 ukene, men nå merker jeg et klart mønster/døgnrytme. Mannen har ikke fått kjenne like tydelig utenpå denne gangen, da. Han synes det er litt synd, men det kommer nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 30. desember 2011 #611 Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg kjenner stadig vekk etter, men det er litt vanskelig å vite om det er fosteret eller om det bare er andre ting (luft?) som flytter litt på seg. En kveld for et par dager siden lå jeg i senga og kjente det jeg tror var en liten boble på høyre side av magen, men et par minutter senere var det noe som var bittelitt kraftigere på venstre side. Egentlig tror jeg nok at det er litt tidlig å kjenne noe, men kan jo ikke la være å prøve å kjenne etter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 30. desember 2011 #612 Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg kjenner etter jeg også, men vet ikke hva som er hva i magen. Jeg kjenner ofte noe som kjennes ut som små muskelsammentrekninger i magen, men om det er babyen eller bare noe annet vet jeg ikke. Har kjent det i et par uker ihvertfall, men blir ikke klok på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 30. desember 2011 #613 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Egentlig tror jeg nok at det er litt tidlig å kjenne noe, men kan jo ikke la være å prøve å kjenne etter Hei, Haley! Jeg ser at vi er like langt på vei, og jeg føler meg ganske sikker på at jeg har kjent forsiktig romstering og styring (ikke tydelige spark, mer som om den vrir på seg, strekker seg eller noe, om du skjønner) en stund. Men jeg er også både kilen og hårsår - kanskje har det noe å si? Jeg tror nok uansett at det godt kan være babyen du kjenner Endret 30. desember 2011 av Glenfarclas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 30. desember 2011 #614 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Jeg haxde morkaken foran forrige gang, og også denne gang, så forventet ikke å kjenne noe på mange uker enda. Derfor det var så morro, men jeg vet jo også hvordan det kjennes ut. Det var en fjærlett bevegelse, som er så lett at jeg ikke ville ha følt noe om ikke jeg hadde noe tungt oppå magen som presset imot. Det er også slik at fosteret gjerne spreller til hvis det får seg en dytt. På ultralyd lå fosteret på hodet, og gynekologen var ikke helt fornøyd med det for fikk ikke sett så godt på hele, bl.a. nedre del av ryggraden var ute av syne. Da prøvde hun å få fosteret til å snu seg ved å dytte med instrumentet, ganske kraftig. Var litt vondt og ekkelt for meg. Men fosteret tåler å bli dyttet tydeligvis. Endret 30. desember 2011 av ViljaH Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 30. desember 2011 #615 Del Skrevet 30. desember 2011 Kan vi diskutere litt babytøy? Lurer på iallfall 3 ting: * Bør jeg kjøpe mest bomullstøy? hva med ull/silke? *Er det kun bodyer, strømpebukser og evnt sokker der bruker i starten? -dvs at jeg bør tenke enklest mulig design *Har ikke lyst på fullrosa garderbobe...eller ER det litt koselig på de små, slik at man angrer hvis man ikke overdriver litt med blonder og pasteller i starten? De blir jo fort nok større og får litt tøffere klær mener jeg. *Begynner de med pyjamaser med engang? fulldress? hehe... klesinteresserte meg har jo null peil på babyfashion (og komfort-- det er er jo det aller viktigste her) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 30. desember 2011 #616 Del Skrevet 30. desember 2011 Enn så lenge har jeg bare drømt at jeg har kjent bevegelser, men da stakk det til gjengjeld en hel fot ut av magen min Skal nevnes at jeg i samme drøm også måtte huske å betale for babyen i kassa på vei ut fra sykehuset... Men jeg venter fremdeles tålmodig på magen. Enn så lenge kjenner jeg ikke stort, men det kan kanskje ha noe med bilringen å gjøre... En måned igjen til ordinær UL. Veldig