Gå til innhold

har du god råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter igjen med ca 12.000 etter alle faste regninger (telefon, internett, TV, forsikringer, husleie, strøm osv), så kommer månedskort og mat og litt bensin i ny og ne og da er jeg nede på ca 7-8000,- som jeg bruker på hva jeg vil. Bruker de som regel ikke opp da, men sparer de til større investeringer.

Denne mnd har det kommet en god del uforutsette og ekstraordinære kostnader, så da sliter jeg litt.

Edit: ja, jeg synes jeg har god råd. Men jeg har ikke så dyre vaner heller.

Endret av Mynona-83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har god råd, og det merkes veldig godt på vanene mine. Ikke noe ekstravagant sånn sett, men jeg tenker ikke spesielt mye over hva jeg bruker penger på.

I praksis har jeg, etter at alt (også mat) er betalt og sparing trukket til sparekonto, 10 000 igjen til tull og vas. Nå skal det også sies at jeg setter over mer på sparekontoen før neste lønning, for jeg bruker ikke alltid alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ca 4000 å bruke på hva jeg vil i måneden, og det til og med etter at mat og bensin er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt ca. 25000 etter skatt. Jeg sitter vel gjennomsnittlig igjen med 11-12000 kr. når alle faste utgifter, samt mat er betalt. Jeg lever temmelig nøkternt, så det meste av dette går til boligsparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som mente at jeg som hadde 2 tusen til overs hadde god råd,hva har de

som sitter igjen med 10.000 da?:P

/ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God råd.

Jeg kunne potensielt hatt rundt 10.000 i måneden å bruke på hva jeg vil, men jeg og samboeren prioriterer for øyeblikket å nedbetalt litt hardt på huslånet og å bygge oss opp en grei buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørn82

Jeg har vel egentlig veldig god råd når jeg tenker meg om. Jeg liker å ha orden på økonomien. Regningene betales så fort de kommer, merkes betalt og blir satt inn i permer.

Etter mine faste utgifter som er alt fra lån på hus, mat, klær, strøm og annet så har jeg i snitt 30 000,- kroner til overs hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noen prioriteringer, skiftet mobilabb. til onecall, droppet kabel-tv, funnet billigere forsikring (gjennom fagforening), gått over til mer hjemmelaget mat (ingen toro, fjordlands osv.) Sitter nå igjen med 3000 i mnd mot ca 900 før ! :) Alle kan finne noe å luke vekk for å få mere i lommepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er AB over her med 11-12000 etter faste utgifter - men før sparing. Jeg føler vel hverken at jeg har spesielt god eller dårlig råd. Situasjonen blir nok også annerledes den dagen man eier egen bolig.

Jeg tror jeg skulle følt jeg hadde helt grei råd om jeg etter nedbetaling på boliglån og andre faste utgifter hadde 3-4000 til fritt forbruk, gitt at jeg i tillegg hadde en buffer på noen titusen til uforutsette utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig råd, går nesten på minus hver måned. For øyeblikket er det ikke så mye jeg kan gjøre med det, pga. diverse omstendigheter jeg ikke har kontroll over, men jeg har det greit og tillater meg å håpe på bedring snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er for tiden på 0 fordi vi betaler ned på dyr gjeld, men skal i løpet av kort tid kunne ha omtrent 3000 ekstra hver måned som går til sparing og/eller ekstra nedbetaling på lån. Men da lever vi ganske nøkternt, og har ikke særlig høye lønninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg selv har veldig god råd. Jeg har inntekt på tilsammen mellom 14-20000 pr mnd (er student så det er lønn+studielån) Er superheldig og leier ei leilighet billig og sentralt i en av største byene her til lands. Har boutgifter på ca 5000 pr mnd om jeg regner strømmen på et snitt på 12mnd.

Ellers er utgiftene tlf 400/mnd, trening 450/mnd, reiseforsikring 113/mnd (betales en gang i året), Veledighet minimum 200/mnd på avtalegiro, gir ofte 2-500 i tillegg til forskjellige prosjekt. Andre forsikringer trekkes igjennom fagforeningskontigent som trekkes av bruttolønn, så tenker ikke på de som faste utgifter.

Dvs jeg har faste utgifter på totalt 6163 pr mnd. Ikke medregnet semesteravgift og skolebøker.

Jeg tror jeg bruker iallefall 3000 på mat i mnd. Prøver å spare minst 1000kr mnd, men vet jeg virkelig burde spart mere, er bare ikke så enkelt :P

Men om jeg trenger ny pc eller noe slikt så betaler jeg det kontant, uten å ta av sparepenger eller på avbetaling.

Prisen jeg må betale for å ha så god økonomi som student er jo fritiden min, jobber jo temmelig mye til tider så tenker på at jeg heller burde jobbe mindre og leve mere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting igjen, alt går ut. Kjøper ikke klær til meg selv, går ikke ut osv...alt går til regninger, hus og barna.

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn passelig!

Etter at faste utgifter (boliglån, fellesutgifter, strøm, telefon, bredbånd og forsikringer) er betalt sitter jeg igjen med rundt 12.000 i måneden. Av dette går rundt 4.000 til mat, 1000 til transport, 1000 til hobby, 1000 til klær, og resten som regel til sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde hatt råd til å spare.

Sitter igjen med 10.000 når boliglån og boutgifter er betalt. Så kommer mobil 200 kroner i mnd, strøm 500, trening 450, innboforsikring 180, kollektiv 300. Mat 1600-2500 inkl husholdningsartikler. Har fri internet. Har da 5300-6000 igjen i måneden og likevel er jeg elendig til å spare.

Glemte at jeg bruker cirka tusen kroner i måneden på sigaretter, men jeg shopper ikke mye og kjøper ting billig, går på fretex, handler på salg, er prisbevisst. Men det går en del til cafe, uteliv, taxi hjem (tør sjelden gå hjem på natta). Og da forsvinner kronene.

Vet at jeg kan spare, men finner ikke ut hvordan siden pengene sitter løst. Det nytter ikke ha flere kontoer, siden jeg bare overfører pengene over nettbanken når jeg skal unne meg noe ekstra.

Men jeg har startet med å sette opp skatteprosenten, og sparer på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt ca. 23 000 kroner i måneden. Etter at at alle utgifter er betalt sitter jeg vanligvis igjen med mellom 10 000 - 12 000 kroner. Alt dette går til sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet at jeg kan spare, men finner ikke ut hvordan siden pengene sitter løst. Det nytter ikke ha flere kontoer, siden jeg bare overfører pengene over nettbanken når jeg skal unne meg noe ekstra.

Men jeg har startet med å sette opp skatteprosenten, og sparer på den måten.

Dette kan enkelt løses ved å ha en sparekonto du ikke har tilgang til via nettbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Hadde jeg bodd alene, så hadde jeg vært på fattigdomsgrensen - ja om ikke under den.

Da hadde det ikke vært snakk om å prioritere, men å overleve og jeg hadde ikke hatt råd til møbler, klær og annet, men kun det absolutte mest nødvendige av boutgifter og mat.

Nå er jeg veldig heldig og har en mann som tjener greit og ikke er gjerrig på pengene.

Med min bittelille "inntekt" og hans inntekt, så sitter vi igjen med ca 6000kr etter at alt er betalt, inkludert nødvendig utstyr for dyrene, mat til oss selv og et par tusen til sparekontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter ikke igjen med en eneste krone.. Men det er fordi jeg er student. 6500kr i måneden og husleie på 5000. Ikke mye igjen der når mat/strøm er betalt... Og jeg bor vistnok billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...