Gå til innhold

ferie

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ikke fordi jeg tror at folk på trygd er så fattige at de ikke har råd til reising 4 ganger i året, men pga måten han skriver og responderer på.

Jeg er student uten studielån. Reise utenlands (syden feks) flere ganger og shopper mange ganger i uken. Fordi; lite utgifter og prioiterer penger.

Kjenner folk på trygd som kjøper seg nye biler hele tiden, rasehund til flere titusen og som reiser på lange eksotiske reiser (Thailand for å nevne noe). Så ja, jeg tenker jo mitt... Mange jobber rævva av seg og har aldri råd til ferie (men her kommer også prioitering inn i bildet). Andre får penger og har råd til masse luksus.

Endret av Kråkesaks
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utenlandsreiser trenger jo ikke å være spesielt dyrt. Bor man i rimelig avstand til en av de større flyplassene (fra hjemstedet mitt koster det mye mer å komme seg til Oslo/Bergen enn det koster å ta flyet fra gardermoen til Paris, for eksempel) og benytter seg av gode tilbud som dukker opp, så behøver det ikke å koste mer enn noen hundrelapper (under tusenlappen) å ta noen dager i feks en storby. Selv på trygd er dette fint mulig hvis man ønsker å prioritere det, og kutter litt på kles- og sminkebudsjettet eller andre ting man ikke setter like høyt.

Jeg har selv slitt med angst (men har stort sett vært i jobb/utdanning likevel), og selv om jeg aldri har vært trygdet har jeg i lange perioder valgt å jobbe så lite at inntekten min har ligget under det man gjerne får utbetalt i trygd. Det har likevel ikke vært noe problem for meg å få råd til utenlandsreiser og andre ting jeg har ønsket, for jeg har prioritert bort festing, klær og sminke.

Og det er terapi! Jeg reiste til Paris alene i vår, og var der tre netter. Om dagene gikk jeg veldig mye rundt og fikk sett mye og kjenne på følelsen av å klare seg på egenhånd. Man merker at selv om man kanskje føler seg utrolig sliten og alene om kvelden, så overlever man faktisk det også, og det er ikke barebare når man til vanlig kan ligge våken og hikste en hel natt fordi man ikke fikk godnattmelding fra kjæresten.

Selv om jeg ikke fikk til å gå ut på restaurant alene denne gangen, så følte jeg en enorm glede over å faktisk mestre den turen! Neste gang skal jeg utfordre meg selv og tvinge meg til å sette meg på kafe alene og bestille noe. Å reise på turer alene gir et stort, stort utbytte for meg personlig, og om jeg så hadde gått på trygd, så ville jeg helt klart prioritert det så lenge jeg følte meg friskere av det.

• Liker 3
Skrevet

Hva/hvor spiste du på de tre dagene, hvis du ikke klarte å gå på restaurant eller kafe alene?

Og ja - utenlandsreiser er uhyre billig. Er man fri for jobb og forpliktelser og kan reise når som helst, er det mange billige reiser å velge i.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet (endret)

Fire turer til Strømstad er vel ikke sååååå mye å skryte av? ;) Jeg er i hvert fall ikke misunnelig.

Sorry, klarte ikke dy meg.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg undrer meg over hvorfor du lager slike innlegg som du gjør.. TS. Hva vil du egentlig fram til? At du er heldig som kan jobbe lite eller ingenting, leve på foreldrene dine, ha hest og dra utenlands fire ganger i året? De fleste normale mennesker kan ikke det... uansett hvor mye de selv måtte syntes de fortjente det

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Kråkesaks.

Skrevet

Hva/hvor spiste du på de tre dagene, hvis du ikke klarte å gå på restaurant eller kafe alene?

Og ja - utenlandsreiser er uhyre billig. Er man fri for jobb og forpliktelser og kan reise når som helst, er det mange billige reiser å velge i.