spent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #617 Del Skrevet 30. desember 2011 Kan vi diskutere litt babytøy?Lurer på iallfall 3 ting: * Bør jeg kjøpe mest bomullstøy? hva med ull/silke? Jeg handler inn ull/silke til Maiblomsten nå, men har også en del bomull liggende etter Turnerose (for det meste ubrukt, men det er jo en annen sak Brukte nesten utelukkende ull til henne til sommeren kom...). Regner egentlig med å bruke mest ull/silke i starten, og så over på bomull etterhvert som hun blir litt større og får litt bedre temperaturregulering på egenhånd, samt at sommeren kommer. Som vi har gjort med Turnerose - ull (også ull/silke) blir for varmt for henne sommerstid. Men kommer til å kjøpe (eller sy, tenker jeg) litt av bambus og soya også, det har en del av ullas egenskaper samtidig som det er svalt og godt. *Er det kun bodyer, strømpebukser og evnt sokker der bruker i starten? -dvs at jeg bør tenke enklest mulig design Her gikk det mest i body og strømpebukse, ja, evt heldresser med bleieåpning. Turnerose lå jo i Frejkas pute, og under den skal det minst mulig klær. Men hadde noen sparkebukser og sånt som vi brukte litt sammen med body og sokker før hun fikk puta. Sokker hadde vi forøvrig ikke nok av, måtte ut og handle varme, gode, ørmså ullsokker! *Har ikke lyst på fullrosa garderbobe...eller ER det litt koselig på de små, slik at man angrer hvis man ikke overdriver litt med blonder og pasteller i starten? De blir jo fort nok større og får litt tøffere klær mener jeg. Vi har praktisk talt ingenting pastellfarget. Punktum! Litt dust gult og grønt, bare, og enkelte plagg vi har fått og som ikke har hatt byttemulighet. Litt rosa fra størrelse, tja, 86/92? Da begynte hun å bry seg med hva hun ville ha på seg. (Jenter, altså! Naboguttene gir fullstendig blaffen i hva de har på seg, men ikke Turnerose!) Men ikke babyrosa eller andre pasteller der heller - dog en del naturhvitt, siden vi har mye ull. Jeg liker best klare, spreke farger, så det rosa vi har (og nå begynner et etterhvert å bli en del, hun elsker rosa og lilla) er type ceriserosa. Angrer ikke et sekund på å ha valgt bort de nusselige babyfargene! Minimalt med blonder også, det gjør meg heller ingenting. *Begynner de med pyjamaser med engang? fulldress?hehe... Vi brukte forsåvidt pysjer fra starten av, men da i form av heldresser i ull, som ofte ble sittende på utover dagen. Hadde noen bomullspysjer også, de ble ikke så mye brukt. klesinteresserte meg har jo null peil på babyfashion (og komfort-- det er er jo det aller viktigste her) Enn så lenge har jeg bare drømt at jeg har kjent bevegelser, men da stakk det til gjengjeld en hel fot ut av magen min Skal nevnes at jeg i samme drøm også måtte huske å betale for babyen i kassa på vei ut fra sykehuset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 30. desember 2011 #618 Del Skrevet 30. desember 2011 Kan vi diskutere litt babytøy? Lurer på iallfall 3 ting: * Bør jeg kjøpe mest bomullstøy? hva med ull/silke? *Er det kun bodyer, strømpebukser og evnt sokker der bruker i starten? -dvs at jeg bør tenke enklest mulig design *Har ikke lyst på fullrosa garderbobe...eller ER det litt koselig på de små, slik at man angrer hvis man ikke overdriver litt med blonder og pasteller i starten? De blir jo fort nok større og får litt tøffere klær mener jeg. *Begynner de med pyjamaser med engang? fulldress? hehe... klesinteresserte meg har jo null peil på babyfashion (og komfort-- det er er jo det aller viktigste her) Babyen kommer tidlig sommer, så trenger ikke veldig mye ull i starten mener jeg. Ull er mer for høst og vinter. Men dette er også en smakssak, noen liker å bruke ull hele året fordi det holder babyen i jevn temperatur. Jeg kunne ikke selv tenke meg å bruke ull når det er 25 grader ute, så baby får samme behandling. Det mest negtive med ull er at det er vanskelig å gjøre rent hvis det blir flekkete av avføring. Bomull kan