Gå til innhold

har du god råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja, vet ikke helt hva jeg skal si her. Dersom jeg hadde solgt huset mitt så hadde jeg sittet igjen med 4 millioner i egenkapital, men siden jeg har disse pengene plassert i huset så har jeg ikke så veldig god råd i det daglige.

Er separert, men barna er voksne og flyttet hjemmefra så i det daglige så er det bare meg her. Jeg er opptatt av å leve sunt så det går endel penger i mat ... Liker meg best i den dyreste matbutikken for der ser alt så mye mer ordentlig og apetittelig ut.

Hver måned sparer jeg ca 3 tusen i aksjer så jeg har alltid penger i bakhånd i tilfelle "nød" - dessuten kan jeg låne på huset hvis det skulle knipe. Jeg har ca 1.5 mill i lån på huset, men det er mye verd så jeg har gode betingelser i banken.

Jeg synes jo ikke jeg har særlig god råd, kan feks ikke reise flere ganger i året ... det blir som regel 1 ferietur på sommeren, thats it.

Men jeg kan egentlig ikke klage, har det bra og har penger til det viktigste. Jeg har bla hjulpet barna mine ifm at de har etablert seg på egenhånd - synes det er veldig tilfredstillende å kunne hjelpe dem slik som mine foreldre hjalp meg da jeg etablerte meg.

Neste gang jeg kjøper meg bolig så blir det en rimeligere bolig, helst uten lån og jeg kommer også til å sette vekk noe av egenkapitalen min på en konto som jeg kan ta av når jeg skal reise ol ... Jeg har lyst til å prioritere reiser og "slå meg litt løs" i den forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det vil jeg si, men så er jeg også forsiktig med pengene mine. Denne måneden har jeg hatt ekstra god råd, til tross for at jeg måtte betale hele bryllupet vi hadde for tre uker siden. Har litt med at jeg sparte mye mer til bryllupet enn hva det egentlig kostet, i tillegg til at vi fikk en god del pengegaver. Pengegavene er satt inn på sparekonto og noen av kronene som skulle gått til bryllupet har jeg både brukt til litt ekstra god mat denne måneden + sparing. ;)

Jeg har god råd ift mange andre studenter fordi jeg tross alt jobber ganske mye ved siden av. Uten jobben ville det nok blitt ekstra trangt. Det er tøft, men det gir også rom for mer. Ikke for det, jeg sparer hele lønna pluss en del av studielånet, så jeg lever ikke fett, men det hjelper på at jeg har en samboer som kan bidra når det ikke er sommer. Ikke for det, i sommer har vi kun levd på min lønn og det har gått fint, jeg har til og med fått spart litt + to storbyferier. Lav husleie hjelper selvsagt på, men også det at man ikke bruker ting på mye tull i hverdagen hjelper på.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ikke god råd! Samboer er blitt student så vi har plutselig en ekstra boligutgift og mye mindre inntekt. Etter alle utgifter er betalt (betaler bare renter på huslånet) har vi ca. 600 kr igjen. Og bufferen vi hadde bygd opp på over 50 000 kr til hans studietid går til århundrets mest avsindige bilreparasjon... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...