De har matvarebutikker i Paris også. Tro det eller ei, men ikke engang pariserne spiser hver eneste måtid ute;)

Jeg kjøpte ferdigsalater, yoghurt, juice og mørk sjokolade på vanlige dagligvarebutikker. Oppbevarte det i minibarkjøleskapet sånn at det også var godt til frokost neste morgen.

Ikke luksus akkurat, og det er nesten så jeg skammer meg litt over å innrømme at jeg faktisk valgte å gjøre det på den måten når jeg for en gangs skyld var i Paris og kunne gjøre akkurat det jeg ville.

Men what the heck, jeg reise av gårde og var der helt på egen hånd, det er stort nok i seg selv!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Denne tråden startet TS bare for å provosere,skjønner dere ikke at dette ikke kan stemme :filer: egentlig er han bare en liten kranglefant :jepp:

Endret av odisi73
Skrevet

Jeg er fordomsfull nok til å tenke at det sannelig er rart at alenereiser og angst er forenlig med hverandre.

Tror ikke du forstår angstens karakter. Ofte kan det være lettere å takle angst i ett land langt borte, enn i hjembyen. Fremmede folk vs. risikoen for å treffe folk du kjenner.

Dessuten: Er man inne mesteparten av tida, bruker man ikke mye penger heller. Å takle det sosiale livet dårlig, fører til at ikke bruker penger på mye festing for eksempel.

Skrevet

Hm. Når jeg hadde angst lå jeg klistret til sofaen. Alt var farlig. Men du har kanskje en annen type da eller?

Skrevet

jeg sliter med angst. reise alene er noe jeg aldri hadde gjort. nettopp på grunn av at da kommer angsten til å være på høygir. du har kanskje ikke det som kalles angst. det er kanskje noen du er redd for?

Skrevet

Otrivin og AB 04.11: Herregud, SKJERP DERE! Driter i at dette er en trolletråd, men de holdningene dere viser der er skammelige, feilaktige og skadelige. Makan til sneversynt, ond og egosentrisk tankegang!

• Liker 2
Skrevet

Hm. Når jeg hadde angst lå jeg klistret til sofaen. Alt var farlig. Men du har kanskje en annen type da eller?

Jeg har ikke den typen angst som sier til meg at jeg kommer til å dø av ditt eller datt, eller at folk jeg kjenner kommer til å dø sånn eller sånn og at alt er farlig, nei.

jeg sliter med angst. reise alene er noe jeg aldri hadde gjort. nettopp på grunn av at da kommer angsten til å være på høygir. du har kanskje ikke det som kalles angst. det er kanskje noen du er redd for?

Jeg ser på det som viktig å utfordre meg selv. Sette meg små mål for ting jeg skal klare, og i bunn og grunn vet jeg jo at angsten er irrasjonell, og at følelsene i seg selv ikke er farlige. Om du aldri gjør ting som framkaller angsten vil du heller aldri bli kvitt den eller lære kroppen din å takle den på en god måte.

Og herregud, jeg har dager/perioder der jeg ikke greier å stå opp. Jeg kan stå i dusjen og spy fordi jeg prøver å komme meg i gang med dagen slik normale folk gjør (går på skolen osv). I situasjoner der noe avhenger av mine ferdigheter, eller jeg FØLER at ting avhenger av mine ferdigheter (for det er slett ikke alltid det stemmer), vil halsen min snøre seg sammen til et bittelite hull som det bare kommer gråtestemme ut av. Kroppen skjelver, jeg fryser og svetter om hverandre, puster raskere og raskere til jeg bare ser prikker og til slutt går i dørken. Alt låser seg fullstendig og jeg husker knapt hvor jeg er.

Jeg har angst for å ikke være bra nok, at folk rundt meg ikke skal være glade i meg, at jeg skal bli forlatt og ikke ha noen igjen. En lite gjennomtenkt kommentar fra noen jeg kjenner, eller manglende svar på feil melding, så ligger jeg våken hele natta med panikkanfall etter panikkanfall.