vaskes ved 60 grader og man får det lett rent. Noen mener ull/bomull er et dårlig materiale fordi man får ikke vasket bomullen på høy nok temperatur til at det blir rent, pga ullen i det. Jeg bruker det selv. Uansett har man tepper og dyner så man klarer å holde babyen varm. Nyfødte babyer klarer ikke å regulere temperatur selv, så foreldrene må passe på at de har jevn og passe temperatur fra klær og tepper. Jeg syntes ull var litt grovt på helt nyfødt babyhud, hadde heldigvis sommerbaby forrige gang også. Hvis jeg får jente nå, kommer jeg ikke til å ha fullrosa garderobe, tror det blir kjedelig. Vil også ha litt yndig gult og søte mønstre og slikt. Synes det var veldig gøy å kle på nyfødte barnet mitt supersøte antrekk, det ga meg stor glede som ny mamma. Jeg brukte fulldress pysj med en gang. Hadde en i str 50 som viste seg å være veldig vanskelig å få på, husker jeg, de andre var større. Knappene gikk bare til skrittet tror jeg problemet var, og ikke nedover bena. Når barna er nyfødte er de veldig lealøse så er litt kompliserte å kle på. Enklest med bodyer med wrap-lukning. Det er vanskelig å ta på en body over hodet og stikke armene inn, hvis babyen er nyfødt og bodyen er akkurat passe og smal i fasongen. Babyen liker heller ikke behandlingen... Så- knapping nedover bena og hele fronten er lurt, både for å få den på og for hyppige bleieskift. Slik at man åpner body som et teppe, legger babyen oppå, og får så detaljene på plass med mye rom til å jobbe.. Strømpebukser er lette å ta på og komfortable for baby. Finnes også mange lette bukser med bred strikk over magen som fungerer. Unngå klær med hetter, de er bare i veien. Sparkebukser som er stive, og med mye dingser på baksiden spesielt er ikke noe særlig, babyen blir da liggende på klumper. Småbarn har ikke noe i jeans å gjøre mener jeg, de trenger myke, bøyelige klær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 30. desember 2011 #619 Del Skrevet 30. desember 2011 Når barna er nyfødte er de veldig lealøse så er litt kompliserte å kle på. Enklest med bodyer med wrap-lukning. Det er vanskelig å ta på en body over hodet og stikke armene inn, hvis babyen er nyfødt og bodyen er akkurat passe og smal i fasongen. Babyen liker heller ikke behandlingen... Så- knapping nedover bena og hele fronten er lurt, både for å få den på og for hyppige bleieskift. Slik at man åpner body som et teppe, legger babyen oppå, og får så detaljene på plass med mye rom til å jobbe.. Strømpebukser er lette å ta på og komfortable for baby. Finnes også mange lette bukser med bred strikk over magen som fungerer. Unngå klær med hetter, de er bare i veien. Sparkebukser som er stive, og med mye dingser på baksiden spesielt er ikke noe særlig, babyen blir da liggende på klumper. Småbarn har ikke noe i jeans å gjøre mener jeg, de trenger myke, bøyelige klær. Takk for en god forklaring! Som nybegynner er det greit at noen sier i fra om sånne ting. Ikke at jeg har kjøpt så mye (noe!) ennå, men det er kjekt å ha i bakhodet. Frykter vel heller at moren min kommer til å ta helt av med sånne ubrukelige plagg... for det er jo "så søtt" med ting med ører, små jeans osv... Stakkars knøttet.. Vi fikk forresten myke, små sokker til jul av svigermor. Hun er i gang med strikkingen for fullt, og det er bare helt herlig. Så små ting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 30. desember 2011 Forfatter #620 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Forøvrig helt enig med Vilja ang. type babyklær. Her går det fortsatt i jersey, jersey, jersey og stretchvelour, og vide klær som er gode å bevege seg i. Ingen hetter, unødvendige lommer/pynt som "gnager" e.l. Synes ikke barn som leker har noe i trange "voksenjeans" å gjøre heller, jeg, så de eneste jeansene Turnerose har er hjemmesydde, vide og med strikk i livet. Endret 30. desember 2011 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå