Gå til innhold

Råd mot intense menssmerter

Suzy

Anbefalte innlegg

Datteren min har tildels invalidiserende menssmerter og jeg lurer på om det er noen som har noen gode råd...

Jeg lurer både på hva slags smertestillende dere evt tar mot det, om dere bruker naturlegemidler som forebygger på noe vis, eller noe annet (kosthold, aktivitet, e.l.) som gjør det bedre.

Det er så ille for henne og jeg har bedt henne kontakte lege nå for å få en time og kanskje få noe sterkere smertestillende som kan ta det verste, men vet jeg om noe konkret som kan ta det verste, så er det verdt å ta med seg til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

En studievenninne av meg fikk akupunktur mot menssmertene sine. Dette er ganske mange år siden, så jeg husker ikke alle detaljer (hvem/hva slags akupunktør, når i syklusen osv), men hun opplevde i alle fall en bedring slik at hun kom seg opp av senga og ut av døra også på de verste dagene.

Jeg føler meg heldig som har klart meg med et par paracet i ny og ne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Naproxen eller Fanalgin, reseptfritt på apoteket. Tar smertene bedre enn Paracet og Ibux. Og hvis hun ikke går på p-pillen, kan hun gjøre det for å regulere smertene. Jeg gjorde det når jeg var 14.

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg heldig som har klart meg med et par paracet i ny og ne!

Jeg og!

Og akupunktur hørtes smart ut! Det er jo noe jeg ikke har tenkt på før, men det hjelper jo mot andre ting, så kanskje det kunne nytte. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaller lege. Da kan hun få utredet årsaken til smertene. En del kvinner går med endometriose bla.

I tillegg kan hun da få sterkere smertestillende. Ingen skal behøve å gå og ha fryktelige menssmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig plaget med menssmerter tidligere. Lå rett ut de første dagene, knasket reseptbelagte smertestillende...var helt ute av funksjon.

Men, for 6 år siden så tok jeg akupunktur, og ble bra! Trenger ikke paracet engang lengre. Eneste jeg kjenner er litt oppblåsthet i nedre del av mage, litt ømt på en måte, så da vet jeg at mensen er i anmarsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min løsning er å gå på p-pillene cerazette. Beskytter mot graviditet (så lenge jeg tar dem riktig), og jeg får ikke annet enn enkelte småblødninger/rødbrun utflod hvis jeg er litt slurvete med å ta dem på riktig tidspunkt. Har altså ikke noen månedlig blødning, og de småblødningene jeg får en sjelden gang er stort sett ikke forbundet med de vanlige smertene. Fantastisk greie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode tips her! Tusen takk!

Hun har gått på p-piller tidligere, men jeg er usikker på om hun fortsatt gjør det. Tror nemlig ikke det hjalp noe særlig.

Endometriose har slått meg som en mulighet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan skrive ut Cataflam som skal være veldig bra mot menssmerter. Det som er viktig med alle tabletter man tar for menssmerter og ta de med en gang når man kjenner antydning til at smertene kommer slik at tablettene får sjans til og virke. Selv om man har sterke smerter trenger det ikke være endometriose. Jeg har endometriose selv av sterk grad og ble diagnosert veldig seint i 20 årene. Kan kun stilles diagnose med lapraskopi ikke ultralyd. Men synes du evnt. skal ta det opp legen som et alternativ. Noen leger er veldig vanskelige med og henvise til sykehuset, synes de skal prøve ulike p-piller og smertestillenes først. En del leger kjenner heller ikke til endometriose. Bare ikke la dere føyse av for legenes "se det an" kan fort gå over 1-2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode tips her! Tusen takk!

Hun har gått på p-piller tidligere, men jeg er usikker på om hun fortsatt gjør det. Tror nemlig ikke det hjalp noe særlig.

Endometriose har slått meg som en mulighet også.

Det er en vesentlig forskjell på cerazette og andre p-piller, i og med at cerazette ikke inneholder østrogen. Jeg endte med å prøve 7 forskjellige merker før noen plutselig kom på at "hei, kanskje østrogenet ikke er så bra for henne". På p-piller ble jeg absolutt ikke bedre, og mange merker gjorde meg syk umiddelbart. Ett merke greide jeg å gå på i nesten et halvt år, men innså etter hvert at smertene egentlig bare ble verre og verre for hver mnd, selv om blødningene man har på p-piller ikke er ordentlig mensen.

På cerazette: null problem!

EDIT: og siden endometriose (hvis det er det hun har) avhenger av østrogenproduksjon/tilførsel av østrogen, så vil det i alle fall ikke hjelpe henne å gå på vanlige p-piller som inneholder østrogen. Derfor tror jeg cerazette kan vært et godt alternativ, og noe dere bør foreslå for legen slik at muligheten for å prøve disse i alle fall blir vurdert.

Endret av Moscato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan skrive ut Cataflam som skal være veldig bra mot menssmerter. Det som er viktig med alle tabletter man tar for menssmerter og ta de med en gang når man kjenner antydning til at smertene kommer slik at tablettene får sjans til og virke. Selv om man har sterke smerter trenger det ikke være endometriose. Jeg har endometriose selv av sterk grad og ble diagnosert veldig seint i 20 årene. Kan kun stilles diagnose med lapraskopi ikke ultralyd. Men synes du evnt. skal ta det opp legen som et alternativ. Noen leger er veldig vanskelige med og henvise til sykehuset, synes de skal prøve ulike p-piller og smertestillenes først. En del leger kjenner heller ikke til endometriose. Bare ikke la dere føyse av for legenes "se det an" kan fort gå over 1-2 år.

Cataflam har det samme virkningsstoffet som Voltaren, noe man kan få kjøpt reseptfritt på apoteket (i mindre doser da siden det er reseptfritt) om hun ønsker å prøve det.

Men Voltaren/Cataflam har null virkning på meg, jeg trenger sterkere smertestillende. Men vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på cerazette og andre p-piller, i og med at cerazette ikke inneholder østrogen. Jeg endte med å prøve 7 forskjellige merker før noen plutselig kom på at "hei, kanskje østrogenet ikke er så bra for henne". På p-piller ble jeg absolutt ikke bedre, og mange merker gjorde meg syk umiddelbart. Ett merke greide jeg å gå på i nesten et halvt år, men innså etter hvert at smertene egentlig bare ble verre og verre for hver mnd, selv om blødningene man har på p-piller ikke er ordentlig mensen.

På cerazette: null problem!

Jeg hadde både mye verre smerter og helt syke blødninger på cerazette, i tillegg til at jeg utviklet migrene. Så jeg anbefaler å prøve andre ting først, cerazette kan gjøre ting verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk igjen.

Tipsene er videreformidlet og skal prøves - hun skal til lege og sjekke for endometriose og i mellomtiden skal vi se om det er mulig å få prøvd akupunktur.

Hun har forsøkt flere forskjellige p-pillemerker og det har ikke hatt noen god effekt på henne - hun skulle se om Caracette var en av dem.

Voltarol skal kjøpes inn til hun får legetime i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...