Men jeg gjør framskritt. Jeg tar det steg for steg og presser meg selv der jeg kan presse meg. Jeg har ikke lyst til å la mitt eget hode invalidisere meg.

Og ja, jeg har diagnose på dette. Både angst og depresjoner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er trist at mine skattepenger går med til at du kan reise på ferie og ikke bidra i samfunnet. Samtidig er det fint at disse turene fungerer som terapi for angsten din. Jeg har delte meninger om dette.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er trist at mine skattepenger går med til at du kan reise på ferie og ikke bidra i samfunnet. Samtidig er det fint at disse turene fungerer som terapi for angsten din. Jeg har delte meninger om dette.

Jeg håper den var til TS, og ikke meg.

Hvis ikke har du misforstått.

Skrevet

Otrivin og AB 04.11: Herregud, SKJERP DERE! Driter i at dette er en trolletråd, men de holdningene dere viser der er skammelige, feilaktige og skadelige. Makan til sneversynt, ond og egosentrisk tankegang!

Og hvem er du til å be meg skjerpe meg? Alt jeg vet om angst strider imot disse reisene TS tar alene. Syns også det er irriterende at noen får trygd hvis de er såpass oppegående at de klarer det! Jeg har ikke angst men reiser ikke alene noe sted likevel. Og jeg skjønner jo godt hvorfor jeg får blikk når jeg sier jeg er kronisk syk og venter på trygd, for hvis det er sånne mennesker som TS som får det er det jo mer lotto enn sykdom.

Skrevet

Og hvem er du til å be meg skjerpe meg? Alt jeg vet om angst strider imot disse reisene TS tar alene. Syns også det er irriterende at noen får trygd hvis de er såpass oppegående at de klarer det! Jeg har ikke angst men reiser ikke alene noe sted likevel. Og jeg skjønner jo godt hvorfor jeg får blikk når jeg sier jeg er kronisk syk og venter på trygd, for hvis det er sånne mennesker som TS som får det er det jo mer lotto enn sykdom.

Hvem jeg er? En som har hatt angst selv, og jobbet med opplegg for å spre kunnskap og informasjon, for å bryte tabuer i forhold til lidelsen. Og som blir ufattelig provosert av at slike som deg ødelegger for det arbeidet ved å kritisere og stille spørsmålstegn ved andres lidelse fordi den ikke er synonym med din egen. Angsten din er en ting, andres er en annen. Å si at andre ikke har angst/har nytte av en type terapi, fordi det ikke var slik du hadde det/du hadde det verre, det er bare kunnskapsløst og slemt!

• Liker 3
Skrevet

Hvem jeg er? En som har hatt angst selv, og jobbet med opplegg for å spre kunnskap og informasjon, for å bryte tabuer i forhold til lidelsen. Og som blir ufattelig provosert av at slike som deg ødelegger for det arbeidet ved å kritisere og stille spørsmålstegn ved andres lidelse fordi den ikke er synonym med din egen. Angsten din er en ting, andres er en annen. Å si at andre ikke har angst/har nytte av en type terapi, fordi det ikke var slik du hadde det/du hadde det verre, det er bare kunnskapsløst og slemt!

Ikke har jeg angst og ikke skal jeg delta i selve hovedspørsmålet her, MEN jeg føler behov for å gi deg uttrykkelig KUDOS for dette svaret. Stå på i jobben din med å spre kunnskap, og å slå ned på uvitenhet og mennesker som mener de kan bås-sette andre mennesker med en diagnose som favner så stort! Klem til deg, kaprifolen, stå på!

• 3 uker senere...
Skrevet

Du vet ingenting om min angst og generelt lite om angst virker det som. Å reise på ferie er noe helt annet enn å gå på jobb. En jobb krever mye av deg, mange får prestajonsangst, klarer ikke sove på natta, redd for det sosiale livet på jobben, arbeidskollegaene etